(17.40 hodin)

Poslanec Jan Vidím: Paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, tento bod je možné projednávat nejdříve ve čtvrtek, čili návrh pana kolegy Cabrnocha je namístě, prostě skončí-li prvá čtení zákonů dříve než ve čtvrtek, tak bod nebude možné projednat a pouze se posune v čase dál.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Myslím, že tím pádem by bylo rozumné zařadit tento bod na čtvrteční jednání jako první bod, samozřejmě, pokud nebude ukončena schůze dříve.

 

Návrh pana poslance Cabrnocha byl upřesněn, budeme hlasovat o zařazení nového bodu v hlasování pořadové číslo 628, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 628 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 185 pro vyslovilo 169 a 5 bylo proti.

 

Pan poslanec Vidím má slovo.

 

Poslanec Jan Vidím: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že byl zařazen bod "Volba předsedy vyšetřovací komise", stanovuji lhůtu na podání návrhů na tuto funkci do 19.00 hodin dnešního dne. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Paní poslankyně, páni poslanci, já vás v tuto chvíli seznámím s tím, jak hodlám pokračovat v dnešním jednání.

Od této chvíle do 19.00 hodin budeme projednávat první čtení návrhů zákonů tak, jak jsou součástí schváleného programu. Po 19.00 hodin budeme jednat dále, ovšem nebude se jednat ani o návrhy zákonů, ani o mezinárodní smlouvy, to znamená, že toto jednání nepodléhá schválení sněmovnou, ale vzhledem k tomu, že na ranním jednání vedení Poslanecké sněmovny s předsedy poslaneckých klubů došlo k dohodě, že jsou určité body, zprávy, návrhy a další body, které by bylo možné projednat dnes, seznámím vás s tím, které body bychom chtěli dnes projednat. Chápejte to, prosím, jako můj procedurální návrh, o kterém dám hlasovat.

Jednalo by se o body schváleného pořadu schůze 35, 87, 90 a 96. Pro ty, kteří před sebou nemají program schůze, bod 35 je výroční zpráva a účetní uzávěrka Fondu národního majetku, bod 87 je návrh na změnu usnesení Poslanecké sněmovny č. 243, bod 90 je návrh usnesení Poslanecké sněmovny, kterým se upravují podrobnější pravidla jednání Poslanecké sněmovny a jejích orgánů, a bod 96 je žádost o rozhodnutí ve věci pozastaveného výkonu usnesení Obecního zastupitelstva obce Lužice.

Tyto body byly vybrány s ohledem na to, které body je možné projednat, aby byl účasten zpravodaj i navrhovatel a aby se nejednalo o body, které mohou být obzvláště sporné.

S procedurální poznámkou pan poslanec Vlach.

 

Poslanec Jiří Vlach: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, omlouvám se za to, že jsem nestihl o svém návrhu také k proceduře poinformovat až na výjimky ostatní zástupce klubů, ale já se chci sněmovny zeptat nebo dát vám ke zvážení, zda bychom se nepokusili v tom duchu, ve kterém jsme jednali doteď, pokračovat. Myslím svůj návrh zhruba takto: rozhodnout jako sněmovna o tom, že budeme pokračovat v bodech prvního čtení, tak jak to bylo až dosud, a to tak, že až do 21 hodin, ovšem bez hlasování, s tím, že bychom se rozhodli o tom, že - samozřejmě že to, co říkám, se netýká bodů, které jsou určeny na zítra na ráno, čili bod 55 atd., tři body, které jsou určeny, těch se to netýká, tam už je určeno i datum i čas - a pokračovat prostě body 60 až 66 a pokračovat dalšími až do 21.00 s tím, že bychom určili, jako dnes jsme určili, že v 17.30 budeme hlasovat, tak že bychom soustředili hlasování na zítřek na 10. hodinu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane poslanče, váš návrh má bezesporu logiku, mě akorát velice mrzí, že nezazněl na ranním politickém grémiu. V tuto chvíli jsem vázána dohodou, ke které došlo mezi předsedy poslaneckých klubů, a tím pádem dám nejprve hlasovat o návrhu, který jsem přednesla. Pokud by nebyl schválen, dám samozřejmě hlasovat o vašem návrhu, který jste přednesl potom.

Prosím, ještě vám dám slovo.

 

Poslanec Jiří Vlach: Jen to chci vysvětlit. Situace se nějak vyvíjí, ráno jsem na grémiu byl a zvažovali jsme tam optimistickou nebo pesimistickou variantu, podle toho, jak bude dnešní odpolední průběh vypadat, čili já jsem reagoval na situaci v 17.40 a nestihl jsem to s ostatními projednat. To nemá být žádné porušení dohody z dnešního rána.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane poslanče, já to tak samozřejmě chápu, nicméně já jsem touto dohodou z dnešního rána stále vázána, to znamená, že dám nejprve hlasovat o svém procedurálním návrhu, že do 19.00 hodin budeme hlasovat podle schváleného pořadu schůze, o čemž ani koneckonců nemusíme hlasovat, a po 19.00 hodin o těch bodech - zprávy, návrhy a další body, které jsem zde konkrétně uvedla.

 

V tuto chvíli rozhodneme o tomto procedurálním návrhu v hlasování pořadové číslo 629, které zahajuji.

Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 629 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 181 pro vyslovilo 104 a 31 bylo proti.

 

Doufám, že pan poslanec Vlach se mnou bude souhlasit, že v takovémto případě nelze hlasovat o jeho návrhu.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dalším bodem je

 

60.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 63/1991 Sb.,
o ochraně hospodářské soutěže, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 207/ - prvé čtení

 

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 207 a z pověření vlády předložený návrh uvede její místopředseda Pavel Rychetský, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády Pavel Rychetský: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, důvody pro novelizaci zákona o ochraně hospodářské soutěže jsou dva.

Zásadním důvodem předložení návrhu je dosažení alespoň převážné slučitelnosti zákona s právem Evropských společenství s tím, že jeho úplné kompatibility bude dosaženo v návaznosti na zavedení tzv. blokových výjimek soutěžního práva Evropského společenství do českého právního řádu.

Předložený návrh vychází důsledně z práva Evropského společenství a bere v úvahu judikaturu soudního dvora i rozhodovací činnost Evropské komise.

Druhým důvodem je zohlednění praktických poznatků a zkušeností získaných Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže při aplikaci zákona. V této souvislosti nelze rovněž opomenout dosažení větší provázanosti s naším právním řádem, zejména s obchodním zákoníkem.

Vláda vám tedy předkládá návrh novely zákona o ochraně hospodářské soutěže, jehož cílem je dosáhnout těchto základních změn:

Za prvé: Výslovně upravit způsob aplikace soutěžních pravidel na oblast veřejně prospěšných podniků a podniků, kterým byla udělena zvláštní nebo výhradní práva. Principem je, že soutěžní pravidla se na tyto soutěžitele plně vztahují, pokud jejich aplikace neznemožní právní nebo faktické plnění zvláštních úkolů, které jim byly přiděleny. Tím je transponováno ustanovení čl. 90 odst. 2 Smlouvy o Evropských společenstvích.

Druhý důvod: Snaha o přesnější vymezení nás vedla k tomu, že kritérium pro dohody, které nemají citelný dopad na soutěž, a tudíž nepodléhají obecnému zákazu dohod narušujících soutěž, je formulováno v § 3 odst. 1 zákona. Stávající zákon vyžaduje schvalování veškerých, tedy i bagatelních dohod narušujících soutěž, podle navrhovaného znění novely se upouští od dosavadního schvalovacího procesu, který je podmínkou účinnosti těchto dohod. Na druhé straně je třeba zdůraznit, že novela počítá s absolutním zákazem cenových ujednání a zákazem dohod o rozdělení trhu.

Za třetí: Účelem novely je zavést nová kritéria pro spojování soutěžitelů. Jedná se o kritérium celosvětového obratu, pokud je obrat všech soutěžitelů vyšší než 2 miliardy korun. Na domácím trhu se vyžaduje, aby společný čistý obrat všech soutěžitelů byl vyšší než 400 milionů korun a aby alespoň dva ze spojovaných soutěžitelů dosáhli hodnoty čistého obratu nejméně 150 milionů korun a společný podíl soutěžitelů na relevantním trhu přesáhl 25 %.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP