(18.50 hodin)
(pokračuje Okamura)

Na druhou stranu pokud má být naplněn princip, že pojišťovny vedou zástupci pojištěnců, pak je první na řadě VZP jako největší firma na trhu. Anebo pojďme mluvit o modelu, kdy z VZP bude monopolní výběrčí a distributor pojistného podřízený státu. Teď máme model něco mezi tím, kdy VZP je fakticky neřízená střela, ve vedení nemá většinu ani stát, ani nějaká partaj, ani odbory, ani zaměstnavatelé. Protože většinu tvoří zástupci politických stran. Mohli bychom tedy hovořit o parlamentním stranickém vedení. Ale ani to by nebyla pravda. Mám na mysli ten současný stav, ne ten, který my navrhujeme, pochopitelně. Takže ani to by nebyla pravda, protože tu kupodivu vládní většina neválcuje opozici v tom vedení Všeobecné zdravotní pojišťovny, ale zástupci vlády bývají přehlasováni vlastními poslaneckými zástupci. To je na jedné straně dobře, že ve vedení VZP nevládne až tak zase stranický duch, na straně druhé i tady by prospěli zástupci pojištěnců z ulice.

Takže principiálně jsme pro navrhované změny. Ale faktem je, že jsou jen krůčkem, který sice vede správným směrem, ale neřeší podstatu věci. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Petr Třešňák.

 

Poslanec Petr Třešňák: Pěkný večer. Já bych chtěl navrhnout procedurální hlasování o sloučení rozpravy k bodům sněmovní tisk 516 a 479, protože řeší totéž. Pan místopředseda Okamura vlastně právě na některé společné rysy těchto dvou tisků upozornil.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Dobrá, považuji toto za procedurální hlasování, o kterém nechám hlasovat. Odhlásím vás samozřejmě, zagonguji, aby mohli přijít... (Gong.) Jste odhlášeni, tak se prosím zaregistrujte.

 

Budeme hlasovat o procedurálním návrhu na sloučení rozpravy sněmovního tisku 516 a sněmovního tisku 479. Já počkám, až dorazí všichni z předsálí, a nechám hlasovat o sloučení rozpravy.

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 243 je přihlášeno 135 poslanců a poslankyň, pro 108 (proti 6). Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že budeme pokračovat ve sloučené rozpravě sněmovního tisku 516 a sněmovního tisku 479. V této sloučené rozpravě se s přednostním právem hlásí o slovo pan místopředseda Okamura. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, k vládnímu návrhu zákona na změnu pravidel pro volby vedení zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven jsem se již vyjádřil, takže teď se vyjádřím k tomu druhému poslaneckému návrhu změny voleb do orgánů oborových pojišťoven. Ten sice neřeší Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, která je největší na trhu, ale ten poslanecký návrh principiálně přináší řešení správné, tedy přímou volbu do orgánů pojišťoven všemi pojištěnci. Nijak přitom nezpochybňuje právo účasti státu ve vedení pojišťoven prostřednictvím zástupců delegovaných ministerstvy, které návrh zachovává.

Chápu, že takový návrh se nebude líbit vládě hnutí ANO, ČSSD a KSČM ani velkým zaměstnavatelům a možná ani odborům. Ale to bych nebral v potaz, protože fungování pojišťoven by se v první řadě mělo líbit pojištěncům, tedy lidem, kteří ty pojišťovny a jejich práci platí.

Jak víme, máme tady ještě jeden návrh zákona. To je ten vládní, o tom jsem mluvil před chvílí, který se snaží řešit podobný problém. Chtěl bych říct, že nikdo asi nemůže vyloučit žalobu k Ústavnímu soudu na vládní změnu zákona o oborových pojišťovnách, na ten vládní návrh, protože ani ten stále nepřináší řešení požadovaného principu nediskriminovat část pojištěnců. A vzhledem k tomu, že naplňuje skutečně jen princip práva volit pro každého pojištěnce, pak se obávám, že je stejně jen otázka času, kdy skončíme u toho, že návrh na přímou volbu bude muset Sněmovna přijmout. Což samozřejmě my jako jediná strana, která tady prosazuje plnou přímou demokracii, bychom principiálně uvítali.

