(1) Zemský úřad se člení na
odbory.
(2) Podrobnosti o působnosti, organizaci zemského
úřadu a jeho orgánů upraví
Organizační řád, který vydá
zemská vláda.
(1) Zemský úřad může vydávat
v mezích zemských zákonů obecně
závazné právní předpisy.
(2) Obdobné předpisy může vydávat
na základě zmocnění v zákoně
i pro oblast přenesené působnosti.
(3) Obecně závazné právní předpisy
zemského úřadu se publikují ve Sbírce
zákonů, popř. za podmínek stanovených
v zákoně o Sbírce zákonů.
(1) Zemský úřad je odvolacím orgánem
pro správní rozhodnutí vydaná v 1.stupni
orgány obcí v jejich samostatné působnosti.
V oblasti přenesené působnosti je odvolacím
orgánem pro správní rozhodnutí vydaná
v 1.st. okresními úřady.
(2) O přezkoumání rozhodnutí platí
obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č.71/1967 Sb.,
o správním řízení (správní
řád).]
(1) Vláda ČR řídí a kontroluje
činnost zemských úřadů v oblasti
přenesené státní správy a sjednocuje
činnost ministerstev ve vztahu k nim.
(2) Činnost Sněmu, Zemské vlády, Zemského
úřadu a okresních úřadů
v oblasti samosprávy může být kontrolována
jen Nezávislým kontrolním úřadem.
[Ústavní zákon
ČNR č. 481/1981 Sb., kterým se zřizuje
Nejvyšší kontrolní úřad
ČR.]
(1) Ekonomickým základem zemské samosprávy
je vlastní majetek a vlastní finanční
zdroje jimiž země nakládají samostatně
za podmínek stanovených zvláštním
zákonem.
(2) Majetkem zemí jsou věci a majetková práva
stanovená zvláštním zákonem ČNR.
VARIANTA I
Země má vlastní finanční příjmy.
Jejich zdrojem jsou:
a) daně a poplatky podle zvláštního
zákona,
b) dotace, subvence a příspěvky ze státního
rozpočtu,
c) výnosy z majetku a fondů země,
d) příjmy ze správních poplatků
vyměřovaných zemským úřadem
v souvislosti s jeho činností,
e) výnosy ze zemských loterií a sbírek,
f) ostatní nespecifikované a nahodilé příjmy,
g) jiné příjmy stanovené obecně
závaznými právními předpisy.
VARIANTA II (doplní se odstavec 2 )
(2) Vlastní příjmy Prahy rovněž
tvoří příjmy vybrané podle
zvláštního zákona [Zákon
ČNR č.565/1990 Sb. o místních poplatcích.].
(1) Hospodaření země se řídí
zemským rozpočtem.
(2) Země sestavuje rozpočet na příslušný
kalendářní rok; rozpočet musí
být v příjmech a výdajích vyrovnaný.
(3) Země může ze svého rozpočtu
a svých fondů poskytovat obcím dotace k vyrovnání
nepřiměřených rozdílů
vyplývajících z jejich rozdílného
ekonomického potenciálu.
(4) Bližší podrobnosti o struktuře rozpočtu,
způsobu jeho sestavení, přijímání
a rozepisování stanoví Sněm svým
zákonem.
(1) Návrh rozpočtu a vyúčtování
hospodaření za uplynulý kalendářní
rok musí být vhodným způsobem zveřejněny
nejméně 15 dnů před jejich projednáním
Sněmem.
(2) Zemská vláda musí Sněmu předložit
do 3 měsíců po skončení roku
vyúčtování příjmů
a výdajů zemského rozpočtu.
Dotace pro obce na úseku samostatné působnosti,
které země obdrží ze státního
rozpočtu, rozepíše přímo na obce
(alter. prostřednictvím okresních úřadů).
Přitom může stanovit závazné
podmínky pro jejich rozdělování a
využívání.
(1) Sněm může zřídit Nejvyšší
zemskou účtárnu jako nezávislý
orgán pro úsek kontroly finančního
hospodaření a sledování hospodárnosti
vynakládání finančních prostředků;
podrobnosti upraví Sněm svým zákonem.
(2) Nejvyšší zemská účtárna,
bude-li zřízena, může provádět
kontrolu hospodaření obcí spadající
do jejich samostatné působnosti.
(1) Česká národní rada předkládá
a Sněm se vyjadřuje k návrhům zákonů
ČNR.
(2) Sněmu přísluší právo
předkládat ČNR návrhy zákonů.
Nebude-li návrh zákona přijat, Sněm
může stejný nebo obdobný návrh
znovu předložit až po uplynutí 6 měsíců.
Vláda České republiky předkládá
zemské vládě ke schválení:
a) územní plány a územní projekty
velkých územních zón.
b) restrukturalizační a útlumové programy
v hornictví, hutnictví a železniční
dopravě.
Náprava nesprávných zemských zákonů
a opatření
Má-li ČNR zato, že zemský zákon
nebo jiné opatření přijaté
Sněmem v samostatné působnosti odporuje zákonu
nebo překračuje oprávnění svěřené
mu tímto zákonem, pozastaví jeho výkon.
Nezjedná-li Sněm nápravu sám, předloží
věc do 30 dnů od pozastavení k rozhodnutí
Ústavnímu soudu.
(1) Odporuje-li nařízení zemské vlády
vydané v samostatné působnosti zemskému
zákonu nebo obecně závazným právním
předpisům vydaným ústředními
orgány k jejich provedení, pozastaví Sněm
jeho výkon. Nesjedná-li zemská vláda
nápravu sama do 30 dnů od pozastavení, ve
věci rozhodne sám Sněm.
(2) Odporuje-li nařízení zemské vlády
vydané v přenesené působnosti zemskému
zákonu nebo obecně závazným právním
předpisům vydaným ústředními
orgány k jejich provedení, pozastaví vláda
ČR jeho výkon. Nesjedná-li zemská
vláda nápravu sama do 30 dnů od pozastavení,
ve věci rozhodne vláda ČR sama.
(1) Odporuje-li obecně závazný právní
předpis zemského úřadu vydaný
v samostatné působnosti zemskému zákonu,
zruší ho Sněm.Pokud tak neučiní
do dvou měsíců od přijetí,
zruší ho předsednictvo ČNR.
(2) Odporuje-li obecně závazný právní
předpis zemského úřadu vydaný
v přenesené působnosti zákonu nebo
jinému obecně závaznému právnímu
předpisu vydanému ústředním
orgánem státní správy, zruší
je vláda ČR, neučiní-li tak zemský
úřad sám.
Vláda, ministerstva a ostatní ústřední
orgány státní správy republiky jsou
poviny orgánům země poskytovat údaje
charakterizující sociálně ekonomický
vývoj zemí.
Do 31. 12. 1993 občané českých a moravských
měst a obcí, které historicky patřily
do druhé země, mohou na základě výsledků
místního referenda rozhodnout o své příslušnosti
do země České, nebo Moravskoslezské.
V tomto případě se nepoužije odstavce
2 § 5 tohoto zákona.
Do doby, než Sněmy přijmou v oblasti samostatné
působnosti vlastní právní úpravu,
platí na území zemí stávající
zákonodárství ČNR.
(1) Pro první volbu Sněmů se stanovuje počet
poslanců shodný s počtem poslanců
volených do ČNR:
a) pro zemi Českou odpovídající součtu
směrných čísel poslanců volených
v českých volebních krajích (bez Prahy),
b) pro zemi Moravskoslezkou odpovídající
součtu směrných čísel poslanců
volených v moravských krajích.
(2) Pro volbu poslanců Sněmu se přiměřeně
použije ustanovení zákona ČNR o volbách
do ČNR [Zákon ČNR
č. 54/1990 Sb., o volbách do ČNR].
Úkoly spojené s přípravou prvních
voleb do Sněmů a přípravou jejich
ustavujících zasedání zabezpečí
předsednictvo ČNR. K tomu ustaví pro každou
zemi pracovní komisi složenou z poslanců ČNR.
(1) Změny a doplnění tohoto zákona
směřující k omezení samosprávy
zemí může ČNR provést jen se
souhlasem Sněmu.
(2) Obdobný souhlas se vyžaduje i ke zrušení
zákona; k vyslovení souhlasu je zapotřebí
kladné stanovisko dvoutřetinové většiny
všech poslanců každého Sněmu.
(3) Zrušení zákona bez dodržení
podmínek stanovených v odstavci 2 opravňuje
kterýkoliv Sněm k vyhlášení referenda;
výsledek referenda je pro ČNR závazný.
Zákon nabývá účinnosti dnem
.........
Obecná část
V roce 1990 byly v České republice vytvořeny
legislativní předpoklady pro první etapu
přestavby orgánů místní správy.
Postupně je budován dvoustupňový systém
územních orgánů státní
správy se všeobecnou působností. První
stupeň tvoří obecní úřady,
druhý stupeň okresní úřady.
V současné době má být základní
stupeň diferencován na obecní úřad,
pověřený obecní úřad
a obecní úřad v sídle okresního
úřadu, což fakticky zavádí nerovnost
do postavení obcí.
Kromě toho přetrvává, nově
se vytvořila, nebo vytváří tzv. územní
pracoviště ústředních orgánů
státní správy (v současné době
je jich více než 1 100 na úrovni kraj, region,
okres, město čí místo). Pracují
nezávisle na orgánech státní správy
se všeobecnou působností. Vytváří
se tak nepřehledná dvojkolejná státní
správa řízená z jednoho centra Prahy.
Obdobným způsobem jsou již centrem přerozdělovány
finanční prostředky. Takovýto způsob
řízení státu je v rozporu se zásadami
budování demokratického státu.
V oblasti samosprávy byl dosud konstituován základní
stupeň na úrovni obec s tím, že poslanci
ČNR později rozhodnou, zda bude upřednostněna
varianta zemská nebo regionální. Nikdy se
však neuvažovalo o tom, a nikde v Evropě se nic
podobného nevyskytuje, aby byly vytvořeny rozdílné
stupně státní správy a samosprávy
např. okres - země.
Vládní návrh zákona o zemské
samosprávě předpokládá, že
v ČR budou vytvořeny dva stupně samosprávy.
Základním budou i nadále obce a dalším
stupněm, který má být od nich odvozen
a poskytovat jim jen "servis" - země. Toto pojetí
samosprávy je již překonáno. Ve vyspělých
zemích Evropy jsme v současné době
svědky existence dvou vzájemně se doplňujících
tendencí. První je tendence k nadstátní
evropské integraci, druhou, nerozlučně s
ní spjatou, je tendence rozvoje popř. obnovy nižších
státoprávních nebo územně správních
celků uvnitř jednotlivých států.
První tendence je charakterizována snahou o překonání
úzce nacionálních zájmů, potřebou
úzké nadstátní ekonomické kooperace
a koordinace, potřebou společného nadstátního
podnikání a ochrany trhu. Ve druhé tendenci
se promítá snaha občanů uchovat si,
respektive obnovit v procesech Evropské integrace, vědomí
vlastní identity, vlastních kořenů
ve vztahu k pospolitosti občanů obce a území,
k nimž náleží, vědomí odpovědnosti
jejich orgánů za život místních
a územních společenství občanů.
Je vyjádřena v samosprávě obcí,
regionů, zemí apod. Jedna tendence bez druhé
ztrácí smysl. Dopracovávat se k tomuto poznání
přes jiné varianty znamená jen zbytečné
plýtvání času a finančních
prostředků.
Pro samosprávu v tomto pojetí je charakteristické,
že se jedná o země s vlastní ústavou
(někdy se používá označení
autonomní statut), vlastním zemským sněmem
a zemskou vládou, na které stát přenáší
některé úkoly, které dosud řešila
centrální státní správa. Země
pak sami zabezpečují v samostatné působnosti
další záležitosti nadobecního významu.
Dále je pro ně charakteristické, že
mají vlastní majetek a finanční příjmy,
se kterými hospodaří na vlastní odpovědnost.Jde
tedy o významnou demokratizaci veřejných
záležitostí.
