(15.10 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Co ta kontrola ministerstva, která se neúměrně protahuje, vlastně způsobuje k dnešnímu dni? Jde o neuvolnění schválených finančních zdrojů na celoroční činnost konzultantů, se kterými úzce spolupracují všechny stavební úřady. A to nejde o první případ, kdy na začátku ministerstvo finanční prostředky schválí a pak po nějaké peripetii spojené s mlčením a průtahy nepřidělí.
Kolegyně, kolegové, Národní institut pro integraci osob není skupina aktivistů, a vůbec to není skupina aktivistů, kteří stojí před ministerstvem s nataženou rukou. Je to jedinečná organizace, která svojí veřejně prospěšnou činností spojuje stavební část, prevenci, bezpečnost a sociální aspekt, a propojeno v praktické rovině tady navíc nahrazuje chybějící část právě ve státní správě, právě na stavebních úřadech. Společnosti tohoto typu v České republice ročně vydají 4 000 stanovisek, 47 000 stanovisek bez kolaudací a fyzických kontrol a přes 26 000 konzultací k projektovým dokumentacím a stavebním záměrům. Tím vším zjednodušují a usnadňují práci právě na stavebních úřadech v oblasti bezbariérových staveb. Tohle je dnes víceméně právě ze strany ministerstva vedené panem Bartošem znemožněno.
Organizace předchází vzniku bariér prevencí, která je úzce propojena s bezpečností a univerzálním designem, a také trvalou udržitelností, protože prostor je následně vhodný pro všechny, a konečně řeší sociální aspekt. Problematice bezbariérovosti, a to převážně u staveb občanského vybavení a komunikací, respektive veřejného prostranství, se letos věnoval také ochránce veřejných práv. Ten upozornil na zásadní nedostatky ze strany stavebních úřadů právě v této oblasti a poznatky z řešených podnětů směřovaných právě ombudsmanovi ukázaly, že stavební úřady důsledně neposuzují záměry v souladu s požadavky bezbariérovosti, a proto je třeba, aby jim pomáhali konzultanti.
Kolegyně, kolegové, pokud chce Ministerstvo pro místní rozvoj tuto oblast poradenství optimalizovat a přenést odpovědnost na sebe, tak za mě má rozhodně palec nahoru a má na to právo. Nicméně to však musí provést kontinuálně, včetně zajištění hladkého chodu stavebního úřadu. To se nyní bohužel neděje a stavby tohoto typu mají zásadní problém. Od pana ministra bych tady chtěl slyšet jasné a stručné řešení, protože takhle péče řádného hospodáře nevypadá.
Tento bod prosím zařadit jako první po pevně zařazených. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: První bod po pevně zařazených bodech. Ano? (Poslanec Novák: Ano, děkuji.)
Nyní jsme se tedy vypořádali se všemi přihlášenými k pořadu schůze. Vidím, že už se nikdo další nehlásí.
Pokud tomu tak je, přistoupíme k hlasování o jednotlivých návrzích v pořadí, v jakém byly podány. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Ještě načtu došlé omluvy v mezičase. Omlouvají se Kasal David do 15.30 z pracovních důvodů, Kuchař Jan do 15.23 z pracovních důvodů, Levko Jarmila z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Salvetr Rudolf z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Svoboda Pavel od 14 do 15 hodin z pracovních důvodů. Z členů vlády se ještě omlouvá Kupka Martin z celého jednacího dne z pracovních důvodů.
Nejdříve bychom tedy měli hlasovat návrhy z grémia. Pokud nejsou námitky, hlasovali bychom návrhy z grémia v rámci jednoho hlasování jako jeden celek. Námitku od nikoho nevidím a ptám se, zda je mám všechny znovu číst, či nemusím? Nemusím.
Vidím, že souhlasíte s tím, že bychom hlasovali tak, jak jsem je přednesla v úvodu schůze.
Zahajuji hlasování o návrzích z grémia. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 3, přihlášeno 157 přítomných, pro 149, proti nikdo. Návrhy z grémia byly přijaty.
Nyní se vypořádáme s jednotlivými návrhy v pořadí, jak zazněly, v pořadí, v jakém zazněly.
Nejdříve pan předseda Benda přednesl návrh, abychom bod číslo 3, tedy sněmovní tisk 663, zákoník práce, zařadili za bod číslo 2.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 4, přihlášeno 157 přítomných, pro 141, proti 10. Návrh byl přijat.
Dále pan předseda Benda navrhuje bod číslo 8, tedy sněmovní tisk 689, zákon o zbraních, zařadit za bod číslo 7.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 5, přihlášeno 157 přítomných, pro 140, proti 11. I tento návrh byl přijat.
Pan předseda Benda dále navrhuje bod číslo 15, tedy sněmovní tisk 697, zákon o obchodování s povolenkami, zařadit za bod 13.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 6, přihlášeno 157 přítomných, pro 141, proti 11. I tento návrh byl přijat.
Závěrečný návrh od pana předsedy Bendy: bod číslo 18, sněmovní tisk 701, rozpočtové určení daní, zařadit za bod 17.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 7, přihlášeno 157 přítomných, pro 85, proti 1. I tento návrh byl přijat.
Paní předsedkyně Schillerová navrhuje zařazení nového bodu s názvem Porodnost. Nejdříve se vypořádáme s tím, zda vůbec zařadíme tento bod.
Vnímám váš zájem o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásila a prosím, abyste se opětovně přihlásili svými identifikačními kartami.
Jakmile se počet přihlášených ustálí, budeme hlasovat o zařazení bodu Porodnost.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 8, přihlášeno 153 přítomných, pro 69, proti 70. Návrh byl zamítnut.
Pan předseda Okamura navrhuje nejdříve zařazení nového bodu s názvem V České republice se zdražuje bydlení.
Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 9, přihlášeno 153 přítomných, pro 69, proti 71. I tento návrh byl zamítnut. ***