Chtěl bych současně upozornit na narůstající
obtíže nejen z preference zásobování
hlavního města, ale také se zvýšením
základních potřeb v řadě potravinářského
zboží, zabezpečení průmyslového
zboží dlouhodobé a krátkodobé
spotřeby. Pražský trh je citlivým barometrem
a ve svém výsledku výrazně ovlivňuje
atmosféru v samotném hlavním městě.
Podporujeme ten oprávněný požadavek,
který zazněl při průzkumu, aby služby
byly realizovány tam, kde lidi žijí, to je
ve velkých koncentracích, a je úkolem pražských
národních výborů vytvářet
pro to prostorové a materiální podmínky
a plně to na sebe bereme.
Další rozvoj společného stravování
je spojený jak s centrální částí
města, kde takto řešíme narůstající
zájem turistů o naší Prahu, ale i s
úrovní služeb poskytovaných v okrajových
obvodech, a také ve spolupráci se Středočeským
krajem ve spádových rekreačních oblastech.
Zde se otevírá možnost spolupráce pro
netradiční provozovatel, kteří však
svůj zájem koncentrují do historické
části města.
Soudružky a soudruzi, už zde bylo řečeno,
že důležité místo v hodnocení
sociálně ekonomických přeměn
hlavního města Prahy patří otázkám
pražského zdravotnictví, ať již se
na tuto problematiku díváme z celopražského
hlediska, nebo ve vztahu ke konkrétním potřebám
jednotlivých pražských obvodů. Naším
prvořadým úkolem musí být naplňování
generelu pražského zdravotnictví, jehož
realizace dosud neodpovídá vytýčeným
záměrům - současné nedostatky
jak na straně investora, tak na straně stavební
výroby způsobily zpoždění v realizaci
generelu, už to tady bylo řečeno od vás.
Proto po projednání ve vládě ČSR
jsme rozhodli přehodnotit a aktualizovat zdravotnický
generel projednaný v předsednictvu městského
výboru strany a předložili jej k projednání
ve vládě. Výraznou změnu v územní
koncepci proti původní z roku 1986 představuje
fakultní nemocnice na území Prahy 2, kde
se prokázala nereálnost dostavby nemocnice na území
zastavěném objekty jiných resortů,
která byla provázena zásahy do životního
prostředí, do zeleně a do takových
oblastí, jako je Albertov. Oproti původnímu
generelu však skutečně musí dojít
k urychlení přípravy a výstavby nemocnice
druhého typu v pořadí Prosek, Košík
i další lokality, kde tyto nemocnice druhého
typu potřebujeme.
Chtěl bych říci, že obdobnou péči
věnujeme i otázkám sociálního
zabezpečení. Je to proto, že nám narůstá
počet občanů tzv. třetího věku
a na jejich potřeby nejen ve zdravotnictví nesmíme
zapomínat. Máme s tím obrovské problémy
a musíme řešit domy soustředěné
péče na všech obvodech Prahy 1 až 10.
Chceme také hledat možnost zlepšení situace
v pražské kultuře, kde jak materiálně
technická základna, tak současně i
politická situace - mám na mysli divadla, která
řídíme my jako NVP - kde nám politická
situace dělá problémy. Novou etapu rozvoje
města nelze zahájit jinak než uvážlivým,
ale i kritickým zhodnocením koncepčních
východisek minulé etapy. Extenzívní
rozvoj města se promítal do extenzívního
rozvoje kulturní sféry a nebyl doprovázen
systematickou údržbou kulturní vybavenosti
uvnitř města. Rozsah a kvalita, dostupnost zařízení
a návazně i nabídka programů a kulturních
aktivit pro občany a návštěvníky
je znepokojující.
Jsme si vědomi, že když nedojde k rozhodným
opatřením, hrozí uzavření klíčových
kulturních objektů v centru Prahy, například
Obecního domu, a tím k ohrožení stávajícího
rozsahu kulturního dění, a to už vůbec
nechci pro nedostatek času zde hovořit o stavu pražských
divadel. Jde zejména o Divadlo komedie, Divadlo na Vinohradech,
v Nuslích, Komorní divadlo a další,
která urychleně potřebují rekonstrukci.
