(18.40 hodin)
(pokračuje Plachý)

K vývoji malého a středního podnikání v roce 2006 lze konstatovat, že sektor malého a středního podnikání v absolutních ukazatelích kromě počtu subjektů a zaměstnanců rostl, v podílových ukazatelích stagnoval. Růst sektoru malého a středního podnikání byl stejně rychlý jako růst velkých podniků. Lepší pro nás by ovšem byl rychlejší růst malého a středního podnikání. Jak známo, s velkokapitálem bývají často velké problémy.

Podpora malého a středního podnikání v roce 2006 činila 10,4 mld. korun, z toho 5,9 mld. korun ze státního rozpočtu. Na podporu dosáhlo 9 tis. subjektů, což je asi 1 % z celkového počtu. Dosavadní způsob podpory malého a středního podnikání lze hodnotit jako okrajovou, marginální záležitost. Lepší bude plošná podpora v oblasti daní, a to nejen sektoru malého a středního podnikání. Ta se ale projeví až v roce 2008, ve kterém nabude účinnosti daňová reforma.

Pro pozitivní vývoj malého a středního podnikání bude také důležitá uživatelsky přátelská změna podnikatelského prostředí, kterou připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. A do třetice všeho dobrého se nepochybně pozitivně projeví operační program Podnikání a inovace, který v letech 2007-13 zajistí sektoru malého a středního podnikání podporu zhruba 100 mld. korun. A tolik peněz už někde vidět býti musí.

Dámy a pánové, sektor malého a středního podnikání přežil doby zlé, což je především díky jeho a především jeho životaschopnosti. Meziroční růst investic v sektoru malého a středního podnikání o 10 % dává dobrou naději, že jeho význam bude v naší ekonomice stále vyšší. Zdá se, že se v sektoru malého a středního podnikání blýská na dobré časy. Věřím tomu, že vláda i Parlament udělají všechno pro to, aby dobré časy v sektoru malého a středního podnikání nastaly co nejdříve.

Děkuji za vaši pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do všeobecné rozpravy. Není tomu tak, všeobecnou rozpravu končím.

Přistoupíme k rozpravě podrobné. Pane zpravodaji, jenom formálně sdělte číslo usnesení.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, hospodářský výbor ve svém usnesení číslo 106 doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby přijala následující usnesení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR bere na vědomí Zprávu o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2006, sněmovní tisk 245."

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak, podrobnou rozpravu končím.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu usnesení. Kdo s tímto návrhem usnesení souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 410 z přítomných 117 poslankyň a poslanců pro návrh 101, proti nikdo. Konstatuji, že s usnesením byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod 98.

 

Zahajuji bod číslo

 

99.
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky
/sněmovní tisk 246/

 

Tento materiál uvede pověřený člen vlády. Je jím místopředseda vlády pan poslanec a ministr Nečas. Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážní páni poslanci, dámy a pánové, předkládám vám k projednání materiál Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky, který zpracovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na základě § 9 školského zákona. Vláda ČR schválila předložený materiál 23. května roku 2007. Senát vzal na vědomí tento materiál na své 8. schůzi v září letošního roku.

Dlouhodobý záměr ČR představuje z hlediska Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy významný nástroj k formování vzdělávací soustavy. Uvádí základní strategické směry a cíle dalšího vývoje, stanoví opatření na úrovni státu a vymezuje prostor pro konkrétní řešení na úrovni krajů. V dlouhodobém záměru kraje jsou následně opatření rozpracována pro specifické podmínky jednotlivých krajů.

Dlouhodobý záměr ČR vymezuje priority Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve střednědobém výhledu, způsob jejich realizace, podpory a formuluje hlavní koncepční záměry pro další rozvoj vzdělávací soustavy. Materiál s určitou mírou obecnosti uvádí základní strategické tendence vývoje v oblasti školství od mateřských škol po vyšší odborné školy. Jedná se tedy o určité nastínění tendencí, ke kterým se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy hlásí a které budou v daném období plněny podle konkrétnějších zadání a postupů.

V první části předkládaného materiálu jsou velmi stručně zmíněny hlavní trendy změn ve společnosti, které se dotýkají oblasti vzdělávání z národního a mezinárodního pohledu. Druhá část vyhodnocuje úkoly a podporu prioritních směrů ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které byly zpracovány či zahájeny v letech 2005 a 2006. Stěžejní částí je stanovení strategických směrů a definování jejich základních cílů pro následující období.

Základními strategickými směry jsou především:

1. rovnost příležitostí ke vzdělávání;
2. kurikulární reforma - nástroj k modernizaci vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí;
3. podpora cizích jazyků, informačních a komunikačních technologií;
4. tvorba a zavádění systému kvality metod hodnocení a vlastního hodnocení škol a školských zařízení;
5. zvyšování profesionality a zlepšování pracovních podmínek pedagogických pracovníků;
6. podpora dalšího vzdělávání.

Realizace strategických směrů je provázána s možností spolufinancování z prostředků EU v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Záměrně jsou v této oblasti nastíněny pouze oblasti podpory, neboť v době zpracování dlouhodobého záměru ČR nebyly ještě schváleny konkrétní projekty.

Základem třetí kapitoly tohoto materiálu je propojení demografické projekce počtu dětí, žáků a studentů, kteří se účastní vzdělávání v rámci vzdělávací soustavy, a kritérií rozvoje daných státní vzdělávací politikou.

Poslední část materiálu zohledňuje potřebu finančních prostředků ze státního rozpočtu a z Evropského sociálního fondu. Přílohy materiálu tvoří tabulky modelového průchodu dětí, žáků a studentů vzdělávací soustavou, přehled projektů financovaných ze státního rozpočtu a spolufinancovaných z Evropského sociálního fondu v období 2005-2006 a seznam ukazatelů ke sledování dosaženého stavu.

Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane místopředsedo. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 246/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec Walter Bartoš, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážená vládo, dámy a pánové, výbor na své schůzi projednal tento dokument, který ze školského zákona je povinno ministerstvo každé dva roky vydávat. Na svém jednání přijal usnesení, že bere na vědomí tento dokument, a proto bych si jako zpravodaj Poslanecké sněmovny dovolil navrhnout Poslanecké sněmovně usnesení, že Poslanecká sněmovna bere na vědomí tento dokument. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám všeobecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Prosek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP