Domnívám se však, že i tak nebude jednoduché
vždy přesně najít znečišťovatele
ovzduší i vod. Ze bude i složitý odhad
negativních dopadů.
Proto bych chtěla požádat všechny naše
poslance a doporučit dnešnímu jednání,
aby vyjádřilo podporu tomuto úsilí.
Snad jsme se mírně odklonila od projednávané
socialistické zákonnost. Vždyť v řadě
případů opravdu nejde o trestnou činnost
anebo alespoň v menším rozsahu.
Ale naši občané začínají
být, a myslím právem, citlivější
na řešení těchto záležitostí.
Proto se domnívám, že i v tomto smyslu je třeba
na uvedené problémy upozornit. Přitom samozřejmě
neztrácet se zřetele upevňování
socialistické zákonnosti v naší společnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, těmito několika
podněty jsem chtěla přispět k našemu
dnešnímu jednání. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Aleně Dondové, prosím generálního
prokurátora ČSR soudruha Jaroslava Krupauera o slovo.
Generální prokurátor ČSR Jaroslav
Krupauer: Soudruhu předsedo České národní
rady, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dovolte,
abych doplnil údaje obsažené ve zprávě
Nejvyššího soudu ČSR o poznatky orgánů
prokuratury. Zprávu, kterou předložil Nejvyšší
soud ČSR, oceňuji jako velmi věcný,
objektivní a zasvěcený pohled na současný
stav zákonnosti. Poznatky prokuratury jsou v mnohém
velmi blízké, i když úhel pohledu a
rozsah informací získaných při výkonu
prokurátorského dozoru nemohou být totožné
s těmi, které při svém rozhodování
shromažďují soudy a ostatní justiční
orgány.
Plně se ovšem shoduji s předsedou Nejvyššího
soudu i s názory vyslovenými v diskusi o tom, že
důsledné dodržování socialistické
zákonnosti, a to všemi státními orgány,
organizacemi a občany neustále nabývá
na významu. Právě v podmínkách
probíhající přestavby života
společnosti a prohlubování socialistické
demokracie je dodržování socialistické
zákonnosti naprosto nezbytné. Je totiž zárukou,
že při přestavbě nebude narušena
hospodářská a politická stabilita
naší společnosti. Není pochyb, že
snahy o vyvolání napětí, chaosu a
sociálních otřesů představují
vážné nebezpečí pro úspěšný
průběh přestavby.
Rozvoj socialistické demokracie nelze ani zaměňovat
s oslabením pořádku, kázně
a zákonnosti. K tomu směřuje i požadavek
všestranného rozvíjení právních
základů státu: na jedné straně
soustavně vytvářet pevné záruky
demokratických práv občanů, plně
je respektovat, současně ale nekompromisně
chránit socialistické vymoženosti, účinně
střežit společenské zájmy a od
každého občana vyžadovat svědomité
plnění jeho povinností.
Právě v tomto smyslu pracovníci prokuratury
v ČSR v současné době chápou
svou úlohu při upevňování socialistické
zákonnosti.
Základní povinnost orgánů prokuratury
v ČSR spatřujeme v nekompromisním postihu
každého, kdo se dopustil porušení zákona,
ale současně se nesmiřujeme se žádnou
nezákonností ve vlastní práci, čelíme
neodůvodněným zásahům do zákonných
práv občanů.
Značného politického významu dnes
nabývá boj proti trestné činnosti.
V ČSSR na rozdíl od mnoha kapitalistických
států průmyslově vyspělých
zemí - i řady socialistických států
- nenastal v posledních letech růst kriminality.
Jak tu bylo konstatováno, její stav stagnuje a nedaří
se jej výrazně omezovat. K obratu při omezování
kriminality je třeba dále zdokonalovat systém
sociální prevence, do které by byla zapojena
široká řídící, hospodářská
a společenská sféra. A dále boj proti
kriminalitě může být účinný
jen tehdy, bude-li veden ve vzájemné součinnosti
všech účastněných orgánů,
především Sboru národní bezpečnosti,
prokuratury, soudů a všech kontrolních a inspekčních
orgánů. Někdy však resortní přístupy
vedou k nežádoucí roztříštěnosti,
k byrokratickým průtahům nebo škodlivému
soutěžení. Ve společnosti je třeba
důsledněji posilovat nesmiřitelnost vůči
protispolečenské činnosti všeho druhu.
Odmítáme názor, jako by demokratizace života
naší společnosti nutně znamenala oslabení
boje s protispolečenskou činností. Právě
výrazem socialistického humanismu nejsou ohledy
na protispolečenské a kriminální živly,
ale důsledná ochrana poctivých občanů
a jejich pokojného života v prosperující
socialistické společnosti. Proto považujeme
za svou povinnost v zájmu socialistické společnosti
a jejích členů zajistit, abychom ve všech
případech proti porušení zákona,
zejména proti trestné činnosti, postupovali
energicky, kvalifikovaně, v přísném
souladu se zákonem. Poznamenávám, že
nutnost důsledného dodržování
zákona nedovoluje např. podstatně snížit
počet osob postavených před soud, jak bylo
uvedeno ve zprávě zpravodaje. Výrazně
změnit limit trestní politiky je podle mého
soudu možné jenom změnou trestního zákona,
jehož novela je právě v zastupitelských
sborech projednávána.
Soudružky a soudruzi, specifickým rysem společenské
přestavby je skutečnost, že v ní spatřují
svou příležitost i odpůrci socialismu,
lidé, kteří chtějí zneužívat
demokratizace ke svým cílům. Ale v socialistické
demokracii nelze zneužívat demokratických práv
k nedemokratickým cílům, k podrývání
moci pracujících. Každý, kdo poruší
zákony socialistického státu, kdo útočí
proti platným ústavním principům,
musí počítat s trestní odpovědností.
Boj proti protisocialistickým strukturám je ovšem
především záležitostí politického
a ideologického působení. Trestní
odpovědnost socialistický stát uplatňuje
až po vyčerpání všech mírnějších
prostředků v těch ojedinělých
případech, kdy už nelze postupovat jinak. Náš
stát plně respektuje práva a svobody občanů
a chrání je v souladu i s přijatými
pakty a dalšími dokumenty o lidských právech,
ale ani pod záminkou ochrany lidských práv
nelze zpochybňovat jeho právo zakročovat
proti porušovatelům zákona a veřejného
pořádku.
Značná pozornost zde oprávněně
byla věnována ochraně socialistické
ekonomiky. I poznatkům prokuratury odpovídá
zjištění, že v řadě organizací
vedoucí pracovníci nepřistoupili důsledně
k zabezpečování úkolů stanovených
k odstranění negativních jevů, že
přetrvává nízká účinnost
vnitřního kontrolního systému a v
organizacích se neprosadila nesmiřitelnost s projevy
protispolečenského jednání.
Tento stav je jednou z hlavních příčin,
že dnes už téměř polovina stíhaných
pachatelů je motivována zištností, snahou
o neoprávněné obohacování.
Spotřebitelný přístup, který
povyšuje hmotný majetek na základní
smysl života vede k obohacování bez všech
zábran. Za této situace pokládám za
úspěch, že se u nás nevytvořila
ani stínová ekonomika ani organizovaná zločinnost
typu mafie. Přes to však výskyt a závažnost
případů negativních jevů v
této oblasti ukazuje na nezbytnost účinněji
postupovat proti projevům neodpovědnosti a nekázně,
proti prosazování dílčích zájmů,
proti nezákonnému obohacování a korupci.
To také považujeme za nepominutelný přínos
prokuratury ke strategii urychlení sociálního
a ekonomického rozvoje společnosti.
Jak bylo uvedeno ve zpravodajské zprávě,
změny právního řádu probíhající
v ekonomice, zvyšují požadavky i na činnost
prokuratury. Prokurátorský dozor musí účinněji
přispívat k jednotě zákonnosti při
uplatňování ekonomické samostatnosti
podniků, družstev a dalších organizací.
Dozorem chceme prosadit plnění právních
povinností těchto subjektů vůči
státu za současného respektování
právních předpisů k rozvíjení
socialistického podnikání.
I prostředky prokurátorského dozoru chceme
působit k tomu, aby ve všech orgánech a organizacích
účinněji fungoval právní mechanismus
na ochranu svěřeného majetku, k dodržování
disciplíny v dodavatelsko-odběratelských
vztazích a k upevňování pracovní
kázně; od vedoucích pracovníků
vyžadujeme, aby k tomu aktivizovali pracovní kolektivy
a vyvozovali odpovědnost za porušování
právních předpisů. Nemalý význam
má i pozornost orgánů prokuratury věnovaná
aktuální problematice ochrany a tvorby životního
prostředí.
Hlavní příčinu porušování
zákonnosti při ochraně životního
prostředí spatřujeme v trvajícím
rozporu mezi požadavky obsaženými v právních
předpisech a materiálními podmínkami
pro jejich důslednou aplikaci. To vede u mnoha hospodářských
pracovníků k podceňování ochrany
životního prostředí i k nedůslednosti
správních orgánů při prosazování
zákonnosti, zejména při ukládání
sankcí.
Proto je dozor prokuratury při ochraně životního
prostředí orientován především
na prosazení zákonnosti v řídící
a kontrolní činnosti národních výborů
k preventivnímu působení, ale i na trestní
stíhání osob odpovědných za
hrubé porušení povinností při
ochraně životního prostředí.
Z hlediska prevence se ukázalo jako velmi účinné
informování poslanců České
národní rady o poznatcích shromážděných
prokuraturou o stavu zákonnosti při ochraně
životního prostředí zvláště
z krajů nejvíce ohrožených.
V úsilí o dodržování zákonnosti
připadá prokuratuře vždy významná
úloha. Aktivita orgánů prokuratury při
výkonu dozoru v posledních letech soustavně
vzrůstá, stoupají počty věcí
vyřízených ve všech druzích agendy.
Značně vzrostl i počet podnětů
a stížností, s nimiž se občané
obracejí na prokuraturu se žádostí o
odstranění nezákonnosti. Zajišťovat
ochranu zákonných práv občanů
považujeme za důležitou povinnost prokuratury.
Zvláštní pozornost věnujeme situacím,
kdy uplatnění zákonných práv
občana je objektivně ztíženo, např.
je-li ve vazbě, zadržen ve výkonu trestu odnětí
svobody, v ochranném opatření při
výkonu opatření podle zákona o zdraví
lidu, u osob, kterým vznikla újma trestním
činem apod.
Přes vynaložené úsilí o značný
rozsah vykonávané práce však není
efektivnost našeho dozoru uspokojivá, protože
se nepromítá odpovídajícím
způsobem ve stavu zákonnosti. Zčásti
je to způsobeno příčinami širší
povahy, které prokuratura nemůže sama dostatečně
ovlivnit. Je totiž nepochybné, že stav zákonnosti
se v posledních letech u nás výrazně
nezměnil, porušování zákonnosti
se zdaleka ještě na žádném úseku
nestalo výjimečným jevem, ale přetrvávají
nedostatky i v naší vlastní činnosti.
Aktivita prokuratury nedosahuje vždy potřebné
kvality a leckdy v ní převažují formální
rysy. Nesporně se ovšem zlepšuje rychlost a úroveň
trestního řízení, zvláště
ve vazebních věcech. I nadále však dochází
k nedůvodnému zahajování trestního
stíhání a k povrchnímu zkoumání
důvodů vazby. Přetrvávají nedostatky
v posuzování stupně společenské
nebezpečnosti činu, což má za následek
nedostatečné diferencování postihu
jejich pachatelů.
Každý nedostatek v naší práci negativně
ovlivňuje úroveň právního uvědomění
občana. Úcta k zákonu, vědomí
nutnosti zákon dodržovat, přesvědčení
o reálnosti základních demokratických
principů, obsažených v našich právních
normách, závisí od osobních zkušeností
občana. Proto orgány prokuratury ve své činnosti
jsou vedeny k tomu, aby důsledně zajistily, že
každé porušení zákona bude odhaleno
a vůči odpovědné osobě bude
v nejkratší době vyvozena zákonná
odpovědnost. My jsme přijali v poslední době
opatření k zajištění veřejné
informovanosti o práci prokuratury a k rozšíření
naší spolupráce s hromadnými sdělovacími
prostředky.
Jsme přesvědčeni, že účinnějších
výsledků vůbec při upevňování
zákonnosti dosáhneme zvláště
tenkrát, jestliže budeme postupovat iniciativně,
důsledně a v přísném souladu
se zákonem, jestliže naši pracovníci budou
projevovat ve své činnosti vysokou odbornou kvalifikaci,
nesmiřitelnost s porušením zákona vždy
úctu k občanům, k lidem, s nimiž přicházejí
do styku.
Naše úsilí o zvýšení dozoru
prokuratury je širší. Přestavba na prokuratuře
je spojena s podstatnou změnou metod a stylu práce
na všech úsecích. Aktivní přístup
k řešení problémů spojujeme s
odstraňováním byrokratických forem
řízení a zvyšování kontroly
plnění přijímaných opatření.
Zvyšujeme samostatnost okresních a krajských
prokurátorů, vytváříme kádrové,
materiální a organizační předpoklady
pro jejich vyšší akceschopnost.
Všechny tyto změny směřují ke
zjednodušení řídící, personální
a ekonomické činnosti uvnitř resortu. Zároveň
za podpory stranických orgánů a orgánů
České národní rady činíme
některá nezbytná opatření pro
kádrové a ekonomické zajištění
činnosti prokuratury v následujícím
období.
Soudružky a soudruzi poslanci, chci vás ujistit, že
i v nadcházejícím období orgány
prokuratury v České socialistické republice
budou své úkoly plnit s maximální
snahou přispět svým dílem k upevnění
socialistické zákonnosti v naší společnosti.
Naše činnost musí podporovat proces přestavby
a demokratizace, chránit vše, co slouží
socialistické společnosti a bojovat proti všemu,
co ji poškozuje. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
generálnímu prokurátorovi ČSR soudruhu
Jaroslavu Krupauerovi. Soudružky a soudruzi, všichni
přihlášení poslanci a poslankyně
do diskuse diskutovali. Přeje si ještě někdo
slovo? Ne. Můžeme rozpravu uzavřít.
Než dáme závěrečné slovo
soudruhu předsedovi Nejvyššího soudu,
tak na některé připomínky nebo dotazy
odpovědí soudruzi ministři Prokopec, Kašpar
a Hojer. I když - znovu opakuji budeme se k věcem
vracet a teprve po pečlivém prostudování
všech diskusních příspěvků
budeme mít trochu času, abychom se na věci
podrobněji podívali.
Ministr zdravotnictví a sociálních věcí
ČSR Jaroslav Prokopec: Soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi, soudruh Mečl právem vytknul ministerstvu
zdravotnictví a sociálních věcí,
že není na stole prováděcí nařízení
k zákonu o alkoholismu a ostatních toxikomaniích.
Vy všichni ve výborech velice dobře víte,
jak těžko se zákon rodil, jak byl označován
za maximalistický, puritánský a jak jsme
se pohybovali při jeho vypracování - řekl
bych - z jednoho extrému do druhého, nehledě
na to, ze tento zákon nebo jeho novela ležela v zásuvkách
na federální vládě čtyři
nebo pět let. V čem je věc?
Za prvé - abych odpověděl konkrétně
- v posledním Úředním listě
na přechodu listopadu a prosince prováděcí
nařízení vyjde. Spor byl v otázkách
tak, jak byly odstraněny v průběhu jeho přípravy
tedy ve výborech - dopravy agresivních osob - zda
mezi vnitrem nebo zdravotnictvím - v otázkách
poplatků, které nebyly přímo stanoveny.
A to se obracím na soudruha Šafaříka,
jistě seděl v těch výborech, když
se to z návrhu dostávalo ven, financování,
finančního postihu a všech dalších
otázek, které byly tehdy označeny do zákona
dané - adekvátní. Připomínka
správná, řeší se od 1. 1. 1990
prováděcí nařízení bude
k dispozici.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Prokopcovi, o slovo se přihlásil ministr
soudruh Kašpar.
Ministr spravedlnosti ČSR Antonín Kašpar:
Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, při
projednávání zprávy o stavu zákonnosti
v naší republice zpravodajská zpráva
přednesená soudruhem profesorem Mečlem, ale
i některé připomínky poslanců,
zejména u soudruha poslance Kuny ukazují na problémy,
pokud se týká přechodu odsouzených
z výkonu trestu do občanského života
a především do pracovní činnosti.
Musím konstatovat, že v této oblasti existuje
řada problémů, které právem
zde byly nastolené. Bude nutné je. postupně
překonávat a řešit. Vedeme Sbor nápravné
výchovy, ale v průběhu výkonu trestu
zejména u recidivistů dbal vedle jiného na
to, aby těmto osobám vštípil určité
základní zásady vztahu k práci, tedy
i zásadu pracovat a prací se živit. To se nám
daří po dobu výkonu trestu. Musím
konstatovat, že ve výkonu trestu nemáme zásadní
potíže, že by tito odsouzení nepracovali
a neplnili tak říkajíc určité
pracovní normy. Je však skutečností,
že převážná část
odsouzených pracuje především má-li
potřebný dohled. Jakmile přejdou do občanského
života, kde není potřebný dozor, tak
vztah k práci se velmi zhoršuje a je příčinou
toho, že pracovní kolektiv či zaměstnavatelé
se s těmito pracovníky loučí a ukončují
pracovní poměr. My vedeme orgány k tomu,
aby po skončení výkonu trestu dohodly s konkrétním
odsouzeným místo, kam přejde a bude pracovat.
Jednáme se zaměstnavatelem, tedy dohodneme, aby
odsouzený vyšel z trestu a přešel na konkrétní
pracoviště v závodu a podniku. Musím
ovšem konstatovat, že pouze asi 20 % odsouzených
toto dojednání nebo sjednání pracovního
místa respektuje a těch 80 % to nerespektuje, dochází
jinam mimo kontrolu orgánů Sboru nápravné
výchovy a ostatně i Sboru národní
bezpečnosti. My jsme uvažovali o námětu,
který přednesl poslanec Kuna. Jsme toho názoru,
že v nové soustavě naší ekonomiky,
kdy jsme zavedli státní podniky, je nereálné,
abychom těmto podnikům ukládali povinnost,
že musí zaměstnávat toho či onoho
pracovníka, který je propuštěn z výkonu
trestu. Myslíme si však, že zatím existuje
dost zaměstnání, pokud bude vůle u
těchto občanů, aby řádně
pracovali a prací prokázali v pracovním kolektivu,
že chtějí pracovat a zařadit se řádně
do pracovního života. Tolik k dotazu poslance soudruha
Kuny.
Soudružky a soudruzi, my věnujeme v souladu s názorem
zpravodajské zprávy velkou pozornost ukládání
trestům majetkové povahy, a to v souladu s názorem
Nejvyššího soudu ČSR. Myslím, že
naše soudy v průběhu posledních dvou
tří let změnily svou praxi tak, že využívají
daleko šířeji možnosti ukládat
majetkové tresty, především tresty peněžité
a tresty nápravného opatření.
K dnešnímu dni máme 22 % trestů nápravných
opatření a více než 20 % trestů
peněžitých. To odpovídá trendu,
který jsme si vytyčili a který zde připomínala
zpravodajská zpráva České národní
rady. My v tomto směru budeme dále pokračovat,
povedeme soudy k tomu, aby i nadále využívaly
majetkové tresty tam, kde motivem trestné činnosti
byla ziskuchtivost, snaha opatřit si potřebný
zdroj příjmů nikoliv prací, ale nezákonnou
činností. Tolik k této praxi, která
zde je.
Za třetí bych chtěl ke zpravodajské
zprávě uvést, že je skutečně
pravdou, že jsou problémy a potíže při
absolvování protialkoholního léčení.
K dnešnímu dni můžeme říci,
že máme celkem 820 občanů, jimž
soudy řádně uložily protialkoholní
léčení a kteří čekají
na řádný výkon. To je ovšem otázka
státní zdravotní správy, která
musí zabezpečit, aby bylo možno tento výkon
realizovat.
My z jedné třetiny realizujeme výkon protialkoholní
léčby v podmínkách Sboru nápravné
výchovy při pracovní činnosti v podstatě
při minimálních nákladech státní
zdravotní správy. Náklady jsou velmi vysoké,
a to je také příčinou, že ne
ve všech krajích je potřebný rozsah
míst - postelí, aby bylo možno toto opatření
realizovat. Je však třeba zvážit, zda
osoby, které si samy způsobily tento stav, které
se svým způsobem sebepoškodily, má stát
v plném rozsahu léčit a všechny náklady
také za ně hradit. Nejde - znovu říkám
- o náklady malé. Navíc efektivnost této
léčby je velmi sporná. Někteří
odborníci ukazují 12 %, druzí 20 % - rozhodně
však není na žádoucím stupni. Tolik
několik poznámek k dotazu poslanců, které
byly předneseny při dnešní diskusi.
Děkuji.