Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
budu hlasovat pro návrh s úpravami, s jakými
byl předložen, neboť se domnívám,
že původní znění nebylo zcela
korektní, např. proto, že dávalo vládě
jisté pravomoci, přičemž ovšem
vláda je ve vztahu k prezidentovi v poněkud submisivním
postavení vyplývajícím už z toho,
že jím je jmenována. A domnívám
se, že provedená změna je z tohoto hlediska
účelná tím, že tyto pravomoci
vrací, byť negativně, Federálnímu
shromáždění.
Současně bych však chtěl varovat před
obecně rozšířenou a dalo by se říci
populistickou iluzí, která vychází
z názoru, že hlas lidu je hlasem božím,
a že to, co nespraví parlament, spraví občané.
Jsem si vědom toho, že zejména dnes v předvolebním
období, kdy se každý poněkud bojí
říci to, co by rozhořčilo voliče,
mohou být další poznámky pokládány
za provokativní. Ale prosím, abyste zvážili
prostý fakt, že např. za středověku
a ještě v pozdějších staletích
byla většina veřejnosti nakloněna upalování
čarodějnic a že to byla byť absolutistická,
leč přesto osvícená vládnoucí
moc, která toto upalování zakázala
dávno před tím, než ke stejnému
názoru veřejné mínění
tehdejších občanů došlo.
Pokud vám tento příklad bude připadat
jako příliš antikvovaný, položme
si jednoduchou otázku: Kdybychom v této zemi uspořádali
všelidové hlasování o tom, zda obnovit
trest smrti, jak si myslíte, že by toto hlasování
dopadlo? Máme k dispozici poměrně seriózní
a reprezentativní průzkumy veřejného
mínění a můžeme tedy vyvodit
předběžný závěr.
Toto populistické krédo ostatně napadá
i psychiatr prof. Cyril Höschl ve svém projevu, který
koncem září přednesl v pražském
Karolínu. Chtěl bych velkou většinu
svého diskusního příspěvku
vyplnit právě touto citací, neboť se
domnívám, že tak jako k tomuto ctihodnému
shromáždění mluví zástupci
různých profesí, neuškodí, jestliže
k němu promluví - byť zprostředkovaně
- i psychiatr.
Dovolte mi tedy, abych citoval. "Tato země v této
době prochází rozumovou, mravní i
citovou krizí. Zamýšlíme-li se hlouběji
nad tím, jak k této krizi došlo, proč
právě teď, musíme si připustit
některá velice nepříjemná,
ale bohužel pravdivá fakta. To, co nyní řeknu,
není projevem univerzitní povýšenosti
ani sarkasmu. Je to suché konstatování skutečnosti.
Třetina obyvatel této země je slabá
duchem. Každý sedmý občan je debilní
nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel
této země má podprůměrný
intelekt. Proč se o tom dnes zmiňuji?
Pro oblast intelektově podprůměrnou, když
pominu stavy patologické, jsou charakteristické
některé rysy, které si možná
všichni neuvědomujeme, a neuvědomujeme si je
zejména tehdy, jestliže se stýkáme na
univerzitě pouze mezi sebou. Jestliže jedinec, který
je v této intelektové kategorii, má nějakým
způsobem rozumět světu, má-li se v
něm nějak pohybovat a má-li ho nějak
uchopit, musí si ho drasticky zjednodušit. Těmto
lidem - je to tedy polovina národa - uniká ona složitá
mnohotvárnost, komplementarita, mnohoznačnost světa,
a to, co z tohoto světa v jejich očích zbývá,
se dá rozdělit na celkem jednoduché, většinou
protipólné elementy. Někdy se tomu říká
černobílé myšlení. Někdo
je buď dobrý, nebo špatný. To, že
hranice mezi dobrem a zlem neprochází ani mezi novými
a starými strukturami, ani mezi komunisty a nekomunisty,
ale srdcem každého člověka, to uniká.
Podobně unikají i jiné komplikovanosti.
Černobílé myšlení bohužel
kontaminuje i morálku. Dobré je pouze to, čemu
rozumím - a toho není mnoho. To, čemu nerozumím,
je špatné. Odtud filozofie je nesmysl, matematika
je k ničemu, kybernetika je pavěda, genetika je
rovněž pavěda.
Z tohoto intelektového zázemí potom pramení
tzv. lidové pravdy - každý cikán krade,
každý žid je lichvář, každý
zrzavý je zákeřný - a ty mívají
často nacionální charakter. K tomu se přidává
určitá sugestibilita.
Jestliže tato morálka nebo toto černobílé
vidění světa je ještě spojeno
- a to bývá - s neschopností rychlejších
pohybů v sémantickém poli, s neschopností
propadat se z jedné sémantické roviny do
druhé, vede to k nedostatku smyslu pro humor. Jestliže
mám nedostatek smyslu pro humor a ti druzí se smějí,
nutno si zákonitě myslet, že se smějí
mně. To vede k ostražitému, číhavému,
nepřátelskému postoji vůči
světu, k podezřívavosti a k neustálé
snaze dokázat a proklamovat svoji chytrost a ke strachu,
aby ze mě nikdo neudělal hlupáka. A tak vzniká
obraz - bohužel ve společnosti tak frekventovaný
-, který za určitých okolností - a
tou okolností je právě doba -,kdy zodpovědnost
za naše životy přechází na nás
samé, dá těmto rysům v nezakrývané
podobě zaznít." Konec citátu.
Vážení kolegové, nechci pochybovat o
pravdivosti statistik profesora Höschla. Ale uváděl
jsem je jako poněkud paradoxní výraz své
důvěry v tento i v budoucí parlament. Upřímně
řečeno - kladu si někdy otázku, kolik
procent poslanců v této síni je schopno pouze
černobílého vidění, a přesvědčují
mne o tom výsledky různých hlasování.
Na druhé straně jsem jako ten, kdo byl odsouzen
na dva a půl roku nepodmíněně sedět
v této sněmovně, přesvědčen
jako zúčastněný pozorovatel, že
neplatí, že každý sedmý poslanec
je notorický alkoholik. Případ, kdy poslanec
alkoholem intoxikovaný s tupým žuchnutím
dopadne mimo své poslanecké křeslo, je v
této sněmovně poměrně vzácný.
Stejně tak jsem přesvědčen, že
neplatí, že dokonce každý sedmý
poslanec je dementní, a to i tehdy, kdybych do této
množiny sebekriticky zahrnul i sám sebe. A já
se domnívám, že je to právě ona
slabá, leč existující pozitivní
deviace mezi parlamentem a veřejností, onen prostý
fakt, že procento dementních mezi námi je o
něco nižší, než je průměr,
tento fakt zakládá moji důvěru k tomuto
parlamentu. Proto bych chtěl varovat před nekritickým
spoléháním na referendum. Proto bych si přál,
aby tento i budoucí parlament byl natolik inteligentní,
aby k referendu - pokud možno - nemuselo dojít. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Zemanovi. Jeho názor
chce komentovať pán poslanec Pospíšil
faktickou poznámkou. Máme čo do činenia
s psychológiou.
Poslanec SL J. Pospíšil: Nechci komentovat názory
poslance Zemana. K těm se nechci vyjadřovat vůbec,
do jisté míry má moje sympatie. Chci se vyjadřovat
k údajům zde uvedeným.
Není pravdou, že polovina lidí má podprůměrnou
inteligenci. Polovina lidí má inteligenci podmodální,
podprůměrnou inteligenci mají jen ti lidé,
kteří jsou definováni více, než
jednou směrodatnou odchylkou od průměru.
V průměru inteligence se pohybuje 67 % populace.
Pouze polovina z toho - čili přibližně
15 % z tohoto zbytku - je podprůměrná. Řekněme
takových 16,5 %. Debilních není také
tolik, jak říká ten váš pan profesor
- nevím, ze které je školy - to jsou čísla,
která se nedají změnit, jsou to čísla,
která jsou dána statistikou.
Vaše názory respektuji, ale odvolávají
se na pana profesora, který se nevyzná v psychometrice.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Dúfam, že tu v tejto chvíli nebude
súbor psychiatrických a psychologických škôl.
Hlási sa ešte pán poslanec Kvasnička.
Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážený parlament. Súhlasím s
tým, čo tu povedal pán kolega Pospíšil,
ale chcel by som povedať jednu poznámku na adresu
pána Zemana.
V jednej knižke od jedného vežmi významného
českého psychiatra je napísané, že
každý psychiater je po určitých rokoch
poznamenaný svojím povolaním. Aj ja mám
taký dojem, že pán profesor Höshl ako
psychiater bude tým svojím povolaním tiež
poznamenaný, a preto je tým všetkým
poznamený aj ten jeho výrok. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ešte sa s faktickou poznámkou hlási
pán profesor Šamalík.
Poslanec SN F. Šamalík: Já řeknu jen
dvě slova - máme Listinu, máme ústavu
a tam pojem "každý", bez ohledu na vše
ostatní, figuruje jako to, co je podstatné v našem
základním textu, který jsme tady přijali.
Čili si musíme, abychom nebyli pod dojmem těchto
věcí, uvědomit, že zde bylo řečeno
pouze to, jak je demokracie těžká. Ale to "každé"
nám musí být svaté, pokud chceme zůstat
ve sféře demokracie. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Teraz prosím pána poslanca Luxa o jeho diskusný
príspevok. Po ňom sa pripraví poslanec Sokol.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Klub Křesťanské
a demokratické unie tento návrh ústavního
zákona, kterým se mění a doplňuje
ústavní zákon č. 327/91 Sb. o referendu,
ve znění zpravodajské zprávy výborů
ústavně právních, podporuje. Vítáme,
že iniciativa vlád byla nahrazena iniciativou Federálního
shromáždění a národních
rad. Též hranice 500 000 a 250 000 odpovídá,
dle našeho názoru, zvyklostem ve státech, kde
referendum funguje jako významný demokratický
nástroj.
Jsme přesvědčeni, že prezidentský
úřad by tuto pravomoc měl mít. Chápeme
tuto pravomoc jako nejvyšší stupeň zodpovědnosti
k základním otázkám existence státu.
Rozpoznat tyto okamžiky, v tom je velká zodpovědnost.
A tu bych chtěl zdůraznit. Máme za to, že
není nikdo jiný, než Úřad prezidenta,
na koho je možné tuto zodpovědnost vložit
- samozřejmě po vyčerpání možnosti
jednání politických sil, což osobně
upřednostňuji. Tento návrh podpoříme.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz prosím pána poslanca Sokola,
podpredsedu Snemovne národov, ktorý prehovorí
za klub Občianskeho hnutia.
Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté. Chtěl bych obrátit
vaši pozornost na jednu z námitek, kterou zde přednesl
pan poslanec Kontra, a to je otázka, zda problém,
který by se řešil referendem, nemohou vyřešit
volby. Domnívám se, že to míří
dost blízko k povaze referenda. Referendum totiž,
podle mého a našeho názoru, je právě
vyhrazeno jako důležitý prvek demokracie, právě
pro otázky, které se volbami řeší
obtížně a které mohou výsledky
voleb nanejvýš zkreslovat. Jedná se o otázky,
které se týkají všech občanů,
dokonce i těch, podle kolegy Zemana, sedmi procent, o kterých
většina občanů má jasnou představu
o co jde, a které se mohou jen komolit a zkreslovat, když
se kříží a míchají do
otázek skutečně politických, které
jsou samozřejmě v kompetenci, abych tak řekl,
politických stran.
K tomu poněkud skeptickému a na můj vkus
technokratickému pohledu, který zde citoval kolega
Zeman - domnívám se, že v této věci
nelze vycházet z žádných průzkumů
veřejného mínění tak, jako
z nich nevycházelo vyhlášení demokracie
v žádné demokratické zemi. Demokracie
je odvážný krok, který praví,
že se máme tvářit tak, že všichni
lidé v této zemi jsou zralí a schopni toho,
aby o sobě rozhodovali sami, i když každý
z nás podle vlastní zkušenosti ví, jak
je od tohoto ideálu daleko. Ale to je podstata demokracie,
která se neptá, kolik je mezi námi nejenom
lidí hloupých, debilních, ale ničemných,
darebáků atd., ale odváží se
tohoto šíleného kroku. Poté, co ho tolik
zemí na světě s úspěchem vyzkoušelo,
mám ten dojem, že se ho nemusíme bát
ani my. A domnívám se, že v této věci
je důležité naopak poukázat na to, jak
těsná je vazba mezi volbami a referendem. Námitka
o nízkých schopnostech části občanů
by se samozřejmě v daleko vyšší
míře obracela k volbám. A přece ji,
pokud vím, nikdo nikdy nahlas neřekl. To jsou důvody,
proč já a klub Občanského hnutí
návrh v předložené podobě podpoříme.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pán poslanec Sokol. Ďalší
prihlásený je poslanec Horský za klub ODÚ-VPN.
Poslanec SN M. Horský: Vážený pán
predsedajúci, vážené dámy a páni.
Z poverenia poslaneckého klubu ODÚ-VPN vyslovujem
podporu prerokúvanej novele ústavného zákona,
ktorým sa mení a doplňuje ústavný
zákon č. 327/91. Pozitívne stanovisko nášho
klubu je všeobecne známe, pretože za rok a pol
poslanecký klub ODÚ-VPN podporil všetky iniciatívne
návrhy zákonov či uznesení, ktoré
smerovali k možnosti vyhlásenia referenda. A dovolíme
si poznamenať ešte ďalšie dve okolnosti. Domnievame
sa, že dlhoročné úsilie nás všetkých
skutočne odráža predložený návrh
novely zákona s tým, že neposilňuje
ani jednu stránku, ani jeden z princípov ústavnej
demokracie, ani princíp zastupitežský, ani
princíp priamej žudovej demokracie. To je po prvé.
A po druhé - sme presvedčení, že práve
teraz, keď už takmer končí naše volebné
obdobie, dospel čas, kedy všetci môžme
úspešne a bez akýchkožvek kalkulácií
zvážiť potreby občana, môžme
zvážiť tie dva milióny podpisov, ale aj
okolnosť, ktorú sme uvádzali aj v minulosti,
že nechceme, aby sa vožby stali predmetom zásadného
vyjadrenia o otázkach štátoprávnych,
ale chceme, aby sa vožby stali kolbišťom triedenia
politických názorov a programov. Verím, že
v tom čase sme dospeli práve do tohto obdobia, kedy
sme schopní prijať predložený návrh
tejto novely. Preto však, že ozaj celý súbor
prezidentových návrhov bol aj v tlači niekožkokrát
komentovaný ako súbor poistiek našej parlamentnej
demokracie, prihováram sa, aby sme sa stotožnili s
predloženým § 3, odsek a) a b) a bol skrátený
termín možnosti vyhlásenia referenda z piatich
na tri mesiace. Ďakujem vám za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz prosím pána poslanca Kostyu
z klubu žavicových poslancov KSČM.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, klub levicových poslanců
KSČM podporuje návrh ústavního zákona
o referendu. Vzhledem k tomu, že jsou však předkládány
pozměňovací návrhy z části
protichůdné, doporučujeme hledání
kompromisních řešení, které by
příliš neměnily celkově vyrovnanou
koncepci ústavně právních výborů,
tak jak jsou předloženy v tisku 1197.
Přitom je třeba uznat, že řešení
v čl. 3 odst. 5 není s ohledem na funkci Federálního
shromáždění šťastné.
Pokládáme referendum za potřebný ústavní
institut, který je však až krajním prostředkem
pro pokus o řešení obtížných
státoprávních otázek, do kterých
bychom se neměli dostat. Základ jejich zvládání
je v odpovědnosti politických reprezentací,
které dnes řídí Českou a Slovenskou
republiku a koneckonců i náš společný
stát.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Kostyovi. Prihlásil
sa pán poslanec Mandler. Ďalej sa ešte prihlásili
poslanci Jégl a Olej.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
celý tento měsíc je ve znamení prezidentových
návrhů. Jsou nyní v plénu i s navrhovanými
změnami a návrhy poslanců.
Zákon o referendu je první, pokud se nemýlím,
pokud se mýlím, nezáleží příliš
na tom, byl časově prvně předložen.
Ovšem pak jich bylo ještě více. Následovaly
poslanecké změny a protinávrhy a vznikla
nepřehledná situace. Přitom jde o jednotlivé
části ústavy. Jde o návrhy zákonodárné
a výkonné moci. Jde o návrhy na zvýšení
pravomocí prezidenta republiky. Jde o zásady parlamentní
demokracie dané volbami, volební zákon a
nyní o způsob začlenění referenda
jako prvku přímé demokracie do systému
parlamentní demokracie. V souvislosti s tím jde
o formu státoprávního uspořádání,
a tím také ovšem o praktické uplatnění
samosprávných práv menšin a regionů.
To všechno projednáváme v časové
tísni a většinou v domnění, že
to tak musí být. Snad právě proto
je třeba, a snad mohu úvodem upozornit na některé
zvláštní aspekty toho všeho.
Myslím, že je třeba začlenit předkládaný
návrh o referendu, který je prvním návrhem
z projednávaných zákonů do tohoto
celku ústavních a státoprávních
návrhů zákonů, aby byly zřejmé
jisté zvláštní specifické podmínky,
které všechny tyto návrhy a protinávrhy
zákonů provázejí.
První zvláštní a známou okolností
je fakt, že reprezentace zastoupené v zákonodárných
sborech (a v exekutivě tím spíše) absolutně
neodpovídá současnému názoru
voličů. V Čechách, na Moravě
i na Slovensku. Za této situace my každý o
sobě máme zvláštní odpovědnost
za projednávané zákony.
Druhou zvláštní věcí je okolnost,
že přestože v tomto balíku zákonů
nejde o ústavu celku, a vlastně ani o ústavu
jako takovou, mají se ještě před volbami
co nejvíce pozměnit právě ústavní
orgány, které se dosti osvědčily -
tzn. Federální shromáždění
a volební zákon. S tím souvisí i otázka
referenda.
Co se týče schopnosti Federálního
shromáždění, ne snad k dokonalosti přijímaných
zákonů, což je především
ovšem záležitost administrativy, ale v tom, že
dokázalo mnohdy řešit neřešitelné,
je to všeobecně známo. V této podobě
by FS jistě dokázalo pracovat na ústavě
i po volbách.
Pokud se týče volebního zákona, jsou
k současnému volebnímu zákonu vznášeny
neodpovídající námitky, zejména
rozdrobenost politického spektra. Ale není tomu
tak. Na základě současného volebního
zákona podle zásady poměrného zastoupení
získaly většinové pozice velká
hnutí popř. jejich jednoduché koalice. Pak
se tato hnutí štěpila - tedy na základě
politického vývoje.
Dále. To, že dnešní reprezentace názorům
voličů neodpovídá, připomínám
v souvislosti s další významnou okolností.