Na druhé straně je třeba vidět dílčí
zlepšení v oblasti estetizace životního
prostředí, vybudování pěší
zóny, postupnou obnovu památek a objektů
na Královské cestě, v podílu mládeže
na otázkách ochrany a tvorby životního
prostředí, plnění jmenovitých
úkolů památkové péče
apod.
přes dosažené výsledky se však
nepodařilo zastavit chátrání objektů
pražské památkové rezervace a v oblasti
ochrany zeleně a přírodních vod se
stále střetávají resortní zájmy
se zájmy životního prostředí
našeho hlavního města.
Přes veškerou snahu NVP se rozpory v krytí
investičních, finančních požadavků
dále prohlubují. Dlouhodobý nedostatek stavebních
kapacit na celkové rekonstrukce způsobil zanedbanost
státních fondů. Nejdůležitější
potřeba chybějících kapacit se týká
rekonstrukcí rozvodů ústředního
vytápění, rekonstrukcí a přestavby
kotelen, které nás čekají, je jich
v Praze kolem 6,5 tisíce, zdravotnických instalací,
generálních oprav plášťů
budov, střech apod.
Konečné jsou zde otázky, o kterých
bylo hovořeno v souvislosti s tepelným přivaděčem
Mělník - Třeboradice - Praha Malešice.
Dělali jsme před týdnem kontrolu, jak je
Praha - město, především to, co řídíme
my, jak je připravena na zapojení. Ujistili nás
soudruzi, že naše objekty na napojení jsou připraveny.
Jsou připraveny jak projekčně, technicky,
tak i finančně, a až na nějaké
výjimky jsou zajištěny i kapacity. Ale bohužel
to nemůžeme říci - a zaznělo
to z vystoupení soudruha předsedy Koláčného
- už toto nemůžeme říci o dalších
resortech, o povinnostech jejich závodů a podniků,
a zřejmě dojde k tomu. že pokud se věci
nezlepší, teplo nebudeme odebírat.
Prověřili jsme i druhou možnost, zda Praha
je schopna využít tepla, které do Prahy přijde.
Vypadá to, že budeme schopni tepla, které přijde,
využít pro nás, pro naše organizace a
podniky a budeme muset tlačit resorty odpovědněji
k tomuto přístupu.
Věnujeme velkou pozornost stavu životního prostředí,
zvláště po 15. zasedání ústředního
výboru strany. Chtěl bych ovšem říci,
soudružky a soudruzi, že nás trápí
jeden velký problém, který je zhoršující
- je to kvalita pitné vody. Kritická situace je
zejména v podolské vodárně, narůstá
obsah dusičnanů v dodávkách vody ze
zdrojů Želivka, což je na pováženou,
protože ještě donedávna patřila
Želivka jako třetí dodavatel pitné vody
k těm nejlepším. Tuto problematiku řešíme
komplexně v součinnosti s příslušnými
resorty, s územními orgány krajských
národních výborů, kterých se
to týká.
V závěru mi dovolte ještě jednu poznámku.
Přenesení, resp. delegování některých
činností z NVP na národní výbory
nižšího stupně, tzn. na obvodní
i místní národní výbory. Tento
návrh vychází plně z naplnění
směru dokumentu předsednictva ústředního
výboru strany. Chceme skutečně vycházet
ze zásady, že Praha je jedno město, vyplývá
to i z názorů poslanců, ze sledovaného
průzkumu. To znamená, že budeme koncipovat
NVP výhradně jako koncepční centrum,
že bude probíhat s ohledem na zkušenosti, analýza
odlišného vývoje a koncepcí na krajské
územní orgány v rámci ČSR,
a že existuje shoda názorů i po průzkumech
na to, aby národní výbory základního
stupně měly pravomoc včetně příslušných
organizačně technických a materiálních
podmínek. A to zejména v takových oblastech,
jako je správa veřejné zeleně a čistoty,
čistoty místních komunikací, místního
stavebnictví a podobně.
Chceme uváděné problémy hned nezbytně
provádět opatřeními, která
směrují k přerozdělování
aparátů pražských národních
výborů. Současně je třeba dále
zpevňovat zaměstnaneckou sféru národních
výborů.
Hluboké změny, které přináší
přestavba hospodářského mechanismu
a politického systému, vedou k novým pohledům
na funkce jednotlivých stupňů národních
výborů a jejich působnost. Rozdělení
působnosti ve věci hospodářství
pražských národních výborů
patří mezi nejaktuálnější
úkoly současného období. Proto bylo
i v tomto směru přijato usnesení městského
výboru KSČ z dubna letošního roku -
přehodnotit stávající organizační
struktury. Závěry městské konference
strany z loňského roku posuzují například
otázky údržby a úklidu komunikací
a veřejných prostranství, péče
o čistotu a zeleň, využívání
kapacit místního stavebnictví apod.
V těchto věcech nemohou obvodní národní
výbory sehrávat nadále úlohu prostředníka,
který potom postupuje požadavky a podněty příslušným
orgánům NVP, ale musí se stát místem,
kde budou oprávněné požadavky poslanců,
občanských výborů a občanů
pružně a operativně řešeny.
Pro plnění uvedených úkolů
musí - a to zdůrazňuji - disponovat odpovídajícím
ekonomickým zázemím. Současně
očekáváme, že bude možno tímto
směrem k činům a efektivním výsledkům
zaměřit na území města působící
státní podniky, a to nejen ty, které řídíme
my, pražské národní výbory, ale
i resortní ústavy a instituce, stejně jako
organizace Národní fronty. Vždyť všichni
provozují svou činnost na území města,
využívají jeho sociálně technickou
infrastrukturu a další činnosti. V Praze žijí
a bydlí jejich pracovníci včetně vedoucích
pracovníků, kterým město poskytuje
vše potřebné, i když někdy s kritikou,
která zaznívá.
To znamená, že budeme právem a v souladu s
našimi zákony nejen předpokládat, ale
přímo vyžadovat jejich aktivní přístup
zejména ke zlepšování životního
prostředí.
Našim společným cílem bylo a je dosáhnout
přeměny hlavního města Prahy v moderní
socialistické velkoměsto. Vysoce hodnotíme
trvalou pozornost poslanců České národní
rady, jejího předsednictva, věnovanou našemu
hlavnímu městu od našeho posledního
obdobného setkání, které se konalo
v červnu 1983. Obdobně zodpovědně
a kriticky přistupovali poslanci tohoto zákonodárného
sboru k uskutečňování skupinových
poslaneckých průzkumů. Řadí
se k nim i poznatky z rozpravy poslanců v jednotlivých
výborech České národní rady
tak, jak naši soudruzi na tyto výbory docházejí.
Jsem přesvědčen. že v tomto směru
se musí dostat na první místo i vaše
podpora přípravě zákonů federálního
a České národní rady o hlavním
městě Praze.
Chtěl bych přece jen ještě reagovat
na jednu připomínku, která zazněla
ve vystoupení soudružky Jarošové. Osobně
si myslím že stále dlouho bude taková
situace, kdy Praha se z problémů a nedostatků,
které má, sama nemůže dostat. Nevidím
- a říkám to zcela otevřeně
- situaci tak, že bychom mohli v nejbližším
období uvolnit pomoc, kterou dělají kraje
ČSR nebo ČSSR v Praze.
Myslím, že je potřeba, aby kapacity, které
do Prahy přicházejí, například
vojáci, nebo ministerstva stavebnictví, že
by tato pomoc krajů měla zůstat a měla
by být jako závazný úkol vládou
sledovaný.
Chtěl bych vám poděkovat za váš
soustavný zájem o rozvoj našeho hlavního
města a účinnou pomoc při řešení
jeho problémů.
Stejně tak chci poděkovat orgánům
vlády ČSR, federální vlády
i krajských národních výborů.
Vaši pomoc vysoce oceňujeme, protože jsme si
vědomi skutečnosti, že jaké bude hlavní
město, taková bude i ČSSR.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Zdeňku Horčíkovi. Slovo má
poslanec Jiří Cibelius, připraví se
poslanec Čestmír Adam.
Poslanec Jiří Cibelius: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, chtěl bych ocenit podklady které
jsme obdrželi v přípravě na toto jednání
České národní rady o hlavním
městě Praze.
Vážnost projednávané problematiky podle
mého názoru vyplývá nejen z toho,
že Praha je hlavní město ČSR i ČSSR,
ale také významné politické, ekonomické,
kulturní, vědecké středisko naší
země. Myslím, že je nutné říci,
že má i svůj mezinárodní význam
ve všech těchto polohách. Myslím, že
právě tato všestrannost soustředění
vyžaduje odpovídající pozornost i našeho
orgánu.
V tomto smyslu bych se chtěl zabývat svými
poznatky a zkušenostmi, které jsem získal jako
poslanec v orgánech České národní
rady i ve volebním obvodě i jako občan našeho
hlavního města. Přitom jsem si vědom
že pohledy jiných i jejich zkušeností
mohou být odlišné.
Jistě mnohým neuniklo, že generální
plán rozvoje Prahy zpracovaný v letech 1985 až
1986 byl již v České národní
radě posuzován na počátku roku 1987.
Dále měl být projednán ve vládě
ČSSR. Ale to se již nestalo. Proč?
Domnívám se, že hlavním důvodem
byl přístup k formování základů
přestavby a na to tehdejší generální
plán nemohl pochopitelně reagovat. Za druhé
- nebyly zaktualizovány zásady formování
ekonomické struktury Prahy. Dále je třeba
říci, že tento plán vznikal v době,
kdy nebyly zpracovány otázky rozvoje ČSR
a ČSSR do roku 2000. A nakonec je asi třeba konstatovat,
že tehdejší návrh neměl propracovány
komplexně všechny otázky rozvoje Prahy.
Neřešily se právní úpravy postavení
Prahy, narůstala ekologická problematika a další
věci. V důsledku toho narůstaly poruchy městského
organismu, což se negativně odrazilo v klimatu města,
ve vztazích mezi lidmi, včetně vlivu na mladou
generaci.
To vše se potvrdilo v analýze, která byla zpracována
před městskou konferencí KSČ v roce
1988. Tato pak formulovala nové přístupy
ke generelu a k jeho zpracování až do roku
2005. Myslím, že to je základ, od kterého
se musí odvíjet další cesta k modernizaci
a přestavbě Prahy a orientaci další
existence jejího organizmu.
Nový generel je vyváženější,
ale domnívám se, že je ještě otevřeným
dokumentem a z tohoto hlediska chápu i já své
dnešní vyjádření. Ve výboru
jsme se pozastavili nad tím, že asi není doceněna
potřebná modernizace potravinářských
provozů. Také velmi málo pozornosti je věnováno
Státnímu statku Praha.
Nevím, zda byl dostatečně zanalyzován
přínos dvou masokombinátů, mlékárny
v Kyjích a dalších potravinářských
provozů. Jistě bude nutné počítat
s přesuny potravinářských výrobků
z jiných krajů. Možná, že to bude
potřeba řešit v oblasti ekonomických
nástrojů. Mám však za to, že na
určitém množství, sortimentu a kvalitě
se i do budoucna musí podílet potravinářské
výroby v Praze a v jejím okolí.
Nelze asi očekávat, že Praha bude soběstačná
z hlediska zemědělské výroby a výroby
potravin. Ale lze se domnívat, že když budou
v Praze a v její blízkosti provozy jako jsou rybárny,
mrazírny, drůbežářský
průmysl atd., pak jistě bude její obyvatelstvo
zásobováno potravinami pohotověji a operativněji.
Pokud se týká Státního statku Praha,
jistě víme, v jakých podmínkách
uskutečňuje svoji výrobu. Ustupuje probíhající
výstavbě. Přesto se podílí
značně na dodávkách čerstvé
zeleniny, likvidaci domovních odpadů, kompostování
a další výrobě tradičně
zemědělské, a to v podmínkách,
které udivují. Proto mě zaráží,
že podnik s takovouto záslužnou a velmi prospěšnou
činností je definován jako jakési
účelové zařízení hlavního
města Prahy.
Chtěl bych připomenout, že v potravinářských
podnicích i na pražském státním
statku jsou problémy, se kterými pracovníci
zápasí při zajišťování
daných úkolů a zabezpečování
svého podílu při zásobování
Pražanů, ale i návštěvníků
Prahy, potravinami. Myslím, že tyto náměty
se zvlášť týkají těch druhů
potravin, které se obtížně přepravují,
rychle kazí, anebo je žádoucí je prodávat
čerstvé.
Těchto několik námětů jsem
pokládal za nutné sdělit dnešnímu
našemu jednání. Předpokládám,
že o ně bude obohacen a rozšířen
"Generel hlavního města Prahy".
Mám za to, že se nelze spoléhat na to, že
to, co funguje dnes, musí fungovat i do budoucna. Navíc
i proto, že i v oblasti zásobování Prahy
potravinami jsme i dnes mnoho dlužni.
Myslím, že při přihlédnutí
i k těmto připomínkám je i podmínka
toho, aby se u nás v Praze cítili spokojeni nejen
devizoví cizinci, ale i všichni její obyvatelé,
i hosté - naši občané a její
ostatní návštěvníci.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Cibeliusovi. Slovo má poslanec
Čestmír Adam, připraví se poslanec
František Kubát.
Poslanec Čestmír Adam: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, pro
málokterý národ znamená jeho hlavní
město to, co pro Čecha Praha. V ní se tvořily
dějiny českého národa a českého
státu od roku 1918 i Československé republiky
a v průběhu staletí se tu spoluurčoval
i vývoj střední, a v jistém smyslu
i celé Evropy.
Bylo by proto neodpustitelnou chybou, kdyby nejen české
zastupitelské orgány Česká národní
rada a česká vláda, ale i federální
orgány, nepřistupovaly k Praze jako hlavnímu
městu ČSSR. Každé zanedbání
rozvoj Prahy vždy mělo a má své nepříznivé
hospodářské i politické dopady.
Česká národní rada se spolu s českou
vládou zabývají otázkami života
a výstavby Prahy od svého vzniku před dvaceti
lety. Za tu dobu se mnoho vykonalo, na co by se nemělo
v návalu současných starostí zapomínat.
Z toho, co asi ocení i naši potomci, bude nesporně
pražská podzemní dráha vynikající
svou prostou krásou i přesností a bezpečností
provozu. Jestliže platí poučka, že v městské
architektuře je krásné a dobré to,
co dobře stárne, pak ani my dnes ještě
nemůžeme předvídat, co se bude líbit
našim vnukům z toho, co jsme nyní postavili.
Výbor České národní rady pro
obchod, služby a dopravu se již řadu let téměř
pravidelně na svých jednáních zabývá
problematikou Prahy. Celých dvacet let jsme poukazovali
na to, že Praha vyniká svou produktivitou práce,
svou efektivností a vývozními úspěchy,
ale že současně ve většině
ukazatelů občanské vybavenosti je na tom
hůře než ostatní kraje československého
státu.
Ani pro nás v České národní
radě, ani pro českou a federální vládu
není před občany dobré to, že
se zaostávání Prahy v její vybavenosti
za těch dvacet let nepodařilo ani odstranit, ani
výrazně snížit. Musíme si přiznat,
že se v Praze nenakupuje lépe, že se naopak více
shání a více stojí ve frontách,
že potíže s přechodným ubytováním
tuzemců i cizinců v hotelích se zásadně
nezmenšily, že ve špičkách jezdí
vozidla městské hromadné dopravy opravdu
přeplněna, že dostupnost placených služeb
se příliš nezvýšila, ba naopak
na úseku oprav a údržby bytů a obytných
domů povážlivě klesla, že v Praze
chybějí i velké a střední pekárny.