(9.10 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Oni se všichni vždycky leknou toho slova cenzura. Já bych řekl, že je to takový sofistikovaný způsob, jak omezovat svobodu slova pod různými záminkami. V aktuálním případě je to válečný konflikt na Ukrajině a to, že bez soudu se u nás začaly vypínat servery. Já je nehájím, rozhodně ne, ale že tam najednou byly zařazeny i věci, i servery, které se třeba k tomuhle tématu vůbec nevyjadřovaly, takže najednou bylo vidět, že se to použilo jako beranidlo i pro nevhodné servery, které se zahraniční politice a nějakým dezinformacím ve vztahu k Ukrajině vůbec nevěnovaly, vůbec to téma neměly pokryté.

Já jsem panu premiérovi položil několik otázek, které jsou podle mě zásadní. Jsou zásadní bez ohledu na to, jestli člověk stojí v té chvíli v opozici, nebo v koalici, a já to samé jsem říkal i v momentě, kdy jsem byl koaliční poslanec, a vzpomenete si vy, co jste tady byli, že se mi nelíbilo, jakým způsobem třeba Ministerstvo zdravotnictví komunikovalo tu jednu pravdu kolem covidu, koho považovalo nebo nepovažovalo za dezinformátory, zveřejnilo to na svém webu, a já jsem se vůči tomu vymezil a byl jsem koaliční poslanec. Teď jsem opoziční, takže tento konzistentní postoj mi umožní v tomhle pokračovat a nemůžu od nikoho z vás slyšet nějakou výtku, že bych najednou začal být přísnější.

Ty otázky jsou namístě a bohužel, pan premiér mi ve své odpovědi dostatečně neodpověděl, kdo bude určovat, co je a co není pravda. Za mě to je jenom soud. Opravdu chce vláda tuto kompetenci, kterou má řešit jedině nezávislý soud, směřovat pod organizace, které samy šíří polopravdy? Protože na tom webu Branmecesko.cz se podílejí některé organizace, které hlídají tu pravdu, factcheckové organizace, z nichž některé v nedávné době prohrály spor, protože samy někoho nepravdivě z něčeho nařkly. Já jsem tady o tom mluvil, nechci to natahovat, mohl bych tady o tom mluvit dlouho, ale je to třeba server Manipulatori.cz. Na nich se postaví to, že tyto subjekty budou hlídat, jestli se někde říká pravda, nebo ne.

Je si vláda vědoma možných rizik těchto zásahů do svobody slova? Ano, teď jsme v mimořádné situaci konfliktu na Ukrajině, ale předtím to byl covid, a já jsem o tom mluvil. Teď je otázka, co to bude příště. Nebojí se vláda, že z původní myšlenky boje proti dezinformacím - otázka je, kdo určí, co je a co není dezinformace, jaká informace se bude zkoumat z tohoto úhlu pohledu, že je nebo není dezinformací, i to je docela důležité, protože informací ve veřejném prostoru je hodně, my žijeme v informační obezitě - takže kdo určí, že tuhle ověřím a tuhle nechám dál plynout? Vždyť jsou toho plné sociální sítě. Některé věci tam běží, jsou to prokazatelné polopravdy, a přesto, že jsou vhodné, protože jsou namířené proti těm v uvozovkách zlým, běží dál a nikdo je neverifikuje, když to takhle řeknu. O tom to je, jestli se to nezmění - a podle mě už se to tak stalo - že to je boj proti nepohodlným názorům.

Moje otázka byla i směrem k vizi, co je cílem těchto všech opatření. Jsou časově limitovaná třeba na konflikt na Ukrajině a pak už to přestane, nebo je to navždycky?

A potom poslední dotaz: chce vláda změnit současné zákony, které řeší svobodu slova a dávají mu určité limity a hranice? My už přece dneska to máme řešené v zákoně. Pan premiér mi odpověděl, jak jsem řekl, 12. května, s tím, že neodpověděl na tyhle základní otázky. On řekl, že prokazatelně vláda respektuje svobodu slova a nebrání přístupu k informacím žádným médiím. To já jsem nezpochybňoval, že by vláda neposkytovala informace médiím nebo nepouštěla někoho na tiskové konference. O tom ta interpelace nebyla.

Takže za mě potom naopak napsal, že neexistuje žádné mezinárodně uznávané kritérium, které by bránilo ve snaze čelit nepřátelské propagandě, dezinformacím sloužícím výlučně v zájmu cizí moci. To tady také nikdo nehájí.

Takže já vás poprosím: pan premiér je dneska oficiálně omluven, jestli jsem to správně slyšel a pochopil?

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, máte pravdu.

 

Poslanec Patrik Nacher: Takže já tudíž nemůžu dostat tu slovní odpověď a já teď nevím přesně, jaká je v tomhle procedura, protože já s písemnou odpovědí pana premiéra nejsem spokojen, protože objektivně - podívejte se na to, je to tisk 239 - tak na ty otázky, které nejsou útočné, tak na ně za mě neodpověděl a vlastně se tam věnoval úplně něčemu jinému, na co já jsem se neptal a na co se neptají lidé.

Takže tímhle bych svůj úvod ukončil a teď nevím přesně, jaký je postup v nepřítomnosti premiéra při písemných interpelacích v tomto volebním období.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane poslanče, zůstaňte ještě případně u pultíku. Jsou dvě možnosti. Buď můžete dát návrh na usnesení, že nesouhlasíte s odpovědí pana premiéra, nebo můžete dát návrh na odročení do přítomnosti pana premiéra. Můžete si vybrat.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Děkuji i za ty možnosti. Já si myslím, že by bylo fér, aby se to odročilo, aby tady pan premiér byl, abychom si to mohli říct, aby to nebyl účet bez hostinského, takže jsem pro tu druhou variantu. Jenom podtrhuji to, co jsem řekl na začátku, že moje původní dokonce ústní interpelace tady byla na přelomu března a dubna, tak jenom aby to bylo v nějaké dohledné době. Takže já bych poprosil odročit do přítomnosti pana premiéra.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: To znamená, dáváte návrh na přerušení projednávání této interpelace do přítomnosti pana premiéra. O tomto návrhu usnesení budeme hlasovat. Přivolám kolegy z předsálí.

Mezitím přečtu ještě omluvy. Omlouvá se pan poslanec David Pražák po celý jednací den z rodinných důvodů.

 

Myslím, že můžeme zahájit hlasování o tom, zda přerušíme projednávání této interpelace do přítomnosti pana premiéra.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? (Kdo je proti?)

Hlasování číslo 40, přihlášeno 126, pro 119, proti žádný.

 

Ukončuji tímto rozpravu a ukončuji také projednávání písemných interpelací.

 

Dle dohody pokračujeme tím, že budeme projednávat pevně zařazené body. Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, nyní bychom se měli věnovat pevně zařazeným bodům z bloku Smlouvy - druhé čtení, což jsou body 99 až 102, sněmovní tisky 157, 194, 200255. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP