Středa 13. listopadu 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyni. Prosím pana poslance Floriana, připraví se pan poslanec Šebej.

Poslanec SL S. Florian: Vážený pane předsedající, milé kolegyně a kolegové poslanci, vážení hosté, dovolte mi úvodem jako motto uvést slova Alberta Einsteina: "Jsme tady pro druhé lidi, na jejich blahu a úsměvu zcela závisí i naše vlastní štěstí." Toto poselství geniálního vědce a nositele Nobelovy ceny jsem si dovolil uvést jako slova navozující žádoucí atmosféru našeho parlamentního pracoviště výsostným posláním služby občanům této země v srdci Evropy.

Chci apelovat na rozum a svědomí, ale i na srdce a dobrou vůli nás poslanců, neboť se ocitáme před osudovou křižovatkou našich dějin. V současné době řešíme nejzákladnější předpoklady fundamentálního problému každého státu, problém státoprávního uspořádání.

Od onoho listopadového dne svatořečení blahoslavené Anežky České před dvěma roky, naše společnost prochází procesem hlubokých změn filosofických, světonázorových, morálně-etických, společensko-politických, ekonomických a jiných, kus minulosti a stínu je dosud v každém z nás i kolem nás. Doposud je zde a přežívá komunistická byrokratická administrativa, sílí kopírované kapitalistické zbožní hospodářství, obnovuje se feudální šlechta a různé mafie, oživují se otrokářské mezilidské vztahy, projevy rasismu a násilí, objevuje se jánabráchismus, rodové a kmenové společnosti. (Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, žádám, abyste mluvil přesně k tématu.) Stojíme na samém prahu budování vskutku právní společnosti, rodí se však a rostou zárodky nových konfliktů u nás, v Evropě i ve světě. U nás platíme daň sametové revoluci, neboť je třeba starý systém demontovat a po částech ve správných krocích likdivovat. Zatím se však prolínají činnosti jak destruktivní, tak konstruktivní. Určitý chaos vzniká, roste společenské napětí, obavy a strach z budoucnosti. Proto převládá všeobecná nespokojenost občanů se stávajícím dualismem pojetí naší federace, které je ohroženo majorizací a není fungující, je nefunkční.

Na Pernštejně, nejpevnějším a také nikdy žádným nepřítelem nedobytém moravském hradě, je v rytířském sále zlatým písmem psáno: "Aeternum quia purum, co čisté, to věčné." Stát, jeho ústavy, zákony a hranice jsou od lidí, ale ideje křesťanství, bible a církve je od boha. Evropská civilizace je budována na křesťanských základech, jako červená nit od Říma a jeho impéria provází nové dějiny lidstva. Takto také budoval náš společný stát jeho zakladatel a první president profesor Masaryk.

Náš stát tvořily tři historické země, Čechy, Morava se Slezskem a Slovensko. Naše Společnost pro Moravu a Slezsko vznikla v roce 1968 a vznikla z hluboké analýzy více než tisíceletých dějin Moravy jako státoprávního společenského útvaru v kontextech Evropy a z historické i současné zkušenosti státního soužití se Slovenskem, Čechami i Slezskem ve středoevopském prostoru. Po 17. listopadu 1989 obnovená a aktualizovaná Společnost pro Moravu a Slezsko jako Hnutí za samosprávnou demokracii nabízí aktuální podněty k nalezení správného východiska ze současných problémů a dalšího vývoje struktury a funkcí našeho jednotného státu, řešení životní úrovně jeho lidu, zabezpečení lidských práv a návratu do Evropy po 431etém odloučení od ní.

Jestliže ve svém volebním programu zdůrazňujeme nutnost nápravy křivd způsobených občanům Moravy a Slezska komunistickým totalitním systémem, který 1.ledna 1949 zemi Moravskoslezskou zrušil, a naše Federální shromáždění tento nespravedlivý akt odsoudilo, tím oprávněněji o Moravě se Slezskem uvažujeme jako o obecněji platném modelu fungování našeho společného jednotného státu, kvantitativně a kvalitativně vyrovnanějším odstraňujícím stávající dualismus a jeho zjevnou asymetrii. Tento model je novou kvalitou,neboť v něm je jak východiskem, tak i cílem svobodný občan. Takový model je prospěšný pro Moravu a Slezsko, stejně jako pro Čechy a Slovensko a stejně tak i náš jednotný společný stát.

Neboť kdo to dělá svobodně a rád, dělá dobře a k prospěchu všech. V tomto modelu je obsažen i klíč úspěšnosti ekonomické reformy a celkové prosperity našeho státu. Navazovat na rastislavovsko-cyrilometodějské tradice, ve kterých tkví kořeny moravské identity, velmi blízké a společné též Slovákům a Čechům, chceme také pro jejich univerzální a nadnárodní hodnotu jako úsilí po vyšším duchovním horizontu. Snahy o pokrokové změny ve směru k humanitě a vytvoření základny...

(Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, ještě jednou vás přeruším. Jsem povinen vás upozornit, že musíte mluvit k věci.) (Potlesk.)

...národa a občana velebit Boha, a to ve vlastním jazyku. V tradici je síla a program do budoucna. Toto obecně kulturní dědictví účelně spojovat s Komenského snahou o nápravu věcí lidských a s Masarykovými ideály humanitními.

Morava vždy v minulosti hrála a i v citlivé době současné, hraje roli pružiny i svorníku a mostu mezi Čechy a Slováky. A plní funkci kompenzační, konsolidační a harmonicky integrační. O lidu Moravy a Slezska platí slova Paula Eluarda: "Z hroznů dělají víno, z uhlí světlo a lidi z políbení." (Potlesk.)

Ještě před vyhlášením a realizací referenda navrhuji z iniciativy Federálního shromáždění ustanovení moravsko-slezské rady jako orgánu složeného z poslanců České národní rady a Federálního shromáždění zvolených na Moravě a ve Slezsku, kteří mají ústavní mandát. Tento orgán, moravsko-slezská rada, by měl jedinečné právo vystupovat jménem Moravy a Slezska.

Dále navrhuji vytvoření z představitelů církví a kultury a všech, i neparlamentních politických stran a hnutí existujících na Moravě a ve Slezsku, vytvoření konsultativního orgánu moravsko-slezské rady.

Řešením je pouze dialog. Nejsme pro dvojdomek, ale jsme pro trojfederaci, ale zdravou, spravedlivou a prosperující.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím, vydržte to, zachovejte klid. Děkuji pane poslanče. Já s rozšířenými panenkami musím konstatovat, že naše parlamentní rozprava není filozoficko-historický seminář, ani předvolební mítink. Já apeluji na vás, abychom se drželi tématu. Hovoříme k otázce referenda a položení otázky. (Potlesk.)

Hovoří pan poslanec Šebej. (Hlasy z pléna: Technická.) Nemohu zapomenout. Pan Miloš Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Faktická poznámka. Vážení kolegové, pod hlubokým dojmem z předchozího řečníka chtěl bych se na vás všechny obrátit s úpěnlivou prosbou: Nemluvte podle hesla "Máňo, dívej se, zítra budu mluvit v televizi." (Potlesk, smích.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, prosím.

Poslanec SN F. Šebej: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, moja pozícia sa stala ťažkou. (Smích.) Považoval som za povinnosť vystúpiť s niekoľkými argumentmi v prospech vypísania referenda tak, ako som o tom hovoril v stanovisku nášho klubu, ktoré, sa mi zdá, že nezaznelo dosť nahlas.

