(11.20 hodin)
(pokračuje Klučka)

Předložený návrh zákona prošel předepsaným legislativním procesem včetně standardního meziresortního připomínkového řízení. Návrh zákona byl zpracován Ministerstvem vnitra ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti, Ministerstvem financí, Ministerstvem obrany a Úřadem pro ochranu osobních údajů. Obsahuje totiž novelizaci právních předpisů, které jsou právě v působnosti těchto resortů.

Vláda návrh zákona schválila dne 16. listopadu 2010 a vládní návrh zákona podepsaný předsedou vlády a ministry vnitra, spravedlnosti, obrany a financí jako spolupředkladatelů dne 26. listopadu 2010 předložila Poslanecké sněmovně. Téhož dne byl vládní návrh zákona rozeslán poslancům.

Vládní návrh zákona mění na základě rámcového rozhodnutí zákon o Policii České republiky a nově upravuje předávání a zpřístupnění osobních údajů třetím osobám. Protože při reformě české policie se už s mnohými věcmi počítalo, novela zákona o české policii není až tak velká. Naproti tomu v případě zákona o Vojenské policii a zákona o Celní správě České republiky, které jsou staršího data, muselo být zapracováno rámcové rozhodnutí celé. Proto je předkládaná novela těchto zákonů poněkud obsáhlejší, než je tomu v případě zákona o české policii.

Dámy a pánové, jak jsem se již v úvodu zmínil, transpoziční lhůta uplynula 27. listopadu loňského roku, takže předkládám svůj návrh na zkrácení lhůty pro projednání ve výborech ze 60 na 30 dnů. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Prosím, abyste tento návrh, pane zpravodaji, zopakoval potom v obecné rozpravě. A já tuto obecnou rozpravu otevírám. Mám do ní jednu písemnou přihlášku, a to od pana poslance Sedi. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedkyně. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, vládní návrh zákona, sněmovní tisk 192, má za cíl mj. implementovat ochranu osobních údajů zpracovávaných v rámci policejní a justiční spolupráce v trestních věcech Evropské unie a Schengenu. V tomto ohledu vládní návrh vítám. Přesto v návrhu existuje několik problematických změn, na které chci upozornit.

Předně v části první, kterou se mění zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, se nad rámec implementace umožňuje Policii České republiky zajištění omamné a psychotropní látky v množství, které nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu, nedovolené výroby a nakládání s omamnými a psychotropními látkami a jedy podle § 283 trestního zákoníku nebo trestného činu přechovávání omamné a psychotropní látky a jedů podle § 284 zákona č. 40/2009 Sb. Tady chci upozornit na dvě rizika spojená s navrhovanou změnu. Tou první je možnost korupce příslušníků policie právě při zabavování drog a udělování blokové pokuty přímo na místě. Tou druhou je nutnost zavedení systému evidence a zejména kontroly těchto zabavovaných a ničených látek. Nedovedu si totiž představit, že by Policie České republiky neměla takovýto systém, který by omezoval zneužití zabavených látek. A to si vyžádá další finanční náklady.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, v části druhé je navrhována změna zákona č. 128/1992 Sb., o Vojenské policii, která zavádí v § 35b možnost pořizování zvukových, obrazových nebo jiných záznamů. Podle mého názoru v návrhu zákona schází kontrola veřejnosti kvůli možnému zneužití těchto záznamů. Například podle zákona ustavuje Poslanecká sněmovna stálou komisi pro kontrolu použití odposlechu a záznamů telekomunikačního provozu a použití sledování osob a věcí, rušení provozu elektronických komunikací a kontrolu činnosti inspekce policie. Proto je otázkou, jaký orgán bude podobně jako stálá komise kontrolovat činnosti Vojenské policie.

Závěrem mi dovolte ještě jednu poznámku. Podle textu návrhu se implementace ochrany osobních údajů dotýká, pokud jsem to správně pochopil, mezinárodní spolupráce v rámci Evropské unie a států schengenského prostoru. Chci se zeptat pana ministra, zda rozšíření spolupráce pro Vojenskou policii se také vztahuje pouze na země Evropské unie a na státy Schengenu. Pokud ano, jak je to pak se spoluprací Vojenské policie se státy Severoatlantické aliance a následně s ochranou osobních údajů vojáků při této kooperaci.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Seďovi. Nyní se hlásí pan poslanec Václav Klučka do obecné rozpravy.

 

Poslanec Václav Klučka: Dámy a pánové, budu mít dvě věci. Především kolega Seďa vlastně řekl to, co nemohl sám říct ve zpravodajské zprávě. Proto jsme ty zpravodaje přeřadili. A k přeřazení těch zpravodajů. Prosím pěkně, opravdu v dopise, který teď mám před sebou, došlo k prohození dvou jmen. Patří tam jak pan Hulinský, tak tam patřím já, ale v opačných zákonech. Tam opravdu došlo k prohození, takže za to nemůže opravdu Kancelář Sněmovny, za to může ten, kdo ten dopis zpracovával. A možná že pan předseda ani nevěděl, když ho podepisuje, že tam tato změna nastala.

Ještě bych chtěl k vystoupení pana kolegy Sedi říct, že věc týkající se omamných a psychotropních látek už je zákonem řešena, to ne že by nebylo. My řešíme pouze a jenom formu deliktu. Řešíme možnost, aby policisté mohli za to udělovat blokové pokuty a nemuseli to dávat ke správním orgánům, kde mnohdy projednání trvá rok, resp. se to vůbec do jednoho roku nestihne. To je celý důvod úpravy, kterou provádíme.

A pokud jde o odposlechy, Celní správa, která kupř. řeší také odposlechy přes Ministerstvo financí, tak stálou komisí je komise pro kontrolu operativní techniky české policie a jejího nasazování k odposlechům. Já si myslím, že u Vojenské policie to bude to samé. Jestli bude chtít Vojenská policie provádět odposlechy, bude používat operativní techniku české policie. Pokud jde o souhrn odposlechů a možnou kontrolu, to může klidně udělat ta stálá komise pro kontrolu použití operativní techniky české Policie. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane zpravodaji, já vás ještě poprosím, abyste zopakoval svůj návrh na zkrácení obecné rozpravy.

 

Poslanec Václav Klučka: Paní předsedkyně, velmi rád. Navrhuji zkrácení lhůty ze 60 na 30 dnů.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Zeptám se na další přihlášku do obecné rozpravy. Není-li, končím obecnou rozpravu a budeme se moci zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhuje přikázat tento návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Má někdo prosím jiný návrh na přikázání? Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat o tomto návrhu.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 51. Táži se, kdo souhlasí s tím, aby návrh byl přikázán výboru pro obranu a bezpečnost. Kdo je pro? Kdo je proti tomuto návrhu na přikázání?

Hlasování pořadové číslo 51. Přítomno 179. Pro 122, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Nyní rozhodneme o návrhu na zkrácení lhůty k projednání ve výborech ze 60 na 30 dnů. Zahajuji hlasování pořadové číslo 52. Táži se, kdo souhlasí s návrhem na zkrácení lhůty. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 52. Přítomno 180. Pro 119, proti 7. Také tento návrh byl přijat.

  

Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Lhůta k jeho projednání v tomto výboru byla zkrácena na 30 dnů. Tím končí projednávání bodu číslo 14, sněmovního tisku 192, v prvém čtení. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP