(15.30 hodin)
(pokračuje Oliva)

Mimo to ty povinnosti znamenají např. povinnosti vůči přístavní inspekci, hlášení o nebezpečných látkách, zbraních, které jsou na palubě, drahé námořní vybavení atd. atd. Takže tato novela, pokud by byla takto přijata, tak je skutečně pro tento malý rekreační jachting likvidační. Samozřejmě čeští jachtaři si poradí tak, že budou svá plavidla registrovat někde jinde, ať už ve Slovinsku, v Chorvatsku a zejména na Slovensku, kde jsou pro ně tamní předpisy daleko přítulnější. Ale myslím, že to by nemělo být cílem této normy.

Proto bych rovněž doporučoval, aby vzhledem k tomu, že se jedná i o volnočasovou a sportovní aktivitu, byla novela postoupena vedle hospodářského výboru rovněž výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Hlásí se někdo další do rozpravy? Není tomu tak, končím obecnou rozpravu. Chci se zeptat, jestli chce mít ještě závěrečné slovo navrhovatel nebo zpravodaj. Vidím, že tomu tak není. Ještě se pokusím přivolat kolegy z kuloárů a budeme hlasovat o návrzích, které zde zazněly. Nejprve se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 23 z přihlášených 174 pro 149, proti 2. Tento návrh byl přikázán hospodářskému výboru.

 

Dále tady zazněl návrh na přikázání výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu a tělovýchovu. Nechám tedy hlasovat i o tomto návrhu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 24 z přihlášených 174 pro 69, proti 65. Tento návrh byl zamítnut.

 

Další návrh zde zazněl na přikázání zahraničnímu výboru. Nechám tedy hlasovat i o tomto návrhu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 25 z přihlášených 174 pro 35, proti 82. Tento návrh byl zamítnut.

 

Poslední návrh, který zazněl, je návrh na zkrácení pro projednávání ve výborech o 30 dnů. Nechám tedy hlasovat o tomto návrhu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 26 z přítomných 174 pro 122, proti 5. Tento návrh byl přijat. Tím končím projednávání tohoto tisku.

 

Nyní se budeme zabývat bodem číslo

 

34.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 247/2000 Sb.,
o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 300/ - prvé čtení

Prosím, aby předložený návrh uvedl ministr dopravy Radek Šmerda. Prosím, můžete se ujmout slova.

 

Ministr dopravy ČR Radek Šmerda: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi opravdu pouze ve stručnosti představit tento vládní návrh zákona.

Návrh zapracovává do právního řádu České republiky směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES o řidičských průkazech. Návrh se soustředí na několik zásadních oblastí. Jedná se zejména o zamezení účelového získávání řidičských průkazů ze strany cizinců na území České republiky. Nově vymezuje skupiny vozidel pro účely udělování řidičského oprávnění a výcvikových vozidel a rovněž tak upravuje opatření k zajištění efektivnější kontroly zdravotní způsobilosti řidičů a i dílčí zvýšení některých věkových hranic pro získání řidičského oprávnění.

Přestože valná část této úpravy a úpravy nové směrnice o řidičských průkazech bude členskými státy používána již od ledna roku 2013, lhůta pro zapracování této směrnice již uplynula. Vzhledem k této skutečnosti a vzhledem k transpozičnímu charakteru vládního návrhu si opět v obecné rozpravě dovolím navrhnout zkrátit lhůtu k projednání v příslušném výboru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Petr Bendl.

 

Poslanec Petr Bendl: Hezký dobrý den, dámy a pánové. Paní předsedající, kolegyně, kolegové, máme před sebou normu, která je zdánlivě jednoduchá, nicméně nutí Českou republiku, nebo nutí nás směrnice Evropského parlamentu a Rady, příslušná stodvacetšestka, k tomu, abychom implementovali vše, k čemu jsme se při vstupu do Evropské unie zavázali. Trochu nás tlačí čas, proto bych také podporoval to, co tady říkal pan ministr, abychom zkrátili lhůtu k projednání ve výborech na 30 dní.

Tato úprava se zabývá zlepšováním volného pohybu osob na území teritoria Evropské unie, zavádí povinnost mít pouze jeden jediný řidičský průkaz a vlastně pomáhá tomu, aby si jednotlivé evidence a úřady jednotlivých států dokázaly s touto informací poradit, aby nedocházelo k podvodům, aby nedocházelo k tomu, že někdo má dva tři řidičské průkazy na straně jedné, na straně druhé aby byly využívány a uznávány řidičské průkazy vydané v té které zemi.

Norma také upravuje některé povinnosti inspektorů. Zavádí některé nové termíny. Stejně tak jako - a to možná bude jediné zajímavé, o čem snad bude debata v hospodářském výboru, a to je diskuse na téma, jestli někdo má získat řidičský průkaz nebo řidičské oprávnění v pozdějším věku než v 18 letech. Norma v jedné z variant navrhuje, aby to tak bylo u silných motorek, aby to tak bylo u autobusů a nákladních vozů. Tam předpokládám, že k tomu bude nějaká diskuse.

Jinak bych se velmi přimlouval, aby Poslanecká sněmovna pustila tento návrh do dalšího čtení a aby prošel hladce Sněmovnou i v následujících. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Ptám se, jestli se někdo hlásí. Prosím, pan ministr má slovo.

 

Ministr dopravy ČR Radek Šmerda: Já bych si pouze dovolil navrhnout zkrácení lhůty o 30 dnů k projednání v příslušném výboru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Dalším přihlášeným je pan poslanec Hojda. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedající. My, co sedíme úplně vlevo nebo vpravo na stranách, máme smůlu, že na nás není moc vidět, takže by bylo dobré se občas podívat vlevo i vpravo.

Já bych se chtěl vyjádřit k předloženému návrhu zákona v tom smyslu, že ano, jedná se o transpozici, ale doopravdy tam bude celá řada věcí k diskusi. Nejsem si zcela jist, jestli se nám podaří v hospodářském výboru stihnout ten kratší termín. Tady by bylo možná dobré říci, že všeliké kvaltování toliko pro... a několik teček. Já si myslím, že by to chtělo doopravdy důkladně projednat i transpozici, protože ne vždycky a ne všechno se transponuje tak, jak má. V předchozím návrhu zákona jsme slyšeli, že by se dokonce přihlašovali naši jachtaři např. na Slovensko, takže pro Slovensko asi neplatí transpozice tak, jako platí pro nás. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP