(11.40 hodin)
(pokračuje Fiala)
Dále budeme hlasovat o přikázání zemědělskému výboru.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 8 přihlášeno 86 poslanců, pro 28, proti 15. Návrh nebyl přijat.
Další hlasování bude o přikázání hospodářskému výboru.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 9 přihlášeno 86 poslanců, pro 31, proti 3. Ani tento návrh nebyl přijat.
Stálá komise pro Ústavu byla navržena.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 10 přihlášeno 86 poslanců, pro 70, proti 4. Návrh byl přijat a stálá komise pro Ústavu se bude tímto návrhem zabývat.
V obecné rozpravě zazněl návrh na prodloužení lhůty na projednávání ve výborech o 20 dnů.
Také s tímto návrhem se vyrovnáme hlasováním. Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 11 přihlášeno 86 poslanců, pro 73, proti 3. Návrh na prodloužení lhůty jsme schválili.
Děkuji paní ministryni, děkuji panu zpravodaji. Končím projednávání tohoto bodu.
Nyní se budeme zabývat bodem
4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o lobbování
/sněmovní tisk 566/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně spravedlnosti Marie Benešová. Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Děkuji za slovo. Ale věc je jednoduchá. Jedná se o doprovodný zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o lobbování. Jedná se o technikálii a v podstatě lze pouze odkázat na to, co tady už bylo řečeno. Tento zákon už je jenom doprovodným, takže pokud bude přijat ten první, musíme se vypořádat i s tím druhým. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Jan Chvojka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Ještě jednou hezké teď už tedy skoro poledne, kolegyně a kolegové. Navážu na paní ministryni. Ano, jde o změnový zákon. To, že bychom přijali zákon o lobbování, by znamenalo i to, že se některé věci musí promítnout do některých jiných zákonů. Já jenom zkonkretizuji do jakých, které zákony ten návrh mění. Tím prvním zákonem by byl zákon o zpravodajských službách, druhým zákonem logicky zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, třetím zákonem zákon o jednacím řádu Senátu, čtvrtým zákonem zákon o střetu zájmů a posledním zákonem, který by byl změněn tímto změnovým zákonem, je zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy žádnou přihlášku nemám. Pan poslanec Marek Benda se hlásí do rozpravy z místa. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já mám jenom jediný návrh, a to abychom také prodloužili v tomto případě lhůtu k projednání na 80 dnů, tedy o 20 dnů, aby nám to vazbilo s tím předchozím tiskem, a samozřejmě, abychom to také přikázali komisi pro Ústavu, protože pokud je přikázán lobbing, tak dává naprostý smysl, aby byl přikázán i ten doprovodný zákon. Jinak všechno, co jsem chtěl říct, jsem řekl v předchozím bodě.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova není. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve opět rozhodneme o garančním výboru. Návrh organizačního výboru je, aby ústavně-právní výbor byl výbor garanční. Navrhuje někdo nějaký jiný výbor jako výbor garanční? Takový návrh nezazněl, budeme tedy hlasovat o přikázání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 12 přihlášeno 87 poslanců, pro 76, proti nikdo. Návrh byl přijat.
V rozpravě zazněl návrh na přikázání komisi pro Ústavu. Pokud nikdo nenamítá, tak myslím, že není potřeba, aby to pan poslanec Benda načítal znovu. Jenom se zeptám, jestli ještě někdo navrhuje nějaký jiný výbor, aby se zabýval tímto návrhem? Takový návrh není, takže budeme hlasovat o přikázání stálé komisi pro Ústavu.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 13 přihlášeno 87 poslanců, pro 80, proti nikdo. Návrh jsme komisi pro Ústavu přikázali.
A poslední hlasování bude o návrhu na prodloužení lhůty k projednání ve výborech o 20 dní.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 14 přihlášeno 87 poslanců, pro 74, proti nikdo. Lhůtu jsme prodloužili.
Děkuji paní ministryni, děkuji panu zpravodaji. Končím projednávání tohoto bodu.
Před námi je bod
5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném
přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 123/1998 Sb.,
o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 633/ - prvé čtení
Z pověření vlády namísto omluveného místopředsedy vlády a ministra vnitra Jana Hamáčka tento návrh uvede ministr kultury Lubomír Zaorálek. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr kultury ČR Lubomír Zaorálek Děkuji. Dobré poledne, dámy a pánové. Já bych uvedl stručně návrh zákona, který by vám tady měl být předložen a kterým se mění zákon o svobodném přístupu k informacím a zákon o právu na informace o životním prostředí.
Důvod, proč se tedy předkládá tato novelizace, je ten, že vlastně ta praxe ukazuje některé problémy, které souvisí právě s tím poskytováním informací. A problémy jsou jakoby na obou stranách. Na straně těch, kteří poskytují informace, se bohužel taky setkáváme často s případy, snad mohu říct, zneužívání té povinnosti informovat, protože sám vím z vlastní zkušenosti, že dostáváme celou řadu žádostí od nejen takových notorických stěžovatelů, ale že to často je v podobě, která už moc nedává ani smysl, a nezdá se, že by to bylo vedeno jen upřímnou snahou získávat informace, a navíc to taky vede k tomu, že to neúměrně zatěžuje poskytování informací, protože často je to třeba i v obrovském rozsahu, informace, které jdou roky zpět a podobně. Takže vím a sám jsem se s tím setkal, že dochází k zneužívání práva na informace, takže vlastně jedním důvodem té novely je i to, snažit se čelit tomu, kdy to právo je prokazatelně zneužíváno, ať už z nějakých kverulantských důvodů, nebo že se prostě požadují mimořádně velká kvanta, která není lehké zpracovávat a dodávat.***