Právě tato naše reprezentace se má pokusit
o vytvoření pozoruhodného státoprávního
hybridu v tomto balíku zákonů ve formě
centralisticky federativní konfederace. Tento hybrid má
vypadat takto: Ústavní orgány státu
mají být přísně federativní
a ústava jako celek má být postavena na základech
přísně konfederativních, což
je dáno aktem smlouvy mezi radami, nebo dokonce republikami
a závěrečnou ratifikací radami - tedy
zákonem, který budeme rovněž projednávat.
Myslím, že se tím nic nezlepší.
Už za čtvrt roku to bude v Čechách příliš
málo federativní a na Slovensku příliš
federativní a centralistické. Jestliže se něco
mělo řešit teprve až po volbách
s novou československou i maďarskou reprezentací,
tak to jsou zejména tyto státoprávní
otázky. Neměli bychom zapomínat, že
do nich patří otázky, které má
řešit referendum. Navíc, neměli bychom
zapomínat, že zasahují už do čtvrté
okolnosti, nebo tato čtvrtá okolnost zasahuje do
těchto státoprávních otázek,
a to jsou blížící se volby.
Heslo, které dnes tak často slyšíme,
že totiž to všechno musí být hotovo
do voleb, je problematické. Tím se přímo
dostávám k zákonu o referendu. Řekněme,
že teď bude přijat. Řekněme, že
v únoru nebo březnu vyhlásí prezident
celostátní referendum, které se pak bude
konat (samozřejmě to záleží na
uzákoněných lhůtách) koncem
dubna nebo v květnu nebo v červnu. Tedy, těsně
před parlamentními volbami. To by bylo neproveditelné.
Zákon o referendu by, podle mého názoru,
bude-li přijat, měl beztak nabýt platnosti
až po volbách. To platí o ostatních
základních návrzích stejně.
Jistě, po volbách by se muselo udělat toto
všechno, a snad ještě více. Ale volby
přinesou možná nová zlepšení,
a když ne zlepšení, tedy nové jistoty.
Příslušné zákonodárné
akty včetně ústavních by vznikaly
klidněji, možná i s jistou rezignací,
ale uvážlivěji a racionálněji.
A tak dospívám k poslední mimořádné
okolnosti, kterou všichni dobře známe a na
kterou jsme asi rádi zapomněli, že počátek
tohoto legislativního stresu souvisí se zvláštním
spojenectvím prezidenta a s jistými vrstvami české
společnosti. Věci zašly dosti daleko. Byl organizován
lid proti parlamentu, školáci vyšli místo
do učeben do ulic, okresní úřady a
učitelské sbory předvolávali poslance.
Dostávali jsme poštovní lístky s předtištěným
textem.
Všechna tato psychická rezidua minulých 4 -
5 desetiletí, myslím, že to s tím mnohem
více souvisí než IQ obyvatelstva, mohla využít
kvůli jedné, zdánlivě nepříliš
problematické záležitosti. Kvůli dnes
existující legislativní iniciativě
prezidenta republiky.
Ve středoevropských poměrech získá
zákonný návrh tím, že pochází
od prezidenta republiky, vážnost věci základní,
podstatné, hlavní. Pokud se pak prezident obrátí
s žádostí o podporu na občany, mohou
to snadno pochopit, jak jsme viděli v tom smyslu, že
vytvoří lid, který nahradí regule
parlamentní demokracie nátlakem.
Myslím, že legislativní iniciativa je jedním
z těch bodů, kterým pravomoc prezidenta republiky
právě přesahuje žádoucí
meze. A právo prezidenta, aby směl vyhlašovat
referendum z vlastního rozhodnutí, ještě
povyšuje tuto zákonodárnou iniciativu prezidenta.
Mělo by v každém případě
být podmíněno souhlasem parlamentu. Domnívám
se, že problém referenda jako všechny ostatní
zákony, které jsou před námi - přestože
to vypadá, že otálíme - řešíme
v důsledku oněch zvláštních okolností,
o kterých jsem hovořil.