(9.10 hodin)
Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážení ministři, vážené poslankyně, vážení poslanci, chci jenom velice stručně vysvětlit, o čem se bude hlasovat.
To nejdůležitější, co v tom návrhu je, je úprava ve směru kultivace provádění exekučního řízení, které se týká manželů. To znamená, že by se mělo konečně zajistit, že pokud si manželé rozdělili společné jmění, tak také exekutor bude postupovat právě podle toho, jak si to společné jmění rozdělili. Dosud poněkud absurdně exekutor postihoval společné jmění, jako kdyby si ti manželé vůbec nic nerozdělili, a bylo potom na tom druhém, poškozeném manželi, aby si to zpětně vyžaloval, což pochopitelně oslabovalo vůbec důvěru v právní stát. Druhou výraznou změnou v tomto ohledu je potom to, že také na účet manžela povinného bude možné dosáhnout jenom co do poloviny toho zůstatku. To jsou z mého pohledu hlavní prvky tohoto návrhu.
Zároveň chci zdůraznit, že jakýmsi důležitým doplňkem toho návrhu je poslanecký návrh poslance Tejce a dalších poslanců, ve kterém se objevuje celá řada dalších opatření, na kterých Ministerstvo spravedlnosti participovalo. Věřím, že návrh podpoříte ve třetím čtení, protože je to návrh, na který mnoho osob poškozených neférovými exekucemi netrpělivě čeká. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Teď prosím pana zpravodaje, aby se ujal slova a seznámil nás s tím, jak budeme postupovat při hlasování. (V sále je velký hluk.) A znovu prosím o klid v Poslanecké sněmovně. Jedná se o důležitý zákon a je třeba veškerou pozornost věnovat proceduře.
Poslanec Martin Plíšek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, garanční ústavněprávní výbor na své schůzi dne 18. března projednal předmětný sněmovní tisk a doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona podle sněmovního tisku 337/4 v následujícím pořadí:
Za prvé návrhy technických úprav podle § 95 odst. 2 - ty nebyly ve třetím čtení předloženy, takže o nich hlasovat nebudeme.
Dále výbor navrhuje, abychom hlasovali společně o návrzích A3, A5, A7, A8, A9, A10, A11. To jsou návrhy, které se týkají exekutorského zástavního práva. Potom všechny ostatní pozměňovací návrhy, které navrhuje ústavněprávní výbor, pod čísly A1, A2, A4, A6, a to společně jedním hlasováním. A za čtvrté návrh pana poslance Bendy, což je pozměňovací návrh označený písmenem B, a poté bychom měli hlasovat o návrhu zákona jako celku.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane zpravodaji. Zeptám se, zda má někdo jiný návrh procedury. Není tomu tak, ale vzhledem k tomu, že to je přece jen více hlasování, tak o tom nechám hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí, abychom postupovali tak, jak navrhl pan zpravodaj. Kdo je tedy pro? Kdo je proti?
Hlasování má číslo 66. Přihlášeno 158, pro 150. Návrh procedury byl přijat.
Prosím pana zpravodaje, aby nás postupně seznamoval s jednotlivými návrhy a já o nich nechám hlasovat. Prosím.
Poslanec Martin Plíšek: Takže nyní budeme hlasovat o návrzích, které souvisejí s exekutorským zástavním právem. Jsou to návrhy pod písmeny A3, A5, A7, A8, A9, A10, A11. Stanovisko garančního výboru nebylo přijato, to znamená, výbor nepřijal ani kladné, ani záporné stanovisko.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. Poprosím ještě pana ministra o stanovisko. (Ministr: K tomu máme neutrální stanovisko.) Neutrální. Budeme tedy hlasovat.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má číslo 67, přihlášeno je 163, pro 83, proti 11. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Martin Plíšek: Dále bychom hlasovali najednou o návrzích A1, A2, A4, A6. Ústavněprávní výbor doporučuje schválit tyto pozměňovací návrhy.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, stanovisko kladné. Pan ministr? (Kladné stanovisko.) Děkuji.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování má číslo 68, přihlášeno 163, pro 163, proti nikdo. Tento návrh byl jednomyslně přijat.
Poslanec Martin Plíšek: Dalším a posledním pozměňovacím návrhem je návrh pod písmenem B. Garanční ústavněprávní výbor doporučuje schválení.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Pan ministr? (Kladné stanovisko.) Dvakrát kladné.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování má číslo 69, přihlášeno je 164, pro 163, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Poslanec Martin Plíšek: Nyní jsme hlasovali o všech pozměňovacích návrzích a můžeme, pane předsedo, hlasovat o návrhu jako celku.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, souhlasím a přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 337, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zeptám se na stanovisko. (Zpravodaj: Stanovisko kladné.) Pan ministr? (Pochopitelně kladné.) Ano.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování má číslo 70, přihlášeno je 166, pro 166, proti nikdo. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme s návrhem zákona vyslovili souhlas.
Děkuji panu zpravodaji a děkuji panu ministrovi. Končím bod číslo 81.
Otevírám bod 82, což je
82.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických
odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 351/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek a zpravodaj garančního výboru, kterým je pan poslanec Milan Urban. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 351/10, doručeny byly 12. března. Návrh na zamítnutí nebyl podán. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 351/11.
Zeptám se pana ministra, zda má zájem vystoupit ještě před otevřením rozpravy. Je tomu tak. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, s obsahem navrhované novely energetického zákona jsem vás již seznámil při prvním čtení a při jejím projednávání ve výborech. Nyní bych chtěl připomenout, že cílem této novely je také zajistit transpozici směrnice o energetické účinnosti, adaptaci nařízení o hlavních směrech transevropské energetické sítě a nařízení o integritě a transparentnosti velkoobchodního trhu energií a také notifikačního rozhodnutí Evropské komise o podpoře obnovitelných zdrojů energie. ***