Obecně je přijímán názor, že
restituovány a rehabilitovány by měli být
křivdy spáchané po 25. únoru 1948.
Z tohoto předpokladu vychází i předkládaný
návrh zákona. To, že se nenavrhuje vytvoření
země Slezské neznamená zpochybňování
historických faktů, ale má příčinu
v následujících důvodech:
a) obnovení země Slezské neprosazuje žádná
politická strana. Matice Slezská je společenská
organizace založená k " ochraně zájmů
Čechů ve Slezsku ", která v rozporu
se zákonem a svými stanovami vyvíjí
politickou činnost.
b) většina území bývalého
Slezska se nachází v Polsku. Již nyní
se odtud ozývají hlasy po sjednocení. Bylo
by nezodpovědné vytvořit obnovením
země Slezské ohnisko dalších národnostních
třenic popř. vytvořit prostor pro zpochybňování
stávajících státní hranice.
c) nelze vytýčit původní zemskou hranici
mezi zemí Moravskou a Slezskou, aniž by došlo
k rozdělení některých měst,
například Ostravy, Frýdku-Místku,
Studénky, na dvě části. Další
okleštění území Moravy je politicky
nepřijatelné.
Řešení nechtěného dualismu v
ČR lze předejít tím, že Praze
bude přiznáno postavení země, i když
na to právo nemá. V případě,
že by se toto řešení osvědčilo,
mohla by mít obdobné postavení i ve spolkové
republice, dojde-li k jejímu vytvoření.
Předkládaný návrh zemské samosprávy
vychází z koncepce zakotvené v Evropské
chartě místní samosprávy, kde je samospráva
pojímána jako schopnost orgánů v mezích
daných zákonem, v rámci své odpovědnosti,
v zájmu občanů a rozvoje daného územního
celku regulovat a řídit podstatnou část
veřejných záležitostí, při
čemž pojem veřejná záležitost
je chápán mnohem šířeji než
u nás. Navrhuje se rovněž na úrovni
země vytvořit odpovídající
orgán správy místo důsledného
oddělení státní správy a samosprávy,
jak uvažuje vládní návrh zákona.
Toto řešení umožňuje přiblížit
státní správu občanům a současně
zrušit nebo omezit některé ústřední
orgány a jejich územní pracoviště
vytvořená na úrovni kraje nebo regionu.
Případným vytvořením třetího
stupně samosprávy na úrovni okres, který
by měl řídící, koncepční,
koordinační a kontrolní charakter (bez vlastního
majetku ), by se vyplnila mezera a odstranily nedostatky vyplývající
z dvoustupňové státní správy
a samosprávy. Zastupitelský orgán,z části
přímo volený a z části jmenovaný
orgánem státní správy 1 by zabezpečoval
úkoly nadobecního, ale ještě nikoliv
zemského významu např. na úseku středního
školství, nebo při poskytování
vyšší zdravonické a sociální
péče apod.
Ponechání popř. posílení pravomocí
stávajících okresních úřadů
na výkonu státní správy a postupná
přeměna okresů na tzv. " malé
okresy ", místo budování soustavy 365
pověřených obecních úřadů,
by znamenalo:
a) zabezpečení kvalifikovaného a odborného
výkon státní správy,
b) stabilní výkon státní správy
nezávislý na změnách které
nastanou na pověřených obecních úřadech
vždy po volbách,
c) možnost zrušení dalších pracovišť
ústředních orgánů a státní
správy na úrovni okres, město popř.
místo,
d) možnost v kombinaci se zemským zřízením
přeměnit ministerstva a další ústřední
orgány státní správy republiky na
málo početné koncepční a koordinační
popř. odvolací orgány.
To vše by vedlo ke snížení počtu
pracovníků na úseku státní
správy a k úspoře finančních
prostředků (v r. 1989 činily náklady
1,3 mld, v r. 1992 je již plánováno 4,2 mld
Kčs).
Další důvody, které mluví ve
prospěch obnovení zemského zřízení
v ČR, i když ještě ne v té podobě
jakou známe u našich sousedů, jsou následující:
a) zemská samospráva je určitým kompromisním
řešením za v současné době
dosud nerealizované oprávněné požadavky
občanů Moravy a Slezska na jejich rovnoprávné
postavení v rámci ČSFR, kterých bude
dosaženo až vytvořením spolkového
státu; je jeho vhodným předstupněm,
b) bude realizováno programové prohlášení
vlády ČR a splněna usnesení FS a ČNR
z května 1990, podle kterých zrušení
země České a země Moravskoslezské
bylo označeno za akt nespravedlivý v rozporu s principy
demokracie a samosprávy a ve kterých tyto zákonodárné
sbory vyslovily naději, že spáchané
křivdy budou napraveny,
c) volba menšího územního obvodu než
země by zcela opomíjela " zemské cítění
" občanů Moravy a vedla k bouřlivé
polemice o zemských hranicích.
Ústava ČSFR v hlavě sedmé upravuje
místní samosprávu. Obsahem této hlavy
jsou však jen ustanovení týkající
se obcí. Ze znění čl. 86 odst. 1 lze
dovolit, že vedle obcí, které jsou zde nazývány
základem místní samosprávy, mohou
být zřízeny i další stupně
samosprávy. Lze tedy zákonem ČNR takový
další stupeň zřídit.
Vydávání zemských zákonů
a obecně závazných právních
vyhlášek orgány země, ať již
přímo nebo na základě zmocnění
v zákoně, upraveno v Ústavě není.
Tyto pravomoce by bylo možné těmto orgánům
přiznat až po novele Ústavy. Změnu může
iniciovat ČNR.
Navržená úprava si vyžádá
novelu dalších zákonů např. zákona
č. 367/1990 Sb., o obcích, popř. zákona
č. 425/1990 Sb., o hlavním městě Praze.
Rovněž bude nutné vydat zákon o majetku
zemí.
Vybudování orgánů zemské samosprávy
a správy si vyžádá zvýšení
počtu pracovníků, zvýšení
mzdových a věcných výdajů.
Tyto budou hrazeny z úspor vzniklých zrušením
okresních úřadů v Plzni, Brně,
Ostravě a Ústí nad Labem, zrušením
nebo omezením územních pracovišť
ústředních orgánů (např.
zemědělství aj.) a omezením počtu
pracovníků ministerstev a ostatních úředních
orgánů státní správy republiky.
Zavedení zemského zřízení nesmí
být jednorázovou akcí, při které
by došlo k narušení chodu státní
správy. Rovněž nedochází k omezení
samosprávy obcí.
Zvláštní část
k § 1 - 8 a 51
Jde o základní ustanovení, kterými
se vymezuje postavení zemí. Navazuje se na stav,
který zde existoval do 1. 1. 1949. Variantně je
zakotvena možnost přiznat Praze postavení zemského
města.
Při konstrukci samosprávy na stupni země
se vychází z obdobného principu, jaký
byl přijat na úrovni země (viz ústavní
zákon č. 294/1990 Sb.,) a z koncepce zakotvené
v Evropské chartě místní samosprávy;
nevytváří se samospráva, která
má konkurovat obcím, ale samostatně řešit
úkoly nadobecního významu.
Vymezuje se zde, shodně s úpravou provedenou v zákoně
o obcích, kdo a jakým způsobem má
právo podílet se na správě země.
Zavádí se pojem čestného občanství
země.
Alternativně je navrženo vytýčení
zemské hranice a stanovuje se, za jakých podmínek
ji lze měnit. Na přechodnou dobu je dána
možnost občanům obcí, které historicky
patřily do země druhé, na základě
výsledků místního referenda rozhodnout
o své zemské příslušnosti.
Zemským sněmům je dána možnost
volby hlavního města a sídel zemských
orgánů; tyto nemusí být umístěny
do jednoho místa.
Možnost stanovit symboly a znaky je aktuální
zejména pro zemi Moravskoslezskou, protože Morava
a Slezsko mají své historické znaky.
k § 9 - 12
Obdobně jako u samosprávy obcí je vymezeno,
jakými prostředky lze zasahovat do samostatné
působnosti zemí; může se tak stát
jen zákonem nebo obecně závazným právním
předpisem.
Vymezuje se, co patří do zemské samosprávy.
Jde zásadně o věci nadobecního významu.
Další, nebo konkrétnější
úprava je provedena i na jiných místech zákona,
nebo je obsažena v jiných zákonech, např.
v zákoně o obcích.
Do samostatné působnosti zemí se převádí
jen takové činnosti, které dosud zabezpečovaly
ústřední orgány, dál e činnosti
vyplývající z postavení země
a konečně takové, které vyplývají
z postavení země jako právnické osoby.
Neoslabuje se samospráva obcí.
Rozsah a charakter samosprávy vyžadují, aby
sněmy mohly vydávat zemské zákony.
Tyto však budou zavazovat jen občany a právnické
osoby, které mají trvalý pobyt nebo sídlo
v obcích spadajících do územního
obvodu země; možnost vydávat zejména
zákony je vázána na změnu Ústavy.
Celou řadu zákonů ČNR lze po jednoduchých
úpravách vydat jako zemské zákony.
Úkolem země bude rovněž prosadit zájmy
obcí a země vůči ústředním
orgánům ČSFR a ČR. Ty budou napříště
potřebovat k umístění stavby regionálního
významu (např. dálnice, letiště,
jaderného zařízení ) souhlas příslušného
orgánu země; souhlas však může
být odmítnut jen z ekologických důvodů.
k § 13 - 16
Zemím přísluší právo vykonávat
ve vyjmenovaných oblastech státní správu.
Přenesením části správy na
země se tato (zejména na Moravě a ve Slezsku
) přiblíží orgánům obcí,
okresních úřadů a územním
pracovištím ústředních orgánů,
ale taká občanům. Toto se především
promítne do úspory cestovních výdajů.
Rovněž bude možné snížit počet
pracovníků ústředních orgánů,
popř. zrušit některá územní
pracoviště ústředních orgánů
na úrovni kraj a region.
k § 17 - 29
Představitelem zemské správy je zemský
sněm. Tento zákon upravuje jen ty instituce, u kterých
se požaduje shodná úprava ve všech zemích.
Vše ostatní, co není tímto zákonem
upraveno a Sněmy budou považovat za nutné upravit,
nebo k čemu jsou jim zmocněny, upraví sami
ve Statutu, v Jednacím řádu nebo vlastním
zákonem.
V souladu s Evropskou chartou místní samosprávy
bude Sněm volen tajným hlasováním,
na základě přímého, rovného
a všeobecného hlasovacího práva.
Zemi navenek zastupuje předseda Sněmu, který
současně stojí v jeho čele. Společně
se Stálým výborem organizuje a připravuje
zasedání Sněmu.
V době, kdy Sněm nezasedá může
plněním některých úkolů
spadajících do zemské samosprávy pověřit
Stálý výbor nebo zemskou vládu. V
§ 28 je uvedeno, kterými úkoly je pověřit
nesmí.
Sněm zřizuje kancelář, která
zajišťuje běžnou, ale i odbornou, právní
a technickou přípravu jeho zasedání
a jednání výborů a komisí.
Sněm může ve věcech příslušejících
do samostatné působnosti navazovat styky a uzavírat
dohody s jinými zeměmi.
k § 30 - 32
Sněm si jako svůj výkonný orgán
pro oblast samostatné i přenesené působnosti
zřizuje zemskou vládu. Ta rozhoduje o tom, které
úkoly, kromě úkolů svěřených
ji tímto zákonem nebo Statutem, plní sama
a které deleguje nebo uloží zemskému
úřadu. Proto může na základě
zmocnění v zemském zákoně vydávat
zemské nařízení (právo ji
bude náležet po změně Ústavy
).
Při výkonu přenesené působnosti
je podřízena vládě ČR.
k § 33 - 38
Zemský úřad zřizuje zemská
vláda. V těch případech, kdy na něj
deleguje úkoly bude mít obdobné postavení
jako vláda. Proto mu přísluší
vydávat v mezích zemských zákonů,
nebo na základě zmocnění v zákoně
obecně závazné právní vyhlášky
(právo mu bude náležet po změně
Ústavy ).
Zemský úřad je odvolacím orgánem
pro správní rozhodnutí vydaná v 1.
stupni orgány obcí v jejich samostatné působnosti
a v oblasti přenesené působnosti odvolacím
orgánem pro správní rozhodnutí vydaná
v 1. stupni okresními úřady. Vládě
ČR přísluší řídit
a kontrolovat činnost zemských úřadů
v přenesené působnosti.
k § 39 - 40
V souladu s Evropskou chartou přiznává se
tímto zákonem zemím v rámci hospodářské
politiky ČR právo na vlastní majetek a finanční
zdroje, jimiž mohou v rámci svých pravomocí
nakládat.
Finanční zdroje země jsou taxativně
vypočteny. Část z nich by měla být
odvozena z daní a poplatků, které mají
vztah k majetku zemí (např. podíl na silniční
dani, daně z pozemků ), nebo původ v poplatcích
vybíraných z majetku fyzických nebo právnických
osob, které mají sídlo nebo trvalý
pobyt v obcích spadajících do územního
obvodu země (např. daň z dědění,
převodu nemovitostí apod. ).
Do vlastnictví zemí se navrhuje převést
zvláštním zákonem ČNR z vlastnictví
ČR pozemky, lesní pozemky a vše, co má
nadobecní charakter a slouží více obcím,
nebo může být lépe z úrovně
země obhospodařováno a spravováno.
Dále se navrhuje převést některé
organizace a zařízení, které byly
v roce 1990 převedeny z rušených KNV na ústřední
orgány (státní podniky Vodovody a kanalizace,
Silnice, Okresní správy silnic, silniční
investorské útvary a krajské organizace státní
památkové péče ).
k § 41 - 43
Rozpočtová pravidla ČR neobsahují
ustanovení o rozpočtech zemí. Proto se zde
stanoví alespoň rámcová základní
úprava. Sestavování, projednávání,
schvalování a kontrola zemského rozpočtu
se svěřuje do pravomoci zemí.
Dále se upravuje postup při rozdělování
dotací, a to jak z vlastních zdrojů zemí,
tak i dotací ze státního rozpočtu.
k § 44
Důležitým úkolem zemské samosprávy
bude kontrola finančního hospodaření
obcí na úseku jejich samostatné působnosti.
K tomu účelu mohou země zřídit
nezávislý orgán - Nejvyšší
zemskou účtárnu.
k § 45 - 50
Zákon upravuje vzájemné vztahy mezi orgány
ČR a zemí. Stanovuje jakým způsobem
bude prováděna náprava nesprávných
zemských zákonů nebo opatření
vydaných zemskými orgány. Stanovuje se povinnost
orgánů ČR poskytovat orgánům
země údaje o sociálně ekonomickém
vývoji země.
k § 52 - 56
Přechodná ustanovení jsou nutná k
zabezpečení kontinuity právního řádu
v těch oblastech, které přechází
do samostatné působnosti zemí.
Stanovují se opatření k provedení
prvních voleb do zemských Sněmů a
v této souvislosti se ukládají úkoly
předsednictvu ČNR. Další volby již
budou v plné kompetenci zemí.
Stanovují se podmínky, za kterých je možné
tento zákon měnit, nebo zrušit.
Petr Kozánek v. r. | Jaromír Kapusta v. r. |
Zdeněk Malík v. r. | František Homola v. r. |
Zdeněk Kotrlý v. r. | Antonín Andrle v. r. |
Jan Kryčer v. r. | Jiří Macháček v. r. |
Karel Holomek v. r. | Miroslav Havlíček v. r. |
Jan Sapák v. r. | Gerta Mazalová v. r. |
František Kačenka v. r. | Jarmila Hofrová v. r. |
Antonín Hrazdíra v. r. | Anna Váchalová v. r. |
Luděk Fendrych v. r. | Jiří Hrbek v. r. |
Petr Dudešek v. r. | Karel Foniok v. r. |
Luděk Bezděk v. r. | Josef Hejsek v. r. |
Ladislav Krčma v. r. | Jan Petr v. r. |
Pavel Balcárek v. r. |