Když o přibyslavském případě
začal psát tendenčním způsobem
denní tisk, jemuž dal o něm osobní prohlášení
dokonce i předseda Svazu národní revoluce
prof. dr Grňa, vyžádal jsem si zprávu
a mohu konstatovati toto:
Po prostudování věci dospěl jsem k
závěru, že postupu státního zastupitelství
v Kutné Hoře nemohu nic nesprávného
vytýkat. Neboť bylo jeho povinností vyšetřit
podklad trestního oznámení Marie Sojkové.
Tím, že tak učinilo, nebyl nikdo z partyzánů
ani poškozen, ani zavřen, ani mu nebylo ukřivděno,
jak se tvrdilo v některém tisku. Státní
zastupitelství v Kutné Hoře tak učinilo
se vším možným ohledem k partyzánům
Lužovi a Secovi, protože nezavedlo trestní vyhledávání
proti nim. Já se dívám na věc tak,
že je zcela možno a vlasteneckou válkou vysvětlitelno
i omluvitelno, že mohl někdo přijít
o život v rámci našeho boje, kdo nebyl nepřítelem
ani zrádcem. Tvrdí-li Marie Sojková, že
její muž neměl viny na smrti generála
Luži, nemáme práva jí upírat
možnost, aby jeho pověst byla očištěna.
Já dokonce jdu tak daleko, že tvrdím, že
ani pověst našeho osvobozovacího boje by nemohla
utrpět tím, kdyby bylo prokázáno,
že Karel Sojka byl usmrcen omylem. (Potlesk.) Čím
by však určitě utrpěla a co bychom svému
podzemnímu boji museli přičítat k
tíži, by bylo to, kdyby neměl odvahu doznat
omyl, jehož se dopustil, a kdyby tento omyl nepřiznal
ani tehdy, když by si byl vědom toho, že tím
na někom páše bezpráví. (Potlesk.)
Proto odmítám novinářskou kampaň,
která se kolem přibyslavského případu
rozvířila v některých denních
listech. Je to kampaň založená na polopravdách
nebo nepravdách a lze za ní vytušit jen smysl
a cíle stranickopolitického boje. Pokud se v ní
octlo též jméno i prohlášení
Svazu národní revoluce i jeho předsedy, nehodlám
se k tomu vyjádřit zatím ani na půdě
parlamentu, protože to pokládám za věc,
kterou si vyřídíme na půdě
Svazu, jehož jsem členem a stále ještě
dokonce členem čestného předsednictva.
Pokud jde o celkový obraz trestního stíhání
činů spáchaných za revoluce, mohu
slavné sněmovně sdělit, že ministerstvu
spravedlnosti byly úřady veřejné žaloby
oznámeny celkem 104 případy t. zv. gestapismu,
t. j. nepřístojností, které se někdy
vyskytovaly při jednání se zadrženými
osobami. Z tohoto počtu bylo možno 79 případů
považovat za případy závažnější
povahy. Z těchto 79 případů není
dosud trestní řízení skončeno
v 41 případě, ve 30 případech
bylo užito zákona č. 115/46 Sb. a trestní
řízení bylo zastaveno. 4 případy
byly zastaveny z jiných důvodů a pouze ve
4 případech došlo k odsouzení stíhaných
osob. 2 případy znásilnění
uvězněných žen, 1 případ
omezování osobní svobody a 1 případ
přestupku opilství.
Z tohoto přehledu plyne, že v 38 dosud skončených
případech užily úřady veřejné
žaloby zákona č. 115/46 Sb. ve třiceti
případech. Tento poměr svědčí
jasně o tom, že úřadům veřejné
žaloby nejde o souzení revoluce, nýbrž
že naopak všude tam, kde jsou pro to podmínky,
uznávají právnost revolučních
činů, směřujících k
podpoře boje Čechů a Slováků
za znovunabytí svobody a k spravedlivé odplatě
za činy okupantů a jejich pomahačů.
Pobuřuje-li se veřejnost soustavnou pomlouvačskou
kampaní, v níž se tvrdí, že u nás
jsou pronásledováni a zavíráni účastníci
odboje, konstatuji, že to prostě není pravda.
Alespoň to není pravda, pokud jde o mou osobu, ministerstvo
spravedlnosti, soudy i ostatní justiční orgány.
Kdyby to byla pravda, byla by to vina i hanba celé vlády
Klementa Gottwalda. Neboť není přece
myslitelné, aby nynější předseda
vlády přejímal odpovědnost za vládu,
jejímž členem by byl někdo, kdo skutečně
nesplnil slib daný vojákům na dukelské
frontě a kdo skutečně dává
zavírat partyzány. Absurdnost tohoto tvrzení
a těchto smyšlenek je jasná. Já jen
používám dnešní příležitosti,
abych důrazně varoval ty, kdož jsou původci
těchto kampaní před dalším pokračováním.
Ať se nezapomíná, že kdo seje vítr,
sklidí nakonec bouři. (Potlesk.) A takové
kampaně nejsou republice nic platné a prospěšné.
Páni posl. dr Gregor a dr Kokeš podrobili
kritice výnos ministerstva spravedlnosti, který
byl vydán z mého příkazu a mnou podepsán
a v němž jsem zaujal negativní stanovisko k
hodnotě svědecké výpovědi gestapáků.
Pan dr Kokeš označil dokonce tento výnos
za zásah do soudcovské nezávislosti. Jiní
řečníci zase naopak živě projevovali
s mým postupem v této věci souhlas a zdůrazňovali
správnost mého rozhodnutí. Oč vlastně
v podstatě šlo?
V řadě procesů proti Čechům
vystupovali jako svědkové bývalí členové
gestapa. Veřejní žalobci upozorňovali
ve svých zprávách - ostatně i v tisku
bylo na to vícekráte poukazováno - že
se během hlavního líčení často
svědecké výpovědi gestapáků
ukázaly nevěrohodnými, ba dokonce někdy
vědomě křivými. Gestapáci často
vypovídali jinak během svého výslechu
u bezpečnostních a vyšetřujících
orgánů a komisí a jinak během soudního
vyšetřování a zvláště
u hlavního přelíčení, kde byli
postaveni tváří v tvář tomu,
proti němuž svědčili.
Byly zjištěny i případy, kdy bylo zneužito
takovýchto nevěrohodných výpovědí
gestapáků k odstraňování nepohodlných
osob. Nechci se zde pouštět do podrobností,
ale pochopte, prosím, že jsem tyto zjevy nemohl přejít
mlčením. Bylo třeba jednat v zájmu
dobré pověsti naší čs. justice.
Rozhodl jsem se proto vydat výnos vedoucím veřejným
žalobcům u mimořádných lidových
soudů, nikoli tedy soudcům, o tom, jak mají
postupovat při hodnocení svědeckých
výpovědí gestapáků. K tomu
jsem byl oprávněn. Nejde o zásah do pravomoci
soudcovské, neboť soud si podle svého uvážení
a rozhodnutí může přirozeně předvolat
a vyslechnout, koho chce a koho potřebuje k objasnění
zažalované skutkové podstaty. Nemohu pochopit,
jak je možné, aby poslanec, který je sám
soudcem a ví tedy dobře, oč jde, takto mátl
pojmy i veřejnost a aby můj pokyn veřejným
žalobcům, k němuž jsem nejen oprávněn,
nýbrž i povinen, vydával za zásah do
soudcovské nezávislosti.
Ve výnosu, který byl vydán teprve 18. října
1946, kdy již byly po ruce závažné doklady
o pochybné ceně svědeckých výpovědí
gestapáků, byly vedoucím veřejným
žalobcům nejprve sděleny důvody učiněného
opatření a proto se v úvodu tohoto výnosu
sděluje, že příslušníci
býv. něm. tajné státní policie
- gestapo - byli vybíráni z lidí charakterově
narušených, kteří při výkonu
své služby byli zcela bezohlední a nezastavili
se ani před nejtěžšími zločiny.
U příslušníků gestapa byla mimo
to záměrně vychovávána nenávist
proti porobeným národům a tato výchova
zapustila hluboké kořeny. Jde o individua všeho
schopná, neštítící se žádného
zločinu, tedy ani ne zločinu podvodu křivým
svědectvím.
Tyto skutečnosti samy o sobě vedou k závěru,
že členové gestapa vůbec nejsou osobami,
které by mohly být vhodnými a hodnověrnými
svědky před mimořádnými lidovými
soudy, jež zjišťují válečnou
vinu nebo nevinu z doby okupace, nebo tyto skutečnosti
při nejmenším alespoň nutí ke
zvýšené opatrnosti při posuzování
hodnověrnosti příslušníků
gestapa jako svědků, zejména mají-li
býti slyšeni jako svědci proti osobám
české národnosti.
