(18.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi a žádám, aby zpravodaj pro prvé čtení Zdeněk Syblík přednesl svou zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Syblík: Děkuji, pane předsedající. Cílem předloženého návrhu zákona je zefektivnit hospodaření s majetkem státu, zrychlit proces a posílit transparentnost při nakládání s majetkem státu, především s nemovitými věcmi. Účinným nástrojem při realizaci uvedených cílů by měl být zřizovaný centrální registr administrativních budov, neveřejný informační systém, jehož provozovatelem by byl Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových a správcem Ministerstvo financí a který by sloužil organizačním složkám státu k účelnému a hospodárnému využití budov a dalších souvisejících nemovitých věcí pro činnosti v rámci plnění funkcí státu.

Návrhem zákona jsou dotčena zejména ustanovení týkající se základních povinností při hospodaření s majetkem, nakládání s majetkem mezi organizačními složkami, převodů vlastnictví, jiných způsobů nakládání a nakládání s pohledávkami, jinými právy, cennými papíry a ostatními věcmi.

K návrhu zákona byly připojeny související návrhy novel zákonů, a to zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, zákona č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky.

O novelizaci zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, stál v základu úvah vedle zájmu na posílení transparentnosti a kontrolní působnosti při nakládání s majetkem státu i problém časového faktoru v procesu schvalování smluv příslušným ústředním správním úřadem při nakládání s majetkem státu v obecném režimu zákona, zejména při jeho prodeji, a to ve vazbě na zájem na celkovém zrychlení dispozic s nepotřebným majetkem státu a zefektivněním tohoto procesu. Potřebu řešení těchto aspektů hospodaření s majetkem státu pak nepochybně podpořilo programové prohlášení vlády, v němž vláda za své priority mimo jiné označila racionalizaci hospodaření státu a audit majetku státu a v rámci resortních priorit pak centrální evidenci majetku státu, v prvé fázi nemovitého, spolu s jeho centrálním spravováním, z čehož by měla vyplynout i racionalizace portfolia nemovitého majetku a optimalizace jeho využití.

Původní návrh zákona byl projednán v meziresortním připomínkovém řízení, byl také projednán pracovními komisemi Legislativní rady vlády pro finanční právo, soukromé právo, správní právo a také komisí pro hodnocení dopadů regulace RIA. Po zapracování připomínek je návrh zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích a některé další zákony předkládán bez rozporů.

Tímto zněním návrhu zákona není do právního řádu České republiky přímo implementováno právo Evropské unie a návrh zákona není s právem Evropské unie v rozporu.

Účinnost se navrhuje pro změny v zákoně a dalších zákonech jednotně na 1. leden 2016. Důvodem je kromě zájmu na dostatečné legisvakanci i potřeba zajištění přiměřené doby pro přizpůsobení procesů v některých vybraných organizačních složkách státu, které standardně nakládají s relativně velkými objemy nepotřebného majetku, typicky je to Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra, a změně spočívající v postupném přesunu této agendy na úřad, a to i z pohledu jejich financování.

Vzhledem ke všem těmto okolnostem vás žádám o propuštění tohoto návrhu zákona do dalšího projednávání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádnou přihlášku, ale vidím přihlášku pana poslance Faltýnka. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych chtěl pouze avizovat, že se přihlásím do podrobné rozpravy s návrhem na zkrácení lhůty na 30 dnů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Čili v rozpravě padl návrh na zkrácení lhůty 30 dnů a budeme ho evidovat. Kdo dál do rozpravy? Nikoho nevidím, rozpravu končím. A protože nepadl návrh ani na zamítnutí, ani na vrácení, budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.

Rozhodneme tedy v hlasování číslo 106, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro rozpočtový výbor jako výbor garanční. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 106, z přítomných 149 pro 114, proti nikdo. Rozpočtový výbor byl schválen jako garanční výbor Poslanecké sněmovny pro projednání tohoto tisku.

 

Organizační výbor dále nenavrhl přikázat tento tisk dalším výborům Poslanecké sněmovny. Má někdo návrh na přikázání dalším výborům k projednání? Nikoho nevidím, není tedy o čem hlasovat.

 

Budeme tedy hlasovat o zkrácení lhůty o 30 dnů, které navrhl v rozpravě pan poslanec Faltýnek, a to v hlasování pořadové číslo 107, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání ve výborech. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 107, z přítomných 149 pro 74 (proti 22). Návrh nebyl přijat.

 

Tím mohu konstatovat, že Poslanecká sněmovna přikázala vládní návrh zákona podle sněmovního tisku 460 k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a lhůta k projednání zůstává podle zákona. Tím končím bod.

(Šum v sále. Poslanci se dožadují kontroly hlasování.) Dívám se tedy, jestli se někdo hlásí ke kontrole zápisu o elektronickém... Hlásí se paní kolegyně Zelienková? (Poslankyně Zelienková z místa: Ano.) Já tedy počkám, abychom neopakovali chybu jako před chvílí, a podíváme se na zápis, elektronický zápis o výsledku hlasování. (Poslanec Sklenák a někteří další kontrolují sjetinu. Po kontrole nikdo nepodal námitku proti výsledku hlasování.)

Tak děkuji. Konstatuji tedy, že je to realita, zákon byl přikázán rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a lhůta je zachována podle zákona. Děkuji panu ministrovi financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi, děkuji zpravodaji a končím tento bod.

 

Budeme pokračovat bodem

 

24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 500/1990 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodu vlastnictví
státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 461/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s vládním návrhem vyslovili souhlas již v prvém čtení. Vidím přihlášku pana předsedy klubu TOP 09 Miroslava Kalouska. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Těžko mohu tento návrh podpořit už jenom proto, že nikdo z vlády se tradičně neobtěžuje vydat se do opozičních klubů, aby nám zdůvodnil nezbytnost urychleného projednávání. A my jsme nepřišli na takovou nezbytnost, z vlády nám to nikdo neřekl, takže veto, pánové a dámy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP