V tomto pětiletí usilujeme o stabilizaci území
při západní hranici státu a obnovu
jeho společenskopolitické a ekonomické funkce.
Na podporu našich záměrů zvyšujeme
rozsah bytové výstavby, v organizacích strojírenských
resortů, spotřebního a dřevozpracujícího
průmyslu rozšiřujeme pracovní příležitosti,
účelově vyčleňujeme prostředky
na zlepšení občanské a technické
vybavenosti obcí. Od příštího
roku zavádíme stabilizační příspěvek
na pracovníka, posilujeme mzdové fondy organizací
a zvyšujeme náborové příplatky.
Soudružky a soudruzi, úspěšná realizace
vytyčeného sociálně ekonomického
programu bude vyžadovat i promyšlené změny
v soustavě plánovitého řízení
národního hospodářství. V současné
době se pracuje na návrzích zásad
pro postupnou přestavbu hospodářského
mechanismu. Jde o opatření týkající
se zvýšení účinnosti centrálního
řízení a plánování,
zdokonalování metod tvorby plánu, zvýšení
úlohy finančně ekonomických nástrojů.
Směřují k převedení VHJ a podniků
na plný chozrasčot a samofinancování,
ke zdokonalení organizačních struktur. V
průběhu příštích dvou
let vstoupí ve vybraných VHJ a podnicích
v platnost "Zásady komplexního experimentu
zvýšení samostatnosti a odpovědnosti
hospodářských organizací za efektivní
rozvoj". Cílem experimentu je vytvořit postupně
předpoklady pro posílení koncepčního
plánování a řízení z
centra a ověřit, zda rozšíření
prostoru pro větší ekonomickou samostatnost
a odpovědnost hospodářských organizací
povede k efektivnějšímu plnění
základních cílů a úkolů
státního plánu.
Soudružky a soudruzi, máme za sebou 11 měsíců
prvního roku 8. pětiletky. Můžeme tedy
poměrně spolehlivě ocenit výsledky,
které očekáváme za celý rok,
a posoudit, do jaké míry se nám podařilo
splnit naše předpoklady a záměry, které
jsou vyjádřeny v Zákoně České
národní rady o státním plánu
na rok 1986.
Vývoj národního hospodářství
za 11 měsíců letošního roku potvrzuje,
že proces kvalitativní přestavby ekonomiky
nedosáhl zatím intenzity zakotvené v "Hlavních
směrech" XVII. sjezdu strany. V důsledku toho
zůstáváme úkolům vytyčeným
v Zákoně nemálo dlužni.
Dynamika průmyslové výroby se sice v odvětvích
řízených vládou České
socialistické republiky zvýšila do konce listopadu
o 2,6 %, avšak tohoto růstu bylo dosaženo při
podstatně vyšší nákladovosti a
poměrně značných odchylkách
od požadované struktury užití. Plánovaný
podíl materiálových nákladů
na výkonech byl překročen o 0,6 bodu a celkový
objem materiálových nákladů o 3,2
mld. Kčs. Vývoz do nesocialistických zemí
byl nižší zhruba o 600 mil. Kčs, plánovaný
objem zásob byl překročen o 2,6 mld. Kčs,
a to převážně v odbytových zásobách,
které budou jen obtížně využitelné
k plnění plánu v letošním i v
příštím roce.
Na základě výsledků za 11 měsíců
očekáváme, že za celý rok se
vytvořený národní důchod zvýší
na území České socialistické
republiky o 2,7 - 2,8 % a jeho přírůstek
bude zabezpečen růstem produktivity práce
zhruba z 80 %. V Zákoně je uloženo dosáhnout
růstu národního důchodu o 3,2 % a
přírůstek jeho tvorby krýt růstem
produktivity práce z 90 - 91 %.
V hlavních výrobních odvětvích
řízených vládou ČSR očekáváme
v letošním roce rozdílné výsledky.
V zemědělství bude plánovaný
objem hrubé výroby ve výši 76,6 mld.
Kčs v zásadě splněn. Výpadek
v rostlinné produkci, způsobený nižší
úrodou obilovin, cukrovky, brambor, zeleniny a chmele,
bude nahrazen vyšším objemem živočišné
výroby.
Ve stavebnictví předpokládáme splnění
objemových i kvalitativních ukazatelů státního
plánu. Základní stavební výroba
se zvýší o 1,9 % a její plánovaný
růst bude překročen o 0,4 bodu. Podíl
materiálových nákladů na výkonech
bude dodržen.
Nejsložitější situace je zatím
v ministerstvu průmyslu. Resort sice splní plánovaný
objem hrubé výroby i vývozu do socialistických
zemí, k výraznému neplnění
však dojde v ukazatelích efektivnosti, v dodávkách
do tržních fondů a ve vývozu do nesocialistických
zemí. Největší odchylka se předpokládá
ve snížení podílu materiálových
nákladů na výkonech. Celkový i výsledek
v upravených vlastních výkonech zřejmě
dosáhne 2,5 mld Kčs a v zisku 2,6 mld Kčs.
Očekávané nesplnění plánovaného
objemu upravených vlastních výkonů,
nedosažení relace mezi maloobchodními a velkoobchodními
cenami a rozdílového ukazatele v zahraničním
obchodě představuje výpadek v přínosu
resortu k tvorbě národního důchodu
ve výši 3,2 mld Kčs.
Příčin, proč se resort průmyslu
nedokázal v letošním roce vyrovnat s úkoly
státního plánu, je celá řada.
Patří mezi ně zejména nedosahování
projektovaných parametrů na nových kapacitách,
nedostatečná provázanost plánu materiálně
technického zásobování s plánem
výroby a finančním plánem, neuspokojivý
vývoj v kvalitě a inovačních tocích,
nedostatek pracovníků, odbytové potíže
a nedostatky v řízení. příčiny
neplnění úkolů plánu nejsou
jen záležitostí letošního roku,
ale mají své kořeny již v minulosti.
K překonání neuspokojivého vývoje
přijal resort řadu organizačních a
věcných opatření. Kromě jednání
s výrobními hospodářskými jednotkami
a ustavení týmu k řešení rizikových
problémů přistoupil resort i k operativnímu
řízení některých organizací.
Rovněž vláda napomohla v květnu letošního
roku - v rámci zdrojů. které měla
k dispozici - k řešení složité
problematiky resortu zpřesněním dovozně
vývozních vztahů, zvýšením
limitu materiálových nákladů a posílením
prostředků na ostatní neinvestiční
dovozy z nesocialistických zemí.
Při komplexním posuzování a řešení
vzniklé situace si je vláda vědoma, že
neplnění rozhodujících kvalitativních
ukazatelů plánu vytváří nepříznivou
hospodářskou situaci zejména v 9 výrobních
hospodářských jednotkách, ve kterých
by mělo dojít k postihům osobní hmotné
zainteresovanosti. Důsledky by se promítly i do
podnikové hmotné zainteresovanosti. Krácení
přídělů investičním
fondům a fondům kulturních a sociálních
potřeb by vážně ohrozilo sociální
záměry podniků přijaté v kolektivních
smlouvách.
K posouzeni příčin tohoto stavu byla vytvořena
dočasná pracovní skupina, která za
objektivní uznala dopady cenových úprav,
záměny dovážených surovin a opožděné
uvádění některých nových
kapacit do provozu způsobené cizími dodavateli.
Nemohla a také neuznala dopady zaviněné nízkou
úrovní řídící a organizátorské
práce.
Cílem uvedených opatření vlády
bylo zabránit vážným politicko-sociálním
důsledkům a současně dosáhnout
toho, aby se obdobná situace v resortu průmyslu
neopakovala v roce 1987.
Souhrnné výsledky dosažené ve vývoji
národního hospodářství ČSR
a v plnění státního plánu v
letošním roce tedy ukazují v některých
resortech na určité manko v přípravě
a zabezpečení pětiletého plánu.
Je proto nezbytné toto zpoždění neprodleně
dohnat. Znamená to v každé organizaci a na
každém stupni řízení objektivně
analyzovat letošní vstup do osmé pětiletky,
najít hlavní příčiny odchylek
od plánovaných záměrů a prosadit
účinné postupy k jejich odstranění.
Na tomto základě pak urychleně dořešit
otevřené problémy plánu na rok 1987
a další léta pětiletky.
V resortu průmyslu půjde především
o vypracování technických a organizačních
řešení, která povedou ke zlepšení
dosahovaných parametrů na nových výrobních
kapacitách, ke zvýšení intenzity inovačního
procesu, kvality výroby a podílu výrobků
vysoké technickoekonomické úrovně
a k racionálnímu pohybu základních
materiálových toků. Za důležité
považujeme připravit a realizovat program posílení
stabilizace pracovních sil v lehkém průmyslu
a zvýšení účinnosti hospodaření
s pracovní silou.
Vláda uložila ministrovi průmyslu zpracovat
příčiny neplnění plánu
roku 1986, stav zabezpečení plánu roku 1987
a celé pětiletky včetně návrhu
opatření k odstranění vzniklých
problémů v zajištění úkolů
pětiletého plánu a předložit
je vládě k projednání.
V ministerstvu stavebnictví je nutné zejména
zabezpečit věcné úkoly a postupové
termíny na stavbách plánovaných k
dokončení a k uvedení do provozu v této
pětiletce, v první řadě na stavbách
- závazných úkolech státního
plánu. Snížit rozestavěnost o 10 - 15
%. Zajistit rovnoměrné dokončování
a předávání bytů včetně
objektů občanské a technické vybavenosti.
Zvýšit pozornost získávání
nových pracovníků především
dělnických stavebních profesí. Dopracovat
program technické politiky tak, aby úkoly plánu
byly zabezpečeny v rámci přidělených
objemů palivoenergetických zdrojů a bylo
dosaženo plánem stanovené měrné
energetické náročnosti. Zvýšit
výkonnost průmyslu stavebních hmot cestou
modernizace a rekonstrukce výrobní základny.
V ministerstvu zemědělství a výživy
je zapotřebí zabezpečit v první řadě
obilní program cestou zvýšení hektarových
výnosů při stabilizaci stávajících
osevních ploch a vytvářet i potřebné
rezervy v objemových i v jadrných krmivech jak v
podnicích, tak na centrální úrovni.
Strukturu živočišné výroby podřídit
vlastním zdrojům krmiv. K tomu zejména prohloubit
hospodaření s jadrnými krmivy. V závodech,
které nedosahují potřebné úrovně
v jejich spotřebě a zhodnocování,
uplatnit důsledná racionalizační opatření.
Ve výrobě ovoce a zeleniny i snížit
meziroční výkyvy ve sklizni, strukturu produkce
přizpůsobit požadavkům spotřebitelů
a dosáhnout soběstačnosti krajů a
okresů.
Soudružky a soudruzi, máme k dispozici velký
hospodářský potenciál, širokou
vědeckotechnickou základnu, dosáhli jsme
vysoké úrovně kvalifikace pracovníků,
naše ekonomika se aktivně podílí na
mezinárodní dělbě práce. To
vše nám dává obrovské potenciální
možnosti. To vše je zároveň zdrojem důvěry
ve vlastní síly a našeho přesvědčení,
že se s úkoly pětiletky se ctí vyrovnáme.
vláda České socialistické republiky
očekává, že k tomu přispěje
i aktivní účast poslanců České
národní rady.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jménem vlády České
socialistické republiky doporučuji České
národní radě, aby návrh Zákona
o státním plánu rozvoje národního
hospodářství na léta 1986 - 1990 schválila.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
místopředsedovi vlády ČSR soudruhu
Krčovi za odůvodnění návrhu.
Prosím společného zpravodaje výborů
ČNR poslance Aloise Skoupého, aby přednesl
zprávu výborů ČNR o projednání
návrhu zákona.
Poslanec Alois Skoupý: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, přijetím vládního návrhu
zákona o pětiletém plánu splní
náš zákonodárný sbor jednu z
významných povinností, kterou při
formování hospodářského a sociálního
rozvoje ČSR má. Proto byla přípravě
dnešního jednání věnována
mimořádná pozornost.
Vládní návrh zákona byl v souladu
s přikázáním předsednictva
České národní rady projednán
ve všech výborech. Toto projednání bylo
spojováno s hodnocením výsledků dosahovaných
v letošním roce i s posuzováním přípravy
plánu na rok 1987.
Jednání výborů ČNR plně
potvrdila, že vládou schválený pětiletý
plán rozvoje národního hospodářství
ČSR na léta 1986 -1990, z něhož projednávaný
vládní návrh zákona vychází,
respektuje závěry XVII. sjezdu KSČ.
Pětiletka konkretizuje úkoly hospodářského
a sociálního rozvoje ČSR na celé období
do roku 1990 v souladu s tím, jak byly tyto úkoly
stanoveny pro celou federaci a jak je v uplynulém týdnu
projednal ústřední výbor naší
strany. Čísla i věcné záměry
dokladují náročnost vytyčených
úkolů i směr, kterým se musí
ubírat jejich realizace. Jsou dokladem sjezdem přijaté
strategie urychlení sociálně ekonomického
rozvoje cestou intenzifikace, zvyšování efektivnosti
společenské výroby, kvality veškeré
práce a přísné hospodárnosti
v každé činnosti.
Soudruh Krč ve svém vystoupení podrobně
charakterizoval, co to znamená. Výrazné snižování
materiálové náročnosti tvorby národního
důchodu, na kterém je založeno snižování
podílu výrobní spotřeby na společenském
produktu a rychlejší růst národního
důchodu než průmyslové výroby,
předpokládá důsledné využití
investiční politiky jako nástroje realizace
vědeckotechnického rozvoje a strukturálních
změn, předpokládá modernizovat výrobní
základnu a zvyšovat produktivitu práce především
cestou aplikace poznatků vědy a techniky v praxi.
Výrazně se musí projevit naše účast
na Komplexním programu vědeckotechnického
pokroku členských zemí RVHP do roku 2000.
Proces intenzifikace vyžaduje, aby bylo vyráběno
jen to, co nachází užití, aby výsledná
produkce měla takovou kvalitu, která snese přísná
mezinárodní měřítka a abychom
zároveň vyráběli s co nejnižšími
náklady.
Odpovědnost za respektování těchto
požadavků musí převzít podniky,
VHJ i resorty s vědomím toho, že odměňovat
pracovní kolektivy je třeba důsledně
podle výsledků dosahovaných v souladu s těmito
vytyčenými záměry.
Pro tyto základní požadavky musí hospodářský
mechanismus vytvářet všechny nezbytné
předpoklady.
Jednání výborů prokázala, že
zatím máme při prosazování
i těchto záměrů značné
rezervy. Vesměs se o nich hovořilo již při
schvalování plánu na letošní
rok a kriticky na ně poukazovali poslanci při projednávání
výsledků jeho plnění. Na letošních
výsledcích jsme se všichni přesvědčili,
že náročnost úkolů pětiletého
plánu již od samého počátku vyžaduje
netrpět nikde polovičatý přístup
a váhavost při prosazování úkolů
intenzifikace.
Všem nám jde o důslednou realizaci sjezdového
programu, který, jak bylo vyjádřeno na 4.
zasedání ÚV KSČ, cituji: "nevychází
ze subjektivních přání, ale vyjadřuje
objektivní potřeby dalšího rozvoje naší
společnosti. Dává v konkrétních
československých podmínkách tvůrčí
odpověď na nové perspektivy osmdesátých
a devadesátých let. Je odpovědí na
požadavky, které i před nás staví
současná etapa mezinárodního vývoje,
zejména převratné důsledky vědeckotechnické
revoluce".
Z tohoto pohledu také jako poslanci přistupujeme
k pro jednání vládního návrhu
zákona o státním plánu rozvoje národního
hospodářství ČSR na léta 1986
- 1990.
Jedna z rozhodujících rolí v pětiletce
náleží investiční výstavbě.
Ve srovnání se skutečností let 1981
- 1985 zůstává celkový objem investic
za národní orgány v působnosti vlády
ČSR na stejné úrovni, s výraznou změnou
struktury ve prospěch strojů a zařízení
a při poklesu stavebních prací. Je založeno
také zvyšování podílu vlastních
zdrojů státních hospodářských
organizací na financování investic. Poslanci
zde upozornili na některá rizika, jež by se
měla zejména zlepšenou řídící
a organizátorskou prací minimalizovat. Mají
konkrétní odraz např. ve státním
rozpočtu na rok 1987.
Podle předběžných výsledků
se letos očekává překročení
plánovaného objemu investiční výstavby,
ovšem převážně ve zvláštních
investicích v zemědělství. Nadále
dochází k překračování
rozpočtových nákladů nově zahajovaných
staveb, nedaří se snižovat rozestavěnost,
z hlediska resortů je plnění značně
nerovnoměrné. Jako trvající problém
uváděli poslanci stále existující
neplnění projektovaných parametrů
kapacit uváděných do provozu. Např.
při sledování přínosu výrobních
kapacit bylo ze 23 těchto kapacit uvedených do zkušebního
provozu za tři čtvrtletí t.r. pouze 9, které
dosahovaly projektovaných parametrů. V působnosti
vlády ČSR to znamená stamiliónové
propady ve výkonech, zisku, vývozu s dalšími
negativními dopady. Největší neplnění
vzniká z tohoto důvodu v resortu MP ČSR.
Jak jsme se mohli sami na mnoha místech přesvědčit,
jsou hlavními příčinami vleklé
závady na technologických zařízeních,
pořízených často i z dovozu, nezvládnutí
nových postupů s dopadem na kvalitu výrobků
a někde i snížení možnosti odbytu
proti předpokladům.
Jsme toho názoru, že potíže a problémy
s řízením a organizací investiční
výstavby nelze odstranit bez kvalitního plánování,
že úroveň řízení investiční
výstavby je odvislá od kvality národohospodářského
plánu a přístupu resortů k jeho zabezpečení.
Je to důležité zejména nyní,
kdy je třeba důsledně investiční
prostředky dávat na akce celospolečensky
nejužitečnější.
Regulací míry investování se nutně
vytváří napětí v ekonomice
s konkrétními dopady. Mohu uvést komplexní
bytovou výstavbu. V Brně např. plán
KBV vzhledem k počtu bytů a nezbytné technologické
infrastruktuře umožňuje řešit jen
některé potřeby občanské vybavenosti.
Přes přijímaná opatření
ke snížení investiční náročnosti
chybí proti technicko-hospodářským
ukazatelům více než čtvrt miliardy v
objemu investic. Zatímco na počátku 7. pětiletky
činila tzv. zanedbaná občanská vybavenost
850 mil. Kčs a během 7. pětiletky došlo
k jejímu snížení zhruba o polovinu,
8. pětiletka v tomto směru zakládá
zhoršení.
Je to citlivý politický problém, který
se netýká jen Brna. Byl předmětem
kritiky na předvolebních schůzích
i na schůzích při volbách nových
občanských výborů. Národní
výbory jej vyřešit samy nemohou a považujeme
to za věc, kterou je nezbytné řešit
již v samotném plánu.
Plán v současné situaci může
úspěšně podobné problémy
řešit pouze tehdy, bude-li na jedné straně
preferovat rozvojové programy a na druhé straně
důsledně prosazovat programy útlumové.
Tak jako ve všech předchozích pětiletkách,
ani v této se zatím nepodařilo plně
prosadit jasnou strukturu a potřebnou strukturalizaci jednotlivých
odvětví. Limitované prostředky na
rozšířenou reprodukci se potom nežádoucím
způsobem rozptylují.
Jak jsme se opětovně přesvědčili,
mnohde chybí koncepce rozvojových oborů.
Resorty byly oprávněně kritizovány
za to, že při sestavování 8. pětiletky
nedodaly včas investiční záměry,
a to některé resorty ani do doby předložení
plánu, takže státní plán byl
sestavován bez potřebné znalosti těchto
záměrů, především na základě
státních cílových programů.
Z toho také vyplývá. že se stále
v plánování projevuje setrvačnost
dosavadních přístupů.