(15.10 hodin)
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vnímám zvýšenou hladinu hluku v sále.
Poslanec Jan Birke: Já jsem tedy zvyklý mluvit před ledasčím. Ale tohle bych poprosil, jestli by to šlo...
Předseda PSP Radek Vondráček: Pan kolega zvládá vás překřičet, ale já vás opravdu poprosím, abyste se buď usadili na svých místech, nebo diskusi přenesli do předsálí a umožnili svému kolegovi vystoupení. Děkuji.
Poslanec Jan Birke: Já děkuju mockrát, pane předsedající. Už budu končit.
Krátké zdůvodnění k tomu, proč je tato novela navržena v devadesátce. My si klademe za cíl napravit v co nejkratší době alarmující situaci, která byla zjištěna, týkající bezpečnosti silničního provozu. Proto se navrhuje, nebo proto si dovolím navrhnout a požádat Poslaneckou sněmovnu o schválení v devadesátce, resp. § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb. Nicméně pokud tak nebude možné, a mám nějaká avíza, tak bych velmi rád, aby tento zákon byl puštěn do běžného legislativního procesu, a to z toho důvodu, že všichni máme řidičské průkazy, a myslím, že jsme všichni jaksi účastníky silničního provozu.
Ještě k tomu stanovisku vlády jenom řeknu, že stanovisko vlády je neutrální, což je podle mého názoru docela i zásadní věc k záležitosti této novely. Děkuji. Toť vše. Jsem samozřejmě připraven reagovat v podrobné debatě. Děkuju.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. A poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, a tím měl být pan poslanec Kolovratník, který je řádně omluven. Nabízí se pan poslanec Roman Kubíček, ale jedná se o prvé čtení a o této změně zpravodaje budeme muset hlasovat. Přivolám kolegy z předsálí a myslím, že to zvládneme.
Kdo souhlasí s tím, aby se zpravodajem pro prvé čtení stal pan poslanec Roman Kubíček?
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 17, přihlášeno je nás v tuto chvíli 165, pro 135, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Poprosím tedy nově ustaveného zpravodaje, aby nám uvedl zprávu.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, veškeré informace o této změně podal předkladatel této změny zákona. Vláda k tomuto vyslovila neutrální stanovisko, nicméně upozorňuje na některé nedostatky. Jedním z těchto nedostatků je, že prohlídka není provázána s následnými paragrafy k výměně řidičského průkazu. Není jasné a není úplně koncepčně vyřešeno, zda tato prohlídka nebude zatěžovat finančně řidiče, protože toto není v tomto zákoně ošetřeno. Není jasné, jestli neabsolvování takovéto prohlídky bude, nebo nebude přestupkem. A dále v této novele není specifikováno vyšetření zraku, ale návrh mluví obecně jako o lékařské prohlídce.
V každém případě dnes z mých úst zazní propustit do druhého čtení a tyto vady můžeme odstranit. Děkuji za slovo.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen s přednostním právem pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Tak nejprve jménem pěti poslaneckých klubů ODS, Pirátů, KDU, TOP 09 a STAN dávám veto na projednání v devadesátce. A současně už jenom jménem svým a jménem svého poslaneckého klubu vám dávám návrh na zamítnutí této novely v prvém čtení. Totiž ty výhrady, které máme, se opravit nedají. Když to zjednodušíme, jsme před volbami, všichni budeme bojovat s byrokracií, tak tento návrh přináší každému řidiči mladšímu 65 let papír navíc. To je celé. A s největší pravděpodobností placený papír, protože si nemyslím, že by se to platilo z veřejného zdravotního pojištění. To je celé. Nevím, co na tom chceme opravovat, maximálně že dáme někomu pravomoc, aby to kontroloval a pokutoval řidiče.
Jestli si skutečně myslíte, že občan potřebuje zákon k tomu, aby si nechal změřit zrak, tak já jsem přesvědčen, že občané jsou dospělí a že vědí moc dobře, jestli mají zajít k lékaři, nebo ne, a ne jednou za deset let podle zákona. Když se ten zrak zhorší rok po prohlídce, tak se nic nezmění, jenom bude naplněn nesmyslný zákon. Tak kdo myslí aspoň trošku vážně boj s byrokracií, tak pro tento návrh nemůže zvednout ruku. Nedá se opravit. Maximálně se v dalším přidají další povinnosti a kontrolní mechanismy. Pokud ten papír vyhodíme, tak ten návrh zůstane prázdný. A o prázdném návrhu zákona nemá smysl hlasovat. Takže věřím, že tento návrh zákona zamítneme už v prvém čtení a nemusíme se s ním nadále zabývat a nebudeme pro naše občany vyrábět další papír a další potvrzení. (Potlesk zprava.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Dovolte mi přečíst omluvu pana poslance Stanislava Juránka, který se omlouvá z dnešního jednání z pracovních důvodů.
Jako další je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Marian Jurečka, kterému tímto dávám slovo.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Ještě jednou dobré odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové, pane předsedo, pane premiére. Přiznám se, že když jsem se díval na tento sněmovní tisk a na tento záměr, který tady byl již prezentován panem poslancem, tak musím říct, že na první pohled docela bohulibý záměr. Kdo z nás by nechtěl, aby tady byl další nástroj, který by mohl zvýšit bezpečnost silničního provozu? Ale když se do toho materiálu člověk začte dále, naráží na spoustu dalších a dalších otazníků. Mnoho z nich tady bylo zmíněno mými předřečníky. Myslím si, že opravdu ta změna, zhoršení zraku, může být daleko rychlejší, než je ta lhůta deseti nebo v některých případech u některých řidičských oprávnění pěti let. To tady bylo zmiňováno. Ale já tady nechci rozvíjet to, co tady řekli mí předřečníci.
Ale mimochodem kromě té administrativní zátěže by bylo také fér zmínit i tu zátěž finanční, to znamená říct: vážení občané České republiky, držitelé řidičského oprávnění, my po vás budeme chtít do příští výměny řidičských průkazů v součtu 1,3 miliardy korun, pokud se nezvýší poplatek za zdravotní prohlídku dneska průměrných 200 Kč. I to je potřeba, aby tu zaznělo. Ale opravdu, v praxi to ničemu konkrétnímu nepomůže. Pokud chceme opravdu sledovat ten cíl zvýšení zdravotní způsobilosti řidičů, pojďme to hledat v jiných způsobech legislativního řešení než touto poslaneckou iniciativou, která nemá legislativně provázané všechny nástroje, které by měly být propojeny v rámci souvisejících legislativních předpisů, a ve své podstatě nepomáhá tomu stavu v praxi, aby se opravdu prakticky něco dokázalo změnit. Proto tady souhlasím minimálně s tím zavetováním, to tady bylo zmíněno, i za klub KDU-ČSL. Ale myslím si, že takováto změna by měla být dělána cestou resortního návrhu.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Mám tady faktickou poznámku pana poslance Válka. On ji ruší a je řádně přihlášen do diskuse. Výborně. V tom případě poprosím pana poslance Václava Klause, který je přihlášen do diskuse.
Poslanec Václav Klaus: Dobrý den, dámy a pánové. Já bych se s dovolením taky vyjádřil. Je to další buzerace řidičů. Vždyť v jaké zemi žijeme? Naši předkové vybudovali čtyřproudovky, teď už jsou z toho zase dvouproudovky. Máme tisíc jedna dalších semaforů. Další a další omezení rychlosti. Rozšiřují se obce, že už skoro mezi nimi není žádné místo, kde by byla silnice první třídy. Všude kamery, kontroly. Přimícháváme bordel do biopaliv, aby to auto míň jelo. Tisíc jedna opatření. Za chvíli skončíme zase jak v 19. století, že poběží chlap s píšťalkou a s praporkem, že jede vozidlo. Takhle k tomuhle tomu se pomalu blížíme místo toho, abychom trošku zvýšili rychlost na dálnicích a nějaká normální opatření, tak zase přijmeme další byrokratické opatření, že poženeme nějaké řidiče k doktorovi. Ta bezpečnost má tisíc jedna aspektů. Tak samozřejmě to můžeme dělat donekonečna. Můžeme uzákonit, že auta smějí jezdit jenom dvacítkou, a ta bezpečnost se taky zvýší.
Takže navrhuji zamítnout. Když to zamítnutí nebude, tak načtu řadu pozměňovacích návrhů pro liberalizaci silničního provozu.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Poprosím pana poslance Válka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji. Dámy a pánové, omlouvám se za ulpívavost, ale tak teď jsem na Seznamu četl, že se má vyměnit ještě do konce roku nějakých - jestli si to dobře pamatuji - 200 tisíc až 300 tisíc řidičských průkazů a že se to zdržuje, že si je nechodí vyměnit. V republice, jak jsem se díval, je odhadem 3 tisíce očních lékařů, kteří mají praxe. Pokud to podělím, vychází to na 100 pacientů na jednoho lékaře. Pokud prohlídka trvá 30 minut, tak to je 3 tisíce minut. Já tedy nevím, kdy by to ti doktoři dělali. Když teď bojujeme za nedostatek lékařů, snažíme se vyřešit nedostatek lékařů. Vůbec si nedokážu technicky představit, jak by se něco takového mohlo pravidelně provádět. To snad je k tomuto jedině moje poznámka. Zkusme používat zdravý rozum. ***