Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jaroslavu Šafaříkovi, slovo má
poslanec Ladislav Liška, připraví se poslanec
Stanislav Kuna.
Poslanec Ladislav Liška: Vážený
předsedo České národní rady,
soudružky a soudruzi poslanci, jistě není třeba
zvláště zdůrazňovat, že
nedílnou součástí komplexní
přestavby je prohlubování a zdokonalování
socialistické demokracie, která je jednou ze základních
podmínek rozvoje iniciativy našich občanů.
Neméně důležitou a svým způsobem
i rozhodující podmínkou, je i dodržování
zákonů a ostatních právních
předpisů, ale i plné posilování
právních záruk našich občanů
i ochrana jejich majetku, osobnosti a oprávněných
zájmů. Naše poznatky o současném
stavu dodržování socialistické zákonnosti
ukazují, že vedle kladných výsledků
stále přetrvávají v dodržování
socialistické zákonnosti i nedostatky, které
nepříznivě ovlivňují celkový
vývoj naší společnosti, a to proto,
že dosud se nepodařilo dosáhnout rozhodnějšího
obratu v omezení vlivu těch faktorů, které
nepříznivě působí na stav a
vývoj kriminality.
Předložená zpráva Nejvyššího
soudu ČSR, kterou projednaly všechny výbory
České národní rady, věcně
popisuje danou problematiku a z jejího obsahu je zřejmé,
že na činnost soudů a státních
notářství jsou kladeny vysoké nároky
jak po stránce odborné, tak i administrativní.
Nebylo by však správné, abychom posuzovali
obsah zprávy pouze z pohledu čísel, kolik
bylo odsouzených, ale měli bychom se hlouběji
zamyslet nad otázkou proč tomu tak je a kde jsou
vlastní příčiny trestné činnosti
mládeže i dospělých.
Postupující přestavba naší společnosti
bude klást daleko větší nároky
na práci justičních orgánů
i výkonných a zákonodárných
sborů. Náš výbor proto zastává
názor, že předkládané zprávy
orgánům České národní
rady by měly obsahovat větší analytický
přístup s vyhodnocením dosavadních
postupů a opatření, či v tomto případě
postihů, aby mohli poslanci vyjádřit kvalifikované
stanovisko ve svém usnesení.
Soudružky a soudruzi, význačnou část
v trestní činnosti stále představují
trestné činy a přečiny narušující
naši ekonomiku. Jistě by byla celá řada
příkladů z jednotlivých odvětví.
Na našem úseku jde například o manka
v obchodních organizacích či trestné
případy v dopravě a bohužel jedněch,
ani druhých není málo. Není přece
logické, aby s růstem dopravních prostředků
na našich silnicích, rostla v přímé
úměře i dopravní nehodovost. Jestliže
vezmeme za skutečnost, že se na dopravních
nehodách podílí technický stav vozidel
necelým 1 %, pak zbývající příčiny
jsou v lidech samých. Bezohlednost našich řidičů
vůči sobě, ostatních uživatelům
komunikací i vůči chodcům a opačně
je až zarážející a patrně
i v této oblasti jsme na jednom z předních
míst v Evropě. A to již raději ani nemluvím
o lidech, kteří zraní jiného účastníka
dopravy a tohoto ponechají svému osudu. Nevím
zda příčinou tohoto jednání
je strach z následků, nebo nízká citová
a morální výchova našich občanů.
Svůj neblahý vliv na počtu dopravních
nehod má však i požívání
alkoholických nápojů. Jestliže si říkáme,
že rozvoj motorizace, který není ani u nás
zanedbatelný a stále roste, je určitým
ukazatelem průmyslové vyspělosti a výše
životní úrovně, pak bychom i těmto
otázkám měli věnovat hlubší
pozornost. Náš výbor je toho názoru,
že právě na úseku výchovy našich
dětí by měla být věnována
velká pozornost morální a citové výchově
dětí, a to nejen v rodinách, ale i ve školách
a v celé společnosti. Právě škola
má v celém cyklu své nezastupitelné
místo v přípravě a tvarování
budoucího občana naší společnosti.
Nebylo by také asi na škodu, kdyby již naše
základní školy věnovaly určitou
část svých osnov výchově budoucích
kavalírů silnic.
Dalším z negativních rysů, který
hluboce zakořenil v naší společnosti,
je úplatkářství a takzvané
úsluhy všeho druhu. Tento nekalý jev v naší
společnosti se nedaří odstraňovat
mimo jiné proto, že se neřeší příčiny
a poukazuje se pouze na nedostatky. S tím však již
v dalším období nevystačíme.
Tento jev se navíc nevyskytuje pouze mezi občany,
ale při špatně fungujících dodavatelsko-odběratelských
vztazích i mezi hospodářskými organizacemi.
Neméně významnou oblastí, která
může ovlivnit růst porušování
zákonnosti je i umožnění individuální
činnosti občanů. Neměli bychom proto
čekat až k tomuto stavu dojde, ale již s předstihem
vytvářet taková opatření, která
by nezákonné jevy udržela na nízké
úrovni. Je zcela logické, že velký vliv
působení a pravomoci mají na tomto úseku
národní výbory. Je však reálné,
aby národní výbory dokonale zvládly
vše, co od nich požadujeme? Proč má také
naše společnost vynakládat finanční
prostředky na kontrolu těch, kteří
pokládají soukromé podnikání
za rychlou cestu ke zbohatnutí. Jistě není
třeba diskutovat o potřebě rozvoje individuální
činnosti, ani o tom, že vedle svědomitých
a poctivých pracovníků vyroste celá
řada nepoctivců, kteří umějí
mistrně využívat našich nedostatků
k vlastnímu obohacování. V dřívějších
dobách soukromého rozvoje obchodu i řemesel
existovaly různé cechy a později společenstva,
která měla u nás hlubokou tradici a velmi
pečlivě dbala na kvalitu a poctivost svých
členů a nepoctivce tvrdě postihovala. Nechceme-li
používat staré i když osvědčené
názvy, vytvoříme tedy nějaká
sdružení s vlastní samosprávou, která
budou za státní orgány plnit jejich poslání
na úseku poctivosti a kvality provedené práce
i odvodu daní. Ve své činnosti by podléhaly
národním výborům, které svou
dotační politikou, pronájmem místností
či zařízením mohou pružně
ovlivňovat jejich společenské zaměření,
rozvoj i útlum.
Soudružky a soudruzi, zpráva také poukazuje
na to, jak velký problém představuje trestná
činnost mládeže. Vzestupný vývoj
v posledních letech nutí k zamyšlení
jak nad efektivností trestního postihu, tak zejména
nad účinností všech výchovných
složek a potlačování delikventních
projevů mládeže. Jsem toho názoru, že
ani zde nevystačíme s pouhým popisem skutečnosti
a že celá tato oblasti si zasluhuje nejen hlubokou,
ale i objektivní analýzu oproštěnou
od všech subjektivních přání
a pocitů. Mám na mysli analýzu, která
půjde skutečně až na počátek
příčin těchto skutečností.
Bylo by však naivní se domnívat, že již
znalostí příčin vzniku kriminality,
a to jak mládeže, tak i dospělých, tato
vymizí. Jde však o to, abychom podmiňující
příčiny a podmínky omezili na minimum
a tím omezili na minimum i vlastní kriminalitu.
Tady i jinde v životě společnosti je tou největší
hodnotou pravda, i kdyby byly sebenepříjemnější.
Podíváme-li se opět do nedávné
minulosti na naši kritiku společensko-sociálních
podmínek, jako živného prostředí
tohoto jevu v kapitalistických státech, pak by se
u nás prakticky kriminalita mládeže neměla
vyskytovat. Nyní bohužel vidíme, že přes
všechnu výchovu, nechci říkat zda dobrou
či špatnou, skutečnost je jiná. V posledních
letech jsme si také celý tento proces velmi zjednodušili
a prostě jsme se převážně omezili
na kritiku naší mladší generace, aniž
bychom vzali vůbec v úvahu, jaký dáváme
my sami příklad našim dětem, jak na
ně působí rodina, škola a pracovní
prostředí, a to nejen ve vztahu k životnímu
prostředí, které v poslední době
skloňujeme ve všech pádech, ale i ve vztahu
ke společnému, soukromému i veřejnému
majetku a co je nejdůležitější
a kde vše začíná, tj. k morálním
hodnotám a vzájemné úctě. Vždyť
základem právního vědomí je
musí být vědomí morální.
Nechci tuto otázku dále rozebírat, neboť
na toto téma hovořila poslankyně našeho
výboru Olga Škarydková na schůzi České
národní rady, která se problematikou mládeže
zabývala. Pokládám však za nutné
ještě připomenout problém vzrůstající
rozvodovosti mladých manželství, což s
sebou nese vážné problémy, které
mají zejména negativní dopad na děti.
Také těmto otázkám by měla
být věnována z kompetentních míst
plná pozornost. V této souvislosti si můžeme
položit otázku, zda vysoká zaměstnanost
žen, kterou jsme ještě před několika
málo lety vydávali na úspěch emancipace
a našeho systému hospodaření, je skutečně
tím pravým výsledkem těchto hodnot,
nebo zda je ve většině rodin sociální
nutností, aby pracovali oba partneři.
Závěrem svého vystoupení bych chtěl
podpořit závěry zprávy uvedené
na stranách 48 a 49 v nichž jsou uvedeny problémové
okruhy, na něž bude potřeba v nejbližší
době soustředit pozornost. Jedná se zejména
o důrazný postih úplatkářství
a korupce spolu s odčerpáním majetku získaného
z nepotivých zdrojů. Jde o jevy, které mají
značný negativní politický dopad mezi
našimi občany. Také bychom se měli zamyslet
jaké hospodářské i politické
škody vznikají důsledkem špatných
rozhodnutí a kdo za ně nese zodpovědnost.
Dodržování platných zákonů
se týká všech občanů naší
socialistické republiky bez ohledu na jejich osobní
zájmy a společenské postavení. Z toho
jednoznačně vyplývá, že právě
ti, kteří zastávají vedoucí
i veřejné funkce, by měli být příkladem
a vzorem, a to nejen v dodržování zákonnosti,
ale i v čestnosti a celé řadě dalších
morálních hodnot, bez jejichž uplatňování
a vlivu se nemůže pozitivně rozvíjet
žádná společnost - tím méně
socialistická. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Ladislavu Liškovi, slovo má poslanec Stanislav
Kuna, připraví se poslankyně Alena Dondová.
Poslanec Stanislav Kuna: Vážené soudružky
a soudruzi, jedním ze základních principů,
které je třeba důsledně uplatňovat
při budování socialistické společnosti,
zůstává soustavné upevňování
a přísné dodržování socialistické
zákonnosti.
Tomu napomáhají také soudy a státní
notářství svou odpovědnou prací,
při ochraně státu, práv a oprávněných
zájmů občanů a organizací.
Jednou z oblastí, které soudy věnují
zvýšenou pozornost, je trestná činnost
páchaná recidivisty.
Ve zprávě Nejvyššího soudu je uvedeno,
že výrazný podíl odsouzených
za trestné činy a přečiny představují
recidivisté. Těmto osobám propuštěným
z výkonu trestu je třeba věnovat zvýšenou
péči především v tom, aby po
propuštění z výkonu trestu jim bylo
poskytnuto zaměstnání, což se v současně
době v plné míře nedaří.
ONV v Chebu odbor sociálních věcí
v roce 1988 evidoval 300 osob propuštěných
z výkonu trestu, kterým poskytl sociální
výpomoc ve výši 16 500 Kčs. Osoby propuštěné
z výkonu trestu, především recidivisté
stěží nacházejí zaměstnání,
zvláště pokud si jej zajišťují
sami. Podniky a závody tyto osoby odmítají
přijmout do zaměstnání, vydají
jim o tom písemné potvrzení, které
se stává dokladem pro to, aby jim byla poskytnuta
sociální výpomoc. Trochu lepší
v uvozovkách je situace u osob, které doporučí
podniku odbor pracovních sil ONV podle zákona č.
70/1958 Sb. a prováděcího nařízení
vlády č. 92/1958. Podniky tyto osoby sice přijmou,
ale během měsíce je pro přestupky
proti pracovní kázni propustí. Novelizace
zákoníku práce jim k tomu dává
možnost a u klientů není o přestupky
nouze a znovu mu ONV zajišťuje práci, nebo poskytuje
sociální výpomoc. Podniky se brání
přijmout tyto osoby také tím, že požadují
osoby s kvalifikací, kterou osoby propuštěné
z výkonu trestu převážně nemají
a tím nelze v plné míře uplatnit výše
uvedený zákon. Velký problém při
přijímání osob propuštěných
z výkonu trestu způsobuje i to, že osoby propuštěné
z výkonu trestu při nástupu do zaměstnání
přicházejí bez potřebných administrativních
údajů - mám na mysli zápočtový
list, není přehled o pohledávkách,
závazcích, půjčkách, srážkách
ze mzdy apod.
Je třeba, aby se nápravně výchovné
ústavy lépe o tuto oblast staraly a tyto údaje
shromaždovaly pro potřebu podniků, které
pracovníky po návratu z výkonu trestu přijímají
do pracovního poměru. Podnik, který pracovníka
přijme, by si pak mohl potřebné údaje
z nápravně výchovného ústavu
vyžádat. Tímto způsobem by se tato nedobrá
situace zcela vyřešila. Vycházeje z poznatku
z mého volebního obvodu, bude tato situace zejména
v příštích letech narůstat do
neúnosné míry.
Na základě výše uvedených poznatků,
vidím východisko z této situace v tom, že
bude řešena legislativní úpravou, která
by řešila buď trvalou finanční
výpomoc těmto osobám vázanou na organizaci
dohledu orgány ministerstva vnitra, nebo úpravou
ekonomického nástroje tak, aby byl podniku snížen
odvod z mezd těchto osob, aby pro podnik bylo ekonomicky
výhodné tyto osoby zaměstnávat, nebo
poskytnout pravomoc národním výborům,
aby osoby, které nenajdou zaměstnání
a budou závislé jen na sociální výpomoci
národního výboru, mohly národní
výbory podle potřeby zaměstnat veřejně
prospěšnou činností pro danou obec či
město. Myslím si, že by v této oblasti
mohly být uplatněny i zkušenosti z jiných
socialistických zemí.
Jeden z důvodů, který může tuto
situaci ještě více prohloubit, je i skutečnost,
že připravovaný návrh zákona
ČNR o působnosti orgánů ČSR
při usměrňování zaměstnanosti
předpokládá, že stávající
právo ONV (§ 97 odst. 3 zákona č. 121/1975
Sb.) nařídit organizaci přijetí pracovníka
bude zrušeno. Tím dojde k tomu, že osoba propuštěná
z výkonu trestu bude odkázána sama na sebe
a jestliže zaměstnání nenajde, bude
závislá na sociální výpomoci
a v některých případech na tom co
získá nezákonným způsobem.
Proto se obracím na ministra spravedlnosti s dotazem, zda
se uvažuje s přijetím právní
úpravy, která by tuto problematiku řešila.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Stanislavu Kunovi, slovo má poslankyně
Alena Dondová, pak vystoupí generální
prokurátor dr. Jaroslav Krupauer.
Poslankyně Alena Dondová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, trestná činnost v zemědělství
a potravinářském průmyslu, stejně
jako v lesním a vodním hospodářství
a dřevozpracujícím průmyslu se řadí
v meziodvětvovém srovnání k lepšímu
průměru. S tím se však nelze spokojit.
Toto hodnocení vychází totiž z množství
zjištěných trestních činů
a následných soudních řízení,
které však zdaleka nevystihují celý
objem trestné činnosti a některé další
problémy.
Musíme si uvědomit, že zemědělské
produkty i výrobky potravinářského
průmyslu a někdy i lesní stromy jsou lákavé
pro zcizování. Lze jich totiž využít
k zlepšení výživy i jinak si "vylepšit"
svoji životní úroveň a přitom
uspořit náklady na pořizování
potravin. To platí jednak pro některé pracovníky
těchto odvětví, avšak lákavost
toho, co se urodí na polích platí v plném
rozsahu a snad ještě více i pro ty, kteří
v těchto odvětvích nepracují. Svědčí
o tom auta stojící u polí se zeleninou a
ovocem.
Proto bych řekla, že "polní pych"
na našich družstevních a státních
polích se stal trvalým jevem a kolísá
jen podle roku a podle oblastí.
Uvedený "turistický" ruch lze pozorovat
zejména tam, kde jsou sady meruněk a broskví,
kde na polích jsou ke sklizni okurky, cibule, česnek
atd., a to hlavně v době sklizně. Nově
se tato "pozornost" orientuje i na kukuřici.
A mohu vám říci, že někteří
poslanci na výboru konstatovali, že kdyby se způsobené
škody zmapovaly, že jsou nemalé.
Nejde o to, že si někdo utrhne jablko, hrušku
či hrstku třešní. To by se snad dalo
přehlédnout. Ale není jedním z důvodů
také to, že toto zboží nenabídneme
jinak? Například formou prodeje?
Je však polní pych, kdy jde o zcizování
několika přepravek či pytlů ovoce
či zeleniny? Nejedná se o trestný čin
nebo přečin event. o přestupek? V každém
případě jde o neoprávněné
obohacování jedněch občanů
na úkor druhých. A to je již zásadnější
věc.
Ale my mnohdy děláme jako by se nás to netýkalo,
nebo jako bychom to neviděli. Jsou i případy,
že ti, kteří tomuto nešvaru chtěli
zabránit, měli nakonec sami problémy. Myslím
si, že to není dobré.
Několikrát jsme o tom hovořili na výboru
pro zemědělství. Něco se sice zlepšilo.
Ale nebylo by účelné řešit otázku
polních stráží obdobně jako lesních
stráží, či zaměřit činnost
členů vesnických PS v součinnosti
s autohlídkami VB na ochranu úrody?
Tím, co jsem uvedla, nechci říci, že
je to jediný problém. Ale o těch ostatních
se hovořilo zde i na jednání výboru
a proto je nechci opakovat.
Zmínila bych se však ještě o jedné
věci. V současné době jsou zvyšovány
ceny - o tak zvané příplatky u nafty, u náhradních
dílů i u dalších materiálů
i služeb - údajně za urychlení dodávek.
Je to podle mého názoru i názorů výboru
získávání výhod, vyplývajících
z monopolních postavení a z neseriozního
jednání.
Myslím, že se zde nahrazuje zlepšování
organizátorské práce, uplatňování
vědeckotechnických poznatků, zlepšování
technologií i upevňování pracovní
kázně využíváním předpisů
k přerozdělování ekonomických
výsledků.
A proti tomu je nutné bojovat uvnitř odvětví
i při uplatňování meziodvětvových
dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Soudružky a soudruzi poslanci, v souvislosti se socialistickou
zákonností zpravidla projednáváme
zabezpečování pracovních ochranných
pomůcek, a to jak v resortu zemědělství,
tak i v lesním a vodním hospodářství.
Zde jsme byli nuceni konstatovat, že problémy v sortimentu
i kvalitě jsou - jak se říká - víceméně
přetrvávající.
Nevím dost dobře na co upozornit. Je-li zde problém
v cenách či kapacitách, nebo v obojím?
Domnívám se však, že jde o zajišťování
ochrany zdraví, o určitou formu sociálních
opatření a možná i o další
hlediska.
Nabízí se otázka a chtěla bych ji
položit vládě, eventuelně příslušným
ministrům, zda problém pracovních pomůcek
je promyšlen a řešen ze všech těchto
hledisek. Ono se totiž normálnímu člověku
zdá, že jde zřejmě o ekonomicky nezajímavou
výrobu, ale předpisy o bezpečnosti práce
a zajišťování pracovních pomůcek
platí dále a jsou dokonce tvrdě kontrolovány
i s následky. Obecně se domnívám,
že v nové hospodářské soustavě
může vzniknout takových problémů
víc a že bude nutné je postupně, ale
urychleně řešit.
Soudružky a soudruzi poslanci, pro lesní a vodní
hospodářství je spíše charakteristické
poškozování lesů exhalacemi, divokými
skládkami i odpadky zanechávanými návštěvníky.
U vod je to především jejich znečišťování.
V řadě případů jde o trestnou
činnost, ale do značné míry o ni i
nejde. Ale v každém případě jde
o trestuhodnou činnost.
To je také důvod, proč se o těchto
věcech zmiňuji. Proč je připomínám.
Na výboru jsme se rozhodli podporovat všechny ty,
kteří usilují o zlepšení naší
přírody včetně lesů a vod.
Ze podpoříme ty, kteří hledají
znečišťovatele a vyžadují, aby se
za znečištění platily úplaty.
Snad připravovaný zákon o ochraně
ovzduší poskytne víc možností řešit
účinněji i tyto problémy.