(12.10 hodin)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím o stanoviska - pan ministr (záporné), zpravodaj (záporné). Děkuji.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 13. Kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 13 se ze 192 přítomných poslanců 55 vyslovilo pro, 128 proti. Návrh nebyl přijat.
Poslanec František Beneš: V tom případě budeme hlasovat o posledním pozměňovacím návrhu pana poslance Fajmona, ve kterém žádá, aby odst. č. 2 v § 31a byl doplněn o větu: "Náklady spojené s pořízením změny územně plánovací dokumentace ponese ten orgán, který o jejím zrušení nebo pozastavení rozhodl."
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Prosím stanoviska. (Ministr nedoporučuje, zpravodaj doporučuje.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 14 ze 192 přítomných poslanců 88 hlasovalo pro, 87 proti. Návrh nebyl přijat.
Poslanec František Beneš: Děkuji. Nyní vás žádám, pane předsedo, abychom hlasovali o návrhu jako celku.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 15 z přítomných 192 poslanců 170 se vyslovilo pro, nikdo proti. Návrh byl přijat, byl s ním vysloven souhlas.
Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím tento bod našeho pořadu.
Dalším bodem pořadu podle schváleného programu je
2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 199/1994 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 40/ - zkrácené jednání
Před projednáváním tohoto vládního návrhu musíme nejdříve podle § 99 znovu posoudit, zda existují podmínky pro projednání tohoto tisku ve zkráceném jednání.
Otevírám rozpravu a prosím, abyste se vyjádřili k tomu, jestli tento návrh má být projednán ve zkráceném jednání.
Poněvadž se o slovo nikdo nehlásí, rozpravu končím a přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby tento tisk byl projednán ve zkráceném jednání, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 16 ze 191 poslanců pro hlasovalo 133, proti 25. Návrh byl přijat. Konstatuji tedy, že jsme schválili projednání sněmovního tisku č. 40 ve zkráceném jednání.
Hlásí se paní ministryně Buzková.
Ministryně školství ČR Petra Buzková: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, prosím pro záznam, že v hlasování pořadové číslo 9 jsem hlasovala pro, přičemž v záznamu mám proti. Poněvadž se ale nejednalo o velký rozdíl, hlasování nezpochybňuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji.
Budeme pokračovat v projednávání vládního návrhu zákona ve zkráceném jednání. Předložený návrh by nám měl uvést ministr pro místní rozvoj Pavel Němec. Pane ministře, prosím, abyste se ujal slova.
Ministr pro místní rozvoj ČR Pavel Němec: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám návrh zákona, kterým se mění zákon o zadávání veřejných zakázek, a věřím, že tento zákon nebude mít tolik výhrad, protože je kromě jiného také legislativně jednodušší.
Cílem tohoto návrhu zákona je vyřešit právní jistotu zadavatelů veřejných zakázek a samozřejmě i dodavatelů a současně umožnit, aby bylo možné rychle provést obnovu území, tedy infrastruktury, objektů bydlení a dalších potřebných objektů po povodních.
Je výhodou, že v době, kdy tento návrh zákona je projednáván, už je možné se odvolávat na termíny, které obsahují zákon o krizovém řízení a zákon o strategii obnovy území, které kodifikují stavy nebezpečí a nouzový stav. Znamená to, že už je možno vznést určitá kritéria, která jsou potřebná k tomu, aby bylo možné postupovat ve zjednodušeném řízení při zadávání veřejných zakázek.
My jsme se vydali cestou novely § 50, který upravuje podmínky, kdy lze zadat výzvu jednomu zájemci a na základě této výzvy uzavřít smlouvu o veřejné zakázce. Stávající právní úprava v § 50 odst. 1 písm. a) umožňovala, aby v případě naléhavé potřeby bylo možné takovou veřejnou zakázku zadat formou výzvy jednomu zájemci. My jsme byli toho názoru, že by mohlo dojít k určitým výkladovým problémům v případech, kdy by výklad směřoval k tomu, že podle stávající právní úpravy lze zadat zakázku výzvou jednomu zájemci pouze v případě, že se odvrací hrozící nebo trvající nebezpečí. Nebylo tedy zcela zřetelné, zda výzvou jednomu zájemci lze zadat veřejnou zakázku i v případě, že se jedná o obnovu, že se nejedná o hrozící nebo trvající stav nebezpečí a odvracení takového stavu nebezpečí, ale že jde o případy, kdy je třeba obnovit poškozenou infrastrukturu, poškozené objekty bydlení apod.
Proto vláda navrhuje oddělit tato dvě kritéria tím, že v písm. a) by zůstalo ono odvracení hrozícího nebo trvajícího stavu, tj. že by šlo o ohrožení životů nebo zdraví lidí havárií, přírodní katastrofou apod., nebo hrozí-li škoda velkého rozsahu, a vláda navrhuje změnit zákon o veřejných zakázkách tím způsobem, že by do zákona bylo včleněno nové písmeno b), které právě řeší, kdy je možné zadat řešení veřejnou zakázkou výzvou jednomu zájemci také v případě odstraňování následků živelní nebo jiné pohromy, která je mimořádnou událostí, na základě níž byl vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav, a to po určitou dobu.
Chtěl bych tedy říci, že jsme nastavili tato kritéria velmi restriktivně, takže je nutné, aby byly splněny formální i materiální znaky. Těmi formálními znaky je to, že se jedná o mimořádnou událost, že byl vyhlášen nouzový stav nebo stav nebezpečí, což jsou určité formální akty, a samozřejmě musí být splněna i příčinná souvislost, tedy že došlo k živelní pohromě, v důsledku které došlo k poškození majetku, který je třeba obnovovat.
Z hlediska časové působnosti této normy vláda navrhuje, aby tímto postupem bylo možné postupovat od vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí a navíc ještě po dobu tří měsíců od jejich skončení.
***