K Čl. I

K bodu 1:

Se zrušením systému pracovních kategorií v důchodovém zabezpečení se vypouští z příslušného ustanovení závislost výše důchodu na zařazení zaměstnání do pracovní kategorie.

K bodu 2:

Z náhradních dob se navrhuje vypustit dobu politického školení neboť již není věcný důvod k posuzování této doby jako doby zaměstnání.

K bodům 3 až 9:

Všechna zaměstnání budou od 1. ledna 1993 posuzována stejně, t. j. jako zaměstnání, která dosud patřila do III. pracovní kategorie.

Ustanovení upravují zápočet doby zaměstnání přede dnem zrušení preferovaných pracovních kategorií jako doby zaměstnání I nebo II. pracovní kategorie za podmínek stanovených dosavadními předpisy. Občanům tak zůstanou zachovány nároky získané před přijetím nové právní úpravy.

K bodům 10 a 14:

Navrhuje se zrušit dosavadní zvýhodnění ve výši invalidního důchodu (částečného invalidního důchodu) o 10 % průměrného měsíčního výdělku v případech, kdy je invalidita (částečná invalidita) způsobena pracovním úrazem nebo nemocí z povolání, neboť důsledky těchto pracovněprávních skutečností musí být řešeny v rámci pracovněprávních vztahů odškodněním ze strany zaměstnavatele a nikoli přesouváním do důchodového zabezpečení. Občan tímto poškozen nebude, neboť v případě poklesu výdělku z těchto důvodů obdrží vyšší náhradu za ztrátu na výdělku.

K bodu 11:

Změna reaguje na zákon č. 171/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol, a dává oba předpisy do vzájemného souladu.

K bodu 12:

Vypouští se ustanovení, které dosud zakládalo nárok na invalidní důchod, aniž byly splněny obecné podmínky nároku, stal-li se invalidním následkem úrazu nebo onemocnění vzniklých v době plnění svých úkolů pomocník Pohraniční stráže nebo člen Pomocné stráže Veřejné bezpečnosti, neboť tyto složky byly zrušeny.

K bodu 13:

V důsledku zrušení systému pracovních kategorií a důchodové preference při invaliditě vzniklé následkem pracovního úrazu nebo onemocnění vzniklých při plnění úkolů se ruší příslušné ustanovení řešící výhodnější výpočet důchodu v uvedených případech.

K bodům 16 a 17:

Okruh řídících letového provozu a artistů, kterým vzniká nárok na důchod za výsluhu let, se tímto ustanovením nemění, avšak s ohledem na zrušení systému pracovních kategorií se okruh zaměstnání vymezuje formou odkazu na právní stav před datem účinnosti zákona.

K bodům 18 až 20:

V návaznosti na změny uvedené v předchozích bodech se zachovávají některé důchodové preference, např. u vdovského důchodu po pracovníku, který zemřel v důsledku pracovního úrazu, avšak pouze v případech, kdy právní skutečnost zakládající nárok nastala před datem účinnosti zákona.

K bodu 21:

Zákon o zaměstnanosti vylučuje nárok na hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání, kteří splňují podmínky nároku na starobní a invalidní důchod s výjimkou občanů, kteří jsou schopni vykonávat soustavné zaměstnání jen za zcela mimořádných podmínek. V návaznosti na tuto právní úpravu řeší ustanovení situaci zpětného přiznání invalidního důchodu, a to tak, že se občanu přizná tato dávka za období, za které bylo vyplaceno hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání, pouze ve výši rozdílu starobního nebo invalidního důchodu a hmotného zabezpečení.

K bodům 22 až 26:

Obdobně jako u pracovních kategorií se pro účely důchodového zabezpečení i u kategorií funkcí služba vojáků z povolání hodnotí jako doba služby I. nebo II. kategorie funkcí, pouze byla-li vykonávána před 1. lednem 1993.

Ze shodných důvodů jako u zaměstnání se i v rámci služby v ozbrojených silách zrušuje dosavadní důchodová preference při úrazu nebo onemocnění vzniklém při výkonu služby, neboť tyto nároky musí být odškodňovány z titulu služebního poměru a nikoli v důchodovém zabezpečení.

K bodu 27:

Ustanovení zrušuje zmocnění příslušných ministrů na udělování výjimek ze stanovené potřebné doby služby, neboť nároky na důchodové dávky budou řešeny přímo v zákoně.

K bodu 28:

Dosavadní právní úprava neumožňovala zřizování ústavů sociální péče ze strany federálního ministerstva obrany a přitom se ukázala potřeba takových zařízení, do kterých by byli umisťováni nejen bývalí příslušníci ozbrojených sil a jejich rodinní příslušníci, ale též účastníci odboje a jejich manželky (manželé). Stejnému okruhu osob se umožňuje poskytovat i další služby a dávky sociální péče.

K bodu 29:

Ustanovení zabezpečuje snížení věkové hranice pro odchod do starobního důchodu občanům, kterým k datu účinnosti chybí ke vzniku nároku na důchod z I. pracovní kategorie (I. nebo II. kategorie funkcí) krátká doba s tím, že podmínkou tohoto nároku je, že uvedené zaměstnání (služba) trvalo k datu 31. prosince 1992,) byly zmírněny negativní dopady nové právní úpravy na ty pracovníky, kterým přijetí zákona zabrání získávat další "preferované" doby zaměstnán. Datum omezující zápočet doby zaměstnání (služby) získané v preferované pracovní kategorii (kategorie funkcí) je stanoveno tak, aby se vztahovalo na všechny pracovníky, kteří získali delší dobu takového zaměstnání (služby).

K bodu 30:

Reaguje se na zrušení SNB a vznik nových policejních sborů a ve Slovenské republice Sboru vězeňské a justiční stráže.

K Čl. II

Řeší se dopady zrušení I. a II. pracovní kategorie v jiných právních předpisech, které nároky v pracovněprávní oblasti a v hmotném zabezpečení horníků vázaly na systém preferovaných pracovních kategorií. Věcně se nároky zachovávají v dosavadním rozsahu.

K Čl. III

Výsluhový přídavek ve stavebnictví a některé další obdobné sociální dávky související s preferovanými pracovními kategoriemi již nebudou nově přiznávány. Již přiznané nároky zůstanou zachovány a budou se nadále posuzovat podle dosavadních předpisů. Zabezpečen bude rovněž přechod povinností organizací vyplácejících uvedené dávky v případě zrušení organizací na přejímající organizace, případně stát. Dále se zachovává též nárok na zvýšení invalidního důchodu o 10 % v případech, kdy k pracovnímu úrazu (nemoci z povolání) došlo přede dnem 1. června 1992.

K Čl. IV

V návaznosti na zrušení systému pracovních kategorií a dalších dávek souvisejících s preferovanými pracovními kategoriemi, popř. narušujících stejné postavení a nároky pracovníků v sociálním zabezpečení, se zrušují právní předpisy upravující poskytování těchto dávek a dále se řeší platnost všech předpisů obsahujících resortní seznamy zaměstnání zařazených do preferovaných pracovních kategorií.

 

V Praze dne 10. března 1992

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR:

Miller v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP