(18.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Martinu Bursíkovi. Pouze se ho zeptám, zdali zmínka o zdravotním výboru má být brána jako návrh, o kterém mám dát posléze hlasovat, nebo ne. Mám brát jako návrh, čili životní prostředí a zdravotní výbor.

Hlásí se pan poslanec Ludvík Hovorka.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, vzpomínám si, že v minulém volebním období, když jsem pracoval v hospodářském výboru, tak vlastně do určité doby byla úprava provozu kamionů celkem vyhovující a uspokojující, než se do toho zasáhlo. Od té doby není možné s tím něco udělat. Vzpomínám si také, že v době, kdy Česká republika vstupovala do Evropské unie, se řešilo, co udělat s narůstající dopravní zátěží, která se přesune na naše silnice. V té době dostaly České dráhy za úkol vyřešit přesun dopravy po kolejích ve směru Brno, resp. Vídeň - západní hranice České republiky. Tehdy si vzpomínám, že se udávala kapacita, která by byla schopna přesunout na železniční dopravní síť zhruba 4 %. A k tomu samozřejmě patřičné náklady, které by to stálo.

Já osobně se domnívám, že tady není velká vůle k tomu, aby se věci posunuly správným směrem, to znamená aby se významná část dopravní zátěže přesunula na železnici. Mohli bychom se možná poučit ve Švýcarsku. Tam to umějí, ale tady se nám to nedaří. Domnívám se, že tak jak se říkalo, že mýtné bude ten správný nástroj, který povede k tomu, že nakonec bude výhodnější dopravovat náklady po železnici a že se nemusí všechno převážet po silnici, že se to zcela nesplnilo a výsledky nejsou hmatatelné.

Domnívám se, že zákon by měl být propuštěn do dalšího čtení a mělo by se hledat nejlepší řešení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Nehlásí. Rozpravu končím a se závěrečným slovem vystoupí pan ministr dopravy Gustáv Slamečka.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (Hovoří slovensky.) Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, za Ministerstvo dopravy, za současné vedení, jsme se s návrhem vládního zákona nesžili. Obdobně se s ním nesžil ani můj předchůdce. O této naší pozici jsme už několikrát informovali a na současné vládě jsme se dohodli, že budeme uplatňovat systém diferencovaného mýtného, jak jsme s ním přišli a jak nám to nová zákonná úprava umožňuje.

Vyslechli jsme si argumenty pro přijetí zákona. Argumenty proti, proč jsme se s těmito záměry nesžili, jsou následující. V diferencovaných sazbách máme nástroj, jak řídit dopravní proudy a jak ovlivnit i páteční hodiny. Parkoviště. Dalším argumentem je, že parkoviště nemáme. To, že se dá zvýšit kapacita o tisíc parkovacích míst, ten problém rozhodně neřeší. Potřebovali bychom parkovacích míst podstatně více, finance na to nemáme. Dalším argumentem je to, že tak jak je vládní návrh navržen, existuje v něm řada výjimek, a řídit tyto výjimky je značně administrativně náročné. Osobně si myslím, že v podobě, ve které je zákon předložen, nám problematiku kamionů určitě neřeší správně.

Co se týká objíždění zpoplatněných tras, dali jsme si udělat studii. Ekonomické objíždění, to znamená kvůli mýtnému, je na úrovni půl procenta. Půl procenta. Pokud se bavíme o objíždění, máme na to čísla, máme udělanou studii právě těmi profesory a je to vytaženo z mýtného systému. Pokud se bavíme o objíždění kamionů, je to jen kvůli Praze z časového důvodu. Tam se objíždění pohybuje asi na úrovni 1,5 %, takže o nějakém masovém objíždění se tu nedá hovořit. Nepředpokládáme, když zvýšíme sazby právě v inkriminovaných pátečních odpoledních hodinách, že bychom ho dosáhli.

V souvislosti s prázdninami je třeba si uvědomit i to, že mnoho just in time dodavatelů, to znamená firem, které využívají kamionovou přepravu, má v tomto období celozávodní dovolené, takže výroba tam neběží. To je také třeba si uvědomit a neoperovat jen prázdninovými měsíci, protože ty nevypovídají o potřebách dopravy celoročně.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře. Prostor pro závěrečné slovo pana zpravodaje, chce-li. Nechce.

Dámy a pánové, přes vyjádření pana ministra, pokud se nemýlím, tak nikdo návrh na zamítnutí nepodal, takže se budeme věnovat návrhu na přikázání výborům. Konstatuji, že organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru, pan poslanec Bursík rozšířil toto menu o výbor pro životní prostředí a výbor zdravotní. Je tomu tak? Ano. Rozhodneme o tom v hlasování.

Zdá se, že vás budu muset odhlásit a poprosit o novou registraci, což činím.

 

V hlasování pořadové číslo 61, které jsem zahájil, se táži, kdo souhlasí s přikázáním výboru hospodářskému, ten ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 104 poslanců, pro 103, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Kdo souhlasí s návrhem na přikázání výboru pro životní prostředí, ať to dá patřičným způsobem najevo v hlasování pořadové číslo 62. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 106 poslanců, pro 48, proti 15, takže tento návrh nebyl přijat.

 

V hlasování pořadové číslo 63 rozhodneme o přikázání výboru zdravotnímu. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 108 přihlášených pro 32, proti 27. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Končím projednávání prvního čtení této vládní předlohy s konstatováním, že návrh byl přikázán k projednání výboru hospodářskému.

 

Nyní, dámy a pánové, přistoupíme k projednávání dalšího bodu, kterým je

25.
Návrh poslanců Jiřího Paroubka, Karla Šplíchala, Davida Ratha
a Františka Bublana na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 756/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Žádost, aby se tato předloha mohla projednávat podle § 90 odst. 2 byla zmařena vety, teď tu mám napsáno... samozřejmě poslanců ODS. Na deskách mám napsáno "veto klubu ČSSD". Tím si nejsem zcela jist, ale mám to tady napsáno, tak to přečtu. Nicméně prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Karel Šplíchal. (Poslanec Šplíchal poznamenává mimo mikrofon, že ČSSD dávala veto na všechno.) Ano, takže toto univerzální veto ČSSD se dotklo i tohoto zákona. Přiznám se, že mi to moc neladilo, ale budiž. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP