Při prosazování investic nejsou zdaleka zájmy
resortů a VHJ vždy v souladu s celospolečenskými
zájmy. Investoři v některých případech
nedostatečně komplexně zvažují
všechny vlivy, které určují ekonomickou
efektivnost navrhovaných akcí. Mnohdy stačí
změna podmínek např. v odbytové sféře
a miliardová investice, jejíž výstavba
trvala několik let, nepřináší
efekty, pro které byla zařazena do plánu.
Příkladem je Sklárna pro barevnou televizní
obrazovku Valašské Meziříčí,
Chezacarb Litvínov a další.
Výbory se ve svých jednáních zvlášť
zajímaly o zabezpečení integračních
akcí v SSSR. Jde o jeden z prioritních úkolů
našeho stavebnictví a i když z celkového
plánovaného objemu stavebních a montážních
prací pro 8. pětiletku to v ČSR představuje
necelých 5 %, je to svým dopadem významná
část plánu.
V současné době zde dochází
k některým změnám a část
úkolů musela být přesunuta do posledních
let této pětiletky.
Poslanci požadovali, aby byla přijata opatření
zajišťující plné a efektivní
využití všech stavebních a montážních
kapacit, které se tím uvolnily.
Na jednání výborů bylo oceněno,
že pětiletý plán zakládá
zvyšování podílu modernizací
a rekonstrukcí na celkovém podílu investic
a rychlejší tempo investování do strojů
a zařízení. Je to v souladu se závěry
sjezdu jedna z hlavních cest, jak rychle prosazovat vědeckotechnický
pokrok do výroby a zejména v českém
průmyslu je to doslova základní problém.
Jeho řešení rozhodující měrou
ovlivní vývoj efektivnosti výroby i produktivity
práce.
Úkoly, které zde pětiletý plán
ukládá, jsou velmi náročné
a letošní výsledky především
podniků ministerstva průmyslu varující.
Ve srovnání s plánem pomalé snižování
zejména materiálových nákladů
např. signalizuje, že se nedaří snižovat
výrobní spotřebu v souladu s celospolečenskou
potřebou.
Naše poznatky z pracovišť dokládají,
že jednou ze základních příčin
je myšlení v zaběhnutých stereotypech
a kolejích. Podniky dnes již nemohou hledat cesty
ke zvládnutí plánovaných úkolů
v další přesčasové práci,
v nastavování sobot a nedělí, v kooperacích,
kterými se sice řeší nedostatek pracovních
sil vlastní kapacity, ale které přinášejí
růst nákladů a další rizika.
Takový přístup je výrazem extenzivního
způsobu myšlení stejně tak, jako mnohé
požadavky na novou investiční výstavbu.
Zde všude je třeba povzbudit inovační
aktivitu podniků u závodů ve výrobkové,
ale i technologické oblasti, orientovat se na progresivní
modernizaci a rekonstrukci především strojně
technologického vybavení. Cesty ukazují mimo
jiné ty podniky, které v duchu Pražské
výzvy řeší úspěšně
náročné úkoly plánu.
V řadě případů však je
třeba aktivitu pracovních kolektivů podpořit
odpovídajícím přístupem ze
strany vedení podniků, VHJ i příslušných
resortů.
Ověřili jsme si, že např. mnohé
závody pletařského, ale i obuvnického
průmyslu se dnes nemohou úspěšně
vyrovnat s náročnými úkoly pětiletky
bez odpovídající techniky. Trvalý
nedostatek pracovníků nelze řešit jinak.
Rozpis plánu z resortu na VHJ, z VHJ na podnik i z podniku
na závody by tomu měl odpovídat.
Přesto se však i pro rok 1987 opakuje situace, že
závod nakonec obdrží takové výrobní
úkoly, které s ohledem na skutečný
stav nemůže zvládnout. Nezvládá
je dnes a přesto mu podnik rozepisuje další
nárůsty na plánované výrobní
úkoly letošního roku, aniž by se cokoliv
jiného řešilo. To je, podle našeho názoru,
především věcí řízení.
Vážené soudružky a soudruzi, když
jsme shrnuli poznatky poslanců z individuálních
průzkumů zejména v těch podnicích
a VHJ, které letos neplní plán, a nejsou
to pouze podniky českého průmyslu, všude
bylo možné konstatovat jako jednu ze základních
příčin obtíží nejistotu
v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Je
zarážející, když si materiálové
obtíže i vzájemně způsobují
podniky téže VHJ a VHJ jednoho resortu. Zde je jedna
z podstatných rezerv. Je to také jedna z příčin,
pro které se stále nedaří vypořádat
se s nadměrnými zásobami.
Při posuzování jednotlivých konkrétních
případů poslanci vesměs docházeli
k závěru, že není v moci jednoho závodu
nebo podniku tento problém úspěšně
vyřešit. Pokud se vezme za pravdivé, že
státní plán je plně vybilancovaný,
zabezpečený všemi nezbytnými vstupy
hmotnými i energetickými, potom jsou nedostatky
dodavatelsko-odběratelských vztahů především
v rukou resortů a VHJ.
Není možné přehlédnout ani to,
že konkrétní příčinou
poruch jsou např. i nedostatky surovin z dovozu, a to i
na plánované úkoly. To je věc systémového
charakteru a nemůže ji mnohdy řešit ani
resort. Dochází potom k takovým paradoxům,
že devizové prostředky jednoho podniku jsou
převáděny na konto plnění exportních
úkolů jiného podniku, který je ochoten
dodat tuzemskému odběrateli pouze za devizy. Tento
tzv. tuzemský dovoz, který byl v orgánech
ČNR již kritizován, je evidentním protispolečenským
jevem a ukazuje, do jaké deformace jsme se při posuzování
některých problémů dostali.
Důležitou roli, především při
zabezpečování potřeb vnitřního
trhu, hrají vztahy mezi výrobou a obchodem. Při
svých poslaneckých průzkumech zjišťujeme,
že výrobci často mají ve své
nabídce výrobky, o které by mezi spotřebiteli
jistě zájem byl, ale obchod je neodebírá.
Naopak, v obchodech jsou vidět výrobky, které
nedělají žádnému výrobci
čest a jsou samozřejmě těžko
prodejné. Zvyšují objem zásob, který
je v resortu obchodu vysoko nad plánovaným stavem.
Domníváme se, že tento dlouhodobě oprávněně
kritizovaný stav je zapotřebí společným
úsilím resortů obchodu a průmyslu,
za pomoci dalších orgánů, změnit.
Je to jeden z předpokladů pro úspěšné
fungování vnitřního trhu a tedy i
prvořadý politický úkol.
V jednáních výborů v souvislosti s
posuzováním náročnosti úkolů
pětiletky odezněly i poznatky poslanců k
otázkám kvality výroby a výrobků.
Nízká kvalita je jednou z vážných
příčin nejistot v dodavatelsko-odběratelských
vztazích. má také přímé
dopady na nežádoucí zvyšování
výrobní spotřeby.
Setkali jsme se s případy, kdy např. podnikům
ČSAD zbytečně rostou náklady, protože
nově dodávané pneumatiky mají zhruba
o 1/3 nižší životnost proti dosavadním.
Známe konkrétní případy licenčních
výrobků, u kterých po náhradě
některých elementů z dovozu našimi dodávkami
ztrácí výrobek své užitné
vlastnosti a je prakticky nepoužitelný.
Oborový podnik Karlovarský porcelán letos
hluboko neplní plánované úkoly. Kdyby
se kvalita výrobků dostala do normy, asi by takové
problémy neměl.
Právě u výrobků, které se exportují,
vznikají špatnou kvalitou nejen ekonomické
škody, ale často dlouhodobé ztráty trhů
a zákazníků. V řadě případů
se o možných následcích předem
ví, a přesto se nedaří jim předcházet.
Dochází k případům dodávek
nekvalitních surovin i subdodávek, které
odběratel nebo finalizující výrobce
sice na vstupní kontrole zjišťuje, ale vzhledem
k nedostatku těchto dodávek a v zájmu zajištění
vlastní plánované výroby tento materiál
zpracovává. Z takových příčin
vzniká řada zahraničních reklamací
např. u osobních automobilů Škoda, nákladních
automobilů Tatra a dalších výrobků.
S tímto stavem se nemůžeme smiřovat.
I tady je nezbytné přijmout účinná
opatření, jak to odeznělo na posledním
zasedání ÚV KSČ.
Uváděné poznatky poslanců jenom dokládají,
že přes všechny obtíže a někdy
zdánlivě neřešitelné situace
je stále dosti rezerv převážně
subjektivního charakteru, které mohou a musí
jednotlivé stupně hospodářského
řízení mobilizovat pro plnění
náročných úkolů 8. pětiletky.
Základem je odpovědný přístup
k zabezpečování smluvních závazků
a požadavků odběratelů, technologická
kázeň ve výrobě, plánovací
disciplína a důsledná kontrola vlastní
práce.
Je nesporné, že o řadě nedostatků,
které brzdí proces intenzifikace naší
ekonomiky, se nehovoří poprvé. Od XVII. sjezdu
se nám při jejich odstraňování
podařilo udělat méně než bychom
dnes potřebovali. V souvislosti s tím se také
opakovaně nastolují požadavky na zdokonalování
hospodářského mechanismu.
XXVII. sjezd KSSS formuloval mimo jiné stanovisko, že
zdokonalování hospodářského
mechanismu neznamená v současné době
jeho dílčí vylepšování,
ale hlubokou přestavbu. Hloubku této přestavby
představuje především její komplexnost.
Je to požadavek zdokonalovat všechny součásti
hospodářského mechanismu ve vzájemné
sladěnosti, což nelze uskutečnit jednorázovým
aktem. To je proces, který musí důsledně
směřovat k cílovému řešení.
Jak ukázala listopadová porada generálních
tajemníků bratrských komunistických
a dělnických stran zemí RVHP, nemůže
býti dlouhodobě úspěšná
snaha řešit předpoklady ekonomického
rozvoje pouze v rámci jedné ekonomiky. Je třeba
řešit problémy v rámci celého
společenství, uplatnit i tady důsledně
internacionální přístup.
Přitom nestačí jen mít jednotný
obsah. Je v závěrech XVII. sjezdu a koresponduje
s obsahem, který mají zakotven v závěrech
XXVII. sjezdu sovětští komunisté. Je
však nezbytné sjednocovat i formy realizace tohoto
obsahu. Pro ekonomiku to především znamená
hledat společné cesty ve sbližování
hospodářských mechanismů.
Proto tím, na čem je podle našeho názoru
v prvé řadě třeba zakládat
přestavbu naší ekonomiky, je Komplexní
program vědeckotechnického pokroku zemí RVHP
do roku 2000 a důsledné plnění závěrů
XVII. sjezdu KSČ.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, z jednání
výborů k vládnímu návrhu Zákona
České národní rady o pětiletém
plánu vyplynulo celkem sedm doporučení na
jeho úpravy a doplnění. Po jejich společném
posouzení byla tři z těchto doporučení
zahrnuta do společné zprávy výborů
pro dnešní jednání. Mimo nich byla vznesena
ještě tato doporučení:
Vložit v § 5 v písmenu b) za slova, ... strojírenství
a elektroniky" větu "především
intenzivnějším využíváním
základních fondů a růstem směnnosti...
". I když tato otázka je nesporně důležitá,
v kontextu celého obsahu odstavce jde pouze o jeden z dílčích
problémů. Nevystihuje např. ve vztahu k elektrotechnickému
průmyslu podstatu toho, co je nezbytné řešit.
Přitom jde o vztah k resortům v působnosti
federace, což by prvotně měl řešit
zákon Federálního shromáždění.
Návrh proto nebyl do společné zprávy
zahrnut.
Dále bylo vzneseno doporučení na stylistickou
úpravu § 8, písm. c) tak, aby konec odstavce
zněl: "... a důslednému využívání
fondu pracovní doby. " Stylizace vládního
návrhu je zcela vyhovující a domníváme
se, že není třeba realizovat tento návrh.
Dále bylo doporučeno v § 12 bod 1 za poslední
odstavec doplnit nový odstavec pod písmenem g) s
tímto textem: "soustřeďovat společenskovýchovné
působení k povzbuzování tvůrčí
aktivity občanů a v tomto směru orientovat
i rozvoj všech oblastí kultury, včetně
modernizace její materiálně technické
základny, zajišťovat efektivnější
a účelnější vynakládání
společenských prostředků na tyto účely.
" K tomu uvádíme, že § 12 podrobněji
rozvádí problematiku životní úrovně
v podmínkách pětiletky a obsahuje direktivy
k rozvoji některých složek životní
úrovně majících bezprostřední
vazbu na ekonomickou základnu. Vznesená doporučení
jsou obecně obsažena v § 2 a v § 17. Není
proto nezbytné rozšiřovat vládní
návrh v tomto směru.
Bylo vzneseno doporučení na doplnění
§ 14. Jeho podstatou je návrh doplnit prioritu hl.
m. Prahy o další priority, a sice Severočeský
kraj, Severomoravský kraj a příhraniční
okresy Západočeského a Jihočeského
kraje.
V § 14 vládní návrh podrobněji
specifikuje v souladu s politickou direktivou XVII. sjezdu KSČ,
obsaženou v Hlavních směrech, jednu nosnou
prioritu, kterou je hlavní město Praha. O zmíněných
oblastech jmenovitě hovoří § 3, odst.
k). Celý návrh však nebyl natolik konkrétně
formulován, aby jej bylo možné převzít
jako úpravu vládního návrhu zákona
o pětiletce do společné zprávy.
V této souvislosti považujeme za potřebné
k poslednímu návrhu říci, že
základní úkoly ve vztahu k daným oblastem
ČSR jsou zachyceny v usneseních vlád. Jejich
plnění bude předmětem kontrolní
činnosti jak jednotlivých výborů,
tak i předsednictva České národní
rady v průběhu tohoto V. volebního období.
Z toho vyplývá i vážnost, kterou přikládá
Česká národní rada důslednému
řešení těchto konkrétních
oblastních problémů rozvoje celé ČSSR.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, jako společný
zpravodaj doporučuji, aby Česká národní
rada schválila vládní návrh Zákona
o státním plánu rozvoje národního
hospodářství ČSR na léta 1986
- 1990 podle tisku 13 s doplňky a změnami obsaženými
ve společné zprávě výborů
České národní rady podle tisku 14.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci soudruhu Skoupému za zpravodajskou zprávu.
Nyní soudružky a soudruzi přerušíme
naše jednání na 30 minut. Budeme pokračovat
v 16 hodin.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v jednání.
Vládní návrh zákona ČNR o státním
rozpočtu ČSR na rok 1987 odůvodní
z pověření vlády ČSR ministr
financí soudruh Jiří Nikodým. Prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí ČSR Jiří Nikodým:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, byl jsem pověřen vládou České
socialistické republiky, aby na dnešní plenární
schůzi České národní rady zdůvodnil
návrh státního rozpočtu České
socialistické republiky na rok 1987.
především chci zdůraznit zásadní
skutečnost, že zabezpečuje základní
úkoly hospodářské a sociální
politiky stanovené XVII. sjezdem KSČ, je vyrovnaný
a důsledně vychází z ukazatelů
rozpočtového výhledu na léta 1986
- 1990. V celkové orientaci navazuje na úkoly, které
jsme přijali pro příští rok,
jak o nich hovořil místopředseda vlády
soudruh Krč. Plně se v něm promítá
úsilí o zrychlení rozvoje ekonomiky a o využití
intenzifikačních činitelů k posílení
vzestupné dynamiky tvorby finančních zdrojů.
Státní rozpočet na rok 1987 předpokládá,
že se důsledněji zasadíme o překonání
negativních tendencí, které se letos objevily
v plnění kvalitativních ukazatelů
plánu a v tvorbě zdrojů.
Pravdou je, že se s uloženými povinnostmi co
do množství vyrovnáme, ale s kvalitou a efektivností
výroby zůstaneme zřejmě pozadu. Toto
zaostávání pociťují zejména
hospodářské organizace ministerstva průmyslu
a nepříznivé vlivy se bezpochyby promítnou
i do nadcházejícího období. To podstatně
zvyšuje náročnost úkolů, které
jsou do státního rozpočtu na rok 1987 zapracovány.
V zájmu zabezpečení rozpočtové
vyrovnanosti jsme v druhé polovině roku zpřísnili
rozpočtové hospodaření. Shodli jsme
se na tom, že nelze poskytovat další slevy z
odvodů do státního rozpočtu, že
nemůžeme trpět takové výjimky
z předpisů, které by vedly ke snížení
uvažovaných příjmů či
zvýšení očekávaných výdajů.
Zároveň nesmlouvavěji posuzujeme všechny
žádosti o dotace na krytí mimořádných
požadavků.
Tato náročnost sehrála a sehrává
svoji nezaměnitelnou úlohu. Přesto je zapotřebí
vidět, že letošní zajištění
rozpočtové rovnováhy bude nutno řešit
v rámci celé rozpočtové soustavy Československé
socialistické republiky
V absolutní výši objem státního
rozpočtu České socialistické republiky
na rok 1987 dosahuje 158,1 mld Kčs. Ve srovnání
s rokem 1986 roste o 3,3 %. Vlastní příjmy
se plánují částkou 80,7 mld Kčs
a dotace z federálního rozpočtu činí
77,4 mld Kčs.
Celkový objem příjmů a jejich dynamiku
rozhodujícím způsobem ovlivňují
odvody státních hospodářských
organizací. Jejich čistý přínos,
předpokládaný v rozpočtu, má
přesáhnout 25 mld Kčs. Ve srovnání
s letoškem se tak zvýší téměř
o 30 %. Reálnost takto stanoveného vzestupu je spjata
s růstem efektivnosti, se snížením materiálových
nákladů a se zvýšením produktivity
práce. Dosažení plánovaných úspor
materiálových nákladů prakticky rozhoduje
o vyrovnanosti rozpočtu.
K zajištění rozpočtové vyrovnanosti
budeme v příštím období odčerpávat
dočasně volné finanční zdroje
od hospodářských organizací. Třeba.
otevřeně říci, že dodatkový
odvod ze zisku je prozatím nevyhnutelný. Celkový
rozsah odtud pramenících rozpočtových
příjmů dosáhne ve sféře
řízené naší vládou 2,5
mld Kčs. Víme, že přerozdělovací
procesy nejsou příliš populární,
a že i z objektivního hlediska často negativně
působí na zainteresovanost a odpovědnost
chozrasčotní sféry za výsledky hospodaření.
S tímto stavem se nelze smiřovat. Jsme si vědomi,
že jej bude nutné překonávat v souladu
s cílevědomým rozvojem prací na dalším
zdokonalování soustavy plánovitého
řízení.
Rozhodujícím činitelem intenzifikace ekonomického
růstu je vědeckotechnický rozvoj a široké
uplatňování jeho výsledků v
praxi. Na financování vědy a techniky pamatujeme
ve státním rozpočtu se dvěma miliardami
korun neinvestičních prostředků, což
je - v porovnání s tím, co jsme poskytli
letos - o 5, 5 % více. Připočítáme-li
to, co přidají resorty a podniky, dojdeme k celkové
sumě dosahující téměř
4, 6 mld Kčs. To umožňuje jak řešit
naléhavé problémy, tak i programověji
a rychleji pokračovat v nastoupených směrech.
V roce 1987 chceme důrazněji podporovat pružné
a urychlené zavádění vyřešených
mimořádně efektivních úkolů
technického rozvoje do praxe. Tomu bude sloužit nový
finanční nástroj, na který rezervujeme
100 mil. Kčs. Hodláme tak plánovitě
a hlavně účinně podněcovat
výrobu výhodně vyvážených
výrobků napomáhat ke zlepšování
jejich konkurenční schopnosti na zahraničních
trzích. Vytvářet spolehlivé opory
pro plynulý rozvoj dodávek do tržních
fondů, úspory surovin, materiálu, paliv a
energie, mzdových a ostatních nákladů.