Obecná část
V roce 1990 byly v České republice vytvořeny
legislativní předpoklady pro první etapu
přestavby orgánů místní správy.
Byl vytvořen dvoustupňový systém územních
orgánů státní správy se všeobecnou
působností. První stupeň tvoří
obecní úřady, druhý stupeň
pak okresní úřady. Naproti tomu v oblasti
místní samosprávy byl dosud konstituován
pouze základní stupeň, a to obce s tím,
že po dosažení určité konsolidace
nových orgánů v obcích bude zvážena
potřeba dalších stupňů místní
samosprávy. předkládaný návrh
zákona předpokládá, že v České
republice budou dva stupně místní samosprávy.
Základní jednotkou místní samosprávy
bude i nadále obec jako samostatná právnická
osoba, která má vlastní majetek a finanční
zdroje, s nimiž hospodaří samostatně.
Další stupeň místní samosprávy
musí být odvozen od samosprávy obcí.
Podrobně byla zvažována otázka, pro
jaké území má být druhý
stupeň samosprávy konstituován; zda pro okresy
nebo zda pro větší územní obvody
- země. Navrhovaný zákon vychází
z toho ze v podmínkách České republiky
je optimálním řešením druhého
stupně místní samosprávy samospráva
zemí. Pro tento návrh mluví zejména
tyto skutečnosti:
a) samospráva zemí je určitým kompromisem
mezi v současné době nerealizovatelnými
požadavky na postavení Moravy a Slezska jako třetího
Článku československé federace a mezi
naprostým odmítáním zvláštního
postavení obou zemí v České republice;
je vhodným předstupněm event. pozdějšího
spolkového uspořádání České
a Slovenské federativní republiky;
b) samospráva zemí má svou tradici;
c) Česká národní rada svým
usnesením z května 1990 prohlásila zrušení
země České a země Moravskoslezské
k 1. lednu 1949 za akt nespravedlivý a rozporný
z principy demokracie a samosprávy a vyslovila přesvědčení,
že tato nespravedlnost bude napravena;
d) vzhledem ke zkušenostem ze státoprávního
uspořádání České a Slovenské
federativní republiky navrhovaná zemská samospráva
nespočívá na dualismu.
e) návrh umožňuje převést některé
úkoly, které dosud řešila centrální
státní správa, do samosprávy a jejich
zabezpečování svěřit orgánům
druhého stupně místní samosprávy;
je tedy cestou další demokratizace veřejných
záležitostí; Na základě dosavadních
snah obyvatel především v historických
územích Moravy, při vědomí
si své vlastní identity, o obnovu země a
její odpovědnosti za život místních
a územních společenství občanů,
je navrhováno územní členění
země Moravské zahrnující území
Jihomoravského kraje a stávajících
okresů Olomouc, Šumperk, Přerov a Vsetín.
Přihlížejíce k argumentacím o
vymizení historického povědomí u obyvatel
severní Moravy a území Čech a dávajíce
přednost menším územním celkům,
je navržena i varianta II. územního členění.
Samospráva země v tomto pojetí předpokládá
autonomní statut země, v souladu s koncepcí
Evropské charty místní samosprávy.
Ústava České a Slovenské federativní
republiky v hlavě sedmé upravuje místní
samosprávu. Obsahem této hlavy jsou však pouze
ustanovení týkající se obcí.
Z formulace čl. 86 odst. 1 Ústavy České
a Slovenské federativní republiky, že obce
je základem místní samosprávy, lze
dovodit, že se nevylučuje i jiný subjekt místní
samosprávy.
Složitější je ústavní problematika
vydávání obecně závazných
vyhlášek zeměmi. Ústava České
a Slovenské federativní republiky v článku
86 odst. 5 svěřuje oprávnění
vydávat obecně závazné vyhlášky
pouze obcím. Ústavní zákon o československé
federaci v čl. 139 a/ svěřuje toto oprávnění
i místním orgánům státní
správy na základě zákonného
zmocnění. Oprávnění zemí
vydávat obecně závazné vyhlášky
tedy vyžaduje změnu Ústavy ČSFR.
Vzhledem k tomu, že v současné době
se připravuje nová Ústava České
republiky, navrhuje se konstituovat oprávnění
zemí vydávat obecně závazné
vyhlášky až v nové Ústavě
České republiky. Do té doby země nebudou
mít tuto pravomoc. Předpokládá se
rovněž že nová ústava zabezpečí
právo zemí i obcí na soudní ochranu
jejich samosprávy. Toto právo by mělo být
zahrnuto do Ústavy České republiky, popřípadě
do ústavního zákona ČNR o ústavním
soudu České republiky.
Vybudování orgánů zemské samosprávy,
zejména Kanceláře zemského sněmu,
si vyžádá potřebný počet
pracovníků a zvýšení mzdových
i věcných výdajů.
Reforma místní správy je kontinuální
proces, který je charakteristickým trvalým
rysem všech rozvinutých demokracií. Součástí
této reformy v České republice je i předkládaný
návrh zákona o zemské samosprávě.
Jeho předností je, že zachovává
právní stabilitu v místní správě
a navazuje na opatření, která již byla
v první etapě učiněna.
Zvláštní část
K § 1 - 5
Jde o základní ustanovení, která vymezují
postavení zemí. Obnovení zemí navazuje
na historickou tradici a na zásadu, že zemská
samospráva v České republice nemá
spočívat na dualismu. Zemská samospráva
nemá být konkurencí obcí, ale naopak,
jejím smyslem je přispívat k všestrannému
rozvoji obcí. Země jsou svazkem obcí ze zákona
na rozdíl od dobrovolného svazku obcí, který
může vzniknout na základě příslušných
ustanovení novely zákona o obcích /obecní
zřízení/. Tím zákon vyjadřuje
princip, že zemská samospráva je odvozena od
obcí, že nemůže oslabovat samostatnou
působnost obcí a že jejím hlavním
posláním je péče o rozvoj obcí
v té které zemi. Podle navržených variant
je Praha buďto součástí země
České nebo samostatnou zemí, v každém
případě však bude mít zvláštní
postavení upravené samostatným zákonem.
K § 6
Obdobně jako u samosprávy obcí zákon
vymezuje, jakými právními prostředky
lze zasahovat do samostatné působnosti země;
může se tak stát pouze zákonem nebo
jiným obecně závazným právním
předpisem.
Výkon státní správy v zemích
je řešen zvláštním zákonem.
Zemská rada je uvažována jako kolegiální
orgán bez rozčlenění na resorty.
K § 7 - 1O
Taxativně se vymezuje, co patří do zemské
samosprávy. Jde zásadně o věci, které
nemohou být obstarávány vlastními
silami samosprávou obcí. Upravuje se pouze pravomoc
zemí, přičemž konkrétnější
úprava některých otázek je obsazena
v zákoně o obcích /obecní zřízení/
nebo v zákoně o statutárních městech,
například slučování a rozdělování
obcí, rozpouštění obecních zastupitelstev,
problematika svazů obcí apod.
Působnost země tvoří činnosti,
které byly dosud zabezpečovány ústředními
orgány, dále činnosti vyplývající
z postavení země jako druhého stupně
územní samosprávy a konečně
činnosti zabezpečující fungování
orgánů země. Země tedy nepřejímá
žádné činnosti od obcí. Zemská
samospráva není tedy budována oslabením
samosprávy obcí.
Důležitým úkolem orgánů
zemské samosprávy bude kontrola finančního
hospodaření obcí na úseku samostatné
působnosti obcí. Kontrolu hospodaření
obcí s prostředky na výkon státní
správy zabezpečují okresní úřady,
do samostatné působnosti obcí však dosud
nemohly zasahovat. Tato kontrola se nyní svěřuje
druhému stupni samosprávy, t.j. zemím. Zákon
umožňuje využít pro tuto kontrolu i odborníků
okresních úřadů. Pokud budou pro tuto
kontrolu uvolněni, budou kontrolní funkci plnit
jménem země.
Úkolem země a jejích orgánů
bude prosazovat zájmy obcí vůči ústředním
orgánům České republiky. Ústřední
orgány mají povinnost zasílat zemím
návrhy svých opatření, pokud se dotýkají
samosprávy obcí. Pro zaujetí stanoviska by
měly zemím poskytnout takovou lhůtu, která
by umožňovala zemi konzultovat závaznější
návrhy s obcemi /např. návrhy zákonů
a jiných obecně závazných předpisů/.
Každá fyzická i právnická osoba
má právo podávat petice orgánům
země, popřípadě stížnosti
v oblasti samostatné působnosti obcí. Stížností
může fyzická i právnická osoba
upozornit orgány zemské samosprávy např.
na porušení zákona obcí a dát
tak podnět k zásahu země podle § 48
zákona.
Důležitým ustanovením je to, že
na základě usnesení sněmu se mohou
země slučovat. Minimální počet
zemí jsou tři. Vznik nové země vyžaduje
změnu Ústavy ČR.
K § 11 - 12
Protože rozpočtová pravidla republiky neobsahují
ustanovení o rozpočtech zemí, stanoví
se nově alespoň rámcová zásadní
úprava. Výnos majetku zahrnuje i příjmy
od podřízených rozpočtových,
popřípadě příspěvkových
organizací. Současně se upravuje postup při
rozdělovaní dotací, a to jak z vlastních
zdrojů země, tak ze státního rozpočtu.
Pokud jde o úhradu výdajů na výkon
státní správy obcemi, je řešena
zvláštním zákonem.
K § 13 - 14
Vrcholným představitelem zemské samosprávy
je zemský sněm. Pro variantní uspořádání
České republiky jsou uvedeny počty zemských
sněmů v jednotlivých zemích respektující
počty obyvatel v daných územích. Všechny
pravomoce zemské samosprávy patří
zemskému sněmu s výjimkou těch, které
z praktických důvodů zákon svěřuje
zemské radě. Funkční období
zemského sněmu se stanoví na pět let
v souladu s volebním obdobím republikového
a federálního parlamentu.
K § 15 - 20
Toto ustanovení upravuje práva a povinnosti člena
zemského sněmu. Dále se upravuje periodicita
zasedání zemského sněmu, způsob
jeho usnášení, způsob volby zemské
rady a předkládání návrhů
zemskému sněmu. Jde pouze o rámcová
ustanovení, podrobnosti upraví jednací řád,
který vydá zemský sněm.
K § 21 - 24
Toto ustanovení upravuje postavení, složení,
způsob schůzování a pravomoc zemské
rady. Zemská rada bude plnit všechny úkoly,
které ji zákon v § 23 přímo svěřuje
a dále úkoly, které jí svěří
zemský sněm.
K § 24
Zemský prezident je jednak reprezentantem zemského
sněmu navenek, jednak je nadřízeným
pracovníkem Kanceláře zemského sněmu
a plní úkoly vedoucího organizace podle zvláštních
předpisů. Jeho zástupcem je zemský
viceprezident. Předpokládá se, že zemský
prezident pověří svého zástupce
některými úkoly. Funkční období
zemského prezidenta je stejné jako u ostatních
členů zemské rady. Ve své funkci setrvává
i po skončení funkčního období
až do zvolení nového zemského prezidenta.
Zemskému prezidentovi se svěřuje oprávnění
pozastavit usnesení zemské rady v případě,
že je považuje za nesprávné a věc
předložit k rozhodnutí zemskému sněmu.
K § 26
Zemské komise jsou orgány zemské rady, zřizované
pro poradní, iniciativní a kontrolní činnost.
Jejich členy jsou členové, popř. náhradníci
zemského sněmu, ale i ostatní občané.
Komise předkládají své návrhy
zemské radě. Zřizování a zrušování
komisí, ustanovení i odvolání z funkce
předsedy i členů komisí je pravomocí
zemské rady.
K § 27
Běžnou činnost zemského sněmu
zabezpečuje Kancelář zemského sněmu,
která je podřízena zemskému prezidentovi.
Ten také stanoví její vnitřní
organizaci. Rámcově se vymezují úkoly
Kanceláře.
K § 28
Náprava nesprávných opatření
orgánů zemské samosprávy se svěřuje
České národní radě, resp. jejímu
předsednictvu. Pokud jde o opatření zemských
komisí a Kanceláře, případnou
nápravu sjedná zemská rada.
K § 29 - 32:
Přechodná ustanovení jsou nutná vzhledem
k tomu, že k první volbě Členů
zemských sněmů a tím i k prvnímu
ustavení těchto sněmů dojde uprostřed
volebního období zastupitelstev v obcích.
Je proto třeba upravit, kdo bude plnit úkoly orgánů
zemské samosprávy v době, kdy ještě
nebudou existovat. Předsednictvo České národní
rady zabezpečí stanovení směrných
čísel pro každý okres, stanovení
dne voleb, jmenování zmocněnců a rozhodování
o jimi pozastavených opatřeních volebních
komisí, svolání ustavujícího
zasedání zemského sněmu.
Ke zvýraznění úlohy a významu
zemí se navrhuje převést do vlastnictví
zemí některé organizace a zařízení,
které v roce 1990 byly převedeny ze zrušených
krajských národních výborů
na ministerstva, popřípadě na obce, pokud
jde o ústavy pro mentálně postižené.
Posláním těchto ústavů je poskytovat
specifickou sociální péči osobám
z větších územních celků
než je územní obvod obce.
Realizace zákona vyžaduje, aby byly vymezeny územní
obvody jednotlivých zemských sněmů.
Protože otázka hranic jednotlivých zemí
úzce souvisí s novým územním
členěním České republiky, navrhuje
se na přechodnou dobu vymezit územní obvody
zemských sněmů podle dosavadních hranic
krajů, resp. okresů. V případě
územního obvodu země Moravské by k
dosavadnímu území Jihomoravského kraje
byly přičleněny z území Severomoravského
kraje okresy Šumperk, Olomouc, Přerov a Vsetín.
Území země Slezské tvoří
území okresů Bruntál, Opava, Nový
Jičín, Frýdek-Místek, Karviná
a Ostrava-město. V tomto přechodném období
dojde k tomu, že některé obce, mající
přímo ve svém pojmenování příslušnost
k určité zemi, budou patřit do země
jiné. Např. Moravská Třebová
bude patřit přechodně do územního
obvodu země České.
Dosavadní kraje zůstanou zachovány až
do nového územního uspořádání
republiky. Pokud by mělo dojít ke stanovení
přesných hranic mezi zeměmi již nyní,
což není vyloučeno, vyžadovalo by to změnu
hranic krajů nebo již nyní zrušení
krajů a změnu hranic okresů Ústí
nad Orlicí, Svitavy, Chrudim, Žďár nad
Sázavou, Havlíčkův Brod, Jindřichův
Hradec, dále změnu hranic okresů Šumperk,
Bruntál a Olomouc. Kromě toho by se tomuto uspořádání
musely přizpůsobit i ostatní územní
orgány.
V Praze dne 12. března 1992
Ing. Jan Kasal, v.r.
Ing. Zdeněk Smělík, v.r.
Josef Kubiš, v.r.
JUDr. Miloslav Výborný, v.r.
JUDr. Ing. Jiří Karas, v.r.
MUDr. Josef Janeček, v.r.
Ing. Josef Meier, v.r.
Václav Cibuzar, v.r.