Na tej istej strane, § 11 - navrhujem upraviť prvé
rozpätie v zmysle upraveného § 10 bod f/ tak,
aby spodná hranica bola 14 400 Kčs. Je to životné
minimum ako nezdaniteľný základ.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, ide o odporúčanie,
otázky alebo chápete vaše návrhy nejako
inak? Uplatňujete svoje návrhy ako pozmeňovacie?
To nám musí byť jasné. Pokiaľ by
išlo o pozmeňovacie návrhy, znamenalo by to,
že by sa tento návrh zákona musel znovu prerokovávať
v parlamentných výboroch.
Poslanec SL Z. Masopust: Vážené Federální
shromáždění, dámy a pánové
jistě nejde nikomu z nás o to, upírat komukoliv
z poslanců právo vystoupit s čímkoliv,
co se k věci váže. Nicméně mám
dojem, že to, co jsme nyní vyslechli, je projev poslanecké
neserióznosti. To všechno jsou věci, které
byly zevrubně ve výborech projednány. Předpokládám,
že jde o věci, které byly projednávány
i ve výboru, kterého je pan poslanec Batta členem.
Já se velmi obávám, že tady máme
před sebou příklad, se kterým jsme
se už mnohokrát v minulosti setkali, že totiž
návrh, který ve výboru nezíská
ani třetinovou podporu, aby mohl být prezentován
jako minoritní votum, je zde předkládán
jako názor buď jednotlivce nebo velmi malé
skupiny poslanců. Myslím, že máme co
činit se snahou uměle prodlužovat a komplikovat
jednání.
Já sám se s návrhy pana poslance neztotožňuji.
Naložte s nimi podle vlastního uvážení.
(Potlesk.)
Poslanec SN I. Batta: Jde o dopľňovací návrh.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej v rozprave vystúpi
poslanec Kostya, pripraví sa poslanec Stome.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych ve svém
vystoupení zaujmout stanovisko k vystoupení poslance
Bendy. Jedná se o zvýhodnění podnikatelů
se 2 a více dětmi. Jsem si vědom, že
nelze slučovat politiku sociální a politiku
daňovou, ale přesto mi dovolte připomínku,
že jsme před hodinou projednávali zákon
o rodičovském příspěvku. Padlo
tady několik návrhů několika pánů
poslanců o zvýhodnění rodin se 2 a
více dětmi, případně rodin
mnohočetných. Návrh jsme nepřijali
s odůvodněním, že tyto případy
řeší jiné právní normy.
Domnívám se, že argumentovat nyní těmito
výhodami pro skupinu podnikatelů (když jsme
tato práva nepřiznali ženám, pro které
bude rodičovský příspěvek možná
jediným příjmem) je mírně nemorální
(používám zde vyjádření
poslance Bendy). Připojuji se k protinávrhu poslance
Prokopa a chci, abych byl takto chápán.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kostyovi, slovo má
poslanec Stome, ktorý je posledným prihláseným.
(Technická poznámka ze sálu: Rád bych
pro úplnost uvedl, že doplňující
návrh poslance Batty vycházel z toho, že v
zahraničním výboru, jehož je poslanec
Batta členem, nebyl tento návrh zákona projednáván.
Poslanec Batta se tedy ve výboru nemohl vyjádřit.)
Poslanec SN K. Stome: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, především
bych chtěl upozornit na znění § 18 jednacího
řádu, odst. 1, že poslanci mohou v rozpravě
přednášet k projednávaným otázkám
pozměňující návrhy. Dovolte
mi, abych využil tohoto práva a zmínil se o
jedné věci, která zde dosud nebyla dostatečně
akcentována.
My ve scénáři ekonomické reformy a
k přechodu na tržní hospodářství
uvažujeme o tom, že určité skupiny obyvatel
budou mít obtíže s pracovním zařazením.
Hovořili jsme o lidech postižených fyzicky
či psychicky, o lidech starých, hovořili
jsme i o jiných skupinách obyvatel, které
jsou sice v plné pracovní síle někde
zařazeny, ale dostanou se do situace, že jejich provozy
se stanou dále nerentabilní a budou měněny
v jiné. Máme zde ovšem ještě další
skupinu obyvatel, a to jsou lidé, kteří ještě
nikde zařazení nebyli, kteří se připravují
na své budoucí povolání a kteří
tedy budou hledat své uplatnění ze dvou důvodů:
Jednak, aby nepřišli o dovednosti a vzdělání,
kterého nabyli, jednak aby se nějakým způsobem
existenčně uplatnili. Mám na mysli mládež
učňovskou a studentskou.
Domnívám se, že by bylo vhodné věnovat
této otázce pozornost i z toho hlediska, aby podnikatelé
měli možnost určitého zvýhodnění,
když na sebe vezmou to, že zaměstnají
někoho, kdo ještě zaměstnán nikdy
nebyl, kdo absolvoval školu nebo se vyučil.
Ti, kteří byli přítomni projednávání
učňovského školství a studentských
otázek, vědí, jak je tato problematika ožehavá
a jak je do budoucnosti nejistá.
Hovořilo se o lidech, kteří si odpykali trest
a domnívám se, že bychom měli se stejnou
vážností uvažovat o těch lidech,
kteří se teprve do společnosti zařadit
chtějí. Já se nedomnívám, že
bychom měli hned a přímo do tohoto zákona,
vzhledem k ekonomické situaci, dát určité
procento a naříkaný § 14, tuším,
ještě rozhojňovat o nějaké další
ustanovení. Ale domnívám se a prosil bych,
abych mohl obrátit vaši pozornost na tisk 119 na stranu
8 bod 40 a na tisk 66 - to je ona předloha - stranu 23
§ 27 podle nového číslování
odstavec první, dřívější
odstavec třetí. Začíná "vláda
české republiky a vláda slovenské
republiky" pokračují "mohou nařízením
osvobodit určité druhy příjmů
a povolit úlevu na dani poplatníkům, kteří
mají příjmy z podnikatelské činnosti
a ze zemědělské výroby, anebo povolit
regionální úlevy, jak plyne ze společné
zprávy, tedy z tisku 119. Já bych navrhoval, aby
"povolit regionální úlevy" bylo
nahrazeno formulací "anebo povolit regionální
nebo jiné úlevy". Do těchto jiných
úlev bych chtěl zahrnout fakt zaměstnávání
mládeže. Co mne vede k tomuto návrhu? Vede
mne k tomuto návrhu za prvé přesvědčení,
že je zapotřebí, abychom o mládež
tímto nepřímým způsobem pečovali,
to za prvé a za druhé mne k tomu vede to, že
nejsme schopni reagovat momentálně ani odhadovat
dopředu měnící se hospodářskou
situaci, a že bychom tady vládě měli
ponechat možnost, aby podle této měnící
se hospodářské situace případné
úlevy a jejich výši a okruh osob stanovila
podle toho, jak se potřeba regulace sociálního
zajištění a plynulosti příjmů
budou jevit. Já vám děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Kováč sa ešte
hlási.
Poslanec SN M. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, vážení kolegovia
a kolegyne, čakal som na poslednú chvíľu
vzhľadom na to, že som chcel dopredu ospravedlniť
všetkých členov životného prostredia,
ale to slovíčko, ktoré som chcel vymazať
na výbore - na výbore ma obmäkčili,
bolo mi vysvetľované, že nemôžeme
byť tvrdí, tak som to stiahol, ale keď som nad
tým uvažoval, rozhodol som sa to predniesť plénu,
aby rozhodlo o tomto probléme. Takže ešte raz
sa ospravedlňujem, že som mal možnosť to
prerokovať vo výbore, ale dal som sa obmäkčiť.
V § 17, odsek 8. Tam sa mi jedná o to, keďže
správca dane zistí nejakú nezrovnalosť
a nejaké nepriznanie daní, tak sa tu píše:
Môže správca dane stanoviť daň podľa
podkladu, ktorý si sám opatrí. Ja som za
to, aby to slovíčko môže sme škrtli
a bolo by: "Správca dane stanoví daň
podľa podkladov, ktoré si určí".
Totiž nie je mi jasné, koho tu kryjeme. Či
chceme, aby znova prišli úplatky do módy tým,
že správca daní môže dostať
nejaký úplatok. Skrátka, myslím si,
že zákon by mal byť jednoznačný.
Nie ako keď si hodím korunou a budeme čakať,
buď to spadne na jednu stranu alebo na druhú stranu.
Ale tá koruna nemôže padnúť na kant.
Tak takisto by zákon mal byť jasný. Tak skrátka
správca daní by mal za povinnosť tú
daň vyrubiť a aby to teda bolo v poriadku so zákonom.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: To je pozmeňovací návrh. Ďakujem.
Ďalej sa prihlásil do diskusie poslanec Pánis.
A poslanec Valko s technickou poznámkou.
Místopředseda SL E. Valko: Vážené
dámy a vážení páni, ja by som
reagoval na svojho predrečníka, na pána poslanca
Stomeho, najmä teda k jeho poslednému návrhu.
Ja si ho vážim ako právnika. Domnievam sa,
že jeho pozmeňovací návrh, v ktorom
uviedol regionálnych a iných úľav, z
hľadiska jednak vecného a jednak z legislatívno
technického, nie je celkom v poriadku. Budem sa snažiť
to trochu vysvetliť. Totiž tento pojem iných
úľav pripúšťa tak široký
výklad, ktorý ani v dôvodovej správe
by sa nedal celkom jasne ozrejmiť. Som za to, aby v prípade,
ak uznáme, aby boli absolventi či už stredných
alebo vysokých škôl v zamestnávaní
zvýhodnení, aby mal určité úľavy,
ale je potrebné najmä kvôli jednotnosti výkladu
a aby sa zabránilo rôznym nezrozumeteľnostiam
explicitne vyjadriť nejakým spôsobom. Pretože
napr. ja môžem váhať pri tomto výklade,
čo je absolvent, kedy je to absolvent pri nástupe
alebo do dvoch rokov, takže z toho dôvodu by som sa
snažil vysvetliť, aby pán poslanec predložil
konzegentnejší návrh. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce to pán poslanec spresniť?
Poslanec SN K. Stome: Dámy a pánové, byl
jsem vyzván, navrhuji tedy "a nebo úlevy pro
poplatníky, kteří zaměstnávají
pracovníky do dvou let po vyučení a nebo
po ukončení studia." Domnívám
se, že lhůta dvou let by byla dostatečnou lhůtou,
aby se pracovník mohl zařadit a lhůtou takovou,
po kterou bychom člověka po ukončení
učebního anebo studijního oboru mohli považovat
za člověka, který se v zaměstnaneckém
poměru anebo jinde ve svém povolání
ještě neetabloval. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Slovo má poslanec Pánis.
Poslanec SN S. Pánis: Vážení páni
poslanci, vážené poslankyne, pri prerokovávaní
tohoto závažného zákona obraciam sa
na pána poslanca ministra Václav Klausa, aby nedošlo
k problémovým situáciám, pri uznávaní
výšky nákladov zo strany pracovníkov
berných úradov, alebo ako ich budeme volať
či podnikateľom, ktorí si zabezpečia
náhradné diely alebo pracovné prostriedky
z Tuzexu. Preto ho prosím o vysvetlenie, prípadne
zaevidovanie prepočtu do navrhovaného zákona,
v akom oficiálnom kurze bude tuzexová koruna voči
korune československej. Túto faktickú pripomienku
vznášam na základe skúseností
s pracovníkmi na finančných odboroch NV,
ktorí argumentujú ešte i dnes, že na také
niečo sa v zákone nepamätá, a preto
podľa nich sa jedna tuzexová koruna rovná jednej
korune československej. A takto postupujú i pri
odpočte nákladov pri priznávaní dane
z príjmu obyvateľstva.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce ešte niekto vystúpiť
v rozprave? Vystúpili všetci písomne prihlásení
aj dodatočne prihlásení. Už nikto z
poslancov nechce vystúpiť? Vyhlasujem rozpravu za
skončenú. Myslel som pán minister, že
dostanete hneď teraz slovo ako minister financií,
aby ste sa vyjadrili k tým predneseným návrhom.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážení
kolegové, nebudu vnášet nové zásadní
změny, protože se přiznává, že
naše mozková kapacita je velmi omezená - alespoň
moje - a nejsem leckdy schopen na všechno reagovat. Proto
v rámci přiznání snahy nalézt
pro všechny z nás přijatelné řešení
nebudu zásadně argumentovat vůči všem
jednotlivostem, kterém tu byly vysloveny, spíš
znovu zopakuji určitou filozofii a ponechám na vás,
abyste sami rozhodli.
První věc. Opravdu je třeba, abychom si všichni
dali velký pozor na snižování daní.
Uvědomme si, že absolutně všechny příspěvky
bez jediné výjimky navrhují snižování
daní. Znovu opakuji, že za chvíli, v listopadu
zde budeme schvalovat státní rozpočet a tímto
snižováním daní snižujete výdaje
státního rozpočtu na všechny možné
věci, o kterých budete rozhodovat. Pozor, stále
na to upozorňuji, abychom každou tuto líbivou
věc dost zvažovali v tomto kontextu. Samozřejmě
podpořit studenty a další, je lákavé.
Ale je potřeba, abyste o všem uvažovali. Dělejte
to, ale považuji za nezbytné to připomenout.
Součet úlev v řadě případů
může být tak velký, že podnikatel
už nebude platit vůbec nic a teoreticky by mu stát
ještě něco mohl doplácet. To považuji
za velmi významnou věc.
Za třetí. Vždy jsem rozpačitý
z takového elánu s jakým poslanecké
sněmovny doporučují například
dary našich začínajících podnikatelů.
Chtěl bych všechny upozornit na to, že naše
podnikatelská nemluvňata - a tím nemyslím
poslance Bakšaye - která žádají
v tisících variant úlevy na daních,
protože nemají vůbec nic pro své podnikání,
nemohou investovat, nemají místa, kde by činnost
prováděla, nemají tisíc možných
a nemožných věcí, nonšalantně
ve stejné chvíli žádají o to,
aby sama mohla poskytovat prostředky na charitativní
účel, sportovní, kulturní atd. Odlišme
podnikatelská nemluvňata, která by nejdříve
měla podnikat, od starců, kteří mají
miliardy a nevědí, co by s nimi udělali,
a potom rozhodují o tom, že je dají těm
či oněm, k charitativním účelům,
nadacím, sportu atd. Opět si uvědomujte,
že podnikatelé díky tomuto budou rozhodovat
o použití určitých peněz, o kterých
byste správně měli rozhodovat vy, jako zákonodárný
sbor. Je třeba si to převést do této
elementární řeči.
Když zdůrazňuji něco takového,
bývá to interpretováno, že jsem proti
kultuře, že jsem proti sportu, že jsem proti
charitativním účelům. Říkám
něco jiného, říkám: zvažme,
jestli podnikatelé, kteří jsou maličtí,
nemají žádný kapitál a nic, snaží
se uchytit, potřebují investovat, jestli mají
jako svou první aktivitu věnovat prostředky
na rozvoj sportu v Československu. Mám o tom určité
pochybnosti.
Všechny moje připomínky by mířily
opačně. Nebudu to dělat, nebudu komentovat
jednotlivé návrhy. Úkolem ministra financí
je, aby se pokusil vidět celek a nikoli jednotlivosti.
To se týká i zásadní debaty, která
tady byla o použití daňové politiky
jako náhrady jiných politik. Řada poslanců
na to upozornila. Přece tyto úlevy děláme
jako úlevy začínajícím soukromým
podnikatelům, podnikatelským nemluvňatům.
Je naprosto falešná, abychom pod touto zástěrkou
řešili politiku rodičovské podpory dětí,
podpory čehokoli jiného. To je naprosto zásadní
nedorozumění. Opět se falešně
řekne, že ten či onen, který s tím
nesouhlasí, je proti propopulační politice
atd. To je fikce. Jediný cíl, který máme,
je jasně rozdělit nástroje a odpovídající
výsledek, který mohou přinést. Jestliže
diskutujeme o úlevách z daně pro soukromé
podnikatele, máme na mysli podporu soukromého podnikání.
Myslím, že všichni jsme pro. Dnes neřešíme
tímto zákonem zvyšování průměrného
počtu dětí v rodinách. Neřešíme
tím zaostávající oblasti naší
země. Je velmi sporné a myslím, že zákonodárný
sbor se ještě nepustil do seriozní debaty o
tom, které jsou zaostávající oblasti
naší země, a nikdo nedefinoval, že jsou
to přesně, a právě a specificky pohraniční
oblasti. S otvíráním se hranic, s otvíráním
se velmi briskní kombinace kapitálů na hranicích
rakouských, německých, se pohraniční
oblasti mohou velmi rychle, i když jsou definovány
po staru, kdy tam byla železná opona, a není-li
tam železná opona, pohraniční oblasti
se mohou stát nejvýhodnějšími
vůbec ekonomickými oblastmi velmi rychle v naší
zemi. Jsou to klišé, která se sem zanášejí.
Neřešme je tímto konkrétním zákonem.
Ať si poslanci pohovoří, jak chtějí
do budoucna naložit s pohraničními oblastmi
na základě jiného zákona a materiálu,
nikoli na základě materiálu tohoto.
Takto bych mohl pokračovat o jednom argumentu za druhým.
Pan poslanec Bakšay už by nebyl rád, že
nejsem tak ústupný, jak řekl. Skončím
tím, že zopakuji tuto základní filozofii.
To se týká zvýšení reprezentačních
výdajů z jednoho na tři procenta, to je stále
posunování se jedním směrem proti
směru, který je společný nám
všem - a jsme tady od toho, abychom obhajovali zájmy
obecné a nikoli právě ty, či ony konkrétní
zájmy dílčí. Prosím, abyste
podle toho také rozhodovali. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánovi ministrovi Klausovi. Prosím,
aby sa vyjadrili spravodajcovia k návrhom poslancov svojich
Snemovní. Ešte s faktickou pripomienkou sa prihlásil
pan poslanec.
(Faktická připomínka: Vážené
pani poslankyne, páni poslanci, svoj pozmeňovací
návrh mením na faktickú pripomienku. (Potlesk.))
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánovi poslanci. Slovo má
poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Zní to velmi nepopulárně,
ale bývá bohužel zvykem, že existuje-li
více, a to dosti zásadních pozměňovacích
návrhů, je schůze sněmoven přerušena,
udělána přestávka a návrhy
jsou znovu projednány ve výborech. Učinili
jsme tak v případě předchozího
zákona, a nevidím důvod, proč by se
tak nemělo postupovat teď.
Poslanec SL O. Huml: Chtěl jsem říci, že
svůj návrh stahuji.
Poslanec SL Z. Masopust: Nemám žádný
nový návrh řešení, který
by naše jednání prodloužil. Naopak mám
návrh, jak ho zkrátit. Myslím, že výbory
se scházejí k projednání pozměňovacích
návrhů tehdy, jsou-li to návrhy takové
podoby, že by jejich přijetí vyvolalo určitou
lavinovou reakci v právní úpravě a
vyžadovaly by komplexní posouzení.
Domnívám se, že návrhy, které
zde odezněly, tuto povahu nemají. V podstatě
se všude jedná jen o to, kam dáme svou víru,
na kterou stranu se postavíme, jaké stanovisko zaujmeme.
To nevyžaduje nějaké rozsáhlé
legislativní ztvárnění, promyšlení
atd.
Domnívám se, a k tomu směřuje můj
návrh, že bychom mohli o pozměňovacích
návrzích hlasovat, aniž by došlo k nějakému
jednání, aniž by došlo k přerušení
schůze.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Wagner: Vážení, v této situaci je
jakékoli vyjádření spíše
vyjádřením osobním, a tudíž
nikoliv za výbory, aby nedošlo k podobné situaci
jako včera.
Spis, který jsem si vzal není nic k projednávanému
meritu věci, ale ten špatný jednací
řád, podle něhož musíme jednat.
Jednací řád totiž neobsahuje v podstatě
možnost (ani při sebevolnějším
výkladu) hlasovat o všech pozměňujících
návrzích najednou a odmítnout je. To nelze.
Je nutno hlasovat o všech pozměňovacích
návrzích postupně, brát jeden po druhém,
jeden po druhém odmítat a prokazovat svou vůli,
že se nakonec propracujeme k přijetí návrhu,
který byl předložen. Pak by zde procedurálně
byla ještě jedna možnost, o níž lze
říci, že je víceméně přitažena
za vlasy, ale při troše dobré vůle bychom
mohli za první pozměňovací návrh
- protože jednací řád je slabý
i v tom smyslu, že nedefinuje zde předložený
vládní návrh v podobě, jak byl předložen,
zprávy komisí či doplnění výborů
jsou už pozměňovacími návrhy
- tedy využívám slabosti tohoto jednacího
řádu. Jsem si vědom slabostí i svého
návrhu, ale ve snaze ulehčit jednání
a dospět k závěru, považuji za možné
vyložit jednací řád tak, odborníci
se snad vyjádří, abychom hlasovali o přijetí
předloženého vládního návrhu
včetně změn a doplňků předložených
ve společné zprávě výborů.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Masopustovi. Je to i môj
názor, na základe zhodnotenia pozmeňovacích
návrhov. Aby sme si zrekapitulovali: Stav je taký,
že po dvoch vystúpeniach je predložených
6, resp. 7 pozmeňovacích návrhov. Z vystúpenia
ministra Klausa je kladne odporučený iba pozmeňovací
návrh pána poslanca Prokopa, ale ten je zase v rozpore
so spravodajskou správou. Taký je súčasný
stav.