(1) Země je samosprávným svazkem obcí,
které se nacházejí na jejich území.
(2) Každá obec v České republice patří
do některé země.
(3) Posláním země je vytvářet
podmínky pro všestranný rozvoj všech jejích
částí.
(4) Země je samostatným právním subjektem,
v právních vztazích jedná svým
jménem a má práva a povinnosti z těchto
vztahů vyplývající.
Českou republiku tvoří:
var. 1: země Česká, země Moravská, země Slezská
var. 2: země Praha, země Severočeská,
země Západočeská, země Jihočeská,
země Východočeská, země Moravská
a země Slezská.
Země má vlastní finanční zdroje
a vlastní majetek. Se svým majetkem země
hospodaří samostatně za podmínek stanovených
zvláštním zákonem.
Země má právo na vlastní symboly.
Jejich používání upraví zvláštní
zákon.
Hranice země stanoví zákon České
národní rady. Podmínkou změny hranic
je zachování územní celistvosti země.
Případné změny hranic mohou být
provedeny na základě výsledků místního
referenda. Místní referendum upraví zvláštní
zákon.
(1) Země spravují své záležitosti
samostatně. Ve své činnosti se řídí
jen zákony a jinými obecně závaznými
právními předpisy.
(2) Výkon státní správy v zemích
je řešen zvláštním zákonem.
(1) Do působnosti země, kromě věcí
uvedených v jiných ustanoveních tohoto zákona,
patří:
a/ sestavování a schvalování rozpočtu
země a hospodaření podle něj,
b/ správa majetku, zemských daní a ostatních
finančních zdrojů země,
c/ poskytování dotací obcím,
d/ ustavování orgánů zemské
samosprávy a vymezení jejich úkolů,
e/ udělování statutu města obcím
a udělování souhlasu ke sloučení
obcí, rozhodování o rozdělení
obce na dvě nebo více obcí,
f/ schvalování územních změn
mezi okresy,
g/ zrušování nezákonných opatření
obecních zastupitelstev a obecních rad, popř.
orgánů městských obvodů statutárních
měst v samostatné působnosti,
h/ rozhodování
- o sporech mezi obcemi v oblasti samosprávy obcí, mezi svazky obcí a mezi členy svazku obcí,
- o rozpuštění obecního zastupitelstva
na návrh přednosty okresního úřadu,
nesejde-li se obecní zastupitelstvo delší dobu
než 6 měsíců, [§ 38, odst. 3/
zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění
zákona ČNR č..../1992 Sb.]
i/ provádění kontroly finančního
hospodaření obcí na úseku samostatné
působnosti, včetně oprávnění
ukládat opatření obcím k odstranění
zjišťovaných nedostatků: tuto působnost
může svěřit příslušnému
okresnímu úřadu,
j/ udělování souhlasu k prodeji či
darování nemovitého majetku obce, přesahuje-li
jeho hodnota 10 mil. Kčs,
k/ registrace svazku obcí,
l/ udělování znaku a praporu obci, [§
5 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění
pozdějších předpisů.]
(2) Země může zřizovat a řídit
právnické osoby a zařízení,
sloužící k uspokojování potřeb
více obcí v zemi.
Země prosazuje společné zájmy obcí
u ústředních orgánů České
republiky zejména tím, že se vyjadřuje
ke všem připravovaným opatřením,
které se dotýkají samostatné působnosti
obcí. Ústřední orgány České
republiky jsou povinny umožnit orgánům země
v přiměřené lhůtě zaujetí
stanoviska k těmto opatřením.
(1) Dvě nebo více zemí mohou rozhodnutím
svých sněmů na základě zákonodárné
iniciativy podat návrh na vytvoření nové
země.
(2) Země se mohou dohodnout na vytvoření
společného resortního orgánu. V těchto
případech přesun pravomocí země
upraví zvláštní zákon.
(1) Každý má právo podávat petice
orgánům země.
(2) Země rozhoduje o stížnostech na činnost
obcí v oblasti jejich samostatné působnosti.
(1) Země sestavuje svůj rozpočet na příslušný
kalendářní rok nejpozději do 31. 12.
předešlého roku a závěrečný
účet za uplynulý rok: závěrečný
účet musí vyhotovit nejpozději do
3 měsíců od skončení kalendářního
roku.
(2) Země může zřizovat trvalé
nebo dočasné účelové fondy.
(3) Příjmy země tvoří:
a/ výnos majetku země a zemských fondů,
b/ daně a poplatky podle zvláštního
zákona,
c/ úvěry, půjčky a návratné
výpomoci,
d/ sdružené prostředky, dary, výnosy
sbírek a loterií a jiné nahodilé příjmy,
e/ dotace ze státního rozpočtu a příspěvky
obcí,
f/ jiné příjmy stanovené obecně
závaznými právními předpisy.
§ 12
(1) Země může ze svého rozpočtu
a ze svých fondů poskytovat dotace obcím.
(2) Dotace ze státního rozpočtu, které
země obdrží pro samosprávnou působnost
obcí, rozepíše přímo na obce.
(1) Představitelem zemské samosprávy je zemský
sněm. Přísluší mu rozhodovat
ve všech věcech a otázkách patřících
do zemské samosprávy.
Zemský sněm rozhoduje zejména:
a/ má právo vydávat na základě
zákona a v jeho mezích obecně závazné
vyhlášky s působností pro území
země,
b/ má právo zákonodárné iniciativy
vůči ČNR,
c/ vyhlašuje referendum ve věcech, patřících
do jeho působnosti,
d/ volí a odvolává zemského prezidenta,
zemského viceprezidenta a členy zemské rady.
(2) Zemský sněm může svěřit
zabezpečování některých činností
zemské radě.
(1) Ustanovují se
var. l:
sněm země České se sídlem v Praze,
sněm země Moravské se sídlem v Brně,
sněm země Slezské se sídlem v Ostravě.
var. 2:
sněm země Praha se sídlem v Praze,
sněm země Severočeské se sídlem v Ústí n/Labem,
sněm země Západočeské se sídlem v Plzni,
sněm země Jihočeské se sídlem v Českých Budějovicích,
sněm země Východočeské se sídlem v Hradci Králové,
sněm země Moravské se sídlem v Brně,
sněm země Slezské se sídlem v Ostravě.
(2) Zemský sněm má
var. 1: v zemi České 120, v zemi Moravské
70 a v zemi Slezské 40 členů, [Počet
poslaneckých mandátů sleduje funkčnost
zemských sněmů a přihlíží
k počtu mandátových čísel v
obvodu země.]
var. 2: v zemi Praha 117, v zemi Severočeské 60,
v zemi Západočeské 42, v zemi Jihočeské
35, v zemi Východočeské 62, v zemi Moravské
140 a v zemi Slezské 65 členů. [Počet
poslaneckých mandátů sleduje počet
mandátových čísel v obvodu země.]
(3) Zemský sněm se volí na dobu 5 let.
(1) Zemský sněm se schází podle potřeby,
nejméně však jedenkrát za pololetí.
Zasedání zemského sněmu svolává
a řídí zemský prezident.
(2) Zemský sněm je schopen se usnášet,
je-li přítomna nadpoloviční většina
všech jeho členů. K platnému usnesení
nebo volbě je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny všech členů zemského
sněmu.
(1) Zasedání zemského sněmu jsou veřejná.
Vyžaduje-li to zájem země, nebo došlo-li
by při jednání k vyzrazení státního
tajemství, může zemský sněm své
zasedání nebo jeho část prohlásit
za neveřejnou.
(2) Právo předkládat návrhy k projednání
na zasedání zemského sněmu mají
zemský prezident, zemská rada, ostatní členové
zemského sněmu, obce a svazky obcí.
Člen zemského sněmu má při
výkonu své funkce právo:
a/ předkládat zemskému sněmu návrhy,
b/ vznášet dotazy, připomínky a podněty
na zemskou radu a její jednotlivé členy,
na vedoucí právnických osob a zařízení,
které země zřídila nebo řídí:
odpověď na ně musí být dána
bezodkladně, nejpozději však do 30 dnů,
c/ požadovat od pracovníků Kanceláře
zemského sněmu informace ve věci, které
souvisejí s výkonem jeho funkce.
Člen zemského sněmu je povinen zúčastňovat
se zasedání zemského sněmu, popř.
zemské rady nebo zemské komise je-li jejich členem,
a plnit úkoly, které mu tyto orgány uloží.
(1) Výkon povinností, vyplývajících
z funkcí člena zemského sněmu, se
považuje za výkon veřejné funkce.
(2) Člen zemského sněmu nesmí být
pro výkon své funkce zkrácen na právech,
vyplývajících z jeho pracovního nebo
jiného obdobného poměru.
(3) Zemský prezident a zemský viceprezident jsou
pro výkon těchto funkcí dlouhodobě
uvolněni ze svého zaměstnání.
Zemský sněm vydá jednací řád,
v němž stanoví podrobnosti o svém jednání.
(1) Zemský sněm volí a odvolává
zemskou radu. Zánikem členství v zemském
sněmu zaniká i členství v zemské
radě.
(2) Zemskou radu tvoří zemský prezident,
zemský viceprezident a další členové.
Zemská rada má 9 členů, pokud sněm
nestanoví jinak.
(3) Zemská rada se schází podle potřeby,
její schůze jsou neveřejné. Usnáší
se většinou hlasů všech svých členů.
(1) Zemská rada zabezpečuje činnosti zemské
samosprávy, svěřené jí tímto
zákonem, jakož i činnosti, jimiž ji pověří
zemský sněm.
(2) Do zvolení nové zemské rady nově
zvoleným zemským sněmem setrvává
ve funkci dosavadní zemská rada. V této době
může zabezpečovat pouze úkoly uvedené
v § 23, registraci svazku obcí a řešit
spory mezi obcemi v oblasti samosprávy obcí.
Zemská rada:
a/ zabezpečuje hospodaření země podle
schváleného rozpočtu a plnění
programu rozvoje území země
b/ projednává a řeší návrhy,
připomínky a podněty předložené
jí zemským prezidentem, členy zemského
sněmu, obcemi a svazky obcí
c/ zemská rada řídí právnické
osoby a zařízení zřízená
zemským sněmem, jmenuje jejich vedoucí a
stanoví jejich mzdu
d/ zřizuje a zrušuje komise a zemské odbory,
ustavuje a odvolává z funkce předsedy a členy
komisí, jmenuje a odvolává vedoucí
odborů
e/ řídí činnost komisí a vedoucích
odborů a ukládá jim úkoly v oblasti
samostatné působnosti
f/ přezkoumává na základě stížnosti
občanů, obcí a organizací, správnost
opatření přijatých komisemi a odbory
v otázkách samostatné působnosti
g/ v nutných a neodkladných případech
vydává též obecně závazné
vyhlášky. Taková vyhláška však
pozbude platnost nebude-li schválena na nejbližším
zasedání zemského sněmu
h/ zabezpečuje řešení otázek
spadajících do samostatné působnosti
země, pokud nejsou vyhrazeny zemským sněmem.
(1) Zemského prezidenta volí zemský sněm
na dobu 5 let.
(2) Zemský prezident zastupuje zemi navenek. Je nadřízen
všem pracovníkům Kanceláře zemského
sněmu. stanoví jejich mzdu a odměny. Plní
funkci vedoucího organizace podle zvláštních
předpisů.
(3) Po dobu nepřítomnosti zastupuje zemského
prezidenta zemský viceprezident.
(4) Zemský prezident je ze své činnosti odpovědný
zemskému sněmu.
(5) Zemský prezident setrvává ve své
funkci i po skončení funkčního období
až do zvolení nového zemského prezidenta.
(1) Zemský prezident připravuje, svolává
a řídí schůze zemské rady a
podepisuje její usnesení.
(2) Zemský prezident může pozastavit výkon
usnesení zemské rady má-li za to, že
je nesprávné. Věc pak předloží
k rozhodnutí nejbližšímu zasedání
zemského sněmu.
(1) Zemská rada může pro výkon dozoru
nad organizacemi, které řídí, a pro
zabezpečování některých záležitostí,
ustavit podle potřeb zemské komise jako poradní,
iniciativní a kontrolní orgány.
(2) Zemská rada volí členy zemských
komisí z řad členů zemského
sněmu i z řad ostatních občanů
a odvolává je.
(3) Zemské komise jsou podřízeny zemské
radě, které také předkládají
své návrhy a nejméně jednou ročně
zprávu o své činnosti.
(4) Bližší podrobnosti o jednání
a úkolech zemské komise stanoví její
jednací řád, který vydá zemská
rada.
(1) Zemský sněm zřizuje pro zabezpečování
své běžné činnosti Kancelář
zemského sněmu (dále je "Kancelář").
(2) Kancelář je podřízena zemskému
prezidentovi.
(3) Kancelář
a/ plní úkoly, které jí uloží
zemská rada nebo zemský prezident,
b/ připravuje podle pokynů zemského prezidenta
podklady pro jednání zemského sněmu
a zemské rady,
c/ zabezpečuje plnění usnesení zemského
sněmu a zemské rady,
d/ pomáhá zemským komisím v jejich
činnosti.
(1) Odporuje-li usnesení zemského sněmu zákonu,
či jinému obecně závaznému
právnímu předpisu, zruší je Česká
národní rada.
(2) Odporuje-li usnesení zemské rady zákonu
nebo jinému obecně závaznému právnímu
předpisu, zruší je zemský sněm.
Pokud tak neučiní do dvou měsíců
od přijetí nesprávného usnesení
zemské rady, zruší je předsednictvo
České národní rady.
(3) Nesprávná opatření zemských
komisí a Kanceláře zruší zemská
rada.
Termín a způsob provedení prvních
voleb do zemského sněmu vyhlašuje Česká
národní rada zákonem.
Ustavující zasedání nově zvoleného
zemského sněmu svolá dosavadní zemská
rada tak, aby se konalo do 30 dnů po zvolení členů
zemského sněmu. Ustavujícímu zasedání
předsedá nejstarší člen zemského
sněmu do doby, než je zvolen nový zemský
prezident. Ustavující zasedání zemského
sněmu zvolí zemského prezidenta, zemského
viceprezidenta a další členy zemské
rady.
Seznam položek, které přecházejí
do majetku země, stanoví zvláštní
zákon.
Do nabytí účinnosti nového zákona
České národní rady o územním
členění České republiky tvoří:
var. 1:
a/ územní obvod sněmu země České
území dosavadní krajů Středočeského,
Jihočeského, Západočeského,
Severočeského, Východočeského
a Prahy,
b/ územní obvod sněmu země Moravské
území dosavadního Jihomoravského kraje
a z území Severomoravského kraje okresy Šumperk,
Olomouc, Přerov a Vsetín,
c/ územní obvod sněmu země Slezské
území okresů Bruntál, Opava, Nový
Jičín, Frýdek-Místek, Karviná
a Ostrava-město.
var. 2:
a/ území země Jihočeské, Západočeské,
Severočeské a Východočeské
je území těchto krajů. Území
země Praha - území kraje Středočeského
a Prahy,
b/ územní obvod země Moravské je území
dosavadního Jihomoravského kraje a z území
Severomoravského kraje okresy Šumperk, Olomouc, Přerov
a Vsetín,
c/ územní obvod sněmu země Slezské
území okresů Bruntál, Opava, Nový
Jičín, Frýdek-Místek, Karviná
a Ostrava-město.