(9.10 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)
Čili zagonguji, aby mohli kolegové dorazit. Nejprve tedy budeme hlasovat o zařazení tisku 333, druhé čtení, zákon o elektronických úkonech.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby byl tento tisk zařazen na dnešní jednání, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Hlasování číslo 34, bylo přihlášeno 135 poslanců, pro hlasovalo 125, proti byl jeden. Návrh byl přijat.
Nyní bychom tedy hlasovali o stejném tisku, ale ve třetím čtení, o zařazení na dnešní jednání.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Hlasování číslo 35, bylo přihlášeno 137 poslanců, pro hlasovalo 117, proti bylo 13. Návrh byl přijat.
Nyní bychom hlasovali o pevném zařazení tohoto bodu, respektive jeho prvního čtení, jako první bod našeho dnešního jednání - první a druhý.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro pevné zařazení tohoto bodu tak, jak bylo navrženo, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 36, bylo přihlášeno 136 poslanců, pro hlasovalo 89, proti byli 4. Návrh byl přijat.
Ještě jednou připomenu, že po druhém čtení bodu číslo 335 bychom pokračovali tiskem 296, poté tiskem 67, poté tiskem 333. Na závěr bychom se vrátili k třetímu čtení tisku číslo 335. Já to dám raději odhlasovat, aby to bylo zřejmé.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takovýto program naší dnešní schůze, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 37 bylo přihlášeno 137 poslanců, pro hlasovalo 132, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.
A ještě jedna informace na závěr, co se týče programu. Vzhledem k tomu, že bod 110, sněmovní tisk 287, novela zákona o právu na digitální služby, třetí čtení, a bod 14, sněmovní tisk 313, novela energetického zákona, druhé čtení, byly projednány ve středu 16. listopadu 2022 na 44. schůzi Poslanecké sněmovny, staly se na 45. schůzi neprojednatelnými. Škrtněte si je, prosím, o tomto není potřeba hlasovat.
A nyní můžeme pokračovat podle programu, který jsme si schválili, tedy bod
1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 335/ - zkrácené jednání
Před projednáváním vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, to znamená energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 335, ve zkráceném jednání, bychom podle § 99 odst. 4 měli posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného zákona ve zkráceném jednání. Otevírám rozpravu k tomuto. Paní předsedkyně Schillerová. Prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, já bych byla ráda, vidím tady pana ministra Šalomouna - říkám to dobře?, já bych si nerada spletla vaše jméno - a byla bych ráda, kdyby tady obhájil před Poslaneckou sněmovnou, než budeme hlasovat o důvodech pro projednání tohoto zákona ve stavu legislativní nouze, protože já osobně o tom mám pochybnost. Když se podívám na podmínky, za kterých můžeme konkrétní zákon projednávat ve stavu legislativní nouze, jsou dány poměrně striktně - předcházení ohrožení nebo porušení základních práv a svobod občanů nebo bezpečnosti státu, případně předcházení hrozbě značných hospodářských škod pro stát. A my tady přijímáme během pár dnů opět nestandardním způsobem klíčový zákon, který má přinést to si řekneme pak v rozpravě, kolik vlastně, protože ta čísla jsou velmi proměnlivá - ale má přinést vedle windfall tax desítky miliard korun a já nevidím důvody pro projednání ve stavu legislativní nouze.
Už jsme tady přijali jeden zákon o dani z mimořádných zisků nestandardním způsobem a pokračuje opět tato praktika vládní pětikoalice. Nám se to nelíbí. Myslím si, že jsme projevili opakovaně maximální vstřícnost v tom, abychom nabídli zkrácení lhůt, abychom nabídli podmínky tak, aby to bylo schváleno v nějakém čase, byť si myslíme, že pětikoalice hodně času promarnila, a opět se setkáváme s tím, že jsme tady stavěni před problém, kdy to neprochází ani zkráceným připomínkovým řízením, kdy tady se nejedná standardně ve výborech.
Děkuju ještě jednou panu předsedovi rozpočtového výboru, že na mou žádost svolal mimořádně rozpočtový výbor k tomuto odvodu, ale mám těch otázek ještě víc, než jsem dostala odpovědí. To uplatním potom v rámci rozpravy. Ale myslím si, že nejsou tady dány podmínky, a já bych byla ráda, aby pan ministr Šalomoun nám je vysvětlil, aby se k tomu vyjádřil, protože hnutí ANO zváží podle tohoto vysvětlení, zda bude hlasovat pro projednávání ve stavu legislativní nouze, nebo proti. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Dále se hlásí pan poslanec Vondráček. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, není mým zájmem, abych tu nějak dlouze hovořil na téma legislativní nouze, protože většina z vás je připravena na debatu o obsahu tohoto zákona, nicméně rád bych navázal na vystoupení naší paní předsedkyně, protože i já se domnívám, že pro schválení tohoto zákona ve stavu legislativní nouze nejsou naplněny materiální podmínky, což ve svém důsledku může zakládat protiústavnost těch částí doplněných do energetického zákona, a to pro rozpor s čl. 1 ústavy, který stanoví, že Česká republika je demokratický právní stát, pro rozpor s čl. 2 odst. 3 ústavy a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, které stanoví, že státní moc lze uplatnit jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon, v rozporu čl. 6 ústavy, který stanoví, že rozhodování většiny dbá ochrany menšiny, čl. 21 odst. 1 Listiny, podle nějž mají občané právo podílet se na správě věcí veřejných skrze své zástupce - poslance - a z toho plyne právo poslanců vykonávat svůj mandát při správě věcí veřejných, tedy i podílet se na schvalování zákona v řádném, v zákonem upraveném procesu, protože povinnost postupu podle zákona je i ústavním principem. ***