(9.40 hodin)
(pokračuje Jan Hofmann)

Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako garanční výbor po projednání sněmovního tisku 368 navrhuje tuto proceduru: nejprve bychom měli hlasovat o návrhu na zamítnutí zákona, za druhé hlasovat o návrzích legislativně technických úprav podaných podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, budou-li v rozpravě ve třetím čtení předneseny, za třetí návrhu A - pozměňovací návrhy obsažené v usnesení garančního výboru pro obranu, sněmovní tisk 368/1, za čtvrté o návrzích B1 a B2 jedním hlasováním, za páté o návrhu C, za šesté o návrhu zákona jako celku ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. Má někdo něco proti této proceduře? Pokud nikoliv, tak se můžeme pustit do hlasování. Pokud se nepletu, první byl návrh o zamítnutí, je to tak?

 

Poslanec Jan Hofmann: Musíme odhlasovat proceduru ještě.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Nemusíme, pokud není námitka proti proceduře v tuto chvíli, můžeme pokračovat.

 

Poslanec Jan Hofmann: Takže první byl návrh na zamítnutí zákona.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: V tuto chvíli nikdo nežádá o odhlášení, takže zahajuji hlasování... (Z pléna se ozývají hlasy: Stanoviska.) Pardon, ještě stanoviska, ano. (Ministryně: Nedoporučující.) Toto hlasování (číslo 137) prohlašuji za zmatečné.

 

Ještě jednou tedy budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 138, přihlášeno 153, pro bylo 13, proti bylo 135. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslanec Jan Hofmann: Děkuji. Nyní budeme hlasovat o návrhu A, tedy pozměňovací návrhy obsažené v usnesení garančního výboru pro obranu, sněmovní tisk 368/1, kde stanovisko výboru je doporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko paní ministryně? (Doporučující.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 139, přihlášeno 153, proti bylo 138, proti nikdo. Přijato. Můžeme pokračovat.

 

Poslanec Jan Hofmann: Děkuji. Nyní budeme hlasovat o návrhu B1 a B2 jedním hlasováním. Jde o návrh pana poslance Bělici a dalších týkající se ve zkratce zvýšení náborového příspěvku pro vojáky v aktivní záloze a zvýšení odměny pro vojáky v aktivní záloze v rámci služebního hodnocení. Stanovisko výboru je doporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko paní ministryně? (Doporučující.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 140, přihlášeno 153, pro bylo 150, proti nikdo. Přijato.

 

Poslanec Jan Hofmann: Děkuji. Nyní budeme hlasovat o návrhu C pana poslance Metnara a dalších týkající se legislativní změny narovnání stavu a odstranění rozdílu mezi organizačními složkami státu, které jsou založeny či zřízeny příslušným ministerstvem, a organizačními složkami státu, vůči kterým příslušné ministerstvo vykonává zřizovatelské funkce. Stanovisko výboru je doporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko paní ministryně? (Neutrální, neb v tuto chvíli v působnosti MO taková organizace nebyla identifikována, ale nemám problém pozměňovací návrh osobně já jako ministryně obrany podpořit.) Děkuji, takže neutrální.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 141, přihlášeno 153, pro bylo 148, proti nikdo. Přijato.

 

Poslanec Jan Hofmann: Nyní máme vypořádány všechny pozměňovací návrhy a můžeme přejít k hlasování návrhu zákona jako celku.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Dovolte, abych přednesl návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany, podle sněmovního tisku 368, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 142, přihlášeno 153, pro bylo 137, proti 13. Výsledek: přijato.

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji za spolupráci. (Ministryně Černochová: Také děkuji.)

Můžeme přejít k bodu číslo

 

117.
Vládní návrh zákona o financování obrany České republiky
a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů, (zákon o financování obrany)
/sněmovní tisk 369/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali - už zaujali - paní ministryně a pan zpravodaj.

Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 369/3, ten vám byl doručen 5. dubna 2023. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 369/4.

A já prosím paní ministryni o úvodní slovo.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, poslanci, kolegyně, kolegové, tímto vám předkládám spolu s panem ministrem financí návrh zákona o financování obrany České republiky a o změně rozpočtových pravidel. Jde o zcela novou, a musím zdůraznit, krátkou právní úpravu, která vychází jak z našeho programového prohlášení - ostatně nejenom našeho programového prohlášení, ale i předešlé vlády, chtěli 2 %HDP na obranu - tak se zabývá i dalšími oblastmi, jako například tím, co vše může být zahrnuto do výdajů ve výši minimálně 2 % HDP na obranu.

Sněmovní tisk s číslem 369 byl na půdě Poslanecké sněmovny řešen již opakovaně, takže jenom telegraficky shrnu, co návrh zákona zakotvuje. Zakotvuje povinnost vlády navrhovat ve státním rozpočtu výdaje na obranu státu ve výši minimálně 2 % HDP, což je závazek, který jednak dává smysl pro budování naší vlastní obrany, a zároveň jsme jej již v devadesátých letech slíbili NATO, a který přibližně dvacet let neplníme.

Celostátní systém rozpočtování výdajů na obranu státu, což umožní systematicky započítávat obranné výdaje jiných kapitol do výdajů na obranu ve výši minimálně 2 % HDP a strategické projekty armády, vláda bude dostávat ke schvalování klíčové víceleté armádní projekty s jejich celkovou předpokládanou hodnotou financování a armáda by na ně z tohoto celkového objemu čerpala v jednotlivých letech peníze až podle smlouvy, protože dříve přesné určení financování pro každý rok bohužel nelze určit. Tento prvek vytvoří potřebnou stabilitu pro plánování, ale i vyjednávání a jistotu pro realizaci akvizice.

Změna rozpočtových pravidel pak obsahuje úpravu několika dalších věcí, které Ministerstvo financí vyhodnotilo jako potřebné. Už opakuji vlastně potřetí ve třetím čtení, že takzvané vybírání mírové dividendy bohužel skončilo po loňském únoru a je to asi jasné úplně každému. Jsem velice ráda, že jsme tuto situaci vlastně všichni předvídali a že o zvýšení výdajů na obranu jsme se všichni - tady si troufnu říct, opravdu všichni ministři - pokoušeli. To, že někdy jsme na to v Poslanecké sněmovně či mezi jinými kolegy z vlády nenašli podporu, to je druhá věc. Já si velmi vážím toho, že podporu od svých vládních kolegů nyní mám, že tady před vámi můžu stát a můžu i poděkovat kolegům z výboru pro obranu, který také tento návrh zákona doporučil, protože kolegové z výboru pro obranu vědí, že systém, který umožní dlouhodobé vytvoření stabilní a efektivní financování armády, včetně její modernizace, je velice potřebný.

Dovolte mi, abych tedy poděkovala za debatu, poděkovala za podporu, a chtěla bych vás požádat tedy o podporu tohoto návrhu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP