(17.30 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, tak to bylo úvodní slovo ministra. Teď bych požádal poslance Jaroslava Krupku, který je zpravodajem pro prvé čtení. Prosím.
Poslanec Jaroslav Krupka: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, pan ministr jako předřečník mi vydatným způsobem usnadnil moji činnost zpravodaje, protože podstatné informace, co se týká novely zákona o základních registrech, tady sdělil. Já bych si proto dovolil shrnout základní fakta.
Zákon o základních registrech ve své původní podobě, tak jak byl přijat v minulém volebním období, je v podstatě stěžejním zákonem elektronizace veřejné správy. Smyslem jeho bylo a je a bude to, co bylo řečeno - sdílet informace z jednotlivých agendových registrů. Pro laickou veřejnost by v podstatě ten přínos měl být naprosto zjevný tím, že by konečně měla odpadnout klasická byrokracie a mělo by se naplnit to, co bývá mnohdy používáno jako klišé: mají obíhat doklady, papíry, a nikoliv občané. Proto, aby tato myšlenka byla naplněna, tak tento zákon se v podstatě musí zrealizovat. Musí vzniknout čtyři fyzické registry a samozřejmě - a tady bych zdůraznil - díky spolupráci napříč politickým spektrem bylo toto umožněno přijetím zákona v minulém volebním období.
Nicméně změnou vlády došlo i k tomu, že došlo k určitému posunu vnímání a realizace těchto registrů, takže byla upravena malou novelou jejich lhůta, kdy začnou být účinné. Proto je tam zmínka o novele zákona z roku 2010. A současně s tím se dospělo k potřebě provést určité technické a řekněme legislativní úpravy ve znění tohoto zákona. Tak jak už tady bylo řečeno, tento zákon se týká poměrně rozsáhlé činnosti a agend veřejné správy, a proto se není čemu divit, že součástí tohoto materiálu, který máte před sebou, je poměrně velký výčet zákonů, které se tímto zákonem budou měnit. Je to dáno tím, že s těmito informacemi pracuje v podstatě celá veřejná správa. Proto i tento zákon, přestože je relativně jednoduchý, relativně technického charakteru, je svým způsobem obsáhlý.
Protože - a bylo to tady již řečeno - tento zákon ještě není realizovatelný tím, že existují tyto základní registry, je třeba v této době provést tyto úpravy, které pan ministr v podstatě tady vyjmenoval. Vedle těch technických jsou to úpravy týkající se zejména občanského průkazu, což bych řekl, je asi mediálně zajímavá záležitost, která by vnesla informaci pro občany, jakým způsobem by nadále měli mít tento základní doklad k dispozici. Jsou tam uvedeny údaje, které byly předmětem projednávání v minulém volebním období, jaké údaje na něm budou uvedeny. Čili jak už padlo tady, rodinný stav by už vypadl hned s přijetím tohoto zákona. Nicméně údaje o rodném čísle a o trvalém pobytu by byly postupně z těchto údajů z těchto dokladů odstraňovány. V konečné fázi jsou to už drobné úpravy, které doplňují to, co jsem řekl úvodem.
Tady na závěr bych se tedy ztotožnil, že jedná se skutečně o zákon, který v dané chvíli pouze opravuje přípravu těchto zákonných registrů, proto jej doporučuji k propuštění do dalšího čtení.
A omlouvám se, jestli jsem přeslechl, pokud pan ministr požadoval - takže potvrzuje to - i já bych se připojil k požadavku na zkrácení lhůty pro projednávání ve výborech na 30 dnů. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, tak to bylo vystoupení zpravodaje. Zazněl požadavek na zkrácení lhůty ve výborech na 30 dnů opět.
Já bych teď otevřel obecnou rozpravu. Ptám se, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Prosím, pan poslanec Braný.
Poslanec Petr Braný: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.
Vážené kolegyně, kolegové, vážení členové vlády, já bych jenom položil jednu otázku na pana ministra. Určitě chce ještě promluvit.
Když jsme řešili tento bohulibý čin - registry - v minulosti, tak jestli mě paměť neklame, tak jsme počítali asi pět miliard z evropských fondů, které by mohly přijít na zavedení tohoto zákona v život, a zároveň asi necelou miliardu z našeho rozpočtu. A protože v podvýboru pro územní rozpočty jsme řešili, že vlastně to s sebou nese i nárůst počtu úředníků, aspoň v té první etapě to neslo, tady slyším, že to bude vlastně opačný trend, chci tomu věřit. Ale přesto, jestli pan ministr má čísla, jaké to má dopady na státní rozpočet z hlediska zavedení toho, co zde bylo už uvedeno předkladateli.
Takže moje otázka: Co to bude stát a jestli na to máme, nebo si na to půjčíme. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana ministra.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Radek John: My v této chvíli přehodnocujeme všechny projekty eGovernmentu Smart Administration. Všechny tyto velké projekty, které podle nás byly příliš megalomansky zadány, a dokonce bez toho, že se kalkulovalo, kolik pak budou stát provozy. Takže v rámci tohoto přehodnocení dojde ke zlevnění. Půjde o evropské peníze, ale přiznám se, že vám nejsem schopen teď dát čísla nárůstu úředníků, i když si nemyslím, že k němu dojde. Pokud by vám to stačilo, mohu udělat zprávu nebo v rámci druhého čtení řeknu přesnou statistiku. Ale nemělo by tam dojít k nárůstům. Naopak věc se zlevní a evropské fondy budou využity.
Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Tak kdo dál do rozpravy? Nevidím už žádnou ruku, takže obecnou rozpravu můžeme ukončit.
Myslím, že můžeme rovnou asi přikročit k hlasování o přikázání výborům k projednání. A na konci samozřejmě registruji, že byl přednesen návrh na zkrácení té lhůty na 30 dnů, takže to budeme hlasovat až úplně na závěr.
Tak prosím, budeme tedy hlasovat o tom návrhu organizačního výboru, který navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 25. Přihlášeno je 157, pro hlasovalo 135, proti žádný, takže to bylo přijato.
Žádný jiný návrh na nějaký jiný výbor nezazněl, takže se ptám, jestli někdo ještě nenavrhuje jiný výbor. Myslím, že tomu tak není.
Můžeme rovnou přikročit k návrhu na zkrácení lhůty k projednávání na 30 dní.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, zkrátit lhůtu k projednávání na 30 dní, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 26. Přihlášeno je 158, pro hlasovalo 95, proti 19, takže to zkrácení bylo přijato. To znamená, že lhůta je zkrácena na 30 dní a to je asi vše.
Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, lhůta zkrácena a můžeme ukončit projednávání tohoto bodu. To je bod třetí.
Před námi je bod čtvrtý. Jak už jsme v tom zkracování lhůt, tak bod čtyři je tedy pouze zkrácení lhůty.
4.
Návrh na zkrácení zákonné lhůty pro projednání sněmovního tisku 45
ve výborech Poslanecké sněmovny
Prosím, aby paní poslankyně Kočí uvedla tento návrh. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Kristýna Kočí: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, chci vás požádat o zkrácení lhůty pro projednávání návrhu ve výboru, a to u novely zákona o veřejných zakázkách, sněmovní tisk číslo 45. Tento tisk byl v prvním čtení projednán na schůzi Poslanecké sněmovny dne 7. září 2010 a Sněmovna mu svým usnesením číslo 38 zkrátila lhůtu na projednání ve výboru o 30 dnů. Vzhledem k tomu, že výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj tento návrh projednal již dnes na svém dnešním projednávání a vydal usnesení doručené poslancům jako tisk 45/2, Sněmovna může projednat zmíněný tisk již na této schůzi.
Navrhuji proto usnesení: Poslanecká sněmovna zkracuje lhůtu pro projednání návrhu novely zákona o veřejných zakázkách, sněmovní tisk 45, na 12 dní.
Děkuji. ***