(10.30 hodin)
(pokračuje Rath)
Ambicí evropské směrnice a současně platného zákoníku práce bylo vytvářet tlak na zaměstnavatele, aby hledali cesty, jak toto enormní množství přesčasů redukovat.
Dámy a pánové, přejete si vy osobně a přejete si, aby vaši blízcí byli operováni, byli léčeni lékařem, který v nemocnici je od pátku ráno a vy to ošetření potřebujete v neděli večer? Myslím si, že zde nemusím dlouze vysvětlovat a objasňovat, jak s počtem přesčasových hodin odsloužených zvláště kumulovaně najednou klesá kvalita zdravotní péče, klesá pozornost lékařů, klesají jejich schopnosti.
Přece je povinností Poslanecké sněmovny a státu chránit také pacienty, ale v podstatě i lékaře. Lékaři si těmito přesčasy samozřejmě zkracují svůj vlastní život, protože to má dopad na jejich zdravotní stav, ale ještě větší dopad znamená i riziko ohrožení péče o pacienty. Zvedali byste s klidným svědomím ruku pro to, aby třeba řidiči kamionů nemuseli mít přestávky a mohli klidně řídit v jednom kuse třeba 15, 16, 20 nebo i třeba 48 hodin? Jistěže nikdo by pro něco takového ruku nezvedl, protože ví, že by prudce stoupl počet dopravních nehod a že by to odnesl stát jak na zdraví, tak na majetku občanů.
Samozřejmě je pravdou, že současný platný zákoník práce není dodržován, ale vytváří alespoň tlak na zaměstnavatele, takže vám mohu vyjmenovat velké množství pracovišť, kde dodržován už prakticky je, nebo ten rozdíl je minimální. Prostě proto, protože všichni žijí s vědomím toho, že zajišťují provoz v rozporu se zákonem a že se snaží hledat cesty a řešení, jak to uvést do souladu se zákonem. Každý rok stoupne počet pracovišť a počet nemocnic, kde je už i současný zákoník práce dodržován. Není pravda, že to nejde. Při troše dobré vůle a při troše snahy o změnu organizace práce to v podstatné části případů skutečně jde. Ano, jsou provozy, kde to při řekněme maximálním nasazení dělá problémy. Nicméně podtrženo a sečteno, já si skutečně nejsem jist, že nedostatek lékařů, nedostatek sester, pracovní přetížení lékařů, na které doplácejí jednoznačně pacienti, na které doplácejí jednoznačně rodiny lékařů a nakonec i tito lékaři sami, vyřešíme tím, že řekneme, že je to v pořádku.
Dámy a pánové, já bych velmi žádal o velkou obezřetnost při projednávání tohoto zákona. Nedávám v tuto chvíli návrh na zamítnutí v prvém čtení, nicméně cítím jako svoji povinnost zde varovat, že to není bezproblémová norma, že její schválení povede ke zhoršení kvality péče a není její návrh přijímán v lékařské obci konsensuálně. To v žádném případě.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se, kdo dále se hlásí do rozpravy k této předloze. Paní poslankyně Páralová.
Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, ráda bych se tady vyjádřila k tomu, co řekl pan předseda zdravotního výboru Rath. O tom, že souhlasí Lékařský odborový klub a Česká lékařská komora, mě informoval pan Schlanger, předseda Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče v České republice, včera večer, takže jsem pokládala tuto informaci za relevantní.
Jinak kontrola nad dodržováním pracovní doby se zlepší tímto návrhem, protože kontrola nad § 93a zákoníku práce, který je nově zařazen, je v zákoně o inspekci práce, a je nově zařazeno ustanovení, podle kterého musí být tato práce evidována. Inspekce práce bude mít možnost kontrolovat součet hodin, které lékaři odpracují. Tím by se mělo zamezit tomu, co se dnes děje.
Uvedu příklad. Dva lékaři ve dvou fakultních nemocnicích dopoledne operují a odpoledne si vymění místo, aby si pak telefonicky vyměňovali názory na své pacienty. Tento stav je velmi nepříjemný, protože vlastně lékař nemůže být u svého pacienta, a tento zákon to umožní. Také tento zákon myslím neumožní to, aby lékař pracoval od pátku od rána do neděle do večera, jak zde bylo řečeno.
Já bych si jen teď dovolila navrhnout zkrácení lhůty pro projednávání zákona na 5 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tady zaznělo zkrácení lhůty na projednávání zákona na 5 dnů. Ptám se, kdo dál se hlásí do obecné rozpravy. Nikdo, takže můžeme obecnou rozpravu ukončit. Žádné návrhy na hlasování nezazněly, pokud se nepletu, na zamítnutí, ani na vrácení, takže pouze přikázání výborům. Takže jsme ve shodě, já tedy končím obecnou rozpravu.
Budeme se zabývat návrhy na přikázání a po nich budeme hlasovat o zkrácení lhůty na projednávání. Takto můžeme postupovat. Souhlasí zpravodajka? (Ano.)
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku. Tak se ptám, jestli je ještě nějaký jiný návrh. Pan poslanec David Rath.
Poslanec David Rath: Navrhuji přiřadit ještě výboru pro zdravotnictví. Nejsem pro zkrácení lhůty.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, zdravotnictví. Budeme tedy hlasovat nejdřív návrh na projednání ve výboru pro sociální politiku.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat výboru pro sociální politiku, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 59. Přítomno 193 poslanců, pro hlasovalo 172, proti žádný. Návrh byl přijat.
Další návrh zazněl, aby to projednal výbor pro zdravotnictví. Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 60. Přítomno 193, pro hlasovalo 97, proti 67. Tento návrh byl přijat.
Ale bude to kontrolováno. (Probíhá kontrola hlasování.)
Ještě pan poslanec Rath se hlásí.
***