(15.30 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Já se domnívám, že se to tam ještě dodělat dá. Ale chtěl bych znát názor vlády a zeptat se, proč tam tyto problémové osoby, které neplní své závazky nebo které čerpají pomoc od svých spoluobčanů prostřednictvím například doplatku na bydlení, proč jim je umožněno podle tohoto návrhu zákona provozovat a hrát - ne provozovat, ale hrát hazardní hry. Myslím si, že by to tak být nemělo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Stanjurovi. Ještě jedna faktická poznámka před kolegou Luzarem, který je řádně přihlášen elektronicky. Takže pan kolega Miroslav Opálka. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Také si myslím, že by tam mělo být všechno. Ale chci upozornit, že doplatek na bydlení cash nedostává ta osoba, která žádá, ale majitel ubytovny. Takže tam bychom museli volit samozřejmě tu formulaci trošičku jinak. Ale rozumím tomu proč ne.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan předseda Okamura. S přednostním právem se hlásíte? (Poslanec Okamura: Já už přednostní právo nemám.) Pardon. Jestli je to řádná přihláška... (Ne.) Tak s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Byl jsem tady vyzván panem vysokým zástupcem vládní koalice, abych tedy uvedl nějaký příklad, ve které zemi je zákaz hraní o peníze. Tak je to třeba v Japonsku. Tam je zákon a zákaz hraní o peníze. Takže jestli se chceme řídit nějakými nejvyspělejšími zeměmi světa, které se dokonce ani nepotýkají s problémem patologických hráčů, neřeší se tam nějaké vyplácení sociálních dávek a podobně. Ano, kdo si chce zahrát, tak ta bariéra je vysoká, protože lítají si zahrát do Korey a podobně. Je to daleko, stojí to peníze. Jenom jsem chtěl říci příklad, uvádím jednu z nejvyspělejších zemí na světě, která tyto problémy nemá. A těch zemí je podle mých informací víc. Bohužel ten seznam teď u sebe nemám. Takže jenom takto uvádím.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš. Máte slovo.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, pane předsedající. Myslím, že je to dobrý nápad, co pan Stanjura navrhl. My platíme ročně 11 miliard, jsem to počítal v rámci přípravy na různá migrační vystoupení. Tady máme - 194 tisíc lidí dostává příspěvky. Jedenáct něco. Takže to určitě můžeme. Taky jsme samozřejmě přemýšleli, ale problém je - na exekuce není rejstřík. A taky jsme přemýšleli, že neplatiči výživného by neměli hrát. Na to taky není rejstřík. Takže určitě o tom přemýšlíme a rádi k tomu povedeme debatu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní řádně přihlášený do rozpravy pan poslanec Leo Luzar.
Poslanec Leo Luzar: Pane místopředsedo, dámy a pánové, neodolal jsem výzvě, která tady zazněla z pravice, že tato debata bude dlouhá, tak jsem se rozhodl taky přispět troškou do mlýna.
Ale s dovolením vaším prostřednictvím bych se rád zeptal kolegů, kteří v Japonsku byli, jestli tam ještě nefungují ty automaty na kuličky, kdy Japonci vášnivě hrají hrací automaty, z nichž potom padají kuličky, a ty potom chodí měnit za peníze. A tento byznys svého času ovládala japonská mafie docela silně a výrazně. Ale přiznám se, v Japonsku jsem nebyl, takže nemůžu z osobní zkušenosti říct, jestli tento obor byznysu tam ještě funguje, nebo ne.
Co se týče hazardu jako takového, zaznělo tady hodně slov. A přiznám se, jsem rád za každý zákon, který zpřísní tento byznys, ať je dobrý, nebo špatný. Ale první krok vždycky obvykle bývá ten nejtěžší, udělat ho, aby se proti obrovským penězům, které tento byznys přináší, postavila zákonná regulace. Co je samozřejmě ovšem problém, a mí předřečníci už na to upozornili, je problém za a) evidenční, to znamená omezování formou evidence. Tady chci upozornit, že tato ctihodná Sněmovna bude zanedlouho projednávat občanské průkazy a jejich elektronický čip, který zatím zůstává velice málo využívaným, a toto by mohl být prostředek, jak tento čip využít a rozšířit více. To znamená, bez tohoto čipu na občance není možné, aby hrací automaty pustily toho člověka hrát, a zároveň by byl na čipu záznam, zda může nebo nemůže hrát. Myslím si, že by to bylo ideální využití již stávající evidence.
Co se týče problému, který tady zazněl, a dávám za pravdu předřečníkům, že klasické hrací automaty, jak jsme zvyklí - dřevěná bedýnka se světýlky, zatáhnete za páku a peníze vám hned vypadnou - se dostávají pod výrazný tlak a budou velice rychle na ústupu před moderními videoloterijními terminály, popřípadě přímo internetovským sázením. Tady chci upozornit na tento problém, který je teprve před námi. Uvažuje se dokonce v rovině regulace internetu. To jako médium nebo jako fenomén internet je docela problém regulovat. Tyto tendence ve světě již někde nastaly, popřípadě se o nich uvažuje. A i při přípravě tohoto zákona jsem zachytil podobné téma v rámci diskuse o nějakých opatřeních blokování internetu a podobných záležitostí. Tady se přiznám, že jsem velkým odpůrcem takovýchto zásahů do tohoto svobodného média. Když prostě otevřete tuto Pandořinu skřínku regulace, bojím se, že velice rychle přeskočí na jiné typy regulace nepohodlného obsahu na internetu.
Co ale je a co je možné řešit, byť je to možná trošku složitější, je to, co vlastně hazard jako takový má v základu. Proč se hazard na internetu děje? Protože z toho jdou ty penízky přece. A je tady nějaká cesta od těch ubohých sázejících k těm, kteří ty peníze vybírají. Cesta je obvykle bankovním převodem. Byť jsou to mikročástky, malé částky, přesto někde existuje bankovní převod, jestli platíte do zahraničí, máte sídlo v zahraničí, do nějaké zahraniční banky, platíte kartou přímo, nebo to posíláte přes účet, vždycky někde to jde ve stávajícím elektronickém platebním systému, který již ve světě je podchycen, regulován a evidován. Je to trošku složitější vyjednávat s bankovními domy, vyjednávat v rámci asociací a podobně. Ale je to jediná cesta, jak přestřihnout finanční toky plynoucí z hazardu zakázaného v určité zemi do bankovních domů sídlících v daňových rájích nebo kdekoliv. Tyto bankovní domy dostanou informaci, že hráči z České republiky, a identifikace je dneska technicky velice jednoduchá a zřejmá, odkud přistupují k mateřským serverům, jsou z České republiky, kde je zakázáno tímto způsobem mít hazard, popřípadě jsou vyjmenované firmy, které toto povolení mají a můžou tento hazard provozovat, a všechny ostatní platby na ty účty budou zablokovány. Prostě oni ty peníze neobdrží, protože porušili tento zákon. Je to složitější na vyjednávání, proto se velice lehce radši uplatní místní sankce v zákoně, postihneme ty, kdo tady budou hrát. To chápu.
Ale velice nerad bych byl, kdyby se při příštích návrzích a projednáváních objevila témata typu: zablokujeme internet, budeme vyřazovat, budeme evidovat, budeme hlídat toto médium. Čili radši bych, kdybychom šli opravdu cestou dohody s bankovními domy a hledali elektronickou cestu, jak zablokovat mikroplatby plynoucí do zahraničí, které tady z tohoto byznysu již z České republiky odcházejí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. A nyní eviduji přihlášku pana poslance Kalouska. Máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Pardon. (Poslanec si přinesl kupu materiálů a ještě si doběhl pro pití.)
Děkuji za slovo, pane předsedající. Dovolím si jen připomenout, že jsem byl pln dobré vůle, abychom se dnes dostali k dalším bodům včetně kapitálového trhu, rozpočtového určení daní, ba možná snad i na návrh pana poslance Volného se mohlo dostat, ale nepřáli jste si přerušení, které jsem navrhl. Obávám se, že diskusní příspěvek, který mám připraven a který pokládám za nezbytný, aby zazněl k této rekodifikaci, nám neumožní dnes již nic dalšího projednat.
Dovolte tedy, abych jenom podotkl, že Ministerstvo financí připravilo tři související zákony, jejichž rozpravu jsme spojili, které dle koaliční smlouvy by měly vyřešit problémy patologického hráčství a zvýšit daňový výběr z loterií. Z pohledu Evropské unie by pak měly zejména vyřešit uvolnění sídla pro získání legálních licencí zahraničním subjektům, jak to vyžadují zásady jednotného evropského trhu, dále vyřešit otázku nepředvídatelnosti přijímání obecně závazných vyhlášek a následného okamžitého rušení již vydaných povolení. ***