Vím, že s oddalováním naplnění práva volit přímo má česká Sněmovna třicetiletou úspěšnou tradici, to myslím ironicky. Ale nemyslím, že do budoucna bude tahle taktika tak úspěšná, jako byla v případě ústavního práva občanů rozhodovat přímo bez stranických prostředníků. Mám na mysli to, jak Sněmovna vytrvale odmítá demokratický zákon o referendu z pera SPD.

Ale zpátky k této novele o zdravotních pojišťovnách. Předložený zákon je správný základ pro debatu ve druhém čtení, mám na mysli ten poslanecký návrh, a nejlépe pro rozšíření přímé volby orgánů pojištěnci i na VZP. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji panu místopředsedovi. Omlouvám se Poslanecké sněmovně, že jsem trošku předběhl chod událostí, který nás tady čeká. Díky tomu, že jsme schválili procedurálním hlasováním sloučenou rozpravu, formálně přerušuji projednávání sněmovního tisku 516.

 

Otevírám sněmovní tisk

 

42.
Návrh poslanců Petra Třešňáka, Olgy Richterové, Petra Pávka a dalších na vydání
zákona, kterým se mění zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových,
podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 479/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 479/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Petr Třešňák - ale s přednostním právem se hlásí ještě pan předseda Faltýnek. Prosím.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já budu velmi stručný. Chtěl bych vznést veto na projednávání tohoto tisku podle § 90 jménem klubu ANO a sociální demokracie.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Ano, tohle jsme zaznamenali, a poprosím pan poslance Petra Třešňáka, aby uvedl tento návrh za navrhovatele.

 

Poslanec Petr Třešňák: Ještě jednou pěkný večer. Veto jsem očekával. Ještě jednou tedy, vážení kolegové, vážený pane ministře, dovolte mi plynule navázat na tu předešlou debatu, tedy hlavně na úvodní slovo pana ministra u sněmovního tisku 516, a uvést, proč naše poslanecká novela pod číslem sněmovního tisku 479 lépe naplňuje závěry Ústavního soudu a zprůhledňuje volby do správních rad zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven.

Nejprve drobná rekapitulace. Já se skutečně pokusím být stručný, protože chci, abychom dnes stihli i tisky jako exekuční řád. Oborové zdravotní pojišťovny hospodaří s částkou 130 miliard korun v rámci českého zdravotnictví. Na rozdíl od Všeobecné zdravotní pojišťovny však nemají tak jasné nominace a volby do řídících a dozorčích orgánů. Způsob volby do správní a dozorčí rady Všeobecné zdravotní pojišťovny je nám všem znám. Volíme je zde na plénu, a lze tak říci, že všichni pojištěnci vnímají své nepřímo volené zástupce díky volbě své politické strany.

Na začátku mi dovolte shrnout otázky, které jsme si doposud k té současně platné právní úpravě a vyhlášce již dříve pokládali. Kdo volí do správní rady zdravotních oborových pojišťoven? Kdo jsou ti, kdo rozhodují o částce 130 miliard korun? Sdělují někomu pojišťovny, kdo jsou ti tajemní volitelé a které firmy mají tu moc ovlivňovat jejich řízení a tok peněz? Tyto otázky pak logicky vzbuzovaly další pochyby, jak transparentní takové volby jsou a zda nemohou existovat nějaké zákulisní tlaky těch velkých plátců zdravotního pojištění. Protože je nutné si připustit, že to nejsou peníze těch firem, ale jsou to hlavně peníze jejich zaměstnanců, které odvedou na zdravotním pojištění. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP