V čem hledat příčiny? Především
je to ve skladbě zaměstnanosti v Praze, která
stále zvýhodňuje ty, kdo nepracují
v dopravě, obchodě, cestovním ruchu a ve
službách. Dále v tom, že Praha nemá
možnost podnikat stavební práce v míře,
která je pro úspěšný život
města nezbytná. Ale je to také v tom, že
Praha nemá dostatečnou pravomoc rozhodovat o věcech,
o jejichž městotvorné povaze nemohou být
ani ty nejmenší pochyby. Je to například
hospodaření s nebytovými prostory, z nichž
prostory původně vybudované a kolaudované
jako prodejny a řemeslnické dílny slouží
dnes jako sklady, kanceláře a podobně, aniž
je Praha ze své moci může navrátit původnímu
poslání.
A nezapomeňme i na to, že naše soustava daní
a odvodů nedává Praze vlastní jisté
příjmy vznikající tím, že
město k uspokojení potřeb svého života
smí stanovovat sazby daní, dávek a poplatků.
A Praha také nemá pravomoc obnovit svůj městský
veřejný pořádkový sbor, který
byl ze zřejmého nepochopení věci zrušen
v roce 1947, bez něhož nemůže vymáhat
ani dodržování pořádku, čistoty
a plnění platných právních
předpisů, ani nápravu k ochraně životního
prostředí, jehož stav mluví sám
za sebe.
Praze chybějí pracovní síly pro dopravu,
obchod, cestovní ruch i služby. Chybějí
jí pro tento účel nebytové prostory,
chybějí jí nezbytně potřebné
kapacity pro výstavbu, údržbu a opravy bytů,
které město jako Praha potřebuje.
Ze středu města a jeho obytných čtvrtí
je nutno urychleně a bezvýjimečně
vyloučit nákladní dopravu provozovanou nákladními
vozidly o nosnosti vyšší než tři
tuny. Ministerstvo vnitra a životního prostředí
ČSR i Národní výbor hlavního
města Prahy musejí důsledně dbát
na technický stav vozidel na území Prahy,
aby tato svými výfukovými plyny ještě
více nezhoršovala v pražském jádru
stávající životní prostředí.
V městském území by mělo dojít
ke zrušení skladů a skládek a celou
Prahu na jejích hranicích je nutné obklopit
věncem skladových obvodů vybavených
také veřejnými sklady, překladišti
a silničními nákladovými nádražími.
Prostě zajistit bezvýjimečnou kontrolu, že
do středu města a do obytných částí
města budou smět zajíždět nejvýše
třítunová vozidla v odpovídajícím
technickém stavu.
Při průzkumech i jednáních našeho
výboru, kterých se zúčastnili spolu
s představiteli a zástupci ministerstev a národních
výborů i představitelé řady
pražských podniků, jsme se velmi důkladně
a podrobně zabývali všemi okruhy problémů
v působnosti našeho výboru.
I když cílem mého vystoupení není
podrobný rozbor jednotlivých úseků,
pokládám za nutné znovu připomenout
některá závažná fakta, která
bychom si měli nejen připomínat. ale mít
je na zřeteli při dalším koncipování
rozvoje Prahy, která jako hlavní město je
nejvýznamnějším hospodářským,
kulturním a politickým centrem ČSR a ČSSR.
Široká veřejnost i zahraniční
návštěvníci spojují úroveň
vnitřního obchodu v Praze s celkovým hospodářským
vývojem země a v současné době
především s prováděním
přestavby řízení našeho hospodářství
a programem urychlení sociálně ekonomického
rozvoje ČSSR. Úspěšný postup
při zabezpečování přijatých
opatření ke zlepšení úrovně
vnitřního trhu v Praze by se měl stát
inspirujícím příkladem pro řešení
těchto úkolů v dalších oblastech
země. Pro toto poslání má také
Praha mimořádné předpoklady. Je to
dáno silnou koncentrací domácího i
zahraničního cestovního ruchu s vysokým
nákupním spádem z přilehlých
oblastí. V důsledku toho je maloobchodní
obrat v přepočtu na jednoho obyvatele v Praze o
30 % vyšší proti průměru ČSR.
Tato skutečnost s reprezentační funkcí
hlavního města vyvolává specifické
požadavky na kvalitu a zásobování a
jakost prodávaného zboží, rozsah a úroveň
obchodní sítě a na celý komplex činnosti
vnitřního obchodu a cestovního ruchu. Návštěvníci
Prahy právem očekávají, že v
Praze naleznou širokou nabídku a bohatý výběr
zboží, převyšující úroveň
obvyklou v místě jejich bydliště, zejména
pak zboží výběrové kvality a
luxusního provedení, včetně zboží
dováženého ze zahraničí.
Také pro návštěvníky ze zahraničí
je úroveň služeb i nabídky zboží
v Praze významným ukazatelem vyspělosti průmyslu
a životní úrovně v ČSSR. Celkově
je však nutno konstatovat, že úroveň obchodní
sítě ve středu města ani na jeho okrajích
neodpovídá náročným úkolům
v zásobování. V porovnání s
obchodní sítí ČSR nedosahuje Praha
ani republikových ukazatelů. Prodejní plocha
v přepočtu na jeden tisíc obyvatel činí
v Praze 308 m2. Například Bratislava
má kapacitu maloobchodní sítě na tisíc
obyvatel vyšší o 6,5 %, Budapešť o
26 % a ve vyspělých průmyslových státech
jsou tyto kapacity 2,5krát i vícekrát vyšší.
Důsledkem tohoto vývoje je i neúměrný
vysoký obrat na jeden metr prodejní plochy. Zhoršují
se nákupní podmínky a dochází
k poklesu kulturnosti prodeje. To má za následek
nespokojenost kupujících, zejména v období
sezónních nákupů a nákupních
špiček.
Také počet pracovníků obchodu v přepočtu
na jeden tisíc obyvatel je v Praze sice vyšší
než v průměru ČSR, ale je stále
nedostatečný a ve vyspělých zemích
je podstatně vyšší.
Také v cestovním ruchu má Praha zcela výjimečné
postavení nejatraktivnějšího, nejnavštěvovanějšího
a nejvíce žádaného střediska.
Ročně ji navštíví 21 miliónů
lidí, z toho téměř 7 miliónů
jsou návštěvníci ze zahraničí.
A z celkového devizového výnosu cestovního
ruchu ČSSR z nesocialistických zemí připadá
na Prahu 70 %. Její klíčové postavení
v zahraničním cestovním ruchu je však
snižováno nízkou kapacitou ubytování.
Vedle budování prodejen a skladů vnitřního
obchodu bychom neměli zapomínat na to hlavní,
to je na lidi, kteří zde pracují. Jejich
společenské ocenění stále zaostává
za průměrem ostatních pracujících
občanů. Přitom jde o práci fyzicky,
psychicky a časově velmi náročnou
a zodpovědnou.
Vedle obchodu, cestovního ruchu a služeb má
v životě každého velkoměsta, a
tedy i Prahy, své nezastupitelné místo doprava,
a to jak městská hromadná, tak i ostatní.
V rámci dopravního systému hlavního
města Prahy má zajišťovat Federální
ministerstvo dopravy a spojů rozvoj dopravy železniční,
vodní a civilního letectví. Slabým
místem všech dopravních systémů
je přestavba železničního uzlu Praha.
Dosavadní postup je pomalý a dostává
se do střetu s jinými stavbami. Přitom železniční
doprava má ve smyslu zásad státní
dopravní politiky plnit v dopravě velkých
městských aglomerací významnou úlohu.
Skutečností ovšem je, že technická
základna železničního uzlu, přes
určité dílčí výsledky,
je z větší části v havarijním
stavu. V důsledku toho dochází v provozu
k výraznému prodloužení cestovních
dob z důvodů velkého množství
pomalých jízd. Například nebylo možné
přistoupit ani v omezeném rozsahu k převzetí
vyšších objemů přepravy v příměstské
dopravě a tím odlehčit dopravě ČSAD
a místní hromadné dopravě.
Výstavba železničního uzlu Praha je
v řádovém opoždění za
rozvojem ostatních dopravních systémů
hlavního města Prahy několik let. Situaci
v železniční dopravě se v poslední
době zabývala federální vláda
i Federální shromáždění.
Ve svém usnesení z ledna tohoto roku schválila
federální vláda koncepční zaměření
železniční dopravy v ČSSR, kde mimo
jiné bylo uloženo provést v období do
roku 2005 podstatnou část přestavby železničního
uzlu v Praze.
Také na úseku místní hromadné
dopravy zůstává nedořešena celá
řada problémů. Vedle subjektivních
nedostatků, jako je nekázeň i nevhodné
chování některých pracovníků
dopravy, existují také objektivní překážky.
S těmi prvními se musí vyrovnat dopraváci
sami. Ty ostatní však sami nevyřeší.
Je to například bytový problém jako
jeden ze základních stabilizačních
faktorů. Dále i finanční ohodnocení
v dopravě pracujících údržbářských
a řemeslnických profesí. Neméně
závažnou otázkou zůstává
i důchodové zařazení strojvůdců
metra a další některá dílčí
sociální opatření.
Také uplatňování principu samofinancování
v městské hromadné dopravě, jejíž
činnost je dlouhodobě ztrátová, vyvolává
v novém hospodářském mechanismu řadu
problémů systémové povahy. Zatímco
způsob ekonomického řízení
výrobních odvětví je v podstatě
zpracován, je na tom nevýrobní sféra
a konkrétně městská hromadná
doprava podstatně hůře, protože nejsou
vyjasněna ani základní pravidla ekonomického
řízení. Navrhovaný ekonomický
model, vycházející z ekonomické ceny
jízdného a cenového vyrovnání
ztráty, se kterým jsme se měli možnost
seznámit, vychází - alespoň podle
našeho názoru - z praktických potřeb
i reálné situace pražské hromadné
dopravy.
Je tedy i na příslušných ústředních
úřadech, aby k jeho posuzování přistupovaly
z hlediska přestavby hospodářského
mechanismu, ale i z hlediska přípravy plánu
na rok 1990, který je zatím podle pokynů
NVP připravován podle původních zásad.
Závěrem svého vystoupení pokládám
za nutné zdůraznit, že další rozvoj
Prahy vyžaduje komplexní řešení
všech otázek jejího života při
posilování těch úseků, které
hrají a budou hrát rozhodující roli.
Je to zejména struktura zaměstnanosti a preference
služeb a stavebnictví, modernizace průmyslu
a využití uvolněných pracovních
kapacit v terciární oblasti a stavebnictví.
Praha byla koncipována na 1,2 miliónu obyvatel.
Tento stav je již naplněn a přitom pracovní
síly stále chybějí, a to zejména
tam, kde je jich nejvíce třeba. Proto i v dalším
záměru je třeba vycházet z rozboru
pohybu pracovních sil, bez kterého není možné,
a to i s určitými riziky, zajistit bezporuchový
rozvoj Prahy jako hlavního města ČSR i ČSSR.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Čestmíru Adamovi. Slovo má poslanec
František Kubát, pak si uděláme přestávku.
Poslanec František Kubát: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, úspěšné řešení
závažných ekonomických a společenských
problémů našeho hlavního města
předpokládá nejen příznivé
vnitropolitické klima, ale i klid, veřejný
pořádek a dodržování socialistické
zákonnosti, které vytvářejí
pocit bezpečí a jistot občanů.
Na schůzi ústavně právního
výboru jsme při projednávání
tezí zprávy vlády o rozvoji hlavního
města ČSSR proto doporučili v tomto směru
jejich doplnění. Přesto, soudružky a
soudruzi, že stavem socialistické zákonnosti
se budeme zabývat zítra při projednávání
zprávy Nejvyššího soudu, dovolte mi, abych
velmi stručně charakterizoval její úroveň
v hlavním městě a poukázal na některé
aktuální a související problémy.
Kriminalita jako nejzávažnější
porušování zákonnosti a její
stav v 80. letech je po vzestupu na počátku tohoto
období v podstatě stabilizována. Tuto stabilizaci
však není možno považovat za pozitivní
jev, neboť svědčí o nízké
úrovni dosud přijímaných opatření
v boji proti kriminalitě a souvisejícím negativním
jevům nejen v hlavním městě Praze,
ale v celé naší společnosti.
Dosud se tedy nedaří účinně
omezovat kriminalitu ani její hlavní příčiny
a podmínky. V podmínkách na území
hlavního města Prahy je nejvýrazněji
ovlivňována vysokým podílem majetkové
trestné činnosti, vlivem alkoholu, počtem
recidivistů a počtem pachatelů z řad
mladé generace do 29 let. Znepokojují nás
současně některé rysy kriminality,
zejména zvýšená hrubost a brutalita
při útocích proti zdraví občanů,
trestná činnost mladistvých pachatelů,
namnoze skupinová, stejně tak jako vysoký
počet bytových krádeží a podíl
pachatelů, kteří nejsou na území
hlavního města Prahy odhaleni.
Závažným problémem zůstává
trestná činnost proti majetku v socialistickém
vlastnictví, u které v posledních 10 letech
došlo zhruba k padesátiprocentnímu nárůstu.
Stejně tak jako jsou v podmínkách hlavního
města koncentrovány problémy sociálně
ekonomického rozvoje, o kterých zde bylo v rozpravě
mnoho řečeno, jsou zde násobeny i problémy
kriminality a práce orgánů činných
v trestním řízení. Počet osob
stíhaných pro trestné činy a oznámených
pro přečiny v Praze za posledních 5 let je
v podstatě stabilizován.
Dovolte mi několik údajů. V roce 1984 bylo
stíháno 301 osob na 10 000 obyvatel starších
15 let, v roce 1988 pak 299 osob. Specifické postavení
hlavního města vyplývá již z
tohoto číselného údaje, neboť
ve výše uvedených letech v ČSR bylo
stíháno či oznámeno pouze 207 osob
a v roce 1988 pak 197 osob na 10 000 obyvatel starších
15 let.
Typické je i působení některých
specifických faktorů při vzniku protispolečenského
jednání, nižší objasněnost
trestné činnosti a obtížnější
vyšetřování deliktů a v poslední
době i aktivizace protisocialistických struktur,
které organizují nepovolená shromáždění
s cílem vyvolávat konfrontaci s orgány státní
moci.
Mezi nejzávažnější negativní
jevy patří nepochybně nejen vysoký
podíl majetkové trestné činnosti,
ale i celá řada dalších společensky
nežádoucích aktivit, které vedou k neoprávněnému
obohacování, k bezpracným příjmům
a které zůstávají ve své podstatě
nepostiženy.
Přesto, že orgány činné v trestním
řízení v Praze, zejména od poslední
městské stranické konference, věnovaly
těmto problémům maximální pozornost,
přesto, že zejména spekulace s valutami a tuzexovými
poukázkami na veřejných prostranstvích
byla výrazně potlačena, problém se
- otevřeně řešeno - vyřešit
nepodařilo. A přece právě nákladný
způsob života některých občanů,
jeho nepoměr k legálním příjmům
nejenže výrazně negativně ovlivňuje
právní vědomí, svádí
k napodobování, ale co je nejhorší -
narušuj přesvědčení o sociální
spravedlnosti.
Nejde mi snad o obhajobu některých rovnostářských
tendencí, ale o řešení situace, která
je v rozporu se samou podstatou socialismu. Víme, především
z poslanecké činnosti, že občany nejvíce
znepokojuje, že některé jevy a negativní
tendence přetrvávají, zůstávají
dlouhou dobu neřešeny a nevyvozují se z nich
ani potřebné závěry.
Dovolte mi proto vyjádřit názor, podpořený
praktickými zkušenostmi, že platná právní
úprava při prokazování zdrojů
neoprávněně získaného majetku
s možností jeho odčerpání nedává
příliš mnoho prostoru. Nelze vystačit
s tím, že tyto problémy budou řešit
tak jako dosud především orgány činné
v trestním řízení, že donekonečna
budou prohlubovat a koordinovat své úsilí,
zvláště když tato činnost dlouhodobě
nepřináší tolik potřebný
efekt.
Jsem si přirozeně vědom citlivosti a složitosti
možné nové právní úpravy,
jsou mi známy četné diskuse na toto téma,
stejně jako skutečnost, že nejde o problém
nový. Mám však za to, že odpovídající
řešení třeba hledat v daňové
oblasti, v postihu zvláštním samostatným
daňovým zákonem s převzetím
principu, který je vlastní pro všechny druhy
daňového řízení, to znamená
povinnosti občana prokazovat původ přezkoumávaného
majetku.
Jsme přesvědčeni o tom, že smyslem přestavby
je mimo jiné dávat odpověď na skutečné
problémy života, na otázky lidí a návrhy
na provedení potřebných změn. Proto
jsme na městské prokuratuře v Praze kompetentním
orgánům z vlastní iniciativy předložili
potřebné návrhy a signály, neboť
jsme přesvědčeni, že stávající
právní regulace na těchto úsecích
neplní svoji funkci.
Převážně v Praze se vyskytují
případy zakázaných a neohlášených
akcí, vedoucích k narušování
veřejného pořádku a některým
souvisejícím negativním důsledkům.
Dosavadní formy a postupy vůči těmto
aktivitám nebyly vždy plně a dostatečně
efektivní. K větší účinnosti
společné práce orgánů činných
v trestním řízení by nepochybně
přispělo i sjednocení stanovisek k vyvozování
zákonné odpovědnosti v resortech prokuratury
a justice na republikové úrovni.
Určitá nejednotnost a různý výklad
vedou k některým problémům, především
na obvodních prokuraturách a soudech, k negativním
dopadům na vlastní práci, ale přirozeně
i na úroveň právního vědomí.
Poukazuji proto na potřebu zkvalitnění meziresortní
součinnosti ústředních orgánů
činných v trestním řízení,
jak ostatně bylo požadováno již na 38.
schůzi ústavně právního výboru
při projednávání zprávy o prohlubování
účinnosti práce justice po XVII. sjezdu strany.
V této souvislosti bych chtěl zejména podtrhnout
skutečnost, že čím více sil věnují
zejména orgány Sboru národní bezpečnosti
a prokuratury k zajištění klidu a veřejného
pořádku v Praze, tím méně jich
pak zbývá na účinný boj s delikvencí
jiného charakteru, počínaje kriminalitou
hospodářskou a konče násilnou trestnou
činností.
Omezování a potlačování nejzávažnějších
forem poručování zákonů předpokládá
účinné a aktivní působení
nejen orgánů ochrany práva, ale i všech
orgánů a organizací, které mají
a mohou situaci pozitivně ovlivnit. Myšlenka komplexního
boje proti negativním společenským jevům
a jeho koordinace není nová, byla - pro zajímavost
- formulována již usnesením předsednictva
ÚV strany z října roku 1971, a přesto
nic neztratila na své potřebnosti ani v nových
podmínkách.
Proto jsme přistoupili k aktualizaci plánu koordinovaných
opatření v boji proti negativním jevům
v Praze na období do roku 1991, který byl schválen
usnesením předsednictva městského
výboru strany z července letošního roku.
Vycházíme nejen z plné politické a
zákonné odpovědnosti nositelů úkolů,
ale i z vytváření potřebných
předpokladů pro úspěšné
působení subjektů sociální
prevence v širším smyslu, zejména potom
k aktivizaci pracovních kolektivů.
Jde o otevřený dokument, který předpokládá
přijímání včasných vstřícných
opatření proti možným novým formám
trestné činnosti, jde o dokument, který dále
stanoví zejména ve vztahu k Národnímu
výboru města Prahy úkoly na úseku
vytváření tzv. materiálních
podmínek zabezpečení socialistické
zákonnosti a předpokládá odstranění
dosud převážně formální
účasti veřejnosti v boji s kriminalitou,
stejně tak jako plnou veřejnou informovanost.
Jsme si vědomi toho, že vedle hledání
a nalézání nových přístupů
k omezování kriminality je třeba současně
odstraňovat nedostatky a rezervy ve vlastní práci.
Řešení některých problémů
však přesahuje výrazně naše možnosti.
Varující je vedle značné fluktuace
kádrů i rostoucí nezájem o práci
na prokuratuře, který ve svých důsledcích
vede k tomu, že v kádrové práci nemáme
podmínky pro tolik potřebný výběr,
ale často jen pro neúspěšný nábor.
Z příčin existující situace
považuji za potřebné poukázat nejen
na nedostatky v sociální sféře, materiálním
a morálním ocenění, ve vysoké
konfliktnosti naší práce, ale především
na nevyhovující a nedůstojné pracovní
prostředí zejména na některých
základních článcích.