(9.50 hodin)
(pokračuje Vilímec)

Postup by byl tedy následující. Nejprve by se Sněmovna vyrovnala s legislativně technickou úpravou usnesení rozpočtového výboru. Pak by se hlasovalo o usnesení rozpočtového výboru. Podobně jako pan ministr financí navrhuji jako o celku, pokud nebude námitek. A poté by se mohlo přistoupit k hlasování celého sněmovního tisku 98.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Zeptám se, zda je námitka proti této proceduře. Nevidím takovou, poprosím tedy pana zpravodaje, aby přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a poprosím o vyjádření jak pana zpravodaje, tak pana ministra před hlasováním. První návrh.

 

Poslanec Vladislav Vilímec: První návrh je hlasování o legislativně technické úpravě. Stanovisko doporučující. (Ministr: Souhlas)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Zahajuji hlasování číslo 238. Kdo je pro legislativně technické úpravy? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 238. Přítomno 151, pro 128, proti jeden. Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Vladislav Vilímec: Děkuji. Druhé hlasování bude hlasování o usnesení rozpočtového výboru s promítnutou legislativně technickou úpravou.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Stanoviska prosím. (Zpravodaj i ministr souhlasí)

Zahajuji hlasování číslo 239 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 239. Přítomno 151, pro 128, proti nikdo. Také tento návrh byl přijat a můžeme hlasovat o návrhu zákona jako o celku.

 

Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti se stanovením kapitálových požadavků a postupu dohledu nad bankami, spořitelními a úvěrními družstvy a obchodníky s cennými papíry, podle sněmovního tisku 98, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."

Zahajuji hlasování pořadové číslo 240. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 240. Přítomno 151, pro 132, proti jeden. Také tento návrh byl přijat. Konstatuji tedy, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas.

 

Tím jsme se vypořádali s bodem číslo 98, sněmovním tiskem 98 ve třetím čtení. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Je před námi projednávání bodu číslo

 

99.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 129/ - třetí čtení

Pan ministr je u stolku zpravodajů, též zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 129/2.

Otevírám rozpravu. Písemnou přihlášku nemám. O slovo se hlásí ministr financí Miroslav Kalousek.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji, jenom stručně. I zde chci avizovat, že souhlasím se všemi pozměňujícími návrhy, které navrhl Sněmovně rozpočtový výbor, i s těmi, které ve druhém čtení byly předneseny na plénu Sněmovny.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Pan zpravodaj též se hlásí v rámci obecné rozpravy o slovo. Pan poslanec Václav Votava.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Já bych se nejdříve vyjádřil ještě k § 109 a poté bych načetl jednu legislativně technickou změnu.

Co se týká § 109, což je ručení za daň, takže tento paragraf byl předmětem připomínky i při jednání rozpočtového výboru. Byly vyjádřeny určité obavy z možného používání a zneužívání tohoto paragrafu. Přítomný náměstek pan Minčič tyto obavy sice vyvracel, ale... O co jde? Paragraf 109 odst. 1 pod písmeny a), b), c) uvádí skutečnosti, za kterých plátce za daň ručí, a tyto skutečnosti jsou uvozeny slovy věděl nebo vědět měl nebo mohl. A v tom je právě kámen úrazu.

Obdržel jsem dodatečně právní názor a podle něho, tak jak tento paragraf zní, příjemce zdanitelného plnění ručí za nezaplacenou daň v podstatě vždy. Právě slůvka vědět měl a mohl toto také zakládají. Myslím, že je to i lehce zneužitelné, nahrává to určitým možným podvodům. Proto já i klub sociální demokracie znění novely v podstatě jako celku nepodpoříme, i když souhlasíme s ostatním, nemáme problém ani s pozměňovacími návrhy, ale právě pro tento § 109 nepodpoříme novelu jako celek. Možná má potom Senát možnost tento paragraf opravit tak, aby zněl v přijatelnější dikci.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Václavu Votavovi. Hlásí se nyní ještě pan ministr financí Miroslav Kalousek.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Dámy a pánové, celá Evropa se koordinovaně snaží postupovat proti obrovským daňovým únikům, které se odehrávají právě v dani z přidané hodnoty. Kdybych porovnal problémy, které má Česká republika s daňovými úniky, tak ty, které má u daně z přidané hodnoty, jsou o řád vyšší než ty, které má u daní z příjmu. To je náš největší problém. To je také, protože vláda ODS, KDU... (Smích a potlesk v sále.) Starý pes se těžko učí novým kouskům (s úsměvem). (Smích a potlesk v sále)

Vláda ODS, TOP 09 a Věcí veřejných má boj proti daňovým únikům jako velkou prioritu, to znamená nejenom v exekutivní oblasti, ale i v legislativní oblasti se snažíme používat všechny dostupné nástroje, které máme proti daňovým únikům. Proto jsem usiloval a stále velmi usiluji o revers charge u pohonných hmot. Proto v této předloze, o které budeme hlasovat, je revers charge u všech komodit, u kterých to šestá směrnice umožňuje. Ať už to jsou stavební práce, ať už je to šrot, zlato či emisní povolenky. A ručení je jedním z mála nástrojů, který máme k dispozici zejména u pohonných hmot. Zejména u pohonných hmot, kde stále ještě nemáme výjimku, to znamená, nemůžeme tam mít revers charge.

A upřímně řečeno, bojí-li se někdo zneužití, prosím, aby četl tuto předlohu v souvislosti s novým daňovým řádem, který je platný a který vstoupí v účinnost k 1. 1. 2011. Naprostou zásadou tohoto daňového řádu je princip, že doměrku - a v tomto případě se vždy bude jednat o doměrku - vystavuje finanční úřad s tím, že důkazní břemeno je na něm, nikoliv na daňovém poplatníkovi. To věděl a věděti mohl je přesný překlad z příslušné směrnice, která v rámci boje proti daňovým únikům umožňuje členským státům Evropské unie tento instrument zavést do národní legislativy. A protože i v některých jiných státech Evropské unie - je jich tedy velmi málo, ale i tam jsou poslanci, kteří fandí daňovým únikářům, to znamená asi tři nebo čtyři země to nezavedly a nebylo možné dosáhnout jednomyslnosti, je to tedy dobrovolné. Ale protože je to skutečně jeden z mála nástrojů, který máme proti daňovým únikům, tak ho zavedla a zavádí drtivá většina zemí.

Jsem přesvědčen, že ti, kteří myslí boje proti daňovým únikům vážně, ti, kteří si uvědomují problém u řetězových obchodů zejména u pohonných hmot, kdy prostě někdo nakupuje pohonné hmoty hluboko pod cenou burzy a v takovém případě ví a musí vědět, že je to s největší pravděpodobností cinknutý zboží, a v takovém případě má finanční úřad plné právo se ptát, schválíte-li tuto novelu. A samozřejmě že pokud je mu prokázáno dodavatelem i odběratelem, že to byla zaváděcí cena na trhu a že to bylo v naprostém pořádku, tak nemá právo doměrku vystavit. Má právo ji vystavit jedině tehdy, když prokáže, tak tady neexistuje riziko zneužití. Naopak. Absence tohoto instrumentu z vratky, z DPH udělá tunel. Ti, kdo pro to nechtějí hlasovat, obávám se, že to vědí. A jestli tady dnes někdo mluví nebo kritizuje vládu za to, že nebojuje dostatečně proti daňovým únikům, a současně brání v jednom ze základních instrumentů, který daňovým únikům aspoň trochu zabrání, tak je prostě farizej! ***




Přihlásit/registrovat se do ISP