Navrhovaná osnova zákona neustupuje tedy od naší
původní myšlenky určité autocenzury
uvnitř redakčního kolektivu za předpokladu,
že jeden člen tohoto kolektivu by byl odhodlán,
ale i schopný vykonávat funkci zmocněnce
Úřadu pro tisk a informace. Pouze tam, kde nedojde
k návrhu na jmenování zmocněnce, kde
vydavatel a šéfredaktor se nedohodnou s kolektivem
redakce, má Úřad pro tisk a informace právo
zajišťovat svým dosazeným orgánem,
aby nebyl zveřejňován ten druh informací,
které jsou podrobně rozvedeny v § 3 odstavec
2 osnovy.
Další ustanovení navrhovaného zákona
upravuje podmínky, za jakých zanikne oprávnění
vydávat periodický tisk a umožňuje sankce
proti vydavateli, jestliže zprávy a informace jsou
v rozporu s posláním tisku, jak má na mysli
§ 2 zákona č. 81/66 Sb., nebo v rozporu s důležitými
zájmy republiky podle § 1 a 3 tohoto projednávaného
zákona. Jeli vydavateli z některého důvodu
uložena pokuta nebo odejmuto oprávnění
k vydávání periodického tisku, nebo
jestliže registrace pozbude platnosti, má vydavatel
možnost podat opravný prostředek, o němž
rozhoduje s konečnou platností příslušný
krajský soud v občansko-právním řízení,
podle § 244 a dalších občanského
soudního řádu.
Obdobná oprávnění jsou v § 5
navrhovaného zákona dána vládě
ke stanovení a dodržování určitých
povinností organizací, které mají
vydavatelské oprávnění podle zákona
č. 94/49 Sb., popřípadě podniků
polygrafického průmyslu, na které se tento
vydavatelský zákon nevztahuje.
Podle mého soudu je nutno podtrhnout ustanovení
§ 6 osnovy, podle něhož navrhovaný zákon
se nevztahuje na zveřejňování výsledků
vědeckého bádání a umělecké
tvorby. Tím je znovu potvrzeno ujištění
zveřejněné dřívějším
prohlášením vlády.
28. června t. r. a z tohoto místa bylo prohlášeno
při zasedání NS, že zrušením
cenzury vytváříme předpoklady pro
plné uplatnění a pro další rozvoj
jednoho ze základních občanských práv,
práva na svobodu projevu, slova a tisku. Mám za
to, že od této myšlenky, která vyjadřuje
nepochybně přesvědčení nás
všech, neustupujeme ani nyní, poněvadž
jsou v ní vtěleny historické zkušenosti
celého lidstva, bojů tříd, jednotlivců
a národů o vlastní uplatnění
a o rozvoj celé společnosti. Plné uplatnění
této myšlenky v těchto dnech znemožňují
současné okolnosti, a to jen na přechodnou
dobu, jak je patrno z uvozovacího znění tohoto
zákona i ze závěru důvodové
zprávy. Předpokládám, že vláda
bude nástrojem, který je jí tímto
zákonem svěřen do rukou, vládnout
moudře a státnicky, v souladu s vůli našich
národů do doby, než dojde k vypracování
a předložení definitivního zákona
o tisku.
Byl bych velmi rád, kdyby oprávnění,
která dnes vládě dáváme, byla
používána jen ojediněle a kdyby se naopak
vytvořila velmi úzká a blízká
spolupráce všech představitelů našeho
veřejného a politického života s pracovníky
tisku a jiných sdělovacích prostředků,
kdy by tedy nebylo nutno používat cenzorské
tužky a dalších sankcí proti vydavateli.
Konečně žádám, aby z Úřadu
pro tisk a informace se nestal žádný velký
úřad, zvláště když z důvodové
zprávy není patrno, jaké náklady si
vyžádá jeho zřízení a
z které kapitoly rozpočtu budou tyto náklady
hrazeny.
Jsem oprávněn za výbory ústavně
právní a kulturní požádat vás,
všechny poslance NS o vaše kladné stanovisko
k osnově zákona, to jest o některých
přechodných opatřeních v oblasti tisku
a ostatních hromadných sdělovacích
prostředků, o schválení tohoto návrhu
zákona ve smyslu společné zprávy výborů
ústavně právního a kulturního
č. 202, který byl všem poslancům rozdán.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji zpravodaji
s. Hrabalovi a táži se, kdo z poslanců se hlásí
o slovo k předloženému návrhu. Nikdo.
Prosím, protože se s. ministr Galuška zříká
závěrečného slova a zpravodaj také
už nemá, co by dodal, přistoupíme k
hlasování.
Výbor ústavně právní a výbor
kulturní doporučují, aby NS schválilo
návrh zákona o některých přechodných
opatřeních v oblasti periodického tisku a
ostatních hromadných informačních
prostředků, a to ve znění společné
zprávy těchto výborů. Kdo souhlasí
s tímto návrhem, nechť zvedne ruku. (Hlasuje
se.) Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel
hlasování? Dva poslanci se zdrželi hlasování.
NS schválilo návrh zákona o některých
přechodných opatřeních v oblasti periodického
tisku a ostatních hromadných informačních
prostředků.
Soudružky a soudruzi, přistoupíme k dalšímu
bodu. Původně jsem se domníval, že uděláme
přestávku, ale budeme šetřit časem.
Proto doporučuji, abychom přistoupili ke 4. bodu
našeho programu - to jest
Tento návrh předkládá plénu
předsednictvo NS podle článku 52 odst. 1
ústavy. Zpravodajem předsednictva NS je místopředseda
NS Josef Zedník. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Zedník: Vážený
pane presidente! Soudružky a soudruzi poslanci! Vážení
hosté!
Z pověření předsednictva Národního
shromáždění Československé
socialistické republiky předkládám
plénu Národního shromáždění
iniciativní návrh předsednictva Národního
shromáždění, kterým je zákon
o Národní frontě.
Předsednictvo Národního shromáždění
vycházejíc ze skutečnosti, že rozvoj
socialistické demokracie v naší zemi ukázal
základní jednotu všech socialistických
sil v naší zemi a podporu socialistického řádu
zdrcující většinou našich občanů,
považuje za základnu pro další vývoj
politického systému Československé
socialistické republiky Národní frontu.
Prohlášením Národní fronty ze
dne 15. června t. r. byly stanoveny směry i cíle
politické činnosti. Dosavadní politický
vývoj jednoznačně potvrdil správnost
cílů a úkolů, které si Národní
fronta v tomto prohlášení stanovila, neboť
se všechny organizace v ní sdružené přihlásily
k aktivní účasti na plnění
akčního programu Komunistické strany Československa
a programového prohlášení vlády.
Tato podpora nové politiky našla svůj výraz
i v programových plánech organizací Národní
fronty, za nimiž stojí a je podporuje převážná
většina našich občanů.
Jde nám všem o aktivní podíl na tvorbě
nové politiky vycházející z humanistických
a demokratických principů socialismu, vlastních
to prvků našich národů, a dále
o pluralitní pojetí politického systému
v Národní frontě, tak jak jsou tyto zásady
vyjádřeny v dalším prohlášení
Národní fronty z 29. srpna t. r.
Předpokládaný návrh zákona
provádí a prakticky upřesňuje ustanovení
článku 6 ústavy. Neupravuje tedy nějak
nově postavení Národní fronty, která
je základem československého politického
systému. Její postavení je jedním
ze základních ústavních a politických
principů a nemůže být obyčejným
zákonem měněno.
Navrhovaná osnova zákona tedy plně respektuje
skutečnost, že Národní fronta je v našem
politickém systému zcela suverénním
organismem, je partnerem Národního shromáždění
a sama si suverénně rozhoduje o všech vnitřních
otázkách, podmínkách přijetí
i ztrátě členství ve svém organismu.
Rovněž Národní fronta suverénně
rozhoduje na základě politických dohod, společných
prohlášení a dalšími svými
politickými akty o svých úkolech a činnosti.
Není a nebude tedy úkolem Národního
shromáždění do této suverénní
sféry Národní fronty zasahovat. Rozhodnutí
Národní fronty ani její statut, na kterém
se organizace sdružené v Národní frontě
dohodnou, nejsou právními normami nebo nějakými
právními akty, ale akty politickými. Z těchto
důvodů tedy nepůjde ani ve vztahu mezi předkládaným
zákonem a statutem Národní fronty o vztahy
právních norem.
Předpokládaný návrh zákona
chce však právně zabezpečit základní
principy, na nichž se organizace sdružené v Národní
frontě dohodly ve svých společných
prohlášeních ze dne 15. června a 29.
srpna t. r. Jde o upevnění politického systému
ve federativně uspořádané Československé
socialistické republice a v řešení otázek
souvisejících, především s postavením
politických stran.
Dovolte, abych tento článek ocitoval: "Národní
fronta Čechů a Slováků, v niž
jsou sdruženy společenské organizace, je politickým
výrazem svazku pracujících měst a
venkova vedeného KSČ."
V zákoně jsou také vyjádřeny
hlavní dosažené výsledky polednové
cesty socialismu, jako pluralistické pojetí vyjádřené
v Národní frontě, demokratický socialismus
a humanismus jako záruky před možnou opětovnou
degenerací politického systému spojenou s
pasivitou a lhostejností lidu. V prohlášení
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty z 29. srpna 1968 se současný
demokratický pluralistický systém považuje
za uzavřený. Politické strany nebo organizace
plnící jejich funkce mohou působit jen uvnitř
Národní fronty.
Vyloučit možnost vzniku nových politických
stran mimo Národní frontu je třeba provést
zákonem, neboť dosud žádná právní
norma vznik, zánik a postavení politických
stran neupravuje.
Z těchto důvodů zákon charakterizuje,
co se rozumí politickou stranou nebo organizací
plnící její funkci. V § 2 odst. 2 předkládaného
zákona je v tomto smyslu ustanovení, že politickou
stranou nebo organizací plnící její
funkci se rozumí organizace, která zejména
na základě světového názoru,
nebo na základě jiného společného
politického programu sdružuje členy a stoupence
především za tím účelem,
aby aktivně politicky působila mezi občany
a dosáhla tím podílu na tvorbě politiky
a na státní moci vykonávané zastupitelskými
sbory. Zároveň se v § 3 stanoví postup
pro zákaz těch organizací, jež by chtěly
vyvíjet činnost mimo Národní frontu.
Politické strany a organizace, pokud jsou a budou součástí
Národní fronty, nemohou být zakázány
ani rozpuštěny a ani jiným způsobem
nemůže být omezena jejich činnost správním
orgánem. Pouze tehdy, vznikne-li nová organizace
s jinými cíli než má Národní
fronta a její program, nebo je organizace z Národní
fronty vyloučena, ukládá předložený
zákon ministerstvu vnitra zakázat její činnost.
Ve svém rozhodnutí je Národní fronta
nezávislá a správnost jejího rozhodnutí
po obsahové stránce nemůže být
přezkoumávána ani soudním orgánem.
Pouze po formální stránce může
být zkoumáno, zda rozhodnutí vydal orgán
k tomu příslušný a byl-li tedy splněn
předpoklad pro ministerstvo vnitra pro zákaz činnosti
organizace.
Na druhé straně je však zachovávána
možnost opravných prostředků proti rozhodnutí
ministerstva vnitra, rozkladem podle správního řádu
a soudním přezkoumáním založeném
na platných právních předpisech.
l když za současného právního
stavu může toto soudní přezkoumávání
provádět soud v sídle orgánu, který
o zákazu činnosti organizace rozhodnutí vydal,
tj. městský soud v Praze a krajský soud v
Bratislavě, a to podle ustanovení občanského
soudního řádu, není pokládán
tento stav za uspokojivý a trvalý.
Bude třeba, aby se urychleně a komplexněji
řešila nastolená již problematika správního
a ústavního soudnictví.
Naproti tomu nelze pokládat za rozhodující,
že rozhodnutí ústředního orgánu,
tj. ministerstva vnitra, přezkoumává např.
městský soud v Praze nebo krajský soud v
Bratislavě, neboť rozhodující jistě
bude v prvé řadě kvalifikovanost a nezávislost
soudu.
Mohlo by se snad jevit sporným, zda je správné,
aby ministerstvo vnitra rozhodovalo o zákazu politické
strany či organizace plnící její funkci,
zda by takové významné rozhodnutí
nemělo být svěřeno vládě,
jak je to v právních řádech v jiných
státech obvyklé.
Pro svěření rozhodování do
kompetence ministerstva vnitra však svědčí
mimo jiné i to, že vyslovuje zákaz činnosti
až po předchozím rozhodnutí Národní
fronty a nemůže tedy rozhodnout o těchto základních
otázkách politického systému toto
ministerstvo samo a o své újmě.
Účinnost tohoto zákona má být
omezena do doby přijetí nové ústavy
která by měla rovněž řešit
otázky politického systému již v normalizované
situaci, mnohem lépe a komplexněji včetně
všech záruk zákonnosti, demokracie a neustálého
progresivního rozvoje dynamiky socialistického politického
společenství.
Soudružky a soudruzi poslanci, celý dosavadní
politický vývoj, všechny naše zkušenosti
svědčí pro budování Národní
fronty jako široké organizace s vysokým stupněm
vnitřní demokratičnosti a současně
nepřipustit vytváření jakýchkoli
politických sil mimo její rámec.
Máme snad již dost zkušeností, svědčících
proti shovívavosti vůči opozičním
silám, které by pod rouškou demokratičnosti
chtěly stavět ve skutečnosti demokracii proti
socialismu a oslabovat tak základy naši společnosti.
Systém politických stran je uzavřen, ale
Národní fronta se nebude uzavírat před
možnosti přijímat další společenské
organizace, jejichž program a činnost jsou v souladu
se zásadami, z nichž vychází v polednovém
vývoji Národní fronta.
Předkládaný návrh zákona o
Národní frontě byl několikrát
posouzen ústavně právním výborem,
předsednictvem Národního shromáždění,
vládou i orgány NF. Na základě vzešlých
zásadních připomínek byl upraven konečný
text tak, jak bylo pokládáno za nejsprávnější
a jak vám byl také předložen, aby cíle
dalšího socialistického a demokratického
rozvoje naší Československé socialistické
republiky byly i touto cestou zajištěny. Proto jménem
předsednictva Národního shromáždění
doporučuji, aby návrh zákona o Národní
frontě byl Národním shromážděním
schválen. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji zpravodaji
mpř. NS Zedníkovi a přistupujeme k rozpravě.
Zatím jsou přihlášení 4 řečníci:
první s. Pospíšil Antonín, následovat
bude posl. Fleyberk.
Poslanec Pospíšil: Vážené
Národní shromáždění, zákon
o Národní frontě, který dnes po důkladném
projednávání schvalujeme, má v současné
době neobyčejný význam. Vyplývá
z celého vývoje naší národní
a státní politiky od letošního ledna,
vyplývá konkrétně ze závěrů
srpnového plenárního zasedání
ÚV KSČ, které potvrdilo, že politický
systém v našem státě má být
i nadále budován na základně aktivní
Národní fronty. Československá strana
lidová už v prvních rozhodujících
dnech letošního jara prohlásila ve svém
programovém prohlášení, že svým
působením v Národní frontě
jako svazku politických stran a ostatních dobrovolných
společenských organizací vyjádří
svůj podíl na výstavbě socialistické
republiky, na tvorbě státní politiky, která
bude v duchu akčního programu KSČ a v duchu
prohlášení vlády zabezpečovat
náš příští život. Svůj
čestný závazek naše strana splní
tím spíše, že dnešní situace
naší republiky vyžaduje nejvyšší
odpovědnost, obětavost a účelné
socialistické vlastenectví nás všech.
Můžeme říci, že členové
naší strany znovu osvědčili tyto vlastnosti
právě v uplynulých kritických událostech,
kdy lidé i hodnoty, názory i činy byly váženy
před národem a před jeho dějinami.
Vedeni láskou k národu a k spravedlivému
sociálnímu zřízení našli
bez váhání a strachu jedině možnou
cestu věrnosti a vytrvalosti i v těžkých
hodinách. Touto cestou půjdeme dále v plném
souladu dávných tradic naší strany se
socialistickými myšlenkami moderní doby. V
Národní frontě, jak ji pojímá
předložený zákon, vidíme pevnou
základnu pro tuto naši práci. Řekli
jsme už v našem zářijovém prohlášení,
že považujeme za velký závazek, aby politická
úloha Národní fronty nebyla tak formální,
jak tomu bylo před letošním lednem. Proto i
v naší stranické práci postavíme
na přední místo pomoc našich členů
při hospodářském rozvoji republiky,
při rozvíjení naší národní
kultury, při sociální péči
o potřebné a postižené a starší
spoluobčany, a samozřejmě vynaložíme
úsilí na to, aby naše vnitropolitická
a tisková činnost působila na uvědomění
a správnou informovanost členů i širší
veřejnosti se zvláštní péčí
v tomto směru o mladé lidi a nové členy.
Budeme přitom nejen prakticky spolupracovat se všemi
organizacemi Národní fronty tak, jak tomu bylo v
uplynulých těžkých dnech, nýbrž
celou svou politickou prací ještě více
posilovat jednotu našeho lidu v Národní frontě.
Zákon byl posouzen i v naší stranické
skupině a jsem zmocněn jménem poslanců
Čs. strany lidové prohlásit, že budeme
pro zákon o Národní frontě v předloženém
znění hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji s. Pospíšilovi.
Slovo uděluji s. Fleyberkovi. Následovat bude posl.
Haško.
Poslanec Fleyberk: Vážený soudruhu presidente,
soudružky a soudruzi poslanci, předložený
návrh zákona o Národní frontě
právně zakotvuje politický systém
našeho státu. NF se ve dvaceti letech obnovené
samostatnosti Československé republiky vžila,
a zvláště po lednu letošního roku
vstoupila do života jako výraz pluralitní formy
politického uspořádání státu
a nahradila administrativní, direktivní systém,
který v předcházejícím období
převažoval.