Místopředseda Konečný:
Není tomu tak; kdo souhlasí s návrhem, právě
v prvém čtení přijatým, také
ve druhém čtení, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To jest většina. Zákon se přijímá
i ve druhém čtení. Tím jest tento
bod denního pořadu vyčerpán a přistoupíme
k bodu dalšímu, jímž měla býti:
6. Zpráva poštovního a státně-zřízeneckého
výboru o návrhu členů N. S. Vojty,
dra Lukavského, Buřívala, Brodeckého
a soudr., aby bylo zařaděno úřednictvo
poštovního a telegrafního ústavu do
úřednických tříd hodnostních
i platových, (tisky 605 a k č. 605).
Vzhledem k usnesení konference klubovních
předsedů bere se tento bod denního
pořadu s programu, nebude-li proti tomu námitky.
Jest proti tomu námitka? (Nebyla.) Zůstává
tedy při tom a přistupujeme ke konečnému
bodu dnešního programu, jímž jest:
7. Zpráva finančního výboru
o vládním návrhu zákona, jímž
se upravuje příslušnost soudů pro řízení
o činech trestních, stanovených v nařízeních,
vydaných podle zákona ze dne 25. února 1919
č. 84 sb. zák. a nař. Tisk 655.
Vzhledem k nepřítomnosti zpravodaje
občana dra Veselého, prosím p. předsedu
finančního výboru prof. dra Horáčka,
aby převzal referát.
Zpravodaj posl. prof. dr. Horáček:
Vážené Národní shromáždění!
Jde o návrh zákona, který nám
byl včera předložen a který musí
býti do 24 hodin vyřízen. Běží
totiž o následující:
Ve zmocňovacím zákoně,
který Národní shromáždění
dalo ministru financí, jsou jisté přestupky
trestány nikoli politickými a důchodkovými
úřady, jako dosud, nýbrž přímo
soudem, a jsou tu jisté přestupky, které
právě mají býti jaksi přísněji
trestány, aby bylo zamezeno zatajování jmění.
K tomu ovšem nestačí pouhé nařízení
vlády, aby působnost soudů mohla býti
na takovéto delikty rozšířena, nýbrž
k tomu potřebí zákona, poněvadž
kdyby se to učinilo pouhým nařízením,
tedy by to soudy nemusily respektovat, jelikož, jak známo,
soudy vázány jsou pouze zákonem, a je-li
nějaké nařízení vydáno,
jsou oprávněny zkoumati platnost tohoto nařízení.
Kdyby pak nařízení takové se neopíralo
o zákon, nemusily by se soudy jednoduše takovýmto
nařízením říditi. Následkem
toho je ovšem k tomu nutno opatření zvláštního
zákona.
To tedy upraveno je v § 1. V § 2. jedná
se o přísežné soudní výslechy
určitých osob, které právě
mají býti provedeny o těch důležitých
skutečnostech, kterých ministerstvo financí
má zapotřebí, aby mohlo zjistiti skutečný
stav jmění, a tu ovšem nestačí
jen obyčejné vyšetřování,
nýbrž je třeba, by takové osoby byly
předvolány k sudu a zde byly přísežně
vyslechnuty. To má ovšem další důsledky
v tom směru, že by ten, kdo by nepověděl
pravdu, mohl býti dle trestního zákona stíhán
pro křivé svědectví. To je tedy ten
§ 2.
§ 3. konečně spočívá
v tom, že každý je povinen, do 14 dnů
nabídnouti ke koupi cizí valuty a cenné papíry.
To také bylo již uvedeno ve zmocňovacím
zákoně, ale zde to je výslovně stanoveno
jako povinnost.
Celý tento zákon neznamená tedy
vlastně žádné novum, tedy my již
k tomu zmocnili ministerstvo financí, ale ministerstvo
spravedlnosti žádá, aby o tom ještě
zvláštní zákon byl vydán, aby
nebylo žádné pochybnosti, že se to stalo
pouhým nařízením, nýbrž
že se to děje zákonem. Finanční
výbor byl k tomu cíli svolán ihned a dovoluji
si návrh jeho s jistými změnami a doplňky
doporučiti ke schválení. (Výborně!)
Místopředseda Konečný:
K slovu není nikdo přihlášen. Přistoupíme
k hlasování a navrhuji je tím způsobem,
že budeme o osnově hlasovati najednou.
Je snad proti tomu nějaká námitka?
(Nebyla.)
Poněvadž není tomu tak, přistoupíme
k hlasování tímto způsobem.
Kdo souhlasí s čl. 1., 2., 3., 4. a
5., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby
povstal se svého místa. (Děje se.)
To je většina. Tím je osnova zákona
v prvním čtení přijata.
Přistoupíme ke druhému čtení,
není-li proti tomu námitek (Nebyly.)
Není tomu tak. Přeje si p. zpravodaj
snad nějaké změny textové?
Zpravodaj dr. Horáček: ne.
Místopředseda Konečný:
Prosím, kdo souhlasí s osnovou zákona,
právě v prvním čtení přijatou,
i v druhém čtení, aby povstal se svého
místa. (Stalo se!) To je většina, osnova
zákona jest přijata i v druhém čtení.
Tím jest celý denní pořádek
dnešní schůze vyčerpán,
přikročíme k ukončení schůze.
Navrhuji, aby se příští schůze
konala ve středu, dne 26. března 1919, o druhé
hodině odpolední s tímto denním pořádkem:
1. Zpráva branného výboru
o vládním návrhu zákona, kterým
se mění nařízení Národního
výboru československého 5. listopadu
1918 č. sb. 21 o přísaze vojsk československých.
Tisk 648.
2. Zpráva výboru finančního
o vládním návrhu na úpravu státní
daně a přirážkové základny
daní reálních. Tisk 627.
3. Po případě správa
sociálně-politického výboru
o vládním návrhu zákona o omezení
práva stěhovacího - bude-li do toho dne
včas zpráva rozdána.
Jsou proti tomu návrhu snad nějaké
námitky? (Nebyly.) Není tomu tak, zůstává
tedy při tom a tím prohlašuji dnešní
schůzi za ukončenu.