Hodnota majetku bude snížena o dva restituční nároky. Součástí majetku Mladé fronty je i částka 694 660 Kčs, představující hodnotu předmětů prodaných a. s. Mladý svět dne 10. 2. 1991 v rozporu s § 1 ústavního zákona č. 497/1990 Sb., pronajaté prostory a výpočetní technika a. s. M a o (vydává deník Mladá fronta Dnes), 3 místnosti pro redakci časopisu Gazetka polským Harcerům a autobus s garáží soukromé osobě v rozporu se zákonným opatřením předsednictva FS č. 177/1990 Sb. K porušení došlo tím, že nebyl před uzavřením těchto aktů vyžádán souhlas FMF.
V CKM Praha byl původně nesprávně vykázaný stav majetku 682 702 tis. Kčs upraven o 83 302 tis. Kčs na 766 004 tis. Kčs.
Upravena byla aktiva celkem o 104 002 tis. Kčs zejména z důvodu upřesnění některých účtů po účetní uzávěrce a dodatečným zúčtováním hodnoty cenných papírů a. s. EKOS 1,9 mil. Kčs, ač prozatímní list (místo akcií) na uvedenou částku měl ředitel Ing. Breznen delší dobu v držení.
Pasiva byla zvýšena o 20,7 mil. Kčs, neboť v závazcích nebyla uvedena půjčka od MOCR ČR, takže celkové saldo úpravy činí 83 302 tis. Kčs.
Hodnota majetku bude snížena po rozhodnutí o restitučních nárocích (YWCA nárokuje Junior hotel Praha-Žitná a Junior centrum Soběšín, YMCA Junior hotel B. Bystrica). Součástí majetku je odprodaný automobil v průběhu r. 1990 za 28 841 Kčs a další základní prostředky v pořizovací hodnotě 655 tis. Kčs (zůstatková hodnota cca 71 tis. Kčs), bez povolení FMF. V rozporu s platnými předpisy CKM uzavřelo 5 pronájmů místností a jejich zařízení. Zjištěné případy porušení zákonného opatření FS č. 177/1990 Sb. (4 pronájmy a podezření z podvodu u akcií a. s. EKOS) oznámil zmocněnec Ing. M. Steiner, CSc., který splnil úkoly postupu převzetí majetku, po dohodě s kontrolní skupinou FMK prokuratuře.
V podniku Stavocentral Praha byl původně vykázaný majetek 92 420 tis. Kčs snížen o 1 270 tis. Kčs na 91 150 tis. Kčs (doúčtování pohybu základních prostředků). Zmocněnec Ing. J. Petřík převzal majetek v prodlouženém termínu, což bylo způsobeno složitou inventarizací základních prostředků, zejména budov a pozemků.
Majetek bude postupně snížen o restituce. Část majetku byla pronajata v rozporu se zákonným opatřením FS č. 177/1990 Sb.
Na Federální koordinační centrum Svazu mladých (FKC SM) přešla práva a povinnosti býv. ÚV SSM, a to usnesením mimořádného sjezdu SSM z 27. - 28. 1. 1990, který schválil rovněž změnu názvu organizace na Svaz mladých a stanovy svazu. Svaz mladých je tudíž přímým pokračovatelem SSM a podle ústavního zákona 497/1990 Sb. je stanoveno, že Svaz mladých, jeho orgány a organizační složky jsou povinny vydat státu ČSFR nemovité a movité věci, peněžní prostředky a majetková práva, které měl bývalý SSM v držení k 31. 12. 1989.
Po očištění o hodnotu předanou AGM (nutné k zabránění duplicitního vydání) byla původně vykázaná hodnota 99 998,5 tis. Kčs zvýšena o více jak 5 mil. Kčs na 105 616,5 tis. Kčs. Základní prostředky byly zvýšeny o ty, které nebyly na FKC SM v účetní evidenci (tiskárna Ostrava) a o hodnotu jejich odprodeje (T 613), investice byly zvýšeny o chybné zaúčtování v roce 1989, investiční účet byl zvýšen o duplicitně proplácené faktury a neuznanou platbu za spotřební materiál, pohledávky byly zvýšeny o nezanesenou návratnou půjčku a. s. EKOS na rozběh činnosti. Stav valutového konta k vydání státu činí 82 456 US dolarů.
Kontrola zjistila fyzicky nedohledané ZP v hodnotě 423 tis. Kčs, které musí být podle § 2 odst. 4 ústavního zákona uhrazeny finančně.
Již v průběhu kontroly odmítla kontrolní skupina FMK požadavky FKC na snížení hodnoty majetku býv. ÚV SSM vykazované k 31. 12. 1989 o částky, které byly v roce 1990 vyplaceny různým mládežnickým organizacím, jež se osamostatnily (Skateboard, Sálová kopaná, TOURCH 89). Nebyly uznány požadavky na snížení účetního stavu k 31. 12. 1989 o faktury proplacené v roce 1990 až po roční uzávěrce roku 1989, i když věcně tyto platby souvisely s akcemi roku 1989 (cestovné, platby za již neexistující organizace). Tím bylo dbáno toho, aby byly na stát převedeny všechny prostředky podle znění ústavního zákona a platby a jiné nakládání s majetkem v roce 1990 bylo prováděno z prostředků, s kterými je FKC SM oprávněno nakládat po 1. 1. 1990 (tj. z členských příspěvků za rok 1990 a z poskytnutých dotací v roce 1990).
Upřesněný stav majetku k vydání odpovídá rozsahu, který má být podle § 1 vydán státu. Není ovlivněn nově vznikajícími organizacemi a sdruženími v průběhu roku 1990, ani obnovením činnosti v minulosti zrušených organizací. Pro zabezpečení činnosti těchto organizací postupně vznikala sdružení, která měla za cíl m. j. dosažení rozdělení majetku užívaného mládeží (Sdružení organizací dětí a mládeže transformované později do Majetkoprávní unie, Rada mládeže ČSFR), ale převedení majetků provedeno nebylo vzhledem k moratoriu a později ústavnímu zákonu č. 497/1990 Sb.
Převzetí majetku zmocněncem nebylo dosud ukončeno, dohodnutý termín je k 30. 9. 1991. Je to způsobeno neplněním úkolů původně jmenovanými zmocněnci M. Mejstříkem a J. Nestávalem a složitou inventarizací. Průběh přebírání majetku se zlepšil až od dubna t. r., kdy nastoupil nový zmocněnec Ing. Vl. Pobořil.
FKC SM, jím řízené hospodářské a účelové organizace, ale prostřednictvím FKC SM i nově vzniklé mládežnické organizace obdržely v roce 1990, obdobně jako ÚV SSM v předchozích letech, dotace z kapitoly všeobecné pokladní správy státního rozpočtu federace. Tyto dotace v celkové výši 40,375 mil. Kčs byly poskytnuty ve dvou částech. Jednak v rozpočtovém provizoriu v prvé polovině roku prostřednictvím Shromáždění představitelů politických stran a společenských organizací ČSFR ve výši 25 mil. Kčs. Ve druhé polovině roku již prostřednictvím MŠMT ČR ve výši 15,375 mil. Kčs v následujícím členění (v tis. Kčs):
|
Dotace poskytnuté |
|
|
|
|
|
|
v 1. pol. |
ve 2. pol. |
Celkem 1990 |
Vyčerpáno |
Vráceno |
Požadovaný odvod z finanční revize |
FKC přímo |
4 200 |
1 640 |
5 840 |
5 659 |
181 |
5 640 |
ostatní: CKM |
- |
9 435 |
9 435 |
9 435 |
- |
- |
Dům dětí |
1 300 |
1 400 |
2 700 |
2 119 |
- |
- |
RVZ Seč |
- |
2 900 |
2 900 |
2 900 |
- |
- |
Dětské a mládežnické organizace prostř. FKC SM |
15 500 |
- |
15 500 |
15 496 |
4 |
2 864 |
Mzdy funkcionářů v republik. |
4 000 |
- |
4 000 |
2 593 |
1 407 |
- |
Celkem |
25 000 |
15 375 |
40 375 |
38 202 |
1 592 |
8 504 |
Na vlastní činnost FKC SM bylo spotřebováno 5 840 tis. Kčs. CKM celou dotaci použilo na poskytované slevy k podpoře turistiky mládeže. RVZ Seč proinvestovalo poskytnutou část (2,9 mil. Kčs) na dokončení rozestavěné 4. stavby (celkový náklad 12,6 mil. Kčs). Na provoz Domu dětí a mládeže, který je zcela dotován, bylo v roce 1990 vyčerpáno 2 119 tis. Kčs, zbytek nevyčerpané dotace nebyl vrácen do státního rozpočtu, ale použit k úhradě činností tohoto zařízení v letošním roce, neboť v roce 1991 již dotace ze státního rozpočtu poskytovány nejsou.
Z 15 500 tis. Kčs pro ostatní organizace prostřednictvím FKC SM bylo poskytnuto 8 mil. Kčs na činnost klubů vědeckotechnické činnosti mládeže, 4,5 mil. Kčs jako účelový příspěvek na nákup mikroelektrotechniky pro kluby VTČM (4 tis. Kčs nebyly využity) a 3 mil. Kčs jako příspěvek Mezinárodnímu svazu studentstva.
Revize prováděná Finančním ředitelstvím hl. m. Prahy shledala použití části předmětných dotací v rozporu s platnými předpisy a požaduje jejich odvod. Jedná se o 2 864 tis. Kčs za překročení stanovené hranice 100 tis. Kčs při nákupu mikroelektrotechniky a za nákup jiné, než výpočetní a číslicové techniky (byl uskutečněn např. nákup kopírovacích a psacích strojů, mikroskopů, faxu, mixážního pultu a televizoru) a dále o celou použitou dotaci FKC SM, neboť organizace nepředložila revizní skupině vyúčtování čerpaného příspěvku na činnost, ale jen celkové celoroční vyúčtování příjmů a výdajů bez dalšího analytického členění, ze kterého by bylo možné ověřit oprávněnost čerpání dotace na činnost. Celkem se požaduje vrátit do státního rozpočtu 8 503 712 Kčs a penále 0,1 % z uvedené částky za každý den od stanoveného termínu vyúčtování do dne provedení nápravy. Problém dosud pro nesouhlas FKC SM není uzavřen.
Velmi složitá situace je v podniku Zenitcentrum, kde majetek nebyl dosud převzatý.
Předběžně stav majetku k 31. 12. 1990 je vyčíslen ve výši 61 155 tis. Kčs. Skutečná hodnota majetku není organizací dosud objektivně vyčíslena, inventura byla provedena formálně inventarizací z konce března 1991. Dohodnuté úkoly k dokončení inventarizace vedení organizace neplnilo, takže za pomoci kontrolní skupiny FMK je inventarizace dokončovaná až v současné době.
Obtížně je zjišťován stav pohledávek a závazků, neboť chybí řada došlých faktur, nebo nemají potřebné náležitosti, faktury nejsou zúčtovány, vykázány atd. Na neprůkaznost evidence naráží i kontrola zahraničně obchodní činnosti. Tyto nedostatky byly zjišťovány již předchozími finančními revizemi, kontrolami ministerstva zahraničního obchodu i bankovního devizového dohledu. Uložená opatření vedení organizace neplnilo, takže stejný stav je v současné době, kdy na Zenitcentru působí FMK, komplexní finanční revize FMF a Finančního úřadu hl. m. Prahy, kontrola ministerstva zahraničního obchodu a SBČS (devizový dohled).
Některé skutečnosti nasvědčující podezření z trestné činnosti, šetří současně orgány FMV, a to i v součinnosti s kontrolní skupinou FMK a finančními revizemi, avšak rychlejšímu postupu brání nedostatek dokladů. Nepodařilo se dořešit dokonce ani šetření, která předcházela přebírání majetku státem v Zenitcentru v Berouně, kde v důsledku chybějících dokladů k hospodaření tohoto střediska bylo požádáno FMK o kontrolu. FMK předalo Okresní prokuratuře v Berouně oznámení a podezření z trestné činnosti vedoucího střediska Ing. Stříteckého, který následně spáchal sebevraždu. Další kontrolní šetření bylo prováděno podle pokynů prokuratury, které byla 29. 11. 1990 předána výsledná kontrolní zpráva. Vyšetřování ze strany orgánů činných v trestním řízení nebylo dosud ukončeno.
Značné problémy zapříčiňuje z velké části personální situace ve vedení této organizace, neboť výpovědí bez řádného předání funkce již ukončil pracovní poměr ředitel, jeho zástupce i ekonomický náměstek, takže v podniku není statutární zástupce.
Po dokončení inventarizace, kontroly zahraničně obchodní činnosti (z níž vyplývá neoprávněné snížení majetku organizace) a komplexní finanční revize bude možné, nejpozději do konce října určit majetkovou podstatu organizace, majetková práva a povinnosti a stupen jejich dokladové doložitelnosti.
Po odvolání zmocněnce JUDr. Absolóna, který plnil úkoly jen formálně, se ujala funkce 31. 1. 1991 zmocněnkyně Ing. L. Klofová, která doposud majetek nepřevzala. Přestože je její pozice značně poměry v organizaci objektivně ztížena, ani ona neplní důsledně své úkoly a z části se podílí na pomalém průběhu inventarizace.
Organizace je v platební neschopnosti, FMF jí na září poskytlo půjčku na výplatu mezd ve výši 500 tis. Kčs. K vyřešení této složité situace vláda ČSFR na své schůzi dne 30. 9. 1991 rozhodla o likvidaci Zenitcentra a o bezodkladném ustavení likvidátora.
Přebírání majetku býv. SSM, kontrolovaného MSK ČR
V ČR byla MSK ČR zpracována zpráva z průběhu kontroly počátkem března 1991, která byla projednána vládou. V ní bylo konstatováno, že zmocněnci byl majetek již většinou převzat (z cca 80 %), ovšem pouze účetně. Inventarizace majetku nebyly provedeny do té doby buď vůbec, nebo probíhaly, kontrolou byly zjištěny závažné nedostatky v evidenci a byla zjištěna i řada případů protiprávních převodů majetku v době moratoria. Vázlo předávání majetku z býv. krajských a okresních výborů SSM okresním úřadům a vydání majetku býv. fakultních, celoškolských, celoučilištních a celozávodních výborů SSM. Po rozpuštění těchto výborů byly finanční prostředky v řadě případů buď jednorázově vynaloženy na různé mládežnické akce, nebo převedeny na jiné organizace, včetně humanitárních účelů, přebírající okresní úřady jen obtížně navazovaly kontakty s pracovníky organizací, neboť se jednalo o dobrovolné funkcionáře. Doporučuje se, aby majetek těchto výborů nepodléhal vydání, protože vesměs pocházel z majetku základních organizací.
MSK ČR při ověření stavu převzetí majetku v druhé polovině srpna 1991 zjistilo, že se stav přebírání majetku prakticky nezměnil. Není převzat majetek Správy účelových zařízení Středočeského kraje, stejně jako Pražské správy, která se se středočeskou správou sloučila, ani Republikového koordinačního centra SM v ČR. Je nutná rekonstrukce průběhu účetnictví a dohledání majetku. Otevřená je otázka převzetí majetku, který SÚZ a RKC smluvně převedly v průběhu roku 1990 (do vlastnictví, správy, užívání, pronájmu) na Okresní koordinační centra Svazu mladých, Kluby mládeže a řadu dalších organizací včetně fyzických osob. Jedná se o majetek cca 200 mil. Kčs, který byl v převážné většině případů převeden nezákonně v době účinnosti zákonného opatření předsednictva FS č. 177/1990 Sb. a do dnešního dne nebyl fyzicky zinventarizován.
U Okresních koordinačních center SM jsou převzaty okresními úřady jen peněžní prostředky, celkové převzetí není dokončeno, ve 14 okresech nebylo provedeno ani částečné převzetí majetku.
Hodnota vyčísleného majetku je tudíž předběžná: u účelových a hospodářských zařízení v 6 objektech je převzat majetek dle účetního stavu k 1. 1. 1991, 2 zařízení nebyla převzata, takže hodnota jejich majetků je vykázána podle loňského statistického šetření k 30. 4. 1990. U okresních koordinačních center (OKC SM) nebylo převzato 14 objektů, takže nebyla známa hodnota jejich majetku. Majetek RKC SM je rovněž předběžný. Takto stanovená hodnota majetku v ČR činí 759 795,0 tis. Kčs, z toho na hospodářských a účelových zařízeních 722 757 tis. Kčs, na OKC SM 12 038 tis. Kčs a na RKC SM 25 mil. Kčs.
Při kontrole byla zjištěna řada nejasností a nejednotného postupu. Týkalo se to zejména místa, kde má být vydán majetek, který byl k 31. 12. 1989 v bývalých okresních výborech SSM jen v obhospodařování, ale byl majetkem krajských správ účelových zařízení, upřesnění obsahu kancelářského a obdobného vybavení, jednoznačného postupu při uskutečněných pronájmech v době moratoria, postupu v býv. celoškolských a celozávodních výborech atd. Na základě průběžně vznikajících problémů FMF vydalo metodické návody a doplňky, které však řada organizací neuznávala pro jejich malou právní sílu. Proto bylo v březnu 1991 po projednání zprávy MSK ČR ve vládě ČR rozhodnuto o přerušení kontroly plnění ústavního zákona č. 497/1990 Sb. do doby, než federální vláda odsouhlasí jednoznačný výklad správného postupu. Důvody proč se tak dosud nestalo jsou uvedeny v I. části této zprávy.
K převzetí majetku býv. SSM v působnosti vlády ČR jmenoval místopředseda vlády J. Lukeš komisi u MŠMT ČR. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR zřídil 14. 8. 1991 Nadaci dětí a mládeže ČR, která byla 16. 8. 1991 zaregistrována. V současné době řídí komisi vlády ČR pro dohled nad převzetím a pro rozdělení majetku bývalého SSM v ČR (dále "komise") ing. Vl. Dušek, náměstek ministra státní kontroly ČR. Podle stanoviska této komise ze 6. 9. 1991 má majetek od zmocněnců přebírat konkrétní orgán státní správy, který určí vláda ČR v nejbližších dnech. Tento orgán má majetek spravovat pouze do té doby než na návrh komise vlády rozhodne vláda ČR o tom, jak bude s majetkem naloženo. Komise doporučuje analogický postup rovněž u majetku přebíraného okresními úřady.
Přebírání majetku býv. SSM kontrolovaného MK SR
Obdobně jako v ČR, byla v SR zřízena komise pro převzetí majetku při vládě SR, která koordinovala postup. Kontrolou průběhu bylo pověřeno MK SR. Z jeho zprávy vyplývá, že:
- při přebírání majetku zmocněnci i okresními úřady se vycházelo většinou z nedokončených inventarizací, nebo jen z účetního neověřeného stavu; majetek byl vyčíslen na 648 855 tis. Kčs,
- nebyl do té doby vykázán a převzat veškerý majetek,
- v rámci reorganizace odešlo mnoho pracovníků aparátu bez mimořádné inventarizace a řádného předání majetku, stejně tak docházelo k řadě převodů majetků mezi organizacemi a hospodářskými zařízeními bez splnění patřičných opatření potřebných pro převzetí a správu majetku,
- postup byl ztížen krátkým určeným obdobím, nedostatečnou přípravou zmocněnců a okresů a nedostatečně vymezeným postupem.
Zpráva byla projednána 7. 5. 1991 vládou SR a na základě přijatého usnesení č. 210/1991 zřídilo MŠMŠ SR nadaci, která přechodně do doby zřízení Fondu dětí a mládeže zabezpečuje správu majetku býv. SSM a dokončí proces převzetí a dohledání majetku. Nadace byla zřízena k 4. 6. 1991 a je řádně zaregistrována. V souladu s usnesením vlády SR tato nadace započala inventárně přebírat majetek od zmocněnců a okresních úřadů, který podle usnesení vlády ČSFR č. 430/1991 rozhodla vláda vydat vládě SR.
Nadace dohodla postup odevzdání majetku zmocněnci, spočívající v provedení účetní uzávěrky k 30. 6. 1991, fyzických inventur a vystavení protokolů, zúčtování inventury a vyřazení ZP a PPS. Zároveň Nadace požádala MV SR o vypracování dopisu pro okresní úřady, kterým by se jim uložilo vydat jí majetek.
Dále Nadace stanovila postup v dalších oblastech jako řešení restitucí, pojištění majetku, přebírání federálního majetku, sporů o majetek a j.
Do současné doby nebyl ještě zcela převzat majetek býv. SSM. Z pěti zmocněnců jej převzali čtyři, zmocněnec na SKC SM majetek ještě úplně nepřevzal. Na okresních úřadech, s výjimkou okresu Humenné a Bratislava - venkov a s výjimkou majetku celoškolských, celoučilištních a celopodnikových výborů SM, kde se naráží na stejné potíže jako v ČR, je majetek převzat.
Předběžně vyčíslená hodnota majetku v SR činí 648 855 tis. Kčs, z toho v účelových a hospodářských zařízeních 234 081 tis. Kčs, na OKC SM 51 220 tis. Kčs a na RKC SM 354 554 tis. Kčs.
IV. Závěr
Ustavní zákony o navrácení majetku KSČ a SSM lidu ČSFR vznikaly v plénu Federálního shromáždění ve značně vypjaté, atmosféře. Ve své konečné podobě se výrazně změnily oproti vládním návrhům. Zejména prvně zmíněná skutečnost se odráží v určitých vnitřních problémech v zákonech a obecných definicích části navráceného majetku. Při vlastní tvorbě zákonů se nedaly předpokládat všechny problémy, které se při jejich realizaci vyskytnou.
K realizaci ústavních zákonů se přistoupilo vydáním postupů schválených vládami ČSFR, ČR a SR na základě konsensu všech zúčastněných orgánů a s předpokladem jejich vstřícného přístupu. Bez toho by nebylo možno proces přebírání majetku ani zahájit. Jakmile se v průběhu vlastního přebírání majetku vyskytovaly jednotlivé problémy, federální ministerstvo financí je řešilo ve vzájemné spolupráci s komisí zřízenou panem místopředsedou vlády J. Mikloškem, federálním ministerstvem kontroly a příslušnými republikovými orgány operativním vydáváním praktických aplikací vládou schválených postupů. Tímto přístupem bylo umožněno, aby přes všechny potíže, které se vyskytly v průběhu přebírání majetku, byly prakticky do konce března převzaty téměř všechny bývalé podniky a hospodářská a účelová zařízení KSČ a SSM (z 35 jich zmocněnci převzali 33). Obdobně probíhalo přebírání majetku územních orgánů a organizačních složek povinných stran okresními úřady. V Praze se vyskytly navíc určité problémy s kompetencí obvodních úřadů, které musely být dodatečně řešeny na základě požadavku federálního ministerstva financí až usnesením vlády České republiky.
Postupně se začala projevovat u povinných stran neochota k vydávání majetku podle vládou schválených postupů a jejich zpřesnění. K tomu se dále připojily pochybnosti o správnosti těchto postupů i na straně orgánů ČR. Dokonce se objevil názor, že jediné možné východisko z dané situace je ve vydání právního předpisu.
Vláda ČSFR zastává názor, že existuje možnost rychlého dokončení celého procesu, jestliže se obnoví dřívější konsensus a vstřícný přístup všech zúčastněných orgánů.
Vláda ČSFR si je vědoma, že při převzetí majetku se vyskytly určité nedostatky. Jejich rozsah však neměl takový charakter, aby bylo nutné proces přerušit a stanovený postup zásadně změnit. Od března 1991 probíhala jednání o způsobu využití převzatého majetku. Je znepokojivé, že využití majetku se v České republice oddaluje a že zejména majetek převzatý již okresními úřady se ještě nevyužívá. S postupujícím časem se zejména tento nedostatek prohlubuje. Pokud jde o zmocněnce, postupně se dostali do jiné situace než v jaké byli na počátku. Dnes již vesměs pronikli do problematiky hospodářského života převzatých organizací. Tyto jejich zkušenosti bude účelné vhodně využít.
Vláda ČSFR pověřila již svými usneseními zmocněnce k vydání organizací orgánům a institucím určeným vládou České republiky a vládou Slovenské republiky. Ve Slovenské republice tento proces již prakticky proběhl u majetku KSČ a probíhá u majetku SSM. V České republice se však vyskytly určité potíže.
Proto vláda ČSFR provedla znovu věcnou a právní analýzu celého problému. Výsledek této analýzy potvrdil v zásadě správnost zvoleného postupu. K odstranění některých dílčích sporných případů přijala vláda dále uvedená potřebná opatření svým usnesením č. 611/1991.
A) Okresní úřady dokončí přebírání majetku podle upravených postupů. V okamžiku ukončení převzetí majetku podle tabulky č. 2 ověřené na území ČR federálním ministerstvem kontroly a ministerstvem státní kontroly ČR a na území SR ministerstvem financí SR a ministerstvem kontroly SR, je tento majetek podle ústavního zákona č. 556/1990 Sb. vlastnictvím ČR a SR.
a) Pro dokončení přebírání majetku podle § 1 ústavního zákona č. 496/1990 Sb. se stanoví toto zpřesnění postupu:
Movité věci, které tvoří součást kancelářského a obdobného vybavení, jejichž pořizovací cena nebyla vyšší než 5 000, - Kčs (předměty postupné spotřeby v používání, materiál vedený na účtu 100 a 101 jako kancelářské potřeby), povinné strany nevydávají. Pokud však došlo po 1. lednu 1990 k jejich odprodeji, jsou uvedené politické strany povinny získané finanční prostředky odevzdat okresnímu úřadu.
b) Pro dokončení přebírání majetku podle § 2 ústavního zákona č. 497/1990 Sb. se stanoví tato zpřesnění postupu:
- Okresní úřady přebírající majetek bývalého OV SSM převezmou od okresního koordinačního centra Svazu mladých majetek, který OV SSM užíval k 31. prosinci 1989 a který byl v té době vedený ve vlastnictví správ účelových zařízení.
- Movité věci, které tvoří součást kancelářského a obdobného vybavení, jejichž pořizovací cena nebyla vyšší než 5 tis. Kčs (předměty postupné spotřeby v používání, materiál vedený na účtu 100 a 101 jako kancelářské potřeby) povinné strany nevydávají. Pokud však došlo po 1. lednu 1990 k jejich odprodeji, jsou orgány a organizační složky SSM povinny získané finanční prostředky odevzdat okresnímu úřadu,
B) - Podniky a hospodářská a účelová zařízení, které jsou ve státním vlastnictví podle ústavních zákonů č. 496/1990 Sb. a 497/1990 Sb., a které zmocněnec jako orgán prozatímní správy převzal pro stát - ČSFR, zmocněnec vydá podle rozhodnutí vlády ČSFR protokolárně orgánům a institucím určeným vládou ČR a vládou SR. V případě bývalého majetku SSM dojde k jeho rozdělení a následnému využití podle § 4 ústavního zákona č. 497/1990 Sb.
- Hospodářský výsledek podniků a hospodářských a účelových zařízení Svazu mladých za rok 1990 je součástí majetku, který přešel dnem 1. ledna 1991 do vlastnictví státu.
- Náklady nezbytné na zabezpečení provozu ztrátových hospodářských a účelových zařízení budou hrazeny proti vyúčtování ze zdrojů soustředěných na účtu zřízeném u FMF nebo z vlastních jiných zdrojů (např. na investice). Pokud tyto zdroje nejsou, lze poskytnout překlenovací úvěr ze státního rozpočtu federace.
- Náklady spojené s přebíráním a vydáváním majetku budou hrazeny z vládní rozpočtové rezervy.
- Zmocněnci přebírající majetek od nástupnických organizací bývalých ÚV SSM, ČÚV SSM a SÚV SZM (t. j. od FKC SM, RKC SM ČR, RKC SM SR) vypracují tabulku č. 2 a postupují obdobně podle postupu stanoveného pro okresní úřady.
X X X
Provedenými opatřeními se vytvářejí předpoklady pro urychlené dokončení převzetí majetku povinných subjektů a jeho vydání republikám. Lze oprávněně předpokládat, že termín dokončení převzetí majetku bude 31. října 1991. Tím dojde k naplnění ústavních zákonů, že bude majetek převeden ve prospěch lidu ČSFR, resp. dětí a mládeže, prostřednictvím České republiky a Slovenské republiky.
Vzhledem k tomu, že ústavní zákon č. 496/1990 Sb. řeší převedení majetku býv. KSČ ve prospěch lidu ČSFR se zpětnou účinností a majetek KSČ v letech 1990 a 1991 má klesající hodnotu (náklady jsou vyšší než výnosy), vznikne při konečném zúčtování tohoto majetku pohledávka státu vůči nástupnickým organizacím býv. KSČ. Předpokládaná výše závazku KSČS, KSČM a SDL dosáhne hodnoty minimálně 200 - 300 mil. Kčs. Uvedený závazek je možné uhradit povinnými stranami tak, že bude stanoven termín, např. 31. prosince 1992, v němž jsou stanovené subjekty povinny svůj dluh uhradit. V případě nesplnění této povinnosti je možné použít exekuční opatření na majetek těchto subjektů získaný po 1. lednu 1990. Zbytek dluhu s případným stanovením sankčních úroků je možné postupně uhradit z finančních prostředků, které povinné subjekty obdrží za výsledky voleb do zákonodárných sborů.
Rozdělení pohledávky státu vůči povinným stranám bude vycházet z územního principu a obdobně bude postupováno při jejím vydání České republice a Slovenské republice.
Zpráva o převzetí majetku býv. KSČ a SSM, jakož i o způsobu jeho využití, bude předložena Federálnímu shromáždění ČSFR.
Tabulka č. 1
List 1
PŘEHLED MAJETKU ÚV KSČ A HOSPODÁŘSKÝCH ZAŘÍZENÍ ÚV KSČ PŘECHÁZEJÍCÍCH NA STÁT
|
ÚV KSČ 1 |
PRAGOSERVIS Praha 2 |
VYDAVATELSTVÍ Florenc 3 |
NAKLADATELSTVÍ Svoboda 4 |
KASIO Hr. Králové 5 |
PANAVIS Teplice 6 |
PÁLAVA Břeclav 7 |
ISKRA Vsetín 8 |
DESO Děčín 9 |
Celkem |
Související odkazyInformace |