(13.50 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)
Stejně tak i ty změny, které děláme v oblasti územní působnosti, navazují na to, abychom byli efektivní v návaznosti na zákon o státní službě, sdílení agendy a snižování také nákladů, které nejsou dneska ty, které bychom museli dále držet. To znamená, je to krok, který povede k efektivnímu využívání kapacity úřadu, jako je Česká správa sociálního zabezpečení. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Paní zpravodajka? Nemá zájem o závěrečné slovo. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Než se pustíme do dalších kroků, ještě načtu došlé omluvy. Taťána Malá se omlouvá od 13.30 do 15 hodin z pracovních důvodů, Smetana Karel do 11.30 z pracovních důvodů, Baxa Martin od 13.45 z pracovních důvodů a Vlastimil Válek od 13 do 14 hodin z pracovních důvodů.
Nyní tedy přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, poté přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko.
A vás, kolegyně a kolegové, žádám o ztišení.
Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo. Garanční výbor pro sociální politiku tento návrh zákona projednal 24. 10. a schválil následující hlasovací proceduru. Vzhledem k tomu, že návrh na zamítnutí zákona nebyl podán, navrhuji hlasovat podle schválené procedury v následujícím pořadí:
1. Návrhy legislativně technických úprav, které byly předneseny ve třetím čtení.
2. Pozměňovací návrh 1 až 11 pod sněmovním dokumentem číslo 3351.
3. Pozměňovací návrh 12, sněmovní dokument 3353.
4. Hlasování o návrhu zákona jako celku.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Ptám se, zda je návrh na jinou proceduru? Nikoho nevidím. Nepovažuji, že by tato procedura byla komplikovaná, takže pokud máte zájem..
Ano, je tady zájem o to, abychom si ji schválili.
Zahajuji hlasování o předneseném návrhu procedury. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 62, je přihlášeno 171 přítomných, pro 156, proti nikdo. Návrh byl přijat, takže budeme hlasovat podle přednesené procedury. Takže prosím, paní zpravodajko.
Poslankyně Klára Kocmanová: Ano, nejprve tedy návrhy legislativně technických úprav přednesené ve třetím čtení panem kolegou Vítem Kaňkovským, které zakotvují institut posuzování zdravotního stavu vzhledem k tomu, že již byl ve Sbírce zákonů vydán zákon č. 321/2023 Sb., upravující on-line žádost o důchod.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, děkuji. Nyní tedy stanovisko pana ministra? (Souhlas.)
Zahajuji hlasování o předloženém návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 63, je přihlášeno 170 přítomných, pro 145, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslankyně Klára Kocmanová: Jako druhý budeme hlasovat pozměňovací návrh 1 až 11 pod sněmovním dokumentem číslo 3351 kolegy Víta Kaňkovského, který ukotvuje Institut pro posuzování zdravotního stavu jako dalšího orgánu sociálního zabezpečení a jeho vztahu na nové formální uspořádání České správy sociálního zabezpečení. Stanovisko výboru je doporučující.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Souhlas.)
Zahajuji hlasování o předloženém návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 64, je přihlášeno 171 přítomných, pro 100, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji. Jako třetí budeme hlasovat pozměňovací návrh 12 pod sněmovním dokumentem číslo 3353 taktéž kolegy Víta Kaňkovského, který se týká doplnění přechodných ustanovení o bod, který doplňuje nový název územní správa sociálního zabezpečení do ostatních právních předpisů. Stanovisko výboru je doporučující.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko předkladatele? (Souhlas.)
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro předložený návrh. Kdo je proti?
Hlasování číslo 65, přihlášeno 171 přítomných, pro 103, proti nikdo. Návrh byl také přijat.
Nyní jsme tedy hlasovali o všech návrzích. Je tomu tak? (Ano.) Eviduji zájem o odhlášení, proto vás všechny odhlašuji a prosím, abyste se opět přihlásili svými identifikačními kartami.
A přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 475, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 66, je přihlášeno 158 přítomných, pro 157, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji paní zpravodajce, děkuji panu předkladateli a končím projednávání tohoto bodu.
Nyní zahajuji projednávání bodu číslo
143.
Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2022
/sněmovní tisk 440/
Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo rozdáno jako sněmovní tisk 440/2. Tento materiál uvede ministr financí Zbyněk Stanjura, kterého prosím, aby se ujal slova.
Připomínám, že ve 14 hodin vyhlašujeme pauzu.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji. Pokusím se úvodní slovo stihnout před polední pauzou.
Návrh státního závěrečného účtu byl doručen Sněmovně v řádném termínu do 30. dubna. Tento termín stanovuje zákon o rozpočtových pravidlech a kromě výsledku hospodaření státního rozpočtu informuje o makroekonomickém rámci, hospodaření dalších složek veřejných rozpočtů, vztahu státních finančních aktiv a záruk, řízení státního dluhu a stavu a použití prostředků vedených na zvláštních účtech podle zákona o zrušení Fondu národního majetku.
Dovolte mi, abych jen stručně zopakoval základní parametry uvedené v návrhu státního závěrečného účtu za rok 2022, a budou uváděny vždy aktuální údaje, ne hotovostní. Veřejné rozpočty: v roce 2022 byl deficit sektoru vládních institucí 3,2 % HDP, číselně vyjádřeno, 216 miliard. V roce 2021 byl deficit 5,1 % HDP, v absolutních číslech 311 miliard, a v roce 2020 to bylo 5,8 % a 329 miliard. Zadlužení sektoru vládních institucí bylo v roce 2022 44,2 % HDP. To se počítá celkový dluh 2 997 miliard / 6 786 miliard, což bylo HDP v roce 2022. V roce 2021 to bylo 42 % a v roce 2020 37,7 %.
Teď jednotlivé složky veřejných rozpočtů, jak dopadly. Územní samosprávné celky - přebytek 33 miliard, zdravotní pojišťovny - přebytek 5 miliard, státní fondy - přebytek 39 miliard, zejména Státní fond životního prostředí, a to z důvodu nerealizace souvisejících projektů, a bylo to i vlivem vysokých příjmů z Modernizačního fondu. To jsou ty zelené povolenky.
Státní rozpočet: původní rozpočet schválený v březnu měl schodek 280 miliard, po novele 375, výsledkem byl deficit 360 miliard, bez vlivu evropských peněz to bylo 317 miliard. To znamená, zpoždění příjmů evropských peněz za předfinancovanými výdaji na společné projekty bylo 43 miliard korun, neboli bez evropských peněz na obou dvou stranách rozpočtu by ten deficit byl 317 miliard korun. Příjmy meziročně rostly o 9,2 %, plus 137 miliard, a výdaje rostly o 4,1 %, plus 78 miliard. Státní dluh se zvýšil o 429 miliard a Česká republika má přiděleno, o jenom připomínám, nejvyšší celkové ratingové hodnocení ze všech zemí střední a východní Evropy, několik let se pohybuje nad průměrným ratingovým hodnocením členských zemí eurozóny. ***