V závěru tohoto výnosu pak byli vedoucí
veřejní žalobci požádáni,
aby až nadále používali svědeckých
protokolů takovýchto svědků, pořízených
v přípravném řízení,
jen jako pomocných důkazních prostředků,
ale aby až na další upustili od navrhování
těchto osob za svědky před mimořádnými
lidovými soudy.
Konečně bylo veřejným žalobcům
uloženo, aby v žádném případě
nezakládali obžalobu proti kterémukoli obviněnému
z řad českého obyvatelstva výlučně
na svědectví gestapáků.
Vážení paní a pánové,
musím otevřeně doznat, že i když
jsem byl připraven na leckterou námitku a kritiku
toho, jak jsme při provádění retribuce
postupovali, přece jsem neočekával, že
se najde jeden jediný člen této sněmovny,
který by mně vytýkal právě
toto mé stanovisko proti gestapáckým svědkům
a toto mé opatření. Je to pro mne vskutku
překvapující a posuďte sami, komu a
čemu bychom byli sloužili, kdybychom byli ponechali
úplnou volnost i hodnověrnost těmto svědkům
z řad gestapa.
Správnost mého rozhodnutí i mého postupu
v této věci potvrzuje totiž závažný
dokument, jenž se dostal našim zpravodajským
orgánům do ruky. Je to opis tajného oběžníku
ze dne 25. 4. 1945, č. j. S/H-II/45, který zaslalo
pražské krajské vedení - Kreisleitung
- strany NSDAP vedoucím činovníkům
všech složek strany v Praze. Tento oběžník
je tak pozoruhodný, že považuji za vhodné
sdělit jeho obsah slavné sněmovně.
V tomto oběžníku se totiž upozorňuje
- fotokopii mám zde po ruce - že dochází
ve všech zemích, které musela "Wehrmacht"
vykliditi, ku pronásledování "Volksgenossů".
Budiž proto, praví se v oběžníku
dále, všem soukmenovcům doporučeno,
aby se, pokud jim to povolání dovoluje, uchýlili
do Altreichu nebo do Sudet, nebo aspoň aby takto své
rodinné příslušníky a své
jmění zabezpečili.
Ti pak, kdož se nebudou moci takto uchránit před
zatčením, mohou přechodně - poučuje
své "Volksgenossen" citovaný oběžník
- svůj osud ulehčit tím, že obviní
jim známé Čechy ze spolupráce s německými
úřady a nabídnou se jako svědci. Není-li
proti takovým osobám po ruce usvědčující
materiál, mohou býti dostatečně obviněni
předem domluvenou výpovědí dvou nebo
více Volksgenossů z téhož okolí.
Ke konci oběžníku se pak ještě
důrazně připomíná, aby byl
všem soukmenovcům dán bez prodlení na
vědomí, a to zvláště všem
německým zaměstnancům v úřadech
a podnicích.
Myslím, že tento důvěrný německý
oběžník dostatečně přesvědčí
celou sněmovnu, že mařit šalebnou hru
německých gestapáků, směřující
k tomu, aby nás rozdvojovali a zachraňovali vlastní
životy, bylo samozřejmou povinností ministra
spravedlnosti. Převážná většina
naší veřejnosti to tak chápala a proto
nemohu rozumět tomu, že někdo má ještě
dnes zájem na tom, aby uchránil hodnověrnost
gestapáckých svědků.
Pokud jde o jednotlivé konkrétní případy
trestních řízení, o nichž se
páni poslanci ve svých projevech zmínili,
podrobujíce kritice jejich výsledky, lze je rozdělit
do dvou skupin, a to na případy, v nichž je
podrobováno kritice rozhodnutí mimořádných
lidových soudů, i na případy, v nichž
došlo k zastavení trestních řízení
na základě prohlášení veřejného
žalobce, že neshledává důvody k
dalšímu stíhání, §§
90 a 112 tr. ř. Jsou to tedy ty dvě skupiny obvinění,
jak jsem o nich mluvil na počátku. Z toho je zřejmé,
že ani ve všech případech pány
poslanci uvedených nelze přenášet odpovědnost
za výsledky trestního řízení
na ministerstvo spravedlnosti, jak to některými
pány poslanci bylo učiněno. Pokud jde o prvou
skupinu těchto případů, poukazuji
znovu na to, že v těchto případech jde
o výroky soudů, na jejichž rozhodování
nemohlo a nesmělo míti ministerstvo spravedlnosti
žádného vlivu. Považuji však za vhodné
seznámit slavnou sněmovnu také v těchto
případech s postupem veřejného žalobce
jako úřadu ministerstvu spravedlnosti podřízeného,
aby mohlo být posouzeno, že i v těchto případech
dostála veřejná žaloba svým povinnostem.
Jde v prvé řadě o případ ředitele
Baťových závodů Albrechta Miesbacha,
který byl rozsudkem mimořádného lidového
soudu v Uherském Hradišti ze dne 14. března
1947 odsouzen pro zločin § 3, odst. 1 retr. zák.,
přičemž však bylo podle § 16 retr.
zák. od jeho potrestání upuštěno.
Když po vynesení rozsudku byl správou Baťových
závodů ve Zlíně dodán nový
materiál proti Albrechtu Miesbachovi, učinil veřejný
žalobce ve smyslu § 355 tr. ř. návrh na
obnovu trestního řízení. Usnesením
krajského soudu v Uherském Hradišti ze dne
29. dubna 1947 byla také obnova trestního řízení
povolena. K provedení obnovy trestního řízení
však nedošlo, jelikož zemský soud v Brně
vyhověl stížnosti Albrechta Miesbacha do tohoto
usnesení, toto usnesení z formálního
důvodu zrušil a návrh veřejného
žalobce na povolení obnovy trestního řízení
zamítl. Proč nebyl ovšem tento dodatečně
předložený materiál dodán správou
závodů veřejnému žalobci včas,
aby ho mohl použít ještě během
trestního řízení, není mi známo.
Z protokolu sepsaného s deputací Baťových
závodů, která se po vynesení rozsudku
dostavila k mimořádnému lidovému soudu
v Uherském Hradišti, je však zřejmé,
že již tehdy bylo prohlášeno, že je
již nový materiál po ruce. Pokud p. posl. dr
Gregor uvádí rozsudek v této trestní
věci v souvislost s trestním řízením
proti Dominiku Čiperovi, stačí poukázat
na to, že oba tyto případy byly projednávány
různými soudy, neboť trestní řízení
proti Albrechtu Miesbachovi bylo zavedeno u mimořádného
lidového soudu v Uherském Hradišti, kdežto
proti Dominiku Čiperovi u národního
soudu v Praze, takže o jejich vině rozhodovaly senáty
sestavené z různých osob a veřejná
žaloba byla zastupována různými veřejnými
žalobci. Rozhodnutí mimořádného
lidového soudu v Uherském Hradišti ve věci
Albrechta Miesbacha nemohlo proto mít naprosto žádného
vlivu na rozsudek národního soudu nad Dominikem
Čiperou.
Dalším z případů podrobených
kritice je rozsudek mimořádného lidového
soudu v Uherském Hradišti v trestní věci
proti Karlu Mertlovi, který byl dokonce dvakrát
stíhán veřejným žalobcem u mimořádného
lidového soudu v Uherském Hradišti. V obou
případech došlo ke zproštění
obžalovaného. Když po vynesení prvého
osvobozujícího rozsudku byly se strany závodní
rady podniknuty pokusy o obnovu trestního řízení
a když se ukázalo, že podmínky obnovy
trestního řízení podle § 355
tr. ř. nejsou dány, vyřešil veřejný
žalobce situaci tím že navrhl stíhání
obviněného pro nově najevo vyšlý
trestný čin, pro který nebyl obviněný
dosud stíhán. Ministerstvo spravedlnosti přesto,
že při předložení spisů
veřejným žalobcem zjistilo, že jak z formálních,
tak z materiálních důvodů lze těžko
počítat s úspěchem tohoto stíhání,
zamýšlený postup veřejného žalobce
vzalo na vědomí. Očekávaný
výsledek se ovšem dostavil, neboť při
hlavním přelíčení dne 2. května
1947 byl obviněný Karel Mertl obžaloby podle
§ 3, odst. 1 retr. zákona v celém rozsahu opět
zproštěn.
