Vzhledem k neprůkaznosti účetnictví podniků lze majetek stanovit pouze odhadem. Za předpokladu dobytnosti všech pohledávek podniků stanovili pracovníci FMK výši tohoto majetku na -943 tis. Kčs, tj. stát převezme závazky v uvedené výši. Pokud nesplní pí. Švarhová své závazky, lze odhadem stanovit majetek podniku DESO na -4 723 tis. Kčs.
Z uvedených důvodů zmocněnec (p. M. Šaman) nemohl majetek převzít. Namísto toho podal u Krajské arbitráže v Ústí nad Labem arbitrážní žádost na vydání majetku Obecním úřadem ve Veselé. Řízení probíhá.
PRAGOSERVIS Praha podle přehledu o předávaném majetku vykazuje k 1. 1. 1991 majetek v hodnotě 329 mil. Kčs, z toho základní prostředky činí 173 mil. Kčs. Kontrolou bylo zjištěno, že vedení hospodářského zařízení nerespektovalo účinnost zákonného opatření předsednictva FS č. 177/1990 Sb. a v rozporu s ním uskutečnilo celou řadu převodů vlastnictví věcí movitých v rozsahu cca 4 mil. Kčs. Mimo to uzavřelo v době od 1. 6. 1990 do konce roku 1990 12 smluv o přenechání nemovitostí do dočasného užívání akciovým společnostem a v 7 případech přenechalo do užívání automobily soukromým osobám. Dlouhodobě špatným řízením podniku byla vykázána v roce 1990 ztráta 12 mil. Kčs. K hospodářským ztrátám dochází i v roce 1991, kdy za 1. čtvrtletí 1991 dosáhla hodnoty 4 mil. Kčs a v každém následujícím měsíci přesahuje částku 1 mil. Kčs.
Vzhledem ke zjištěným nedostatkům při kontrole rozsahu přebíraného majetku byl výsledný materiál FMK postoupen příslušné obvodní prokuratuře k dalšímu řízení.
Hlášení o převzetí majetku zmocněnkyně (pí Ing. V. Trunečková) podala dne 22. 2. 1991. Připravuje podklady pro zahájení řízení směřující ke zrušení nájemních smluv, jejichž uzavření bylo pro tuto organizaci evidentně ekonomicky nevýhodné. Navrhuje převést organizaci Magistrátnímu úřadu hl. m. Prahy.
KASIO Hradec Králové vykazuje k 1. 1. 1991 majetek v rozsahu 1,4 mil. Kčs. Kontrolou bylo rovněž zjištěno ve větším rozsahu porušení zákonného opatření předsednictva FS č. 177/1990 Sb. tím, že byly odprodány základní prostředky v celkové pořizovací hodnotě 1,2 mil. Kčs. Zpráva z kontroly byla FMK postoupena okresní prokuratuře k dalšímu řízení.
Zmocněnec (p. Ing. Z. Petrák) převzal organizaci 20. 2. 1991. Navrhuje organizaci k likvidaci a majetek rozprodat ve veřejné dražbě mimo exekuci.
ISKRA Vsetín vykazuje k 1. 1. 1991 majetek v hodnotě 9,8 mil. Kčs. V roce 1990 byla vykázána ztráta ve výši 1 mil. Kčs. Kontrolou FMK bylo zjištěno porušení zákonného opatření předsednictva FS č. 177/1990 Sb. tím, že bez souhlasu FMF byl po 18. 5. 1990 pronajímán majetek podniku a půjčovány finanční prostředky ve výši 490 tis. Kčs. O tomto postupu podniku byla uvědomena okresní prokuratura s cílem posoudit případnou trestní činnost odpovědných pracovníků.
Zmocněnec (p. Dr. J. Švach) převzal organizaci dne 21. 2. 1991, z důvodu, že v dosavadních organizační struktuře se jeví činnost zařízení jako neefektivní. Navrhuje část organizace odprodat a část využívat pro městský úřad ve Vsetíně.
PANAVIS Teplice vykazuje k 1. 1. 1991 majetek v rozsahu 2,4 mil. Kčs. Kontrolou FMK bylo zjištěno, že podnik po 18. 5. 1990 bez souhlasu FMF nakoupil majetek v hodnotě 109 tis. Kčs, což je porušením zákonného opatření předsednictva FS č. 177/1990 Sb. FMK toto předalo okresní prokuratuře k dalšímu řízení. V roce 1990 podnik vykázal ztrátu ze svého hospodaření ve výši 250 tis. Kčs.
Zmocněnec (p. K. Satrapa) převzal organizace dne 21. 2. 1991. Navrhuje podnik odprodat.
PÁLAVA Břeclav vykazuje k 1. 1. 1991 majetek v hodnotě 1,6 mil. Kčs. Kontrolou FMK bylo zjištěno porušení zákonného opatření předsednictva FS č. 177/1990 Sb. tím, že bez souhlasu FMF byl rozprodán po 18. 5. 1990 majetek v pořizovací hodnotě 310 tis. Kčs. Dále byl zjištěn nákup základních prostředků v hodnotě 310 tis. Kčs. Nebyla též doložena potřebnými doklady likvidace majetku v hodnotě 13 tis. Kčs. V roce 1990 byla vykázána podnikem ztráta ve výši 533 tis. Kčs. Kontrolní zpráva byla předána okresní prokuratuře k dalšímu řízení.
Zmocněnec (p. A. Hakala) převzal organizaci dne 28. 2. 1991. Navrhuje organizaci k likvidaci a majetek rozprodat ve veřejné dražbě mimo exekuci.
Nakladatelství SVOBODA vykazuje k 1. 1. 1991 majetek v hodnotě 36,5 mil. Kčs. Kontrolou FMK bylo zjištěno porušení ústavního zákona č. 496/1990 Sb. tím, že byl v roce 1991 majetek nakladatelství bez souhlasu FMF pronajímán jiným osobám. Jedná se o nebytové prostory a movitý majetek v hodnotě 86 tis. Kčs. Mimo to v roce 1990 majetek v hodnotě cca 77 tis. Kčs byl zlikvidován v rozporu s platnými předpisy. Z těchto důvodů byl protokol z kontroly postoupen FMK příslušné obvodní prokuratuře.
Zmocněnec (p. Dr. Č. Adam) převzal organizaci dne 19. 2. 1991. Navrhuje majetek vložit do akciové společnosti.
Vydavatelství FLORENC vykazuje k 1. 1. 1991 majetek v rozsahu 79,4 mil. Kčs. Kontrolou FMK bylo zjištěno porušení zákonného opatření předsednictva FS č. 177/1990 Sb. tím, že bez souhlasu FMF byl po 18. 5. 1990 rozprodán majetek v hodnotě 424 tis. Kčs. Mimo to byl veškerý majetek sloužící vydavatelské činnosti pronajat za minimální nájemné ve výši odpisů a. s. Borgis Praha a vlastní vydavatelská činnost byla přerušena. Tuto činnost přinášející výrazné ekonomické efekty převzala rovněž a. s. Borgis a tím došlo k tomu, že podnik Florenc vykazuje v roce 1991 měsíční ztrátu ve výši cca 1 mil. Kčs. FMK postoupilo zprávu z prověrky plnění ústavního zákona č. 496/1990 Sb. příslušné obvodní prokuratuře k dalšímu řízení.
Zmocněnec (p. P. Blahák) převzal organizaci dne 5. 3. 1991. Navrhuje základní prostředky převést úplatně státnímu podniku Typografie, ostatní majetek navrhuje převést Magistrátnímu úřadu hl. m. Prahy.
Přehled majetku ÚV KSČ, býv. podniků a hospodářských zařízení ÚV KSČ je uveden v tabulce č. 1, list 1.
2. Podniky přebírané zmocněnci FMF a kontrolované MF SR
VYDAVATELSTVÍ Apollopress Bratislava
Majetek organizace k 1. 1. 1991 činí dle účetního stavu 63,1 mil. Kčs. Toto vydavatelství zabezpečuje servis pro periodika, způsob jeho dalšího využití je závislý na koncepci řízení tisku, který přijme vláda SR.
O způsobu využití majetku rozhodla vláda SR svými usneseními č. 228 a 286/1991. Zakladatelem bylo určeno ministerstvo kultury SR, které dne 1. 7. 1991 vložilo majetek do státního podniku Slovakopress.
Servisní podnik služeb (SEPOS) Bratislava
Podle účetního stavu majetek podniku činí k 1. 1. 1991 Kč 724 mil.
Usnesením vlády SR č. 286/1991 bylo určeno zakladatelem ministerstvo kultury SR. Majetek byl 1. 7. 1991 vložen do státního podniku Slovakopress.
ISTROPOLIS Bratislava
Toto hospodářské zařízení vykazuje k 1. 1. 1991 účetní stav majetku ve výši Kčs 74,2 mil. Kčs, tj. vykázaný majetek činí závazky v uvedené výši.
Tento majetek byl vložen 1. 7. 1991 do státního podniku Slovakopress.
SERVISCENTRUM Bratislava
Toto hospodářské zařízení vykazuje k 1. 1. 1991 majetek v hodnotě 2,5 mil. Kčs.
Zmocněnec majetek vydal 30. 8. 1991 okresnímu úřadu jako zakladateli v souladu s usnesením vlády č. 228/1991.
NAKLADATELSTVÍ Spektrum Bratislava
Nakladatelství vykazuje majetek dle účetního stavu k 1. 1. 1991 ve výši 17,6 mil. Kčs.
Vláda SR usnesením č. 228/1991 odsouhlasila vložení tohoto majetku do a. s. Danubiaprint.
SKIO Banská Bystrica
Organizace hospodaří k 1. 1. 1991 s majetkem ve výši 6,4 mil. Kčs.
Zmocněnkyně vydala dne 28. 8. 1991 majetek Městskému úřadu v Banské Bystrici podle usnesení vlády č. 228/1991.
Přehled majetku býv. podniků a hospodářských zařízení ÚV KSS je v tabulce č. 1, list 2.
Přebírání majetku od orgánů a organizačních složek KSČM, KSS-SDL a KSČ okresními úřady
Plnění tohoto úkolu vyžadovalo spolupráci s ministerstvy financí ČR a SR, neboť federálnímu ministerstvu financí nepřísluší zasahovat do činnosti okresních úřadů. FMF proto požádalo v prosinci 1990 obě ministerstva financí republik o zabezpečení převzetí majetku okresními úřady. Zejména v České republice došlo k závažným nedostatkům, neboť vláda ČR ve svém usnesení č. 362 ze dne 19. prosince 1990, o postupu k provedení ústavního zákona č. 496/1990 Sb., neuložila příslušnému ústřednímu orgánu státní správy spolupracovat s federálním ministerstvem financí a činnost okresních úřadů koordinovat. Vláda ČR neuložila tento úkol Magistrátnímu úřadu hl. města Prahy, takže úkol uloženy okresním úřadům se nevztahoval na obvodní úřady. V důsledku toho došlo u většiny okresních a obvodních úřadů ke zpoždění v přebírání majetku.
Důvody pro opožděné plnění úkolů v orgánech a organizacích býv. KSČ v Praze spočívaly především v tom, že Magistrátní úřad hl. m. Prahy informoval Obvodní úřad v Praze 1 o jeho povinnostech až 24. 1. 1991; ani později příslušné orgány města rádně nezabezpečily přebírání majetku. Kromě nedostatečného počtu vyčleněných pracovníků spočívá příčina zpoždění i v tom, že úkolem přebírání majetku byli pověřováni pracovníci mnohdy s nedostatečnou kvalifikací. Na rozdíl od Bratislavy, kde podobný úkol byl plněn společným úsilím všech obvodních úřadů, v případě Prahy se Obvodní úřad v Praze 1 rozhodl převzít majetek ÚV KSČ a dalších 3 existujících a 12 zrušených orgánů a organizací KSČ na svém území prostřednictvím soukromé firmy za nepřiměřené náklady.
Dopisem primátora hl. m. Prahy bylo FMK informováno, že náklady na převzetí majetku KSČ v Praze 1 budou činit cca 150 tis. Kčs a že úkol zajistí 12 pracovníků soukromé firmy Jiřina Brožová s termínem ukončení prací do 15. června 1991. Smlouva byla uzavřena až 24. 5. 1991.
FMK však zjistilo, že Obvodní úřad v Praze 1 uzavřel s uvedenou firmou smlouvu, podle níž se Jiřina Brožová zavazuje provést práce v termínu do 31. 8. 1991 se 30 pracovníky za honorář ve výši 644 tis. Kčs.
Z uvedených důvodů ministryně kontroly ČSFR požádala místopředsedu vlády ČR A. Baudyše a opětovně primátora hl. m. Prahy o zajištění příslušných opatření. Současně požádal ministr financí ČSFR předsedu vlády ČR, aby bylo doplněno usnesení vlády ČR č. 362/1990 o zabezpečení úkolu převzít majetek býv. KSČ v územním obvodu Prahy 1 příslušnými republikovými orgány, což bylo provedeno již zmíněným usnesením vlády ČR č. 154/1991.
Dne 2. září 1991 byla prověrkové skupině FMK předána závěrečná zpráva o majetku KSČ v Praze 1, kterou pro Obvodní úřad v Praze 1 zpracovala firma Jiřina Brožová.
Kontrolou bylo zjištěno, že závěrečná zpráva o převzetí majetku KSČ v Praze 1 nerespektuje postup k převzetí majetku KSČ stanovený usnesením vlády ČSFR č. 901/1990. Zpracovatel vycházel pouze z ústavního zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku KSČ lidu ČSFR. Z tohoto důvodu je náplň položek obsažených v přehledu o předávaném majetku (kromě jeho účetního stavu k 31. 12. 1989) odchylná od jejich náplně podle usnesení vlády ČSFR č. 901/1990. Tímto způsobem byla z majetku ÚV KSČ v položce "předáno KSČ" (v tabulce č. 2 přílohy k Postupům) nesprávně odečtena hodnota 17 908 335,55 Kčs, neboť není zajištěno zaúčtování tohoto majetku u přebírající organizace KSČ.
Z hodnoty majetku k zúčtování byly v rozporu se stanoveným postupem odečteny závazky k 31. 12. 1989 ve výši 17 233 529,09 Kčs.
Hodnota základních prostředků ÚV KSČ k navrácení byla v položce bezplatné převody na stát neoprávněně snížena o částku 1 775 442,80 Kčs. To bylo způsobeno odečtením hodnoty předaných předmětů na stát i v případě, že tyto předměty ve stavu majetku ÚV KSČ nejsou obsaženy.
Do přehledu o předávaném majetku nebylo započteno rekreační zařízení Jevany a telefonní ústředna, užívaná Mezinárodním vydavatelstvím Mír a socialismus v celkové hodnotě 35 726 463, - Kčs.
Za neoprávněný úbytek základních prostředků ÚV KSČ v pořizovací ceně 64 167 154,58 Kčs byla nesprávně stanovena finanční úhrada 9 636 614,32 Kčs ve výši zůstatkových cen. Přitom v průběhu roku 1990 ÚV KSČ prodal jenom organizačním složkám ČSD základní prostředky za cca 34,5 mil. Kčs v odhadních popř. smluvních cenách.
Výše mzdy a náhrady mzdy vyplacené v roce 1990 pracovníkům ÚV KSČ, kteří odešli z důvodu reorganizace, byla vyčíslena nesprávně na 21 244 806, - Kčs. Chybně zde byla započtena částka 1 418 441, - Kčs a kromě toho jsou zde zahrnuty platy i těch pracovníků, kteří v současné době pracují na ÚV KSČM, a to ve výši 1 802 849, - Kčs.
Finanční vyrovnání bylo u ÚV KSČ nesprávně sníženo o 377 388 382,89 Kčs tj. zůstatek účtů 294 - Vnitřní organizační účet - s KV a 750 - Investice rozpočtové k 31. 12. 1989. Účet 294 je účet spojovací pro vnitřní organizační vztahy mezi ÚV KSČ býv. KV KSČ. Účet 750 spolu s účtem 350 - Investice rozpočtové byl používán na ÚV KSČ jako účet pomocný simulující investiční okruh.
Na základě výše uvedených zjištění FMK firma Jiřina Brožová v předložené zprávě snížila rozsah přebíraného majetku ÚV KSČ cca o 460 mil. Kčs.
Na druhé straně byly do finanční hodnoty majetku ÚV KSČ k převzetí zahrnuty v plné výši tzv. centrálně financované investice, které tvoří největší část majetku ÚV KSČ. Tyto investice byly v průběhu roku 1990 převážně převedeny do majetku státu. Skupina přebírající majetek ÚV KSČ však tyto převody nevzala do úvahy a ani neprovedla jejich kontrolu.
FMK současně zjistilo, že na ÚV KSČ byly po 18. květnu 1990 mimo jiné odprodány základní prostředky v pořizovací ceně 6 989 tis. Kčs za celkovou prodejní cenu 1 590 tis. Kčs stanovenou na základě znaleckých posudků. Přitom zůstatková hodnota těchto základních prostředků k 31. 12. 1989 činila 3 384 tis. Kčs. Tyto předměty byly odprodány v rámci 22 obchodních případů. U 5 případů z nich byl kontrolou zjištěn značný rozdíl mezi prodejní a zůstatkovou cenou (až desetinásobný).
Všechny tyto prodeje schválil bývalý vedoucí ekonomického oddělení ÚV KSČ Ing. Petr Rosecký, který však již od listopadu 1990 není jeho pracovníkem. Uvedené případy jsou v současné době předmětem šetření pracovníků ministerstva vnitra České republiky, odboru hospodářské kriminality.
Po 18. květnu 1990 pracovníci ÚV KSČ dále uskutečnili převod základních prostředků na ČSD v celkové pořizovací hodnotě 39 490 tis. Kčs v souvislosti s předáním budovy na nábřeží L. Svobody. Na tyto převody nebyla vydána výjimka FMF a z převážné většiny ani uzavřeny hospodářské smlouvy mezi ČSD a. ÚV KSČ a předání proběhlo pouze na základě předávacích protokolů. Proto také nedošlo ze strany ČSD k uhrazení větší části jejich celkové prodejní ceny ve výši 35 374 tis. Kčs, stanovené na základě znaleckých posudků.
Celkový přehled stavu přebírání majetku okresními a obvodními úřady je v tabulce č. 2.
Podle ověřeného stavu přebírání majetku okresními úřady ministerstvem státní kontroly ČR k datu 10. 4. 1991 měl být předán majetek za 202 mil. Kčs, z čehož však majetek v hodnotě 70,5 mil. Kčs nebyl ke dni předání v evidenci a peněžitá náhrada odpovídající ceně věcí k 31. 12. 1989 činí jen 29,1 mil. Kčs. Za ČR je tedy zatím převzatý majetek okresními úřady v částce 131,5 mil. Kčs.
Ministerstvo financí Slovenské republiky udává celkovou hodnotu převzatého majetku ve výši 300,1 mil. Kčs. Toto číslo není konečné a přebírání majetku a kontrola budou pokračovat. V souladu s usnesením vlády SR č. 228/1991 ministerstvo financí SR vydalo pokyn okresním úřadům, aby na úrovni okresních úřadů byly vytvořeny sedmičlenné komise ze zástupců státní správy, místní správy a humanitárních organizací, která rozhodne o dalším využití převzatého movitého majetku. Realizovat lze zatím ty věci, o nichž není pochybností, že podléhají režimu ústavního zákona. Nemovitosti jsou realizovány v souladu s usnesením vlády SR č. 228/1991.
Převody majetku jsou úplatné s výjimkou převodů orgánům státní správy, rozpočtovým a příspěvkovým organizacím a nadacím.
Finanční prostředky získané tímto způsobem se soustřeďují na účtu otevřeném MF SR. O jejich použití rozhodne vláda SR.
Vláda ČSFR svým usnesením ze dne 25. července 1991 č. 474 ke zprávě o přebírání majetku podle úst. zák. č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku KSČ lidu ČSFR a jeho využití, stanovila po dohodě s vládami České republiky a Slovenské republiky další postup směřující k urychlenému využití býv. majetku KSČ.
Za tím účelem bylo uloženo ministru financí ČSFR předat určenému orgánu státní správy České republiky a Slovenské republiky seznamy převzatého majetku včetně všech žádostí o jeho přidělení, a to do 15 dnů po určení těchto orgánů České republiky a Slovenské republiky.
Uvedený úkol je postupně naplňován. Ve Slovenské republice již byly podniky a hospodářská zařízení ÚV KSS mimo jednoho, jak bylo uvedeno výše předány orgánům a institucím určeným vládou Slovenské republiky a obdobně byl předán majetek územních orgánů KSS k využití ve Slovenské republice. Vláda České republiky přijala usnesení ze dne 24. září 1991, kterým určila orgán příslušný k převzetí majetku.
Vládám České republiky a Slovenské republiky bylo doporučeno po dokončení převzetí majetku KSČ určit orgán, který zpracuje souhrnnou podkladovou zprávu a předá ji do tří měsíců po převzetí majetku federálnímu ministerstvu financí ke zpracování závěrečné zprávy pro Federální shromáždění.
Zabezpečit její zpracování bylo uloženo ministru financí ČSFR ve spolupráci s ministryní vlády ČSFR K. Kořínkovou do jednoho měsíce po obdržení podkladů z ČR a SR. Současně mu bylo uloženo v závěrečné zprávě pro Federální shromáždění v součinnosti s komisí pověřenou k vypracování návrhu na využití majetku posoudit účelnost vytvoření federálního fondu k humanitárním účelům.
III. Přebírání majetku SSM podle ústavního zákona č. 497/1990 Sb.
K zabezpečení ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku SSM lidu ČSFR byla přijata usnesení vlády ČSFR č. 902/1990 a č. 20/1991.
Podle usnesení č. 902/1990 přechází dnem 1. 1. 1991 bez náhrady do vlastnictví státu ČSFR podniky a hospodářská a účelová zařízení: AGM Praha, CKM Praha, Dům dětí Praha, M Art Praha, Mladá fronta Praha, Rekreační zařízení Seč, Stavocentral Praha, Zenitcentrum Praha, Podnik služeb mládeže Bratislava, Správa služeb mládeže Bratislava, Správa účelových zařízení Středoslovenského kraje Banská Bystrica, Správa účelových zařízení Východoslovenského kraje Košice, Vydavatelství Smena Bratislava, Pražská správa účelových zařízení SM Praha, Středočeská správa účelových zařízení SM v Praze, Jihočeská správa účelových zařízení v Českých Budějovicích, Západočeská správa účelových zařízení v Plzni, Severočeská správa účelových zařízení v Ústí nad Labem, Východočeská správa účelových zařízení v Hradci Králové, Jihomoravská správa účelových zařízení v Brně a Severomoravská správa účelových zařízení v Ostravě. Dále přechází do vlastnictví státu majetek býv. ÚV SSM, ČÚV SSM a SÚV SSM. V těchto subjektech přebírali majetek vládní zmocněnci, ostatní majetek okresní úřady, v jejichž územním obvodu se nacházel orgán nebo organizační složka SSM k 31. 12. 1989.
Podle citovaných usnesení vlády byla zřízena místopředsedou vlády ČSFR J. Mikloškem po projednání s místopředsedou vlády ČR M. Lukešem a bývalým místopředsedou vlády SR J. Čarnogurským komise pro rozdělení majetku bývalého SSM podle ústavního zákona č. 497/1990 Sb.
Podle úkolů stanovených v usnesení vlády byl zřízen účet FMF, kde se soustředily finanční prostředky bývalého SSM, obdobné účty na MF obou republik, byli jmenováni zmocněnci pro jednotlivé podniky a hospodářská a účelová zařízení a orgány bývalého SSM a určeny postupy pro činnost zmocněnců a okresních úřadů, které taktéž přebírají majetek bývalého SSM.
Uvedená komise byla konstituovaná ve složení JUDr. Ladislav Hoffmann - předseda komise, Hana Marvanová, poslankyně ČNR, Zuzana Mistríková, poslankyně SNR, Tomáš Ctibor, John Bok a od 1. 2. 1991 O. Větrovský, jako členové komise. Ve své činnosti se řídili ústavním zákonem, citovanými usneseními vlády ČSFR a závěry porady místopředsedů vlád ČSFR, ČR a SR pánů J. Mikloška, M. Lukeše a J. Čarnogurského ze dne 29. 12. 1990. Na této poradě byla vymezena kompetence komise následovně:
- koordinovat činnost zmocněnců jmenovaných FMF
- navrhnout vládě ČSFR a vládám republik rozdělení majetku mezi federaci a republiky
- shromažďovat a podávat návrhy republikovým orgánům státní správy na další využití majetku
- koordinovat přípravu ideového návrhu na zřízení fondu majetku dětí a mládeže
- plnit úkoly vyplývající z usnesení vlády ČSFR
- řešit operativní úkoly.
Zmocněnci na zařízení bývalého SSM byli FMF průběžně jmenováni od 1. 1. 1991 až do 15. 1. 1991 a postupně, podle kvality jejich práce, komise v součinnosti s FMF a republikovými ministerstvy financí navrhovala a realizovala jejich výměnu, což bylo FMF urychleně prováděno. Ve své činnosti se zabývala především přípravou metodických pokynů pro činnost zmocněnců, financováním chodu hospodářských a účelových zařízení bývalého SSM, neboť řada z nich je závislá na dotacích, koordinací činnosti mezi FMF, zmocněnci a kontrolními orgány. Navštívila s inspekčním posláním prakticky všechna zařízení bývalého SSM kromě SÚZ Košice a Banská Bystrica.
Komise připravila variantní návrh na využití majetku bývalého SSM podle § 4 ústavního zákona č. 497/1990 Sb. a tento projednala s ministerstvy školství, mládeže a tělovýchovy, resp. sportu, s FMF a dalšími zainteresovanými státními orgány na úrovni federace i republik a některými mládežnickými organizacemi. Výsledkem jednání se stal návrh na urychlené zřízení nadace na úrovni republik, která bude majetek po jeho vydání republikám spravovat až do doby zřízení fondů dětí a mládeže tak, že tento bude využit pro děti a mládež. Důvodem pozdějšího vytvoření fondů je časově náročná potřeba přijetí zákonů národních rad na jejich konstituování.
Komise dále soustředila množství námětů, požadavků, návrhů a žádostí na řešení, využití nebo prodej majetku bývalého SSM. Současně evidovala žádosti oprávněných osob na vydání majetku podléhajícího restitučnímu zákonu. Všechny tyto dokumenty se předpokládá protokolárně vydat republikovým nadacím.
Komise připravila 11. 4. 1991 materiál pro vládu ČSFR o realizaci ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku SSM lidu ČSFR a jeho využití pro děti a mládež. Materiál projednala vláda SR 7. 5. 1991 a přijala své usnesení č. 210 a vláda ČR jej projednala 3. 6. 1991 a přijala usnesení č. 176. Výsledkem projednání ve vládě ČSFR bylo přijetí usnesení č. 430 z 4. 7. 1991. Vláda schválila zejména vydání majetku bývalého SSM převzatého zmocněnci do republik ve dvou etapách, podle termínu dokončení převzetí, uložila protokolární vydání podkladů komisí místopředsedy vlády J. Miklošky republikám a uložila ministru financí zabezpečit vydání majetků republikám prostřednictvím zmocněnců jmenovaných FMF. Místopředseda vlády J. Mikloško má stanovit po dohodě s vládami republik rozdělení majetku bývalého SSM a jeho definitivní vypořádání do 15. března 1992. Následně na tento úkon bude zpracována výsledná zpráva o realizaci ústavního zákona č. 497/1990 Sb.
Konkretizaci převzetí majetku státem a jeho předání republikám v upřesněné výši, spravovaného bývalými federálními orgány SSM, obsahuje usnesení vlády ČSFR č. 517/1991 ze dne 29. 8. 1991 ke zprávě FMK o kontrole správnosti postupu převzetí majetku bývalého SSM. Usnesení zároveň stanovuje, že předání majetku má být ukončeno do 15. října 1991. Vydávání majetků převzatých okresními úřady od orgánů a organizačních složek Svazu mladých podle usnesení vlády ČSFR č. 902/1990 orgánům a institucím určeným vládou ČR a vládou SR následně schválila vláda ČSFR svým usnesením č. 611 z 30. 9. 1991. Federální vláda tím vyjádřila souhlas s předáváním veškerého řádně převzatého majetku bývalého SSM republikám k využívání.
FMK průběžně kontrolovalo postup zmocněnců, zejména správnost stanovení majetku, který má být převzat státem, zjišťovalo rozdíly oproti vykázanému stavu v účetní evidenci, ověřovalo stupen shodnosti skutečného fyzického stavu se stavem účetním a upřesnilo ve spolupráci se souběžně probíhajícími finančními revizemi hodnotu majetku tak, aby byl převzat ve výši odpovídající ústavnímu zákonu. Dále bylo prověřeno, zda nedošlo k nezákonnému úniku majetku, tj. zda nebylo porušeno zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/1990 Sb. Porušením tohoto zákonného opatření je i uzavření smluv o pronájmu po 18. 5. 1990 bez souhlasu FMF. Tyto pronájmy jsou evidovány a budou řešeny v návaznosti na splnění úkolu č. II/4 usnesení vlády ČSFR č. 430/1991, kterým bylo uloženo místopředsedovi vlády P. Rychetskému připravit do 31. 8. 1991 ve spolupráci s ministry vnitra ČR a SR návrh novelizace zákona č. 116/1990 Sb. o nájmu a podnájmu nebytových prostor omezující délku doby jejich pronájmu. Návrh potřebné novelizace projednala vláda ČSFR 30. září 1991.
Prověřil se stav restitučních nároků a ostatních závazků tak, aby spolu s předáním majetku novému zřizovateli byla předána i dokumentace těch břemen a závazků, které nemohly být do doby předání vyřešeny a které budou předmětem řešení u nového vlastníka. Zkontrolováno bylo i plnění dalších úkolů, které v souvislosti s převzetím majetku na stát příslušely jmenovaným vládním zmocněncům podle usnesení vlády ČSFR č. 902/1990.
V této souvislosti byla sjednána náprava ve váznutí provedení změn zápisu v podnikovém rejstříku. Jak sdělil ministr spravedlnosti ČR dopisem z 2. 9. 1991, pražsky rejstříkový soud rozhodl o všech zápisech počátkem srpna t. r.
Pro zkvalitnění výkonu práce zmocněnců na poradě řízené ministryní kontroly ČSFR 5. 6. 1991 byla dohodnuta opatření k pokračování práce zmocněnců a k řešení konkrétních problémů Zenitcentra, Praha.
Předběžná výše majetku bývalého SSM, která má být dle ústavního zákona č. 497/1990 Sb. předána státu, je cca 2,9 mld. Kčs v pořizovacích hodnotách (podrobná specifikace je obsažena v přiložených tabulkách 3,4). Na federální úrovni je přibližná hodnota majetku 1,512 mil. Kčs. Zmocněnci zatím převzali majetek v upřesněné výši 1 345 534 tis. Kčs (RVZ Seč, Dům dětí, M-Art, AGM, Mladá fronta, CKM, Stavocentral), která je vyšší, než původně organizace vykázaly k převzetí, tj. 1 271 014 tis. Kčs (komentář zjištěných rozdílů je obsažen v další části zprávy). Majetek bývalého ÚV SSM ve výši 105 616,5 tis. Kčs je rovněž zpřesněn a ověřen a po dokončení převzetí zmocněncem, které má být ukončeno do 30. září 1991 může být též vydán ČR. Nejsložitější stav je v Zenitcentru, kde dohledání majetku naráží na velmi obtížné problémy v důsledku nevěrohodně vedeného finančního hospodaření a vyžaduje specifický postup, zejména v rekonstrukci účetnictví této organizace.
Předběžně vyčíslený, neúplně převzatý majetek činí podle údajů MSK ČR a MK SR v ČR 759 795 tis. Kčs a v SR 648 855 tis. Kčs (podrobnější vyhodnocení je v republikových subkapitolách).
Hospodářská a účelová zařízení přebíraná zmocněnci FMF a kontrolovaná FMK
V Rekreačním a vzdělávacím zařízení Seč vykázaný stav majetku k 31. 12. 1990 činí celkem 218 941 tis. Kčs. Celkový stav majetku bude snížen vyřízením restitučních nároků, z nichž jeden je vyřízen (376 tis. Kčs) a další 2 nároky jsou v jednání. Zmocněnec Ing. Stanislav Plíšek úkoly spojené s převzetím majetku splnil.
Pronájmy jsou řádně vedeny, pohledávky ve výši 2 999 tis. Kčs jsou právně vymáhány, jsou vedeny 2 arbitrážními spory o proplacení částky úhrnem 140 tis. Kčs.
Organizace je dlouhodobě ztrátová, z části závislá na dotacích, v roce 1990 skončilo hospodaření organizace čistou ztrátou 2 052 tis. Kčs. V současné době umístěním dětí z Chorvatska je po finanční stránce v podstatě zabezpečen provoz této organizace.
V Domě dětí Praha - Hrad byl celkový stav majetku k 31. 12. 1990 6 676 tis. Kčs. Dům dětí je účelovým zařízením dotovaným plně ze státního rozpočtu. Zmocněnkyně Ing. M. Sadilová s pomocí kontrolní skupiny úkoly splnila.
Hospodářská organizace M-Art Praha byla zřízena bývalým ÚV SSM k 1. 3. 1989 jako účelové zařízení, od 1. 1. 1990 byla přeměněna na organizaci hospodářskou. Od svého založení až do 31. 12. 1990 vykazovala v hospodaření značné ztráty (v r. 1989 činila ztráta 2 788 tis. Kčs, v r. 1990 2 365 tis. Kčs). Zmocněnec Ing. J. Němec v součinnosti s pracovníkem FMK úkoly převzetí majetku splnil.
M-Art Praha byl převzat se ztrátou - 2 264 tis. Kčs jako rozdílem mezi aktivy 7 736 tis. Kčs a půjčkou 10 mil. Kčs, která byla poskytnuta k zabezpečení činnosti dohodou mezi FMF, ÚV NF a ÚV SSM. Tento závazek, který má M-Art vůči FKC SM a ten vůči FMF, má být splácen ve čtyřech splátkách do roku 1994 (první je splatná do konce roku 1991).
Agentura mladých - podnik služeb Praha (AGM) byl zřízen akčním výborem SSM 28. 12. 1989 a prostředky byly převedeny z bývalého ÚV SSM. Organizace vykázala nesprávně nižší stav majetku k převzetí ve výši 56 815,1 tis. Kčs (méně o 2 488,1 tis. Kčs), který byl po kontrole zvýšen na 59 303,2 tis. Kčs. AGM nevykázala veškerý majetek, který od bývalého ÚV SSM převzala, nebo snížila stav tím, že v roce 1990 účtovala úbytky hospodářských prostředků, které nikdy nepřevzala a v účetnictví nezachytila (základní prostředky, investice, předměty postupné spotřeby).
Zmocněnec Ing. Z. Matula plnil úkoly nedostatečně a formálně, takže stanovený postup převzetí majetku byl zabezpečen dohodou pracovníků FMK s vedením podniku.
Bylo zjištěno neoprávněné nakládání s majetkem (úhrada platby 1,2 mil. Kčs v rámci Dohody o spolupráci se soukromou firmou) a oznámeno Obvodní prokuratuře pro Prahu 1, která však oznámení odložila. Mezi tím došlo k urychlenému vrácení předmětné částky. Majetek bude snížen o restituční nároky. Část majetku AGM je pronajata. Uzavírání pronájmů pokračuje i v roce 1991 bez souhlasu MF (nová HS od 23. 4. 1991 na objekt Veselíkov), což je v rozporu s usnesením vlády ČSFR č. 902/1990. Pohledávky organizace jsou řádně vymáhány.
V Nakladatelství a vydavatelství Mladá fronta je prověřený stav majetku 205 723 tis. Kčs. Zmocněnec Ing. J. Krátký úkoly splnil.