Všeobecná část
Ze závěrů 7. zasedání ÚV
KSČ, které proběhlo v roce 1987 a závěrů
9. zasedání ÚV KSČ, mimo jiné
vyplývá, že mezi hlavní úkoly
přestavby hospodářského mechanismu
v letech 1988 až 1990 patří vydání
nových a novelizovaných právních předpisů
podle programu stanoveného vládou ČSSR tak,
aby tvořily právní základnu prací
na přípravě 9. pětiletého plánu.
Do uvedeného programu legislativních prací
schváleného usneseními vlády ČSSR
č. 283/1987 o právním zabezpečení
přestavby hospodářského mechanismu,
č. 2 a č. 65/1988 patří rovněž
novelizace zákoníku práce, kterou se navrhuje
provést zákonem, kterým se mění
a doplňuje zákoník práce.
Splnění náročných úkolů
v oblasti sociálně ekonomického rozvoje naší
společnosti vytýčených XVII. sjezdem
KSČ je nezbytné zabezpečit cestou intenzifikace
národního hospodářství. Byla
zdůrazněna potřeba přestavby hospodářského
mechanismu tak, aby v maximální míře
zajišťoval dosažení stanovených politických,
ekonomických a sociálních cílů.
V souvislosti s rozpracováním závěrů
sjezdu byly pod vedením strany analyzovány zkušenosti
a výsledky socialistické výstavby v průběhu
čtyř desetiletí. Výsledky této
analýzy jednoznačně potvrzují, že
bez kvalitativního zdokonalení výrobních
vztahů cestou hluboké a všestranné přestavby
hospodářského mechanismu nemůže
být otevřen prostor pro nezbytné kvalitativní
změny v rozvoji výrobních sil v souladu s
vývojem ve světě a v návaznosti na
to pro naplnění sociálních cílů
společnosti.
Přestavby hospodářského mechanismu
se také stává jednou z rozhodujících
podmínek a předpokladem přechodu naší
ekonomiky k intenzivnímu typu rozvoje. Uskutečnění
tohoto předpokladu a dosažení stanovených
cílů, ale současně i úspěch
samotné přestavby jsou podmíněny důsledným
prováděním takové hospodářské
a sociální politiky, při níž
urychlení hospodářského a sociálního
rozvoje bude spojováno především se
změnou kvality a se zaměřením na konečné
národohospodářské výsledky.
Základní orientace nového systému
řízení ekonomiky byla vyjádřena
v Zásadách přestavby hospodářského
mechanismu ČSSR a v navazujících dokumentech,
přijatých předsednictvem ÚV KSČ
a vládou ČSSR. Tyto dokumenty představují
základ Směrnic k zabezpečení komplexní
přestavby hospodářského mechanismu.
Uvedené směrnice konkretizují změny
v jednotlivých oblastech hospodářského
mechanismu a budou základem pro úpravu příslušných
právních předpisů.
K nejdůležitějším právních
předpisům v rámci přestavby hospodářského
mechanismu vedle nově vydaného zákona o státním
podniku, zákona o zemědělském družstevnictví
a zákona o bytovém, spotřebním a výrobním
družstevnictví, patří úprava
zákoníku práce. Úprava pracovněprávních
vztahů musí odpovídat ekonomickému
mechanismu společnosti.
Zákoník práce musí vyjadřovat
společenský stav a ekonomické potřeby
doby, v které bude uplatňován. Úprava
pracovních vztahů mezi pracujícími
občany a socialistickými organizacemi je významná
jak z ekonomických, tak ze společenskopolitických
důvodů. Ekonomický význam úpravy
pracovněprávních vztahů je dán
tím, že se v nich uskutečňuje plnění
úkolů organizací i celkového sociálně
ekonomického rozvoje společnosti. Společensko-politický
význam má obsah těchto vztahů proto,
že se jimi upravují podmínky, za nichž
se občané účastní na společenské
práci a řízení výrobního
procesu a že tedy jsou ukazatelem stupně socialistické
demokracie.
Současným záměrům rozvoje ekonomiky,
zvýšení její efektivnosti a progresivnímu
řízení společenské výroby
musí odpovídat důsledné prosazení
intenzifikačních faktorů ekonomického
růstu. Předpokládá to vymezit a zaručit
plnění úlohy lidského činitele
v novém hospodářském mechanismu tak,
aby se při organizaci společenské práce
zlepšilo plánovité usměrňování
zaměstnanosti včetně řešení
sociálně ekonomických důsledků
spojených se strukturálními změnami.
Vytvořit podmínky pro větší mobilitu
pracovních sil a jejich využití v souladu se
společenskými potřebami a maximální
produktivitou práce. Současně je nezbytné
upevnit pracovní kázeň a autoritu vedoucích
pracovníků, racionálně využívat
pracovní dobu a výrobní fondy. Dále
je třeba zabezpečit plné využití.
U vedoucích pracovníků uplatnit odpovědnost
za konečné přínosy pro společnost,
zlepšit předpoklady pro účinnou a přímou
organizační řídící práci,
dát jim optimální prostředky k prosazení
společenských záměrů. Dále
důsledně uplatňovat principy zásluhovosti
v odměňování podle výkonu a
zařazovat pracovníky do výrobního
procesu v souladu s jejich schopnostmi a důsledně
postihovat nekvalitní práci. Základním
měřítkem dalšího prohlubování
záruk práv a jistot pracovníků v pracovním
procesu se musí stát oprávněné
zájmy pracovníků, kteří odpovědně
plní své úkoly a chápou odůvodnění
zájmy společnosti.
Rozhodující místo v předkládané
novelizaci zákoníku práce zaujímá
uvolnění pohybu pracovních sil včetně
vytvoření podmínek pro operativnější
navazování vedlejšího zaměstnání,
zejména ve službách, při špičkových
zemědělských pracích a ve všech
dalších úzkoprofilových profesích,
upevnění pracovní kázně, úprava
mzdových otázek včetně mzdové
normotvorby, ochrana majetku v socialistickém vlastnictví
a posílení právních jistot pracovníků.
Uvedené nezbytné politickoekonomické předpoklady
přestavby vyžadují příslušné
úpravy ve všech částech zákoníku
práce, v nichž musí být současně
zohledněny právní úpravy provedené
v zákoně o státním podniku, v družstevních
zákonech, jakož i ve školských předpisech.
Přitom je nutno vycházet ze zásady, že
zákoník práce může upravovat
pouze vzájemná práva a povinnosti organizace
a pracovníka a nepřísluší mu
právní úprava organizačních
vztahů uvnitř organizací (která je
v kompetenci organizací samotných), ani úprava
činnosti orgánů podnikové samosprávy.
Schválení novely zákoníků práce
umožní zrušení cca 120 resortních
předpisů a řady dalších, zejména
mzdových předpisů.
Ekonomické důsledky realizace navrhovaných
právních úprav
Ekonomické dopady jsou oceňovány takto:
1. Na úseku vytvoření
podmínek pro mobilitu pracovníků a jejich
plnější využití pro práci
v jiných organizacích
a) Nutnost operativnějšího
provádění strukturálních změn
a mobilizace pracujících pro práci v efektivnějších
výrobních kapacitách s vysokou produktivitou
práce vyžaduje, aby organizacím bylo usnadněno
operativnější získávání
pracovníků. Uvolnění pohybu pracovních
sil sjednocením výpovědních dob, zrušením
výpovědních
důvodů na straně pracovníka, a tím
vytvoření možnosti pracovníků
odejít z organizace ve výpovědní době
dvou měsíců vytvoří podmínky
pro dosažení uvedeného cíle. Nelze odhadnout,
jaký konkrétní dopad na počty pracovníků
měnících zaměstnání
nová úprava přinese.
b) Zákoník práce umožní také
organizacím v souvislosti s případnými
organizačními změnami nebo snižováním
stavu pracovníků o nichž rozhodují ve
své pravomoci, použít, v případě
nutnosti nově formulovaného výpovědního
důvodu. Dopad na pohyb pracovníků z těchto
důvodů nelze odhadnout. To platní i o dalším
výpovědním důvodu, který umožní
organizacím působit na upevnění pracovní
a technologické kázně.
c) Potřebám organizací zaměstnávajících
pracovníky ve vedlejším zaměstnání
vychází vstříc nová úprava
vedlejších pracovních poměrů
a dohod o pracích konaných mimo pracovní
poměr. Dojde tím rovněž k zjednodušení
předpokladů pro zaměstnávání
externích pracovníků zejména ve službách,
při špičkových zemědělských
pracech, vykládce vagonů a při jiných
úzkoprofilových činnostech. Dopady na počty
pracovníků nelze odhadnout.
2. Případné zavedení zvláštní
dodatkové dovolení v rozsahu jednoho týdne
pro matky pečující např. o 3 a více
dětí by se dotýkalo 240 tis. pracovníků
ročně a 110 mil. Kč na mzdových nákladech.
3. Prodloužení přestávek na jídlo
z 15 na 30 minut podle názoru většiny resortů
nepředstavuje prakticky úbytek fondu pracovní
doby, neboť jde pouze o legalizaci současného
stavu (15 minutová přestávky není
téměř nikde dodržována a pokud
se delší přestávka na jídlo napracovává,
není napracování úplné a mnohdy
není ani proveditelné). V ekonomickém vyjádření
jde o 2,9 % fondu pracovní doby, což ve výrobní
sféře představuje úbytek cca 170 tis.
pracovníků. Podle stanovisek resortů by byla
tato opatření realizována bez dotací,
a hrazena z rezervy organizací, promítnutých
do hrubé produkce podniků.
4. Poskytnutí pracovního volna s náhradou
mzdy při doprovodu zdravotně postižených
dětí do zařízení sociální
péče nebo do internátní školy
se týká 17. tis. rodičů a nepředstavuje
úbytek pracovní doby, neboť tito rodiče
si dosud vybírali volno bez náhrady mzdy. Na mzdových
nákladech představuje cca 15 mil. Kč ročně.
5. Stanovení dovolené vychovatelů a ministrů
odborné výchovy na šest týdnů
se týká asi 58 tisíc pracovníků.
Na mzdových nákladech si vyžádá
cca 105 mil. Kčs ročně.
6. Zvýšení limitů pro odškodnění
pracovních úrazů a nemocí z povolání
bude činit cca 30 mil. Kčs ročně v
nákladech organizací, nikoliv však zvýšené
čerpání mzdových prostředků,
neboť jde o náhradu škody.
Uplatnění dílčích sociálních
opatření v pracovněprávní oblasti
uvedených v novele zákoníku práce
nesmí být podmiňováno dalšími
požadavky na finanční zdroje a pracovní
síly ze strany resortů.
Navrhovaná právní úprava náleží
podle čl. 22 písm. a) a čl. 37 odst. 1 písm.
b) ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,
o československé federaci, a § 42 písm.
a) zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních
ministerstev, do působnosti federace.
Zvláštní část
S ohledem na nové zákonné úpravy v
JZD a ostatních družstvech odkazuje zákoník
práce na příslušné zákony;
pracovní vztahy členů JZD a výrobních
družstev se budou řídit zákoníkem
práce, pokud to stanoví zvláštní,
tj družstevněprávní předpisy.
Tím se plně umožňuje účelná
aplikace příslušných ustanovení
zákoníku práce na členské vztahy.
Pokud kterékoliv družstvo bude zaměstnávat
občana v pracovním poměru nebo na základě
dohody o práci konané mimo pracovní poměr,
budou se tyto pracovněprávní vztahy plně
řídit zákoníkem práce, jako
tomu bylo dosud.
Protože je třeba věnovat prvořadou pozornost
rozvoji mezinárodní hospodářské
spolupráce, je v pracovněprávní oblasti
vláda ČSSR zákonem č. 52/1987 Sb.
zmocněna stanovit vymezené odchylky od zákoníku
práce pro pracovníky organizací nebo jejich
poboček se zahraniční majetkovou účastí
se sídlem v ČSSR, a to i tehdy, jde-li o organizace
zřízené občanskoprávními
smlouvami. Příslušné zmocňovací
ustanovení (§ 6) se navrhuje zpřesnit. V odstavci
2 uvedeného ustanovení se vyjadřuje úprava
pracovněprávních vztahů pracovníků
mezinárodních organizací, které jsou
subjektem mezinárodního práva veřejného
(mezistátní organizace). V odstavci 3 se navrhuje
úprava pracovněprávních vztahů
pracovníků organizací, jež nejsou subjekty
mezinárodního práva veřejného
a jsou vytvářeny zejména v rámci mezinárodní
socialistické ekonomické integrace.
Při úpravě pracovněprávní
subjektivity se navrhuje upravit i situace, kdy zákon případně
umožní, aby pracovněprávní subjektivitu
měla vedle organizace také její organizační
jednotka; v takovém případě musí
být v zájmu právní jistoty obou účastníků
pracovněprávního vztahu právně
zabezpečeno, že pracovník může
být v témže pracovněprávním
vztahu pouze k jedinému zaměstnavateli, tedy buď
k organizaci nebo k její organizační jednotce.
Právní zakotvení brigádních
forem organizace práce a odměňování
se navrhuje zabezpečit ustanovením o tom, že
při ,kolektivní formě organizace práce
a odměňování v organizaci je vedoucí
pracovního kolektivu vedoucím pracovníkem
organizace. Organizace budou přitom oprávněny
ve svých organizačních předpisech
blíže vymezit vztahy mezi organizací a příslušným
pracovním kolektivem.
Soulad se školskými předpisy se navrhuje provést
novou úpravou pracovněprávní subjektivity
občana. S občanem bude možno sjednávat
pracovněprávní vztahy (např. pracovní
smlouvu) od 15 let jeho věku, jako den nástupu do
práce však bude možno sjednat teprve den, kdy
občan dovrší povinnou školní docházku,
která je desetiletá. Osnova zákona pamatuje
na nezbytné výjimky, které umožní
výkon přiměřených lehkých
prací žákům mezi 15. a 16. rokem věku,
a žákům pomocných škol od 14 let
věku, kdy ukončují povinnou osmiletou školní
docházku. Úprava je koncipována ve vazbě
na úmluvu Mezinárodní organizace práce
č. 138/1973 o nejnižším věku, kdy
je přípustné zaměstnávání
(dosud ČSSR neratifikovanou).
Při účasti pracovníků na řízení
se navrhuje právně podložit význam a
úlohu kolektivních forem organizace práce
a odměňování a upevnit právní
závaznost kolektivních smluv. Proto se přímo
do zákoníku práce zařazují
některá opatření z dosud vydávaných
zásad vlády a ÚRO k uzavírání,
obsahu a kontrole kolektivních smluv a podle zmocnění
v osnově zákona má napříště
tyto zásady vydávat vláda ČSSR v dohodě
s Ústřední radou odborů nařízením.
Navrhuje se, aby zákoník výslovně
stanovil oprávnění organizací zakládat
v souladu s pracovněprávními předpisy
v kolektivních smlouvách mzdové a další
pracovněprávní nároky pracovníků.
Pracovněprávní nároky bude možno
v kolektivní smlouvě upravit pouze tehdy, bude-li
možnost příslušné úpravy
vyplývat pro organizaci z obecně závazného
pracovněprávního (mzdového) předpisu,
což odpovídá zásadě centrálního
řízení mezd a dalších pracovněprávních
plnění. Jiné závazky, tj. takové,
z nichž nevyplývají pracovněprávní
nároky jednotlivých pracovníků, bude
možno v kolektivní smlouvě upravit ve všech
případech, kdy příslušná
úprava nebude v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy (§ 20 odst. 2).
V § 23 se navrhuje systematicky upravit povinnost spolupráce
ústředních orgánů při
přípravě a vydávání
pracovněprávních předpisů a
ostatních právních předpisů
s příslušnými ústředními
odborovými orgány, popřípadě
s ústředním výborem NF ČSSR,
nebo s ústředními orgány státní
správy. Jde o pracovněprávní předpisy
vydávané federálním ministerstvem
práce a sociálních věcí, ministerstvy
zdravotnictví a sociálních věcí
republik, resortními ústředními orgány
federace a republik, jakož i o přípravu návrhů
zákonů a ostatních právních
předpisů, které se týkají důležitých
zájmů pracujících. Tato obecně
platná úprava spolupráce ústředních
orgánů na úseku normotvorby se vztahuje také
na realizaci všech příslušných
zmocnění k vydávání uvedených
právních předpisů, která jsou
obsažena v dalších ustanoveních zákoníku
práce.
K lepšímu zabezpečení společensky
nezbytných úzkoprofilových prací s
dosud trvajícím nedostatkem pracovních sil,
jako např. špičkových zemědělských
prací, služeb a dalších nedostatkových
činností, se navrhuje umožnit, aby pracovníci
na dobu své dovolené z hlavního zaměstnání
mohli uzavírat souběžný pracovní
poměr k výkonu práce v jiné organizaci,
a to případně i s plným pracovních
úvazkem, aniž k tomu byl třeba souhlas mateřské
organizace nebo oznámení. Tento souběžný
pracovní poměr nebude vedlejším pracovním
poměrem a nebude se na něj vztahovat zákaz
uvedený v § 25 odst. 1, podle něhož organizace
nesmí zaměstnávat v pracovním poměru
pracovníka, který neprokáže, že
skončil jeho předchozí pracovní poměr.
Tuto možnost ovšem nelze připustit u mladistvých
pracovníků vzhledem k jejich tělesnému
a duševnímu rozvoji, u pracovníků s
nárokem na dodatkovou dovolenou, zvláštní
dodatkovou dovolenou a u pracovníků, kteří
se povinně zúčastňují rekondičních
pobytů (tyto náležitosti jsou poskytovány
vybraným skupinám pracovníků proto,
že vzhledem k obtížnosti svého trvalého
zaměstnání nemohou dostatečně
regenerovat své pracovní síly v tří
nebo čtyř týdenní dovolené).
Vytvoření podmínek pro usnadnění
žádoucí mobility pracovních sil a jejich
účelné rozmístění a
efektivní využití se navrhuje realizovat zejména
v právní úpravě vzniku, změn
a skončení pracovního poměru.
Pokud jde o vznik pracovního poměru, navrhuje se
rozšířit okruh vedoucích pracovníků
ve významných vedoucích funkcích,
jejichž pracovní poměr bude vznikat jmenováním,
které provede vedoucí organizace; okruh těchto
vedoucích pracovníků má stanovit nařízení
vlády ČSSR. Při odvolání těchto
jmenovaných pracovníků z funkce je bude moci,
ve shodě s dosavadní právní úpravou
a praxí, organizace zařadit na jinou než sjednanou
práci odpovídající jejich kvalifikace,
i kdyby s tím pracovník nesouhlasil. Pracovníku
přísluší pak mzda podle vykonávané
práce.
Aby nemohlo být nadále zneužíváno
pracovního poměru na dobu určitou ke snižování
právní jistoty pracovníků o jejich
budoucím zaměstnání, popřípadě
aby jimi nebyl v rozporu s celospolečenskými zájmy
omezován volný pohyb pracovních sil, navrhuje
se omezit dobu, na kterou lze tento pracovní poměr
uzavřít, na tři roky, včetně
omezení možností jeho opětovného
sjednávání s týmž pracovníkem,
a v nařízení vlády ČSSR budou
vymezeny případy, kdy pracovní poměr
na dobu určitou nelze vůbec sjednat. Naopak se počítá
s nezbytnými společensky žádoucími
výjimkami, které umožní ve stanovených
případech sjednávat tyto pracovní
poměry na dobu delší než tři roky,
popřípadě je sjednávat opětovně.
Pracovní poměr na dobu určitou bude končit
jednak uplynutím doby a jednak ostatními způsoby
stanovenými zákoníkem práce pro skončení
pracovních poměrů na dobu neurčitou.
Dosavadní možnost sjednat zkušební dobu
nejdéle na jeden měsíc se navrhuje prodloužit
na tři měsíce, aby obě strany měly
delší dobu na rozhodnutí, zda budou v pracovním
poměru pokračovat. Dosavadní krátká
zkušební doba v praxi často vedla k jejímu
protiprávnímu obcházení sjednáváním
pracovního poměru na dobu určitou.
Pokud jde o změnu obsahu pracovní smlouvy, navrhuje
se v osnově zákona posílit postavení
organizace tím, že se jí umožňuje
převést pracovníka i bez jeho souhlasu na
jinou práci, jestliže proti němu bylo zahájeno
trestní řízení pro podezření
z úmyslné trestné činnosti spáchané
při plnění pracovních úkolů
ke škodě na majetku v socialistickém vlastnictví,
jakož i v případě, že pracovník
pozbyl dočasně předpoklady stanovené
právními předpisy pro výkon sjednané
práce (např. při dočasné ztrátě
řidičského oprávnění).
Aby nedocházelo k obcházení limitu 90 dní
v kalendářním roce, na něž může
být pracovník přeložen proti své
vůli do jiného místa, jeho vysláním
na pracovní cestu, jejíž doba není právním
předpisem omezena, vymezuje se rozdíl mezi pracovní
cestou a přeložením pracovníka do jiného
místa. Současně se navrhuje zavést
nový právní institut, jímž je
dohoda o dočasném přidělení
pracovníka k výkonu práce v jiné organizaci.
Bližší podmínky má stanovit nařízením
vláda ČSSR. Půjde zejména o případy
spolupráce organizací při zavádění
vědy a techniky do praxe a další případy
tzv. stáží.
Ke zvýšené ochraně těch odborových
funkcionářů, kteří se podílejí
na spolurozhodování odborových orgánů
s organizacemi, se navrhuje stanovit, že člena ZV
ROH, popřípadě nižšího odborového
orgánu, na který je přenesena pravomoc spolurozhodovat
s organizací, člena podnikové výboru
ROH nebo člena rozhodčí komise v době
jejich funkčního období a v době dvou
let po jeho skončení je možno převést
na jinou práci nebo přeložit do jiného
místa, nesouhlasí-li s tím pracovník,
jen s předchozím souhlasem nejen příslušného
odborového orgánu, ale navíc též
příslušného vyššího
odborového orgánu.
Při rozvázání pracovního poměru
dohodou činila organizacím v praxi potíže
právní domněnka, že organizace souhlasí
s návrhem na dohodu o rozvázání pracovního
poměru, jestliže do 15 dnů pracovníkův
návrh neodmítne. Protože nyní se navrhuje,
aby pracovník měl možnost dát dvouměsíční
výpověď i bez uvedení důvodu,
pozbývá toto ustanovení na důležitosti
a vypouští se.
Z důvodu uvolnění pohybu pracovních
sil se navrhuje zjednodušit postavení organizace i
pracovníka při rozvázání pracovního
poměru výpovědí. Výpovědní
doba se stanoví stejná pro obě strany v délce
dvou měsíců.
Navrhuje se výslovně stanovit, že organizace
rozhoduje samostatně ve své působnosti (popřípadě
na základě rozhodnutí orgánu, který
je k němu příslušný) o změně
svých úkolů, technického vybavení
nebo jiných organizačních změnách
a o snížení stavu pracovníků
za účelem zvýšení efektivnosti
práce a může dát z těchto důvodů
pracovníku výpověď.
Navrhuje se, aby u některých významných
funkcích bylo jako podmínka jejich výkonu
stanoveno periodické ověřování
způsobilosti k vykonávané práci (atestace).
Neúspěch při atestaci pak bude opravňovat
organizaci dát pracovníkovi výpověď
pro neplnění předpokladů stanovených
právním předpisem nebo požadavků
nezbytných pro výkon práce, což je výpovědní
důvod již podle dosavadních předpisů.
Dále se navrhuje podstatně rozšířit
možnosti organizace dát pracovníku výpověď
nejen pro zvlášť hrubé porušení
pracovní kázně, jak tomu bylo dosud, ale
i pro každé jednotlivé závažné
porušení pracovní kázně, jakož
i pro opakované méně závažné
porušení pracovní kázně. Přitom
se oproti dosavadnímu stavu sjednocuje rozlišování
méně závažné porušení
pracovní kázně, závažné
a opětovanost jak pro účely kárného
řízení, tak pro účel výpovědi
a okamžitého zrušení pracovního
poměru ze strany organizace. Lhůty pro dání
výpovědi z důvodu porušení pracovní
kázně se navrhuje prodloužit na dva měsíce,
aby se organizace nedostávala do časové tísně,
která někdy vyplývala z dosavadní
jednoměsíční lhůty.
Ustanovením, které chrání zdraví
pracovníků, zejména horníků,
je § 37 odst. 1 písm. a), který ukládá
organizaci povinnost převést pracovníka na
jinou práci z důvodů dosažení
nejvyšší přípustné expozice
i proti jeho vůli s nárokem na výplatu zvláštního
příspěvku horníkům. V případě,
kdy dosažení nejvyšší přípustné
expozice bude důvodem výpovědi (§ 46
odst. 1 písm. d)) bude horník chráněn
stejně jako pracovník se změněnou
pracovní schopností, který není zabezpečen
důchodem a kterému byla dána výpověď
pro organizační změny.
Navrhuje se zrušit výpovědní důvody
ze strany pracovníka a dvouměsíční
výpovědní dobu neprodlužovat, i když
dá pracovník výpověď z jakéhokoliv
důvodu nebo bez jeho uvedení. Tím se přizpůsobuje
čs. pracovní právo všem ostatním
státům RVHP, neboť v tomto směru bylo
jedinou výjimkou, která v řadě případů
bránila celospolečensky účelné
mobilitě pracovních sil.
Současně se navrhuje rozšířit
důvody pro okamžité zrušení pracovního
poměru ze strany organizace. Organizace bude moci použít
další důvod, jímž je pravomocné
odsouzení pro úmyslný trestný čin
spáchaný při plnění pracovních
úkolů nebo v přímé souvislosti
s ním k nepodmíněnému trestu odnětí
svobody na dobu nejméně šesti měsíců,
jakož i důvod, že pracovník porušil
nejen zvlášť hrubě, ale také opětovně
závažně pracovní kázeň,
aniž by bylo nadále nutno prokazovat, že jeho
ponechání v organizaci do uplynutí výpovědní
doby není možné z důvodu udržení
pracovní kázně v organizaci. Lhůtu
pro organizaci se navrhuje prodloužit z 15 dnů na
jeden měsíc.
Závodní výbory ROH udělují
předchozí souhlas k výpovědi a okamžitému
zrušení pracovního poměru ze strany
organizace. Jeví se účelným stanovit,
aby organizace měla možnost využít tohoto
předchozího souhlasu pouze ve lhůtě
dvou měsíců od jeho udělení.
I v těchto případech má být
navíc třeba předchozí souhlas příslušného
vyššího odborového orgánu k výpovědi
nebo okamžitému zrušení pracovního
poměru s pracovníkem v době jeho členství
v ZV ROH nebo v nižším odborovém orgánu,
na který je přenesena pravomoc spolurozhodovat s
organizací, člena podnikového výboru
ROH nebo člena rozhodčí komise v době
jeho funkčního období nebo v době
dvou let po jeho skončení.
Postup organizací při vydávání
pracovních posudků a potvrzení o zaměstnání
se navrhuje upravit tak, aby byla odstraněna zbytečná
administrativa, lépe vymezen pojem pracovního posudku
a zajištěno včasné seznámení
pracovníka s jeho obsahem, popřípadě
jeho vydání pracovníkovi v době, kdy
jej potřebuje k vyhledání nového zaměstnání.
Vzhledem ke zkrácení výpovědních
dob a z důvodu co nejrychlejšího zabezpečení
právní jistoty o skončení či
dalším trvání pracovního poměru
se navrhuje stanovit jednotnou lhůtu, v níž
bude moci účastník pracovního úkonu,
kterým se rozvazuje pracovní poměr. Dvouměsíční
lhůta (která nahrazuje dosavadní jednak 15demmé
a jednak tříměsíční
lhůtu) skončí za dva měsíce
poté, kdy měl pracovní poměr skončit
tímto rozvázáním. Pro skončení
pracovního poměru na základě jiné
právní skutečnosti, než je právní
úkon, není lhůta stanovena a lze proto neplatnost
uplatňovat kdykoliv.
K odstranění dosavadních častých
pochybností, k nimž docházelo v praxi, se navrhuje
přesněji vymezit pojmy hlavní pracovní
poměr (který poskytuje hlavní zaměstnavatelské
organizaci preferované postavení vůči
externím organizacím), vedlejší pracovní
poměr (který může vzniknout pouze vedle
hlavního pracovního poměru, a to případně
i u hlavního zaměstnavatele, jestliže jde o
jiný druh práce), a vedlejší činnost
(kterou je výkon jiného druhu práce po pracovní
době u téže organizace a lze ji vykonávat
formou souběžného nebo vedlejšího
pracovního poměru, popřípadě
na základě některé z dohod o pracích
konaných mimo pracovní poměr).
V zájmu rozvoje služeb, špičkových
zemědělských prací a jiných
úzkoprofilových činností se navrhuje
umožnit pružnější sjednávání
vedlejšího pracovního poměru a zabezpečuje
se, aby případné subjektivní postoje
některých organizací k vedlejšímu
zaměstnání jejich pracovníků
nebránily plnění uvedených celospolečensky
významných úkolů. Předchozí
souhlas hlavního zaměstnavatele se proto nahrazuje
písemnou oznamovací povinností pracovníka
o uzavření vedlejšího pracovního
poměru a možnost hlavního zaměstnavatele
dodatečně zakázat vedlejší pracovní
poměr je vymezena v zákoně.
Pracovník bude povinen sjednání vedlejšího
pracovního poměru oznámit bez zbytečného
odkladu organizaci, u které je v hlavním pracovním
poměru, a to písemně se stanovenými
obsahovými náležitostmi (např. předáním
kopie pracovní smlouvy) a nesplnění této
povinnosti bude jedním z důvodů, pro které
může hlavní zaměstnavatel dát
pracovníkovi příkaz z ukončení
vedlejšího pracovního poměru. Tyto důsledky
budou účinným preventivním nástrojem
k řádnému a včasnému plnění
oznamovací povinnosti.
Pro případ, že by to ekonomické a jiné
celospolečenské důvody vyžadovaly, se
navrhuje zmocnit vládu ČSSR, aby nařízením
stanovila omezení zaměstnání ve vedlejších
pracovních poměrech. Z důvodů administrativního
zjednodušení se oznamovací povinnost nebude
týkat krátkodobých vedlejších
pracovních poměrů nepřesahujících
souvisle jeden týden. Současně se navrhuje
umožnit též pružnější
ukončení vedlejšího pracovního
poměru. Výpovědní doba se zkracuje
z jednoho měsíce na 15 dnů, k výpovědi
ze strany organizace nebude třeba předchozí
souhlas odborového orgánu, neplatí zde zákazy
výpovědi ani povinnost nabízet pracovníkovi
před výpovědí jiné pracovní
místo atd. Uvedené výjimky se nevztahují
na jiné souběžné pracovní poměry,
tj. na případy, kdy pracovník není
v žádné organizace zaměstnán
v pracovním poměru na plný pracovní
úvazek (v hlavním pracovním poměru).
Navrhovanou úpravou se sleduje upevňování
pracovní kázně, důsledné uplatňování
dosavadních sankcí a možnost přísnějšího
postihu v závažných případech,
včetně zpřesnění dosavadní
úpravy v zájmu právních jistot pracovníků.
U vedoucích pracovníků má být
zvýrazněna povinnost uplatňovat jim svěřenou
kárnou pravomoc a jejich povinnosti při ochraně
majetku v socialistickém vlastnictví a upevňování
socialistické zákonnosti.
Požadavek na zjednodušení a urychlení
kárného řízení se navrhuje
realizovat oprávněním každého
bezprostředně nadřízeného vedoucího
pracovníka uložit důtku. Vedle vedoucích
pracovníků zmocněných k tomu vedoucím
organizace budou důtky ukládat všichni vedoucí
pracovníci svým přímo podřízeným.
Navrhuje se umožnit hmotný postih na základní
mzdě u všech pracovníků a její
snížení až o 15 %. V případech
opětovného závažného porušení
pracovní kázně má být prodloužena
až šest měsíců doba, na kterou
lze kárné opatření s hmotným
postihem uložit. V zájmu právní jistoty
se vymezuje pojem opětovného porušení
pracovní kázně. Zpřísňuje
se postih za požívání alkoholických
nápojů a zneužívání jiných
omamných prostředků v pracovní době
a na pracovištích organizace. Prodloužením
lhůty k uložení kárného opatření
na dva měsíce se umožňuje účinnější
vyvozování kárné odpovědnosti
a důslednější dodržování
stanoveného postupu.
V zájmu právních jistot se navrhuje stanovit
jednoroční lhůtu pro výkon kárných
opatření a dobu, kdy lze nejdříve
kárné opatření zahladit rozhodnutím
vedoucího pracovníka.
V souladu s úpravou přezkumného řízení
před rozhodčími komisemi se navrhuje stanovit
možnost zrušení kárného opatření
tím vedoucím pracovníkem, který kárné
opatření uložil (autoremedura). Návrhem
na rozšíření možnosti uložit
nové kárné opatření i na další
vedoucí pracovníky zmocněné vedoucím
organizace (při jejich vázanosti právním
názorem rozhodčí komise nebo soudu) a prodloužením
lhůty k uložení nového kárného
opatření na jeden měsíc se sleduje
odstranění potíží v případech
nepřítomnosti vedoucího organizace a při
doručování poštou.
Organizacím se navrhuje výslovně stanovit
povinnost vydat pracovní řád, a to zejména
s ohledem na některá další ustanovení
odkazující na bližší úpravu
v pracovním řádu (např. § 133
odst. 3, § 170 odst. 3).
V souladu s dosud platnými prováděcími
předpisy se navrhuje stanovit v zákoníku
práce maximální délku týdenní
pracovní doby na 43 hodin a u mladistvých do 16
let věku na 33 hodin. Aby se právní úprava
shodovala s účelnou a vžitou praxí při
vydávání vyhlášek o úpravách
pracovní doby a přesunech pracovního volna,
navrhuje se zmocnit federální ministerstvo práce
a sociálních věcí, aby podle zásad
vlády ČSSR stanovilo vyhláškou rozsah
zkrácení týdenní pracovní doby
bez snížení mzdy, popřípadě
aby stanovilo podmínky pro zavádění
pružné pracovní doby; také zmocnění
k přesunu dnů pracovního klidu, popř.
k jiným účelným přesunům
pracovní doby se převádí z vlády
ČSSR na federální ministerstvo práce
a sociálních věcí.
Výslovně se navrhuje upravit možnost individuální
úpravy pracovní doby dohodnuté s pracovníkem,
což odpovídá dosavadní praxi. S přihlédnutím
k dosavadnímu skutečnému stavu se prodlužují
přestávky v práci na jídlo a oddech
na 30 minut. K odstranění dosavadních pochybností
má být výslovně stanoveno, že
pracovní pohotovost může organizace pracovníku
nařídit v případech, za podmínek
a v rozsahu stanoveném v pracovněprávním
předpise; jinak ji lze s pracovníkem dohodnout.
Roční limit práce přesčas u
jednotlivce se navrhuje v zákoně stanovit na 150
hodin, aniž by měly příslušné
ústřední orgány dále oprávnění
povolovat výjimky do 180 hodin. tím odpadne dosavadní
administrativa s podáváním žádostí
na nadřízené ústřední
orgány. V rozsahu 150 hodin bude možno práci
přesčas pracovníku nařídit.
Další (s pracovníkem dohodnutá) práce
přesčas nad tento rozsah bude povolována
federálním ministerstvem práce a sociálních
věcí a ministerstvy zdravotnictví a sociálních
věcí republik na návrh příslušných
ústředních orgánů.
Navrženou právní úpravou dovolené
na zotavenou se sleduje podstatnější zjednodušení
úpravy, odstranění řady dosavadních
dosud nezbytných výjimek a administrativně
jednodušší postup organizací.
Především se upouští od podmínky
čekací doby (5 měsíců nepřetržitého
trvání pracovního poměru). Pracovníkovi,
který v kalendářním roce odpracuje
alespoň 60 dnů (vzhledem k pětidennímu
pracovnímu týdnu se požadovaný počet
odpracovaných dnů snižuje ze 75 na 60), vznikne
nárok na dovolenou za kalendářní rok,
popřípadě na její poměrnou
část (jestliže jeho pracovní poměr
netrval k organizaci celý kalendářní
rok). Neodpracuje-li pracovník ani 60 dní, vznikne
mu nárok pouze na dovolenou za odpracované dny,
tj. na 1/12 dovolené za 22 odpracovaných dnů.
Každý pracovník, který odpracoval alespoň
22 dnů, bude mít nárok na určitou
část dovolené, takže nebude třeba
zohledňovat různé dosud zvýhodněné
přechody pracovníků, kampaňové
a sezónní práce a jiné dosavadní
výjimky. Dosavadní délka dovolené
za kalendářní rok (zásadně
3 a 4 týdny) se s ohledem na ekonomické možnosti
zachovává.
Rozsah krácení dovolené na zotavenou za omluvenou
i neomluvenou nepřítomnost v práci a za vazbu
či výkon trestu bude stanovovat jako dosud vláda
ČSSR nařízením, přičemž
se vychází ze zásady, že se nárok
pracovníka krátí před i po vyčerpání
dovolené, neboť není ekonomický ani
sociální důvod rozlišovat, zda teprve
dovolenou nastoupí nebo zda ji již čerpal.
Délka dovolené vychovatelů a ministrů
odborné výchovy se upravuje na šest týdnů
bez ohledu na počet let v pracovním poměru
a započitatelných dob s ohledem na předpokládané
zkrácení odborné práce žáků
středních (zvláštních) odborných
učilišť ze čtyř týdnů
nejvýše na dva týdny, kterou stanoví
školský zákon.
Organizace bude moci určit pracovníkovi čerpání
dovolené i bez předchozího odpracování
stanoveného počtu dnů, jestliže lze
předpokládat, že pracovník tuto podmínku
dodatečně splní. Pokud se tak nestane, bude
pracovník povinen vrátit organizaci odpovídající
část vyplacené náhrady mzdy.
Navrhuje se, aby byla stanovena možnost dočerpání
dovolené za příslušný kalendářní
rok ve stanovených výjimečných případech
až do konce příštího kalendářního
roku. Organizace bude však povinna určit pracovníkovi
v každém kalendářním roce čerpání
dovolené v minimálním rozsahu dvou týdnů,
jestliže mu na ni vznikne nárok. Důvody pro
přerušení dovolené se navrhuje rozšířit
o důvod ošetřování nemocného
člena rodiny.
Aby bylo možno pružněji reagovat na závažné
potřeby národního hospodářství,
navrhuje se zmocnit vládu ČSSR ke stanovení
podmínek a délky nároku na zvláštní
dodatkovou dovolenou pro další pracovníky,
kteří vykonávají mimořádně
důležité práce pro ekonomický
rozvoj společnosti, a pro pracovnice a osamělé
pracovníky pečující o více
dětí.