(15.10 hodin)
(pokračuje Kocourek)

Návrh zákona nepředpokládá zvýšené dopady na státní rozpočet a nevyžádá si ani navyšování počtu zaměstnanců. Z pohledu administrativní zátěže lze konstatovat, že předkládaný návrh nemá zásadní dopady na veřejné ani podnikatelské subjekty.

Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážní páni poslanci, dovoluji si vás tedy tímto požádat o propuštění výše uvedeného vládního návrhu zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Já bych požádal poslance Cyrila Zapletala, zpravodaje pro prvé čtení. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Cyril Zapletal: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Já nebudu komplikovat situaci, protože pan ministr objektivně zhodnotil tuto novelu. Není vůbec problematická. Víceméně reaguje na průšvihy, které byly kolem ražby dopravních cest v podzemí, hlavně třeba tunel Blanka nebo tunel v Jablunkově, a stanovuje tedy odpovědnost především báňského projektanta - to je nový termín, který se zavádí - a současně stanovuje odpovědnost jednoho člověka při řízení krizových situací při ražbě takových děl, to je víceméně na úrovni závodního v dole.

Druhou oblastí je víceméně otázka výbušnin a nakládání s nimi. V novele jsou nezbytné úpravy, které vznikly v souvislosti s přijetím zákona číslo 376/2007 Sb. Předpokládané úpravy v rámci novely mají vytvořit lepší a důkladnější podmínky pro sledování výbušnin při přepravě.

Doporučuji tedy tento zákon postoupit do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Otevírám obecnou rozpravu k hornímu zákonu. Hlásí se někdo do obecné rozpravy k hornímu zákonu v prvém čtení? Vypadá to, že k hornímu zákonu se nehlásí nikdo. (Je upozorňován na chybné označení zákona.) Ano. K hornické činnosti. To není horní zákon. Aha. Omlouvám se, to nebylo úplně přesné. Je to zákon o hornické činnosti. To jsem si trochu vymyslel, ten horní zákon. Dobře. Ale ani k hornické činnosti se nikdo nehlásí. Teď to chápu, že k tomu hornímu se nikdo nehlásil, ale vidím, že ani k hornické činnosti se nikdo nehlásí. Takže můžeme obecnou rozpravu ukončit.

A zřejmě tedy můžeme hlasovat jedině... Já ještě tedy zagonguji. Budeme hlasovat o návrhu na přikázání. Je tady návrh organizačního výboru přikázat k projednání výboru hospodářskému. Ptám se, jestli ještě někdo chce navrhnout nějaký jiný výbor, který by měl tedy projednat zákon o hornické činnosti. Pokud nikdo nic nenavrhuje, tak budeme hlasovat pouze ten jediný výbor, hospodářský.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat k projednání hospodářskému výboru, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 114. Přihlášeno 164 poslanců. Pro hlasovalo 146, proti žádný. Takže konstatuji, že jsme přikázali hospodářskému výboru zákon o hornické činnosti v prvním čtení.

 

A končím také projednávání tohoto bodu číslo 27. Prosím paní místopředsedkyni Klasnovou, která se ujme řízení.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Budeme pokračovat v projednávání bodu číslo

 

41.
Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb.,
o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 168/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, ale mám tady veto 52 poslanců. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 168/1.

Z pověření Senátu předložený návrh zákona uvede senátor Petr Pakosta, kterého tady tímto vítám. Prosím, pane senátore, ujměte se slova.

 

Senátor Petr Pakosta: Dobré odpoledne. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, mnozí z nás podávají jako fyzické osoby daňové přiznání k dani z příjmu. Určitě všichni pak máme mezi příbuznými či mezi přáteli někoho, kdo je touto povinností postižen. Nyní máme možnost těmto osobám trochu zjednodušit život. Předesílám, že chci být stručný a srozumitelný, proto si dovolím některé pojmy zkrátit.

Předložený návrh se týká právě fyzických osob - podnikatelů, čili těch, které známe pod zkratkou OSVČ. Jak všichni víme, již zmíněné daňové přiznání se podává ve lhůtě buď do tří, či do šesti měsíců po skončení příslušného roku. Následně pak do jednoho měsíce po uplynutí lhůty pro podání daňového přiznání tyto osoby podávají přehledy o příjmech a výdajích, a to jednak příslušné správě sociálního zabezpečení, jednak příslušné zdravotní pojišťovně. Pokud z těchto přehledů vyplývá podnikatelům povinnost uhradit doplatek pojistného, tento doplatek je podnikatel povinen uhradit v případě zdravotního pojistného do osmi dnů od podání daňového přiznání, v případě sociálního pojistného pak do osmi dnů od podání právě toho příslušného přehledu o příjmech a výdajích. Máme zde tedy, co se obsahové stránky týče, shodné povinnosti, ale dvě různé lhůty, což zbytečně komplikuje fungování podnikajících fyzických osob v České republice.

Pátral jsem, proč je zde tato komplikace, a nedospěl jsem k žádnému konkrétnímu vysvětlení. Důvodem tedy bude zřejmě pouze to, že zdravotní pojistné a sociální pojistné spadá do působnosti různých resortů.

Předložený návrh si klade za cíl uvedenou dvojkolejnost ve lhůtách pro doplacení doplatku pojistného odstranit a lhůty sjednotit, přičemž za základ byla vzata úprava obsažená v zákoně o pojistném na sociálním zabezpečení. Nově by tedy podnikatelé - fyzické osoby - měli doplácet případný nedoplatek zdravotního pojistného do osmi dnů od podání příslušného přehledu.

Navrhovaná úprava bude mít určité dopady na finanční toky zdravotních pojišťoven, i když pouze v čase, nikoli co se týká výše inkasovaných částek. Snažil jsem se tyto dopady konkretizovat, přičemž jsem se zaměřil zejména na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu jakožto největší zdravotní pojišťovnu v České republice. Dozvěděl jsem se však pouze to, že toto zjednodušení vítají a že konkrétní informace nejsou schopni poskytnout. V podstatě jsem se dozvěděl jen to, že pro zdravotní pojišťovny je vyčíslení dopadu na finanční toky pod jejich rozlišovací schopnosti.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jak se zdá, předložený návrh nemá žádné negativní dopady a podnikajícím fyzickým osobám zjednoduší život.

Ovšem nemohu si odpustit jednou poznámku. Doufám, že nebude brána osobně. V původním textu, který tady mám před sebou, jsem měl také poděkování za to, že podpoříte projednání podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny a že předložený návrh bude dobrou zprávou pro podnikatele již v letošním roce. Bohužel díky vetu, které zde bylo konstatováno, se dobrá zpráva odkládá. Je to škoda. Konstruktivní opozice vypadá jinak.

Vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, prosím vás o propuštění tohoto návrhu k dalšímu projednávání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane senátore. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jan Florian. Prosím, máte slovo. A  dámy a pánové, poprosím vás o klid, abychom se tady trošku slyšeli. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP