(10.10 hodin)
(pokračuje Kalousek)
To znamená, základním důvodem předložení tohoto zákona je skutečnost, že státní dluhopisy mohou být vydány nikoliv jen na základě hlasování o státním rozpočtu, ale na základě schválení zvláštního zákona, který máte předložen, a já si tedy dovoluji požádat o jeho schválení, neboť jak jsem již podotkl, Sněmovna o tom již jednou rozhodla.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Pavel Suchánek.
Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo. Já si myslím, že těch 52 poslanců, kteří vetovali projednávání podle § 90, nehlasovalo ani pro státní rozpočet, takže mě to ani nepřekvapuje. Jenom bych chtěl požádat pana předkladatele, aby v rozpravě podal návrh na projednávání na 5 dnů v rozpočtovém výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Otevírám obecnou rozpravu. Prosím, pan ministr Kalousek.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Jak by si mohl prostý ministr financí dovolit neuposlechnout výzvy předsedy rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny? Proto si dovoluji nyní jako poslanec požádat dolní komoru o zkrácení lhůty na 5 dnů.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Probíhá ale ještě obecná rozprava... Takže se nikdo do ní nehlásí. Můžeme obecnou rozpravu ukončit.
Nyní se budeme podle všeho zabývat návrhem na přikázání a poté tím zkrácením. Takže tedy zazvoním, protože někteří nevědí, že se bude hlasovat, tedy jim to sdělím. Vypořádáme se s tím, co nyní můžeme provést v prvém čtení s tímto návrhem.
Takže doufám, že všichni, kdo chtějí hlasovat jsou přítomni. No, a budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednávání.
Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání rozpočtovému výboru, takže se zeptám, jestli ještě někdo chce nějaký další. Pokud ne, zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat výboru rozpočtovému k projednání tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 41, přihlášeno je 179, pro hlasovalo 151, proti 1, takže to bylo přijato.
Je tady návrh na odhlášení, takže vás všechny odhlašuji. Prosím, abyste se znovu přihlásili.
A byl tady přednesen návrh, abychom zkrátili lhůtu projednávání na 5 dní. Takže nyní budeme hlasovat ten návrh zkrátit lhůtu projednávání na 5 dní.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení lhůty projednávání, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 42, přihlášeno 154, pro hlasovalo 95, proti 28, takže lhůta byla zkrácena a já mohu ukončit projednávání tohoto bodu.
Další je návrh bod číslo
15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1995 Sb.,
devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 195/ - prvé čtení
Opět prosím ministra financí Miroslava Kalouska.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek A já opět děkuji za slovo a dovoluji si předložit novelu devizového zákona, neboť je vláda vázána asociační dohodou, při které bylo vyjednáno přechodné období, které omezuje podmínky nabývání tuzemských nemovitostí zahraničními osobami. Týká se to tedy vypuštění celého ustanovení § 17 devizového zákona.
Vláda České republiky si tuto výjimku dojednala v přístupové smlouvě. Ponechám na historii, do jaké míry bylo vyjednání této výjimky prozíravé a cena za ni zaplacená při vyjednávání užitečně vynaloženou cenou, neboť samozřejmě existují minimálně dva naprosto bezpečné způsoby, jak § 17 devizového zákona obejít, a také se tak masivně děje, a z tohoto důvodu zahraniční fyzické osoby de facto, nikoli de iure, již v České republice desetitisíce hektarů půdy vlastní, aniž by to bylo na újmě tedy půdě a té její krajině. Byť někdy taková diskuse zaznívala, ještě žádný zlý Helmut nenaložil česká luka na trakař a neodvezl si je za hranice.
Nicméně i přes tuto praxi je Česká republika povinna toto ustanovení vypustit. Pokud by tomu tak nebylo, byl by náš právní řád v rozporu s primárním právem a v rozporu s našimi závazky, které jsme v roce 2004 uzavřeli a odsouhlasili. Prosím tedy o schválení této novely.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Požádal bych, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Alfréd Michalík.
Poslanec Alfréd Michalík: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, devizový zákon je tady asi už počtvrté. My, co jsme tady už delší dobu, tak víme, že to byl svého času docela tvrdý oříšek, že proti tomu byla velká nevole, protože prodej půdy cizincům a prodej půdy tuzemským nabyvatelům byl nerovný. Ovšem vývoj a čas bohužel pracovaly proti tehdejším negativním názorům a dneska máme před sebou návrh, který se už ani nesnaží nějakým způsobem zmírňovat tento možný prodej cizincům a ruší celý § 17 jako celek a vlastně otevírá trh s pozemky pro všechny občany Evropské unie.
Já si myslím, že tomuto problému a procesu asi nejde bránit, tudíž si myslím propustit do druhého čtení, kde by se mohly projednat některé drobné detaily, protože pokud mám informace, jsou tu určité negativní reakce hlavně od nájemců půdy, kteří mají půdu pronajatou dlouhou dobu, zemědělci, kteří mají dohodu o pronájmu z Pozemkového fondu a mají snahu koupit tento pozemek, tak tento prodej je komplikován podílovým rozhodnutím, že 70 % mají zaručeno a 30 % se dává do soutěže, kde může dojít ke spekulacím s cenou, která jim zkomplikuje vlastně celé hospodaření s tímto pozemkem. ***