(16.30 hodin)
(pokračuje Braný)

Sám o sobě působí vládní návrh logicky a uceleně. Už to zaznělo. Reaguje na skutečnosti, které nastaly. Ovšem nelze přehlédnout některé obecně systémové otázky. Jde zejména o to, že na konci září 2009 přijala Evropská komise klíčové legislativní návrhy na reformu finančního dohledu v Evropské unii. Mají zabránit opakování finanční krize, která přerostla v krizi hospodářskou. Nebudu zde vyjmenovávat ty dvě instituce a obsah jejich činnosti. Podstatné ale je, že v rámci tohoto uvažovaného nového systému finančního dohledu v Evropské unii by měly rovněž vzniknout nové orgány. Nad bankami, pojišťovnami a burzami budou dohlížet celkem tři, a to Evropský bankovní úřad, Evropský úřad pro dohled nad trhy a cennými papíry a Evropský úřad pro pojištění a zaměstnaneckých penzí. Záměr je přitom takový, že tyto tři nové orgány sestaví jednotná pravidla dohledu nad finančním sektorem pro celou Evropskou unii. Z těchto pravidel se pak stane evropské právo a tyto tři orgány budou instruovat stávající podobně zaměřené národní orgány. Bez zajímavosti není ani to, že zmíněný Evropský úřad pro dohled nad trhy a cennými papíry by měl mít bezprostřední pravomoc nad ratingovými agenturami. Tedy není jasné, jak je výše zmíněná směrnice Evropské unie o ratingu komplementární se záměry na vytvoření Evropského úřadu pro dohled nad trhy a cennými papíry a na případné rozložení kompetencí mezi těmito novými úřady v Evropské unii a národními dozorovými orgány, v našem případě Českou národní bankou.

V tomto okamžiku se tedy více jeví i tak, že nyní se po České republice požaduje implementace směrnice Evropské unie, ale v nedaleké budoucnosti snad i několika měsíců nelze vyloučit další legislativní změnu v této oblasti. Já se jenom tážu, jakou to má logiku, tato rychlost reakce na směrnice Evropské unie.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Branému. Vážené paní a pánové, to byl zatím jediný přihlášený do obecné rozpravy. Ale hlásí se pan ministr financí Eduard Janota, tak mu dávám okamžitě slovo. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi zareagovat na slova pana poslance Braného, kterým rozumím, podotýkám.

Víte, že Česká republika v rámci předsednictví moderovala určité záležitosti, které se týkaly takzvaných dohledů - mikrodohled, makrodohled. Víte, že v oblasti makrodohledu je konsensus v rámci zemí Evropské unie. Otázka mikrodohledu není právě pro některé skutečnosti, které zmiňoval pan poslanec Braný, dnes dořešena a poměrně obtížně se dokončuje. Víte, že v rámci švédského předsednictví byla určitá představa, že tento mikrodohled bude dotažen. To se nepodařilo. Jsem osobně sám zvědav, jak to bude v rámci pokračujícího španělského předsednictví včetně těch orgánů, jejich pravomocí, kompetencí, nákladů a zejména sporů mezi domácím dohledem a právě těmito orgány dohledu, které budou vytvořeny.

Poslední věc, ta je obecná. Jestliže se zdá, že bankovní krizi způsobila určitá nečinnost, pasivita nebo ne zcela efektivní činnost dohledu, zčásti souhlasím. Ale musíme si říct, kdo je v jakých konkrétních situacích. Já si myslím, že právě Česká republika, která si svoje problémy bankovního dohledu odbyla někdy před deseti lety, možná i dříve, tak právě tady se ukázalo, že jsme se poučili a že právě bankovní dohled včetně i svého institucionálního uspořádání v České republice problémy řešil podle mého názoru velmi efektivně a dostatečně. Nicméně jsme součástí zemí Evropské unie a některé věci prostě musíme respektovat a akceptovat v rámci unijních směrnic či různých zákonných norem.

Takže tolik jenom k tomu. Chci říct poslední větu. Ano, ta záležitost mikrodohledu není vyřešena a ještě zcela určitě s ní budete coby s nějakou poslední verzí, která bude pak transponována, respektive kterou bude Česká republika přejímat, seznámeni. Nevím, jestli to bude v tomto pololetí, nebo jestli to bude v nějakém průběhu dalším. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi financí České republiky Eduardu Janotovi za jeho vystoupení. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, rozpravu končím.

Návrh byl podán tak, že podle odstavce 2 nelze projednat, vznesou-li před ukončením obecné rozpravy námitku nejméně dva poslanecké kluby nebo 50 poslanců. To se v tomto případě nestalo, můžeme tedy pokračovat podle § 90 odstavec 7, a to tak, že budeme hlasovat. Rozhodneme tedy podle § 90 odstavec 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh usnesení. Ještě případně pozvu do Sněmovny další, kteří by se chtěli toho rozhodování zúčastnit.

 

Návrh usnesení je tento: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 1019 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

O tomto návrhu usnesení rozhodneme v hlasování 71, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro pokračování projednávání ve zkrácené lhůtě. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 71. Z přítomných 121 poslance pro 84, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Protože bylo usnesení schváleno, budeme pokračovat. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, a upozorňuji, že v takové podrobné rozpravě lze podat pozměňovací nebo jiné návrhy, pokud se týkají data účinnosti nebo legislativně technických, gramatických, písemných nebo tiskových chyb. Má někdo zájem? Není tomu tak. Končím tedy i podrobnou rozpravu.

Ptám se pana navrhovatele, pana ministra, jestli má zájem. Nemá. Pan zpravodaj? Také nemá zájem. Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím nařízení Evropského parlamentu a Rady o ratingových agenturách, podle sněmovního tisku 1019."

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 72 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 72. Z přítomných 121 poslance pro 108, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 45.

Pokračovat podle schváleného pořadu schůze budeme bodem číslo 146. Ještě než ho zahájím, musíme učinit jedno procedurální rozhodnutí. Jde totiž o zákon ve třetím čtení a podle zákona o jednacím řádu o tom můžeme jednat ve středu a v pátek od devíti do čtrnácti hodin.

 

Navrhuji tedy, abychom se vládním návrhem zákona o České národní bance ve třetím čtení zabývali i mimo tyto jednací hodiny. O tom rozhodneme v hlasování pořadové číslo 73, které jsem zahájil, pokud nikdo nenamítá nic proti postupu předsedajícího. Námitku nevidím.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 73 a ptám se, kdo je pro jednání ve třetím čtení i po 14. hodině. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 73. Z přítomných 122 poslanců pro 75. Návrh byl přijat.

 

Budeme se tedy zabývat bodem

146.
Vládní návrh zákona o České národní bance
/sněmovní tisk 800/ - třetí čtení

U stolku zpravodajů už je ministr financí České republiky Eduard Janota a vidím i zpravodaje rozpočtového výboru poslance Michala Doktora. Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly předneseny.

Otevírám rozpravu a eviduji přihlášku pana zpravodaje. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Myslím, pane místopředsedo, že je zcela na místě, abych teď využil toho mandátu, respektive prostoru, který mi byl dán rozhodnutím Poslanecké sněmovny, a také vás ujistil o tom, že mou ambicí není nic jiného, než navrhnout v tuto chvíli rozhodnutí, kterým vrátíte tento sněmovní tisk k opakování druhého čtení.




Přihlásit/registrovat se do ISP