24. 2. 1992
Česká národní rada v procesu obnovy
demokratického a právního řádu
u nás, uznávajíce neporušitelnost přirozených
práv občana, prohlašujíce za nejvyšší
hodnoty společného soužití občanů
České republiky svobodu, spravedlnost a rovnoprávnost,
vyjadřujíce společnou vůli občanů
Čech, Moravy a části Slezska žít
ve společném státě, navazujíce
na samosprávné tradice usnesla se na tomto zákoně:
VARIANTA I
(1) Území České republiky se pro účely
výkonu zemské správy člení
na zemi Českou a zemi Moravskoslezkou.
(2) Země se dělí na okresy a okresy se dělí
na obce.
(3) Hlavní město České republiky Praha
má zvláštní postavení, které
upravuje zákon ČNR. [Zákon ČNR
č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.]
VARIANTA II (odstavec 3 se nahradí následujícím
zněním)
(3) Hlavní město České republiky Praha
má postavení země, které blíže
upraví zákon ČNR.
(1) Země jsou samosprávným společenstvím
občanů s právem zemské samosprávy
v rozsahu stanoveném tímto zákonem.
(2) Zemská samospráva je výrazem vůle
a schopností tohoto společenství občanů
v rámci své odpovědnosti řídit
a regulovat část svých záležitostí
samostatně s cílem zabezpečit hospodářský,
sociální a kulturní rozvoj svého územního
celku.
(1) Za občany země se považují pro účely
tohoto zákona občané ČSFR, kteří
mají v obcích spadajících do územního
obvodu země trvalý pobyt [Zákon č.
135/1982 Sb., o hlášení trvalého pobytu
obyvatelstva], nebo kterým bylo uděleno čestné
občanství obce či země.
(2) Občané země, kteří dosáhli
věku 18 let jsou oprávněni:
a) vyjádřit svůj názor v referendu,
b) podávat orgánům země písemné
návrhy,
c) podávat orgánům obce petice.
(3) Právo volit poslance zemského sněmu mají
občané země s trvalým pobytem v obcích
spadajících do územního obvodu země,
kteří dosáhli věku 18 let.
(1) Země Česká a země Moravskoslezká
(popř. Praha), (- dále jen "země")
jsou územní celky s vlastními pravomocemi
a funkcemi danými tímto zákonem (popř.
zákonem o postavení hlavního města
České republiky Prahy jako země).
(2) Zákonodárnou moc vykonávají občané
prostřednictvím volených orgánů
a v případech stanovených zákonem
též všelidovým hlasováním
(referendem).
(3) Výkonnou moc zemí vykonávají občané
prostřednictvím zemských výkonných
orgánů.
VARIANTA I
(1) Území země České a země
Moravskoslezké vymezují historické zemské
hranice platné k 31. 12. 1948.
Alternativa
(1) Země se vytvářejí z krajů:
země Česká z kraje Středočeského,
Jihočeského, Západočeského,
Severočeského a Východočeského.
země Moravskoslezská z krajů Jihomoravského
a Severomoravského. [Zákon
č. 36/1960 Sb., o územním členění
státu.]
(2) Hranice zemí lze měnit jen se souhlasem příslušných
orgánů zemské samosprávy.
VARIANTA II
(3) Území hlavního města České
republiky Prahy jako země se stanoví zákonem
ČNR.
Země jsou právnickými osobami, které
vystupují v právních vztazích svým
jménem a na svou odpovědnost z těchto vztahů
vyplývající. Česká republika
neodpovídá za závazky zemí, země
neodpovídají za závazky České
republiky.
Hlavní města zemí a sídla zemských
orgánů stanoví zemské sněmy
svými zákony.
Země Česká, země Moravskoslezská
(popř. Praha) a jejich orgány mají právo
používat vlastní symboly a znaky ; symboly
a znaky stanoví zemské sněmy svými
zákony.
Při výkonu samostatné působnosti se
země řídí jen zákony FS a ČNR,
a dále obecně závaznými právními
předpisy vydanými ústředními
orgány ČSFR a ČR k jejich provedení.
Zemím přísluší samostatná
působnost v následujících věcech:
1) ustavování orgánů zemské
samosprávy a správy a vymezení jejich činnosti,
2) územní členění země
na okresy,
3) úprava a vyhlašování referenda,
4) hospodaření se svým majetkem, zejména
zabezpečování provozu, údržby
a správy:
a) pozemků a lesních pozemků, nestanoví-li
zvláštní zákon jinak,
b) vybraných silničních komunikací,
c) dálkových vodovodních řadů,
které slouží k zásobování
obcí vodou jen v územním obvodu země,
d) vodních toků a přehrad,
e) národních parků jejichž území
nepřesahuje územní obvod země,
f) archivů, muzeí, knihoven a vybraných kulturních
center,
g) historických památek a uměleckých
děl významných pro společenství
občanů země,
h) vybraných školských, zdravotnických
zařízení a ústavů sociální
péče,
i) budovy a zařízení sloužící
a patřící orgánům zemské
samosprávy a správy,
5) správa finančních zdrojů země,
zejména:
a) schvalování a kontrola rozpočtu země,
b) zřizování zemských fondů
a nadací,
6) kultura, sport a využití volného času,
7) veřejné stavby a práce,
8) turistický ruch,
9) živnostenské podnikání,
10) zemědělské a nezemědělské
družstevnictví,
11) zřizování s působností
výhradně na území země:
a) samosprávných profesních sdružení,
b) nemocenských pojišťoven,
c) Pozemkového fondu,
12) kontrola ve věcech patřících do
samostatné působnosti země,
13) udělování a odjímání
čestného občanství země,
14) udělování cen země za významná
umělecká, vědecká a jiná díla,
15) náprava nesprávných opatření
obecních, městských zastupitelstev, zastupitelstev
městských obvodů (popř. či
městských částí), obecních
a městských rad, rad městských obvodů
(popř. či městských částí)
vydaných v samostatné působnosti obce,
16) řešení opatření vyplývající
ze zvláštního zákona ve vztahu k obcím
[zákon ČNR č.
367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)]:
a) určování obcí za města a
rozhodování o tom, že obec přestává
být městem,
b) určování měst za statutární
města,
c) rozhodování o rozdělení obce na
dvě nebo více částí,
d) udělování souhlasu ke slučování
obcí, patří-li tyto do více okresů,
e) udělování znaku a praporce obci na základě
jejího návrhu, pokud obec nemá historický
znak a praporec,
f) přezkoumávání rozhodnutí
obcí vydaných na úseku samostatné
působnosti,
15) přijímání dalších
opatření stanovených zákony.
(2) Země zakládá, zřizuje, řídí
popř. ruší, právnické osoby,
orgány a organizace sloužící k plnění
úkolů vyplývajících ze samostatné
působnosti země:
a) pro uspokojování potřeb země jako
celku,
b) pro uspokojování potřeb několika
okresů v dohodě s nimi.
V těchto případech se může účastnit
podnikatelské činnosti právnických
a fyzických osob;rozsah stanoví zvláštní
zákon.
(3) Země vykonává funkci zakladatele u těch
právnických osob, jejichž správa přejde
podle zvláštního zákona ČNR do
působnosti země.
VARIANTA II
(doplní se odstavec 4)
(4) Země Praha v samostatné působnosti spravuje
i další záležitosti svěřené
ji zvláštním zákonem [zákon
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení)].
(1) Země k plnění svých úkolů
v samostatné působnosti vydávají pro
své územní obvody zemské zákony.
Základním zemským zákonem je zemský
statut (dále jen "Statut" ).
(2) Zemské zákony se publikují ve Sbírce
zákonů, popř. za podmínek stanovených
v zákoně o Sbírce zákonů [Zákon
č. 131/1989 Sb., ve znění zákona č.
426/ 1990 Sb.].
(1) Státní orgány ČSFR a ČR,
jakož i právnické osoby a organizace jimi řízené
potřebují k umístění stavby
regionálního významu na území
země souhlas zemské vlády. Tím není
dotčena nutnost splnění podmínek umístění
stavby nebo její části podle zvláštních
předpisů.
(2) Udělení souhlasu nemůže být
odmítnuto s výjimkou případu, kdyby
umístění stavby nebo její části
ohrozilo životní prostředí.
Země vykonávají státní správu
v rozsahu stanoveném zvláštními zákony
FS a ČNR (dále jen "přenesená
působnost" ) v následujících
záležitostech:
a) vnitřní obchod,
b) základní a střední školství.
c) státní kontrola,
d) územní plánování, územní
řízení a stavební řízení,
e) věci sdružovací a shromažďovací
nepřekračují-li územní obvod
země,věci matriční,
f) věci vnitřního pořádku (alter.
přestupkové řízení),
g) sociální zabezpečení,
h) životní prostředí.
(1) V oblasti přenesené působnosti se země
a její správní orgány řídí
zákony FS a ČNR a dále obecně závaznými
právními předpisy vydanými ústředními
orgány státní správy ČSFR a
ČR k jejich provedení.
Vláda ČR, nebo ústřední orgány
státní správy republik do, jejichž působnosti
náleží úseky státní správy
vykonávané odbory zemského úřadu
v přenesené působnosti, řídí
v rámci zákonů výkon státní
správy vydáváním obecně závazných
právních předpisů a v jejich mezích
vydáváním směrnic.
Zvláštní zákon ČNR stanoví
způsob náhrady nákladů, které
zemi vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené
působnosti.
(1) Zemský sněm (dále jen "Sněm")
je zastupitelským orgánem země.
(2) Zřizují se:
a) Sněm země České,
b) Sněm země Moravskoslezské.
VARIANTA II (v odstavci 2 se doplní písmeno c )
c) v Praze plní funkci Sněmu městské
zastupitelstvo.
(1) Sněm se skládá z poslanců. Poslancem
může být jen občan země, který
splňuje podmínku uvedenou v §3 odst. 3 a dosáhl
věku 21 let.
(2) Počet poslanců stanoví Sněmy svým
zákonem, přičemž jejich počet
nesmí pro zemi Českou přesáhnout 105
členů a pro zemi Moravskoslezskou 75 členů.
(1) Funkční období Sněmu je čtyřleté.
Volba nového Sněmu se koná v posledním
čtvrtletí volebního období.
(2) Funkční období končí schůzí
nově zvoleného Sněmu; to platí i pro
případ jeho rozpuštění.
(1) Poslanci Sněmu jsou voleni tajným hlasováním
na základě přímého, rovného
a všeobecného hlasovacího práva.
(2) Podmínky výkonu volebního práva,
způsob vyhlášení, organizace, řízení
a zjišťování výsledků voleb
včetně případného soudního
přezkumu výsledků voleb patří
do výlučné pravomoci Sněmu.
(1) Sněm rozhoduje o platnosti volby poslanců na
návrh příslušného výboru.
(2) Sněm stanoví podmínky a rozhoduje o tom,
zda jeho poslanci zanikl mandát.
Postavení, práva a povinnosti poslanců upraví
Sněm svým zákonem.Obdobným způsobem
bude upravena neslučitelnost funkce poslance s výkonem
jiné funkce nebo činnosti.
(1) Poslanci Sněmu přísluší právo
na plat a náhrada výdajů vzniklých
v souvislosti s výkonem funkce stejně jako právo
na bezplatné používání hromadných
dopravních prostředků.
(2) Podrobnosti stanoví Sněm zemským zákonem.
(1) Sněm na ustavující schůzi volí
předsedu, který stojí v jeho čele
a zastupuje zemi navenek.
(2) Předsedu zastupují v době jeho nepřítomnosti
Sněmem zvolení místopředsedové
ve stanoveném pořadí. Každý Sněm
může ustavit nejvýše tři místopředsedy.
(1) Sněm ustavuje jako svůj řídící
orgán Stálý výbor podle zásady
poměrného zastoupení. Počet členů
výborů se stanoví v rozpětí
9 - 11 osob.
(2) Sněm si jako své pracovní, iniciativní
a kontrolní orgány zřizuje výbory.
Musí vždy zřídit výbor právní,
rozpočtový, mandátový a imunitní.
Může rovněž zřizovat komise.
(3) Podrobnosti o organizaci a vnitřní struktuře
upraví Sněm v Jednacím řádu.
(1) Sněm v Jednacím řádu dále
upraví zejména:
a) postavení, vzájemné vztahy jednotlivých
orgánů a vedoucích pracovníků
Sněmu včetně způsobu jejich ustanovování
a odvolávání,
b) způsob zasedání a průběh
jednání Sněmu a jeho orgánů,
c) legislativní proces předkládání,
projednávání a přijímání
zemských zákonů.
(2) Dále stanoví pravidla pro hlasování
nebo volbu svých orgánů a podmínky,
za kterých je schopný usnášet se.
(1) Sněm zřizuje Kancelář, která
zajišťuje odbornou, právní a technickou
přípravu zasedání Sněmu a jednání
jeho orgánů.
(2) V čele Kanceláře stojí kancléř
kterého jmenuje a odvolává předseda
Sněmu. Kancléři přísluší
přijímání a propouštění
zaměstnanců Kanceláře.
(1) Sněmu přísluší rozhodovat
o všech otázkách patřících
do zemské samosprávy, pokud tento zákon nestanoví
něco jiného.
(2) Sněm může Stálý výbor
nebo Zemskou vládu pověřit plněním
úkolů, které přísluší
do samostatné působnosti země. Nemůže
se však jednat o činnosti uvedené v §
10 odst. 1 bod 1, 2, 5, 11, 13 a 15.
(3) Sněmu nepřísluší rozhodovat
v oblasti přenesené působnosti, nestanoví-li
zákon něco jiného.
(1) Za účelem rozvoje spravovaného území
může Sněm ve věcech, které spadají
do zemské samosprávy uzavírat dohody s jinými
zeměmi nebo jim na roveň postavenými samosprávnými
celky.
(2) Sněm může uzavírat na základě
zmocnění ČNR obdobné dohody i ve věcech,
které do zemské samosprávy nespadají.
(1) Zemská vláda je výkonným orgánem
země jak v oblasti samostatné, tak v oblasti přenesené
působnosti.Zabezpečuje úkoly a činnosti
svěřené ji tímto zákonem, jakož
i činnosti, kterými ji Sněm pověří;
podrobnější úpravu provede Sněm
ve Statutu.
(2) Zemská vláda je při výkonu samostatné
působnosti ze své činnosti odpovědná
Sněmu jako celek. Tím nezaniká přímá
odpovědnost jednotlivých členů.
(3) Při výkonu přenesené působnosti
je zemská vláda podřízená vládě
ČR.
(1) Zemská vláda se skládá z předsedy,
dvou místopředsedů, ředitele zemského
úřadu a vedoucích odborů zemského
úřadu.
(2) Předsedu zemské vlády volí Sněm
na období 4 roků.Předsedá vládě
a řídí její jednání
podle Jednacího řádu přijatého
zemskou vládou.
(3) Místopředsedy a členy zemské vlády
jmenuje na návrh předsedy zemské vlády
Sněm.
(1) Zemská vláda
a) řídí právnické osoby a zařízení
zřízené Sněmem,
b) jmenuje a odvolává jejich vedoucí pracovníky
nevyhradí-li si toto oprávnění Sněm
sám, nebo nepřenese-li ho vláda na jiný
orgán, a stanovuje jim mzdu,
c) vydává zemská nařízení
k provedení zemských zákonů, je-li
k tomu zmocněna.
(2) Pro zabezpečení své činnosti může
zřídit kancelář.
VARIANTA I
(1) Zemský úřad je výkonným
orgánem zemské vlády jak pro oblast samostatné,
tak pro oblast přenesené působnosti.
(2) Zemský úřad zřizuje zemská
vláda.
(3) Zemský úřad plní úkoly,
které na něj deleguje nebo mu uloží
zemská vláda.
VARIANTA II (doplní se odstavec 4)
(4) V Praze má postavení zemského úřadu
magistrátní úřad hlavního města.
(1) Ředitel zemského úřadu řídí
a organizuje jeho činnost, je nadřízený
všem pracovníkům a plní funkci vedoucího
organizace podle zvláštních předpisů.
(2) Vedoucí odborů zemského úřadu
při výkonu pravomocí členů
vlády podléhají předsedovi zemské
vlády.