Predovšetkým bola naša verejnosť zaplavená tak ako mnohé iné národy v nedávnej i vzdialenejšej minulosti tým najbežnejším mätením pojmov, ktoré používajú všetci demagógovia, a to, že používajú pojmy, ktoré patria do individuálnej psychológie na popisovanie kolektívnych javov. Slovenský, český, tamilský národ si myslí, potrebuje, cíti, túži, odmieta, je urazený. Kto je oprávnený, keď poznáme tragickú izolovanosť individuálneho ľudského vedomia, hovoriť v týchto pojmoch o miliónových celkoch?

O čom vlastne hovorím? O štatisticky priemernom pocite urážky, hnevu, potreby, túžby. Nechápem, o čom hovoria. Domnievam sa, že hovoria o svojej urážke, o svojej túžbe. Pre mňa to znamená len jedno: odvádzajú, používajú pri tom plurálu majestaticus. (Potlesk.) I teraz to platí, keď sa táto argumentácia používa, keď sa hovorí o právnych celkoch, ako sú štáty a republiky. Keď niekto vysloví tvrdenie, že republika túži po suverenite, nehovorí o národe, ktorý sa skladá z tých, čo zomreli, z tých, ktorí žijú a čo sa ešte len narodia, a z krajín, v ktorých žijú, ale hovoria o úradníkoch a o sebe. Tí túžia po suverenite a po moci. (Potlesk.) Preto si myslím, že podvádzajú.

Toto je ďalší dôvod pre mňa, aby som trval na tom, aby sa k základným otázkam mohol vysloviť volič v referende. Len tak sa dá získať aký-taký štatistický pohľad na to, po čom ľudia túžia a čo potrebujú.

Druhá vec, o ktorej som chcel hovoriť, sú historické argumenty, ktoré sa používajú v týchto debatách. Už nesmierne veľakrát som počul, ako vierolomní Česi porušili Pittsburskú dohodu, ktorú "anno dazumal" uzatvorili naši emigrovaní predkovia niekde v Spojených štátoch. Vážení kolegovia, musím vám povedať, že je mi to úplne jedno. (Potlesk.) Nie je to moja osobná skúsenosť, nebola to moja generácia, ktorá bola podvedená, ak vôbec k nejakému podvodu došlo. Myslím si, že medzitým prešli mnohé generácie bývajúce na tomto území a ich kultúrna, politická a iná skúsenosť prekryla význam tohto aktu, ktorý sa odohral v baníckom meste Pittsburgu v Spojených štátoch.

Naša skúsenosť vzájomná nemá charakter ani pozitívny, ani negatívny, má charakter tak pestrý, ako je celý život. Dovoľujem si podotknúť, že v mojej osobnej skúsenosti, v skúsenosti mojej generácie, sa nenachádza žiadny Andrej Hlinka, ani Jozef Tiso, a nenachádza sa v nej ani Masaryk, žiaľ ani Štefánik, ani Beneš. Tí sa pohybovali v mojom živote len ako akési tiene, ale nachádza sa tam Novotný a Chruščov, nachádza sa tam Brežnev a Husák, a nachádza sa tam aj Dubček a Havel. To je moja osobná politická skúsenosť.

Nachádza sa v mojej osobnej skúsenosti a skúsenosti mojej generácie oveľa viac rokovej hudby než folklóru, oveľa viac moderného umenia než výšiviek. Nachádza sa tam oveľa viac demagógie než filozofie a myslím si, že to sú skúsenosti, ktoré - povedal by som, spôsobili takú konvergenciu našich kultúr, že hovoriť o rozdielnych potrebách, záujmoch, túžbach je nezmysel. Myslím si, že tieto skúsenosti sú zapísané priamo do architektúry našich mozgov a duší a myslím si, že sme do tej miery v sebe zapísaní navzájom a do tej miery sa potrebujeme, že každý občan, keď sa zamyslí nad otázkou v referende, ktorú dostane, každý občan bude vychádzať z tejto skúsenosti, a nie z nejakých historických reminiscencií pobláznených historikov na tému Pittsburgská dohoda a iné pre mňa irelevantné udalosti. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Mluvil pan poslanec Šebej z Občansko-demokratickej únie. Nyní má slovo paní poslankyně Sándorová z Maďarské nezávislé iniciatívy. Technická poznámka, pan Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci, možno pre niektorých áno, pre mňa a pre mnohých mojich kolegov ani Pittsburgská dohoda, ani Clewlandská dohoda nie je len nejakou irelevantnou dohodou, či niečím podobným. Má svoj význam, je súčasťou našich dejín a stála na počiatkoch nášho štátu, o ktorý sa konkrétne pán Šebej tak veľmi bije.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Pamatujme si to. Prosím, nyní, paní poslankyně Sándorová, máte slovo.

Poslankyně SN E. Sándorová: Ďakujem, pán predsedajúci, a súčasne vám ďakujem, že ste naznačili, že tu nehovorím len svojím menom, ale v mene svojej strany, i keď doteraz sme si túto možnosť my, poslanci za Maďarskú nezávislú iniciatívu nevyužívali, pretože vždy došlo k dohode, čo sa týka jednotlivých stanovísk a k tej dohode došlo aj teraz, myslím, že je to príliš vážna situácia na to, aby sme sa nevyjadrili aj samostatne.

Toľko na úvod. Súčasne by som prosila o vaše ospravedlnenie aj preto, že práve z titulu, že hovorím v mene mojej strany, sa musím vrátiť aj k niektorým tézam, ktoré tu už odozneli. A teraz k veci.

Vážené kolegyne, kolegovia, od znovuvytvorenia parlamentnej demokracie v našom štáte sa už niekoľkokrát ukázalo, že práve toto zhromaždenie je tou pôdou, ktorá je vhodná pre vznik dohody, aj keď sa jedná o akékoľvek chúlostivé problémy. Ukázalo sa to pri prejednávaní názvu štátu, Listiny základných práv a slobôd i zákona o rozdelení kompetencií. Je to úplne prirodzené. Táto inštitúcia tu vznikala práve preto, aby dávala do súladu prípadne odlišné záujmy občanov oboch republík.

Zavedením zákazu majorizácie v Snemovni národov sa vytvoril účinný mechanizmus na zabránenie akéhokoľvek znevýhodňovania ktorejkoľvek republiky. Po prvýkrát v tejto najnovšej histórii štátu sa však národné rady rozhodli, že v súčasnej ťažkej situácii tak potrebnú dohodu vytvoria sami, znegovaním tohto najvyššieho zákonodarného zboru spoločného štátu. Dnes je už jasné, že to bola obrovská chyba. Národné rady neboli schopné vytvoriť ani mechanizmus, pomocou ktorého by bola dosiahnuteľná akákoľvek dohoda. Taký postup, pokiaľ je tu skutočná vôľa pre zachovanie štátu, sa nesmie ešte raz zopakovať. Nesmie sa zopakovať už i preto, že nedosiahnutie dohody, pokiaľ ďalšie rozhodovanie zostane v rukách národných rád, veľmi reálne hrozí porušovanie ústavnosti. Tieto dohody sami o sebe pre nás boli dostatočným dôvodom pre vyhlásenie referenda. Sú tu ďalšie dva, ktoré sú ešte závažnejšie.

Tým prvým je ten, že v tomto štáte pôsobia politické strany, ktoré je treba brať veľmi vážne. Tieto politické strany si rozdelenie štátu prajú. Pôsobia v oboch republikách. Majú silné zastúpenie v parlamentoch oveľa silnejšie, než by to zodpovedalo tej časti voličov, ktorí si tiež prajú rozdelenie. Ako sa však už viackrát zdôrazňovalo, i na tejto pôde, pre tieto strany nehlasovali voliči preto, že tento bod mali vo svojich volebných programoch. Ani jedna z nich takýto program nemala. O vôľu svojich voličov sa teda opierať nemôžu, nemajú na to právo.

Druhý dôvod - ten najzávažnejší zo všetkých. Je tu tých milión podpisov občanov, ktorí sa obracajú na nás poslancov a žiadajú vypísanie referenda. Či už máme akýkoľvek názor na inštitút ľudového hlasovania, pokiaľ sme do svojho právneho poriadku tento inštitút zabudovali spolu so zákonom o petičnom práve, nemáme právo zostať hluchí pred volaním občanov. Nevypočutie tohto volania by znamenalo ignorovanie vôle občanov.

Proti referendu tu bol vyslovený jeden argument, ktorý stojí za uváženie, že teda voliči budú mať možnosť prejaviť svoju vôľu vo voľbách. Táto možnosť tu skutočne je a pokiaľ toto zhromaždenie nebude schopné sa dohodnúť na otázke na túto možnosť, budeme svojich voličov neustále upozorňovať. Ale z hľadiska stabilizácie politickej scény aj z hľadiska vývoja politickej kultúry považujeme za tragické nútiť voličov vyberať si medzi politickými stranami znovu len a len podľa toho, či sú pre spoločný štát alebo nie, a nie podľa ich celkovej politickej profilácie. (Potlesk.)

Ešte je tu jeden argument, ktorý používajú strany, ktoré sú pre rozdelenie štátu a súčasne proti referendu. Ten argument znie asi nasledovne: "Nadišla historická, neopakovateľná chvíľa, je treba rozhodnúť okamžite, pretože viac možností už asi nebude." Myslím tým možnosť osamostatnenia sa republík. Je potrebné z tohto miesta jasne povedať, že tí, ktorí používajú takúto argumentáciu, buď nič nevedia o demokracii, alebo o nej vedia veľa, avšak nepočítajú s jej dlhodobou existenciou v tomto štáte. (Potlesk.) Pokiaľ totiž u nás nebude znovu nastolená diktatúra akéhokoľvek zafarbenia, tak tu žiadne problémy, ani kompetenčné, nebudú raz navždy vyriešené. Spory tu budú neustále, pretože neustále sa objavovanie nových a nových problémov a možnosť ich verejného ventilovania patrí k zásadným črtám demokracie. Dávajme si teda veľký pozor na politikov, ktorí hovoria o okamžitom a konečnom riešení s odvolaním sa na to, že viac možností už nebude.

A na záver. Súhlasím s argumentáciou kolegyne Soni Matochovej, podporujeme stručné a jednoducho formulované otázky, ktoré smerujú ku zisteniu vôle obyvateľov, žiť alebo nežiť v spoločnom federatívnom štáte. O rozdelení kompetencií a iných dielčich otázkach majú rozhodovať zákonodarné zbory.

Úplne na záver sa musím priznať, že som v pomerne ľahšej situácii než mnohí kolegovia zo Slovenska. Je fakt, že zatiaľ cez pôsobenie najrôznejších politických dobrodruhov a cez to, že aj maďarská menšina je vystavená vplyvom masmédií, táto menšina je pomerne zatiaľa dúfame, že zostane - jednotná v tejto otázke. Je pre federáciu. (Potlesk.)


Předsedající předseda SL R. Battěk: To byla paní poslankyně Sándorová. Slovo má teď Petr Toman, člen Občanské demokratické strany, připraví se poslanec Jiří Adámek.

Poslanec SN P. Toman: Vážené Federální shromáždění, když jsem si připravoval svoje vystoupení, dostal jsem k dispozici dopis - stanovisko k projednávané věci - pana náměstka federálního ministra vnitra Jana Rumla. Protože znění tohoto dopisu v mnoha směrech odpovídá mým názorům, neformuloval jsem svoje názory, ale přečtu vám tento dopis.

Pan Ruml píše: "Obracím se na Vás jako náměstek ministra vnitra ČSFR a ředitel Federálního policejního sboru, který nese díl odpovědnosti za bezpečnost Československa.

Dnešní zasedání SNR bude jednat o svrchovanosti Slovenské republiky. Takový krok a také všechny, které mu předcházely, bych mohl označit jako pomstu za 17. listopad. Pomstu stále ještě komunistických myslí a struktur. To je také důvod, proč vleklá jednání o uspořádání našeho státu nevedla nikam. Nakonec se smrskla na jednání dvou politických reprezentací, které se bez voličského mandátu handrkovaly o jakousi státní smlouvu.

Všechna ta slova o "stoličce" nebo o "dvojdomku" mi navíc připomínala promluvy k malým dětem a nikoliv k dospělým a svéprávným občanům. Měla pouze zastřít pravdu a nevyslovit ji. Od začátku šlo o rozdělení naší země a nálepka, pod jakou se to má odehrát, je poměrně lhostejná. Musím bohužel konstatovat, že k této situaci svou nečinností či defetismem přispěly i některé orgány federální včetně Pražského hradu.

Státy se, jak víme z dějin, v moderní době naprosto výjimečně rozpadají nebo dělí po dobrém. My jsme dnes ohrožená země, která ve středoevropském prostoru bude muset hrát roli určitého stabilizačního faktoru. Budoucí konflikty v rozpadajícím se sovětském impériu by nás měly upozornit na to, že jedině vojenské a bezpečností sbory společného státu mohou být garantem naší vydobyté svobody. Ve své funkci nemohu tato fakta přehlížet.

Apeluji tedy na Vás, jste nejvyšším zákonodárným sborem naší země. Nevím o nikom jiném, kdo by krom vás mohl v tuto chvíli jakkoli zasáhnout. A tak se na vás obracím.

Rozhodněte co možná nejrychleji o konání referenda. Vůle občanů naší republiky, vašich voličů, by měla v každých očích vážit víc než ambice šovinistů, alibistů a totalitně uvažujících zločinců.". Tolik Jan Ruml.

Já bych k tomu jen na okraj skutečně krátkou poznámku. Myslím, že bychom si skutečně měli uvědomit, že referendum v našem dnešním podání není nic jiného, než nouzové, krizové řešení v situaci, kdy několik politiků stavících svou kariéru na nacionálních citech, je hlasitějších, než mlčící většina.

Kdy my sami, bohužel, nejsme schopni splnit úkoly, s nimiž jsme svá poslanecká místa přijímali. Kde jsme byli po celou tu dobu, kdy místo nás jednali jiní? Vždyť jak referendum, tak přijetí ústavy je výsostnou záležitostí právě nás Federálního shromáždění. Federální vláda se vzchopila pozdě, ale přece. Federální shromáždění mlčí. Pan Dubček se i nadále jednání viditelně neúčastní. Společnému státu neprospěje svým jménem, ale svými jasnými činy. Také nevím, jak myslel svůj apel na českou stranu, aby nepreferovala právní aspekty před obsahem smlouvy.

Závěrem mi dovolte vyslovit jednu obavu. V případě, že referendum dopadne ve prospěch společného státu, ocitneme se podle mého názoru, přesně tam, kde jsme dnes. Opět zůstane sporné, co to společný stát vlastně je. Proto bych chtěl poprosit některé slovenské politiky - chcete-li se oddělit, netvrďte, že chcete společný stát. Chcete-li společný stát netvrďte, že chcete konfederaci. Ušetřte čas sobě i nám. Rozdělení státu dnes bude i pro vás méně bolestivé, než rozdělení státu po letech nesmyslných hádek a nestability. Závěrem se omlouvám za svoji asi zbytečně dlouhou řeč, když vidím, že ze stanovisek poslaneckých klubů je zcela zřejmé, že na vyhlášení referenda dnes nemají rozhodující strany zájem. Věřím totiž, že by referendum zbavilo i je možnosti ohánět se i nadále vůlí svého národa. Ale přesto doufám, že se mýlím. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP