(9.30 hodin)
(pokračuje Hamáček)
Otevírám bod
22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb.,
o podmínkách obchodování s povolenkami na emise
skleníkových plynů, a další související zákony
/sněmovní tisk 207/ - prvé čtení
Prosím pana ministra životního prostředí, aby i tento tisk uvedl. Máte slovo, pane ministře.
Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, slibuji, naposled v tomto bloku si dovolím přilákat vaši pozornost, tentokrát k jinému tématu, než jsou smlouvy.
Cílem předkládaného návrhu zákona je adaptace na nařízení Komise EU číslo 389/2013, na základě kterého dochází od roku 2013 ke změnám pravidel v procesu obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Nařízení nově ukládá členským státům zajistit, aby provozovatelé, kterým je vydáno větší množství bezplatných povolenek, než na kolik mají dle alokačních pravidel nárok, vrátili neoprávněně obdržené bezplatné povolenky na alokační účet EU. K vydání většího množství může dojít v případě, kdy provozovatel neoznámí včas podstatnou změnu v provozu zařízení a nepředá patřičné informace na Ministerstvo životního prostředí. V předkládaném návrhu novely je provozovatelům zařízení pro tyto případy stanovena povinnost vrátit neoprávněně vydané povolenky na alokační účet EU a současně je stanovena sankce za porušení této povinnosti.
Návrh dále ruší povinnost ověřovatelů emisí mít autorizaci k ověřování emisí skleníkových plynů, což je, řekněme, snížení byrokracie, administrativní náročnosti, kdy ověřovatelé budou mít nadále povinnost pouze mít akreditaci od Českého institutu pro akreditaci, která je udělována na základě prokázání odborné způsobilosti podle příslušného nařízení Komise. Udělováním autorizace v současné době představuje nadbytečnou administrativu a znevýhodňuje tuzemské subjekty, protože podle přímo použitelného nařízení Komise mohou v České republice vykonávat činnost ověřovatelů i zahraniční subjekty, a to pouze na základě akreditace, získané ve svém členském státě. Zrušením povinnosti vykonávat ověřování emisí na základě autorizace a ponecháním akreditace budou zajištěny dostatečné podmínky pro výkon činnosti ověření emisí, ale bude přitom odstraněno znevýhodnění tuzemských subjektů, a dojde tedy k odbourání nadbytečné administrativy.
Dále se navrhuje zrušit správní poplatek ve výši 3 000 Kč za změnu povolení k emisím skleníkových plynů. Tento poplatek znamená neadekvátní náklady pro provozovatele, protože ke změně takového povolení dochází kvůli změně předpisů o zjišťování emisí poměrně často a ve většině případů nejde o náročnou administrativu, takže je to opět snížení zbytečné administrativy pro podnikatele.
V rámci adaptace na nařízení Komise EU číslo 389/2013 se mění rovněž zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu ve znění pozdějších předpisů. Národní správce rejstříku obchodování s povolenkami, kterými je v případě České republiky OTE, a. s., má nově plnit řadu povinností, zejména povinnost spolupráce s příslušnými orgány, což jsou vedle Finančního analytického útvaru Ministerstva financí zejména orgány činné v trestním řízení, povinnost odhalovat a oznamovat podezřelé obchody, povinnost mlčenlivosti a vzdělávání zaměstnanců v oblasti boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Ještě než dám slovo zpravodaji, chtěl bych přečíst omluvu paní ministryně Válkové, která se omlouvá z dnešního jednání od 9 hodin z důvodu zasedání ústavněprávního výboru Senátu.
Prosím tedy pana poslance Josefa Hájka, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby se ujal slova. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Josef Hájek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně, kolegové, důvodem pro předložení novely zákona č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, je zejména adaptace české legislativy na nařízení Komise EU č. 389/2013. Na základě tohoto nařízení EU dochází od roku 2013 ke změně pravidel procesu obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů.
Pan ministr nás ve svém úvodním slově celkem podrobně seznámil se všemi čtyřmi základními cíli navrhovaného zákona, a proto je zde nebudu opakovat. Z pozice zpravodaje tohoto sněmovního tisku doporučuji Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby přikázal tento sněmovní tisk výboru pro životní prostředí. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu. Pan poslanec Zahradník se hlásí. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Zahradník: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, nepochybuji o tom, že je tento zákon třeba schválit, jinak bychom měli s Evropskou komisí zásadní problémy. Evropská komise přece emisní povolenky zavedla ve snaze čelit údajnému globálnímu oteplování a podle mého názoru se jedná o jakési cenové nebo ekonomické sociální inženýrství, které obchoduje s ničím. A je zajímavé a docela i úsměvné, když Evropská komise shledává, že obchodování s těmito povolenkami je navýsost rizikové, že může přinášet dokonce kriminální dopady a že je třeba tomuto nějak čelit. Já myslím, že vždycky, když slyšíme něco takovéhoto od milé Evropské komise, tak je třeba být velmi opatrní. Tady bohužel už asi naše opatrnost je marná, ale přesto bych rád, zase bez nějakého návrhu na usnesení, na tuto okolnost upozornil.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Pan zpravodaj, prosím.
Poslanec Josef Hájek: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, vážená vládo, mě akorát mrzí, že pan europoslanec Zahradil nezahradil tu novelu Evropské unie, protože ta novela byla schválena, a tím pádem tady o ní musíme jednat.
Využil bych této podrobné rozpravy a požádal bych o zkrácení lhůty k projednávání tohoto návrhu zákona výboru pro životní prostředí o 45 dnů, to znamená na 15 dnů. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, beru to jako návrh na zkrácení lhůty na 15 dnů. Budeme o tom hlasovat, až na to přijde čas. Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Pokud tomu tak není, končím obecnou rozpravu a budeme se zabývat návrhem na přikázání. Je zde návrh na přikázání výboru pro životní prostředí. Zeptám se, zda si někdo přeje navrhnout ještě jiný výbor. Není tomu tak.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s přikázáním výboru pro životní prostředí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má číslo 28, přihlášeno je 172, pro 136. Konstatuji, že jsme přikázali tento tisk výboru pro životní prostředí.
A ještě se vypořádáme s návrhem na zkrácení. Zeptám se pana ministra, zda souhlasí se zkrácením. Je tomu tak. O tom hlasovat můžeme. Budeme hlasovat o zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 15 dnů.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má číslo 29, přihlášeno je 172, pro 132, proti nikdo, i tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme přikázali výboru pro životní prostředí a lhůta byla zkrácena na 15 dnů, a končím projednávání bodu 22.
Pan předseda klubu KDU-ČSL, prosím.
Poslanec Jiří Mihola: Děkuji. Vážený pane předsedající, dovolil bych si požádat o patnáctiminutovou přestávku na poradu klubu KDU-ČSL.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Registruji návrh a přeruším jednání Poslanecké sněmovny pro poradu klubu KDU-ČSL na 15 minut. Sejdeme se tady v 9.54 hodin.
Ještě je zde omluva pana poslance Koubka, který se omlouvá dnes mezi 9.00 a 10.30.
(Jednání přerušeno v 9.39 hodin.) ***