Předseda
(zvoní): Národní shromáždění
je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.
Omluveni pro dnešní schůzi
jsou členové N. S.: Kalina, Laube,
dr. Engliš, dr. Vratislav Černý,
Fr. Němec a Jos. Hucl.
K tomu poznamenávám toto:
Ježto jsem v posledních schůzích
k svému politování byl nucen konstatovat
ne dost uspokojivou, ba nedostatečnou účast
členů při jednání plena (Slyšte!),
učiním v dohodě s pp. předsedy klubův
opatření k nápravě tohoto zjevu (Výborně!):
Před každou schůzí
N. S. bude vyložena, jako již bylo zavedeno v prvých
schůzích, na stolku u okna v levo od místopředsedů
listina přítomných, do níž každý
člen N. S. se podepíše, by se zjistila přítomnost
členů.
O přítomnosti a nepřítomnosti,
jakož i omluvách budou vedeny záznamy, jež
budou sdělovány měsíčně
výkonným výborům stran, zastoupených
v Národním shromáždění.
(Výborně!)
Výborům přikázány
z předsednictva byly tyto
návrhy. Žádám, aby to bylo přečteno.
Sněmovní tajemník dr.
Haasz (čte):
Výboru státně zřízeneckému:
Tisk 382. Návrh posl. dra Rambouska
a soudr., aby byly zvýšeny drahotní přídavky,
zaveden aktivní přídavek stát. zaměstnanců,
jmenování vrchní oficianti a oficianti soudů
do hodnost. tříd ad personam podle služební
doby a zvýšen plat kanc. pomocníků a
pomocnic stát. úřadů a soudů.
Výboru železničnímu:
Tisk 384. Návrh člena N. S.
Fr. Hrdličky a soudr., aby byla provedena stavba
dráhy z Litomyšle přes Poličku, Jimramov,
nové Město, Křížanov do Vel.
Meziříčí.
Výboru školskému:
Tisk 385. Návrh členů
N. S. Fr. Housera, Austa, Konečného
a spol., aby byl změněn § 25. zák. říš.
o školách obecných.
Výboru právnímu:
Tisk 388. Návrh dra Meissnera,
Tesky a soudr., aby byl doplněn trestní zákon
ustanovením o trestnosti, užívá-li kdo
neoprávněně šlechtických titulů
nebo řádů.
Tisk 389. Návrh dra Meissnera,
Pika a soudr., aby byl doplněn voj. trestní
zákon ustanovením o trestnosti, užívá-li
kdo neoprávněně šlechtických
titulů nebo řádů.
Předseda:
Přistoupím k dennímu pořadu, na němž
jest pokračování v rozpravě o volebním
řádu do obcí republiky československé
(zpráva výboru ústavního - tisk č.
302).
Jako zmocněnec ministerstva vnitra
je přítomen ministerský rada dr. Bobek. (§
43. jedn. řádu).
Budeme pokračovati nejprve v rozpravě
generální, a uděluji slovo prvému
řečníku zapsanému, p. Burianovi.
Posl. Burian: Ctění
pánové!
Po odhlasování zákona
o osmihodinné době pracovní přistupujeme
nyní k uskutečnění druhého
velikého reformního díla, které odhlasovat
bude věcí Národního shromáždění
v nejbližších dnech. Každý, kdo v
posledních dobách účastnil se politického
života ve starém Rakousku, a kdo tam zúčastnil
se všech bojů za všeobecné a rovné
právo hlasovací, vítá to, že
nyní konečně po velikém státním
převratu dochází k uskutečnění
věci, za kterou sociální demokracie dlouhá
léta vášnivě bojovala.
Pokud se týče předlohy,
která byla vypracována ústavním výborem,
mohu s uspokojením prohlásiti, že dle mého
názoru jest to předloha velmi dokonalá a
neobyčejně propracovaná a že je to předloha,
kterou přijmouti můžeme s velikým uspokojením,
uvážíme-li, kolik práce do ní
vloženo bylo. Všechno to, co s hlediska demokratického
žádáno bylo, skutečně v ústavním
výboře bylo prosazeno. Zejména dvě
věci zásadní a základní bych
zvláště vytkl. Bylo jich zde již vzpomenuto
několikráte různými řečníky.
Jest to to, že nyní prosazeno
jest volební právo žen, a jest to dále
to, že pojato bylo do této osnovy poměrné
hlasovací právo. Já v těchto dvou
věcech spatřuji veliký pokrok. O hlasovacím
právu žen bylo zde již mnoho mluveno a všichni
řečníci vítali to, že budeme
míti do obecních zastupitelstev hlasovací
právo žen. Jest jisto, že obavy, které
byly vysloveny, jakoby ženy hlasovaly pro strany konservativní,
podle všeho se neuplatní a neuskuteční.
Ženám tím, že vstoupí do veřejného
života, že súčastní se politického
ruchu, otevrou se docela nové duševní obzory
a od toho můžeme očekávati nejlepší.
Zaostalost žen přestane a my uvidíme také
ženy bojovat a pracovat pro to, co vývoj společnosti
lidské žádá.
Stejně tak je nutno vítati
to, že do předlohy pojato bylo poměrné
hlasovací právo. Jest jisto, že sociální
demokraté dnes by v mnohých obcích a v mnohých
případech byli ve velké výhodě,
kdyby nebylo poměrného hlasovacího práva
a kdyby bylo majorisování, poněvadž
se dá mysliti, že v četných obcích,
kde jest hojně průmyslového dělnictva,
bylo by dělnictvo ve většině a majorisovalo
by ostatní strany. Ale tento stranický zřetel
nemůže býti platným tam, kde jde o uskutečnění
demokratických zásad.
Pánové, zde bylo mnoho mluveno
v posledních dobách o otázce diktatury proletariátu
a mnozí pánové velice ostře proti
této diktatuře proletariátu vystupovali.
Já, pánové, přiznávám,
že když postavíme se na zásadu demokracie,
- a tato zásada demokracie za normálních
poměrů v každém státě
má býti zavedena - uznáme, že nejen
nemá býti diktatury některé menšiny,
nýbrž právě naopak, že máme
dbáti toho, abychom dali menšinám práva,
abychom menšiny chránili. Tedy: ne nějaká
diktatura té neb oné menšiny jest věcí
demokracie, naopak, dáti práva minoritám,
to jest zásadou demokracie. Žel, až dosud právě
tato zásada demokratická, dáti také
práva minoritám, nebyla nikde uskutečněna
zde u nás ve střední Evropě, neb v
celé Evropě bylo jen málo států,
které měly zavedeno poměrné hlasovací
právo a většinou byl všude platným
princip majorisování. A jest podivno, že právě
tento princip majorisování a tento princip, který
současně až dosud přinášel
nám ve skutečnosti diktaturu minorit určitých,
byl až dosud houževnatě hájen právě
těmi stranami a právě mnohými těmi
pány, kteří zde v těchto dnech tak
určitě a prudce vystupovali proti diktatuře
proletariátu. Nejen, že jsme měli diktaturu
menšin, zejména v obcích měli jsme diktaturu
menšin, diktaturu určitých privilegovaných
tříd a určitých privilegovaných
vrstev, my jsme měli dokonce tuto diktaturu uzákoněnou
v paragrafech a všechen ten tisk, který dnes houževnatě
vystupuje proti diktatuře proletariátu, veškeren
tento tisk aneb velká většina tohoto tisku,
když sociální demokraté říkali,
že je to naprosto neoprávněné, hájil
tuto vládu minorit, hájil tuto diktaturu minorit,
kterou lidstvo až do této doby mělo zavedenu
vždy. A dokonce byla to vždy jen určitá
část těchto minorit, která nahodile
při volbách docílila většiny
a která nahodile při volbách přehlasovala
ostatní strany, že měla nadvládu, že
měla moc a vládla v obcích, zemích
i ve státě. Takovéto poměry byly až
doposud. Tedy, pánové, až dosud až na
vzácné výjimky vy nebo vaše strany,
které jsou tu zastoupeny, nebyli jste proti diktatuře
minorit, nýbrž konali jste tuto diktaturu minorit
a vy jste ji konali často a velmi tvrdým, neúprosným
způsobem vůči proletariátu. (Tak
jest! Výborně!) Já dnes s radostí
vítám, že toto padá, a s radostí
také vítám ve státě demokratickém,
že zavádíme poměrné hlasovací
právo.
Je zvláštní, že
právě ten způsob dosavadní, přehlasovat
minority, který byl zachováván, byl přežitkem
z velmi starých dob. První, kteří
začali vystupovati pro poměrné hlasovací
právo a proti principu majorisování minorit,
byli dva učenci, dva myslitelé, Stuart Mill
a Grotte.
Tito dva dovozovali ve svých spisech
velmi důmyslným způsobem, že toto přehlasování
minorit je vlastně přežitkem z oněch
dob, kdy za válek v boji rozhodovala majorita vojáků,
nebo lépe vyzbrojení vojáci; tito lépe
vyzbrojení vojáci rozhodovali, ti žoldnéři,
kteří nahodile měli většinu,
ti zvítězili v boji a ti potom vládli na
základě práva válečného.
Tak ponejvíce ve válce vždy vyhrávají
ti, jichž je více, a ti, kdož lépe jsou
vyzbrojeni, a ti potom také vykonávali vládu,
pokud neměli jsme ještě žádného
hlasovacího práva, a toto násilí z
dob válečných, to přemožení
menšin majoritami, majoritami žoldákův
a vojáků bylo potom převzato do našich
řádů volebních a tyto řády
volební, které přinášely přehlasování
minorit, upomínají nás jen na staré
doby násilnické a válečnické.
je tedy nutno velice vítati, že dnes zavádíme
poměrné právo hlasovací.
Proti celé předloze, jaká
nyní byla vypracována, nemáme téměř
žádných námitek. Přirozeno, že
tu a onde ten aneb onen paragraf každý z nás
přál by si, aby byl jinak vypracován, aby
jinak zněl, ale celkem jest tato předloha velice
dobře vypracována a není potřebí
proti ní nějakých zásadních
námitek míti. Ovšem, pánové,
musím říci, že ještě v ústavním
výboru vyskytly se přece jen určité,
v mnohých případech konservativní
názory a že určití pánové
si přáli, aby tyto konservativní návrhy
byly uzákoněny. Jestliže se to nestalo a jestliže
na celé čáře zvítězily
názory ryze demokratické, pak musíme veřejně
za to děkovati zástupcům Slovenska, kteří
všude tam, kde jednalo se o to, má-li býti
předloha vypracována demokraticky či má-li
tam zůstati nějaký přežitek konservativní,
jak přáli si mnozí jiní pánové,
vždy rozhodli pro demokracii. Jest zapotřebí,
aby se jim za toto demokratické stanovisko, které
jejich zásluhou bylo v ústavním výboře
prosazeno, veřejně poděkovalo. (Výborně!)
Jest jen jedna jediná věc
v té celé předloze, vůči které
já osobně bych měl své závažné
námitky. To jest zavedení volební povinnosti.
Pánové, stranicky na Moravě se ukázalo,
že sociální demokracie získává
zavedením volební povinnosti, ale zásadně
se domnívám, že politický život
má býti založen na dobrovolnosti a má
býti konán jen těmi, kteří
již skutečně k politickému životu
se propracovali. Zejména nyní, kdy budou se voleb
súčastňovati mnohé ženy, které
nemají ještě žádného politického
interesu, tím méně mají tyto ženy
nějaké určité názory politické,
podle mého názoru není to mravné,
jestliže zavedeme volební povinnost. Ale druhé
strany přály si toho a nejen druhé strany
si toho přály, i ze sociálních demokratů
hlasovali v ústavním výboru někteří
zástupci pro tuto volební povinnost, a tak jest
přirozeno, že také tuto volební povinnost,
poněvadž jest to věcí kompromisu, jest
naší povinnosti, abychom ji přijali.
Já ale, pánové dívám,
se na celou tu předlohu s jakéhosi vyššího
hlediska a vidím v této předloze vítězství
veliké zásady. Ba ve skutečnosti vítězství
několika zásad. Já se domnívám,
že když položíme tento základ a z
tohoto základu budeme vycházeti, že všechna
naše ústava bude u nás zdemokratisována,
to jest, že skutečně odpoutáme se od
všech těch názorů bývalých
dob, jako by ve státě muselo býti něco
vrchnostenského. Jsou ještě mnozí pánové,
kteří demokracii si představují tak,
jako by se v té demokracii muselo poroučeti, jako
by zde nějaká zvláště způsobilá
síla zasahovati musela, četníci a jiných
více; oni mechanicky dávají toto všeobecné
rovné právo hlasovací a tuto demokracii volebního
řádu, v pravdě ale nedospěli ještě
k tomu správnému stanovisku, že není
nám potřebí státu, který by
měl nějakých takovýchto zařízení,
připomínajících staré vrchnostenské
řády.
Já v tom ohledu bych se chtěl
dovolati názoru amerického spisovatele Whitmana,
který velmi dobře praví, co jest skutečnou
podstatou demokracie. On praví: "Pravím, že
posláním vlády, tudíž v civilisovaných
zemích není pouze potlačovati, není
pouze uplatňovati autoritu, ba ani autoritu zákona,
ani aby podle onoho pravidla vynikajícího spisovatele
vládli nejlepší lidé, rození
heroové a předáci plemene (tak, jako by kdy
takový, aneb aspoň v jednom případu
ze sta, dostávali se kdy na nejpřednější
místa dynastická nebo volbou) - nýbrž
vládnouti vyšší nežli nejvyšší
libovolnou vládou, vychovávat obce po všech
jejich stupních, počínajíc jednotlivci
a končíc opět tam, aby vládli sami
sobě." To, myslím, jest skutečnou podstatou
toho, kam musíme směřovati a čemu
jsme zde položili určitý základ.
Ale ještě s druhého hlediska
dívám se na tu předlohu, kterou zde uskutečňujeme.
Jako sociální demokrat mám totiž povinnost,
varovati před tímto názorem, jako by pouhá
demokracie politická sama o sobě dostačovala
k tomu, aby společenské poměry byly již
urovnány a aby ve společnosti nebylo snad žádných
dalších bojů politických. I v tom ohledu
dovolávám se Whitmana, který má bohaté
zkušenosti z demokratických poměrův
a demokracie americké a který výslovně
praví, že pouhá demokracie politická
nedostačuje nikomu. Uvádím to proto, že
jsou mnozí pánové, kteří si
myslí: nyní uskutečníme demokratický
volební řád do obcí, uskutečníme
demokratickou ústavu a tím věci budou již
jednou pro vždy vyřízeny. Tak nedívám
se a není možno a není v dnešních
poválečných poměrech dovoleno, na
věci se dívati. Já jsem to již vystihl,
když debatovali jsme o 8hodinové době pracovní,
že vyskytly se určité hlasy a náhledy,
jakoby se chtělo říci: My jsme vám
tu 8hodinovou dobu pracovní dali a nyní můžete
býti spokojeni.
Nuže, tedy v Americe zajisté
měli demokracii dokonalou, a přece Whitman kritisuje
tyto demokratické řády velmi ostrým
způsobem:
"Pokud mne se týče, burcoval
a varoval bych i politické a obchodní čtenáře,
a to do mezí nejkrajněji možných, před
vzmáhajícím se sebeklamem, že zřízení
svobodných politických institucí a hojná
rozumová bystrost ze všeobecného dobrého
pořádku, hmotného blahobytu, průmyslu
atd. (jakkoli jsou to žádoucí a vzácné
výhody) samy sebou určují a zaručují
našemu pokusu o demokracii ovoce zdaru. V plném, nebo
skoro plném dosavadním držení takových
vymožeností - společnost v těchto Státech
trpí rakovinou, je nehotová, pověrečná
a shnilá".
Ještě mnohem ostřeji
a ostřeji kárá a kritisuje pouhá politická
demokratická zřízení snad nejdokonalejšího
státu světa, ale abych vás těmi věcmi
neunavoval, dospívá k tomuto názoru a praví:
"Demokracie našeho Nového Světa, třeba
že měla velký úspěch v pozvednutí
davu z bahna, ve hmotném vývoji, výrobě
a v jisté vysoce klamné povrchní lidové
rozumovosti, jest až posud úplným neúspěchem
po stránkách sociálních."
Tak soudí člověk, který
zajisté jest dokonalým demokratem a také,
pánové, přijímáme tu předlohu,
kterou nyní odhlasujeme, jen s tou určitou reservou,
že nemáme se oddávati sebeklamu, jakoby demokracie
politická sama o sobě dostačovala, a že
potřebujeme také nutně demokracie sociální,
či socialisace společnosti. A tu, pánové,
dovolte, abych řekl otevřené slovo o této
věci vzhledem k debatám, které zde vedeny
byly. Podle mého soudu jest nyní nutno, jest to
absolutní nutností, přikročiti k socialisaci
našich společenských řádů,
a kdo si představuje, že zachová starý
kapitalistický řád, myslím, že
se oddává úplnému klamu.
Ale, pánové, přiznávám,
že můžeme k socialisaci společenských
našich řádů dospěti plánovitým
způsobem na podkladě demokracie. Přiznávám,
že demokracie může vésti a za jistých
předpokladův určitě povede k socialisaci
našeho společenského života v tom případě,
když tuto nutnost socialisace pochopíte a když
se jí nebudete vzpírati, když odporovati jí
nebudete. (Posl. Fajfrlík: To budeme!) To bude každého
velice těšiti, když tomu tak bude, když
budete pro tuto socialisaci všichni činiti, co jen
ve vašich silách jest. Nemám tak plně
toho dojmu, že by tak opravdu byla tak dokonalá ochota,
přikročiti k té socialisaci našich poměrův
a k socialistickému společenskému řádu
ve všech lavicích tohoto Národního shromáždění.
Ale o tom nás přesvědčí
konec konců skutečnost. Já jen zdůrazňuji,
že opravdu můžeme cestou demokracie dospěti
k socialisaci, která jest nutna, neboť, jak jsem vám
dovodil, pouhá demokracie řádu volebního
a politického života a ústavního života
nám nevyhovuje a nám nedostačuje.
Avšak, pánové, tam, kde
pánové, kteří až dosud hájí,
- neříkám, že tito jsou současně
také držiteli těchto určitých
privilegií vlastnických - tam, kde pánové
hájí a drží dosavadní privilegie
vlastnické, kde je chtí ještě podpořit,
tam, pánové, kde učiní ten pokus,
aby opětně byl obnoven starý kapitalistický
řád, byť na novém podkladě, tam,
pánové, musíme počítati s tím,
že může dojíti a že pravděpodobně
dojde k velkým otřesům. Ne na nás
to záleží, ne na nás to závisí,
nýbrž závisí to jedině a výhradně
na vašem vlastním poznání a na vašem
vlastním jednání.