Jak z uvedeného je vidno, není možno veřejnému
žalobci ani ministerstvu spravedlnosti v žádném
směru vytknouti, že nebylo učiněno všechno,
aby hlasu veřejnosti, representovaného v tomto případě
závodní radou samotnou, bylo vyhověno.
Ku připomínce pana posl. Paška, stran
ing. Stanislava Hořčičky mohu znovu jen uvést,
že byl ing. Hořčička rozsudkem mimořádného
lidového soudu v Kutné Hoře ze dne 2. května
1947 uznán viným zločinem podpory a propagace
nacismu podle § 3, odst. 1 retr. zák. a odsouzen k
trestu těžkého žaláře v
trvání jednoho roku. Tento případ
byl předmětem interpelace. Na obsah odpovědi
na tuto interpelaci také dnes poukazuji a na něm
trvám.
Pokud jde o případy, v nichž došlo k zastavení
trestního řízení na základě
prohlášení veřejného žalobce,
že neshledává důvodu k dalšímu
stíhání obviněných, bylo zejména
poukazováno na případy Jaromíra Kudrnáče,
Karla Čáslavského, Josefa Ruffera a Josefa
Voženílka v obvodu mimořádného
lidového soudu v Hradci Králové. Pokud posl.
dr Kokeš zahrnul mezi tyto případy také
případ Josefa Neumanna, je jeho informace nesprávná,
neboť Josef Neumann byl postaven před mimořádný
lidový soud v Hradci Králové a při
hlavním přelíčení dne 23. dubna
1947 odsouzen pro zločiny podle § 3, odst. 1. a 2.
retr. zák., spáchané funkcí vedoucího
veřejné osvětové služby a horlivou
propagací nacismu a fašismu k těžkému
žaláři v trvání 6 let.
K objasnění skutkové podstaty zločinu
podle § 10 retr. zák., který byl také
Jaromíru Kudrnáčovi kladen za vinu a jehož
zákonná citace byla posl. dr Kokešem
předestřena slavné sněmovně
k posouzení, chci jen podotknout, že zákonné
ustanovení § 10 retr. zák. má dva podstatné
znaky, a to moment obohacení a moment zneužití
tísně způsobené rasovou persekucí,
kteréžto zákonné znaky tohoto zločinu
bývají mnohdy nesprávně vykládány.
Tísní bylo dlužno rozumět stav, v němž
se octla určitá osoba pro svoji příslušnost
národní, politickou nebo rasovou, a lze proto zneužíti
tísně toliko přímým jednáním
vůči této osobě. Nestačí
tudíž k naplnění skutkové podstaty
tohoto zločinu pouhé pozdější
nabytí majetku od správce židovského
majetku, kdy již původní vlastník pozbyl
možnosti s tímto majetkem disponovati.
Tento výklad je také v souhlase s názorem
nejvyššího soudu (rozhodnutí Zn I 104/46)
a je také jistě jedině správný,
nemá-li býti pro tento zločin stíhána
řada osob, které získaly koupí za
přiměřenou cenu židovský majetek
po jeho zabavení. Takové získání
židovského majetku je jistě závadné
s hlediska národní cti, nemůže však
z uvedených důvodů býti stiháno
jako zločin podle § 10 retr. zák. a trestáno
těžkým žalářem od 5 do 10
let. Tak tomu bylo podle dosavadního výsledku soudního
vyšetřování i v případě
Jaromíra Kudrnáče, který získal
majetek firmy Pich a Löwith v Náchodě v době,
kdy její majitelé neměli již disposiční
moc nad svým majetkem.
Trestní věc proti Jaromíru Kudrnáčovi
byla proto zastavena podle § 90 tr. ř. a postoupena
okresnímu národnímu výboru k stihání
podle dekretu č. 138/45 Sb.
Trestní nalézací komise okresního
národního výboru v Náchodě
také skutečně nálezem z 3. V. 1947,
č. 11.082/45 tr., Jaromíra Kudrnáče
pro provinění proti národní cti odsoudila.
Kromě pokuty ve výši 1,000.000 Kčs a
veřejného pokárání byl mu také
uložen trest vězení, ale toliko v trvání
10 měsíců, ač podle § 1 dekretu
138/45 mu mohl být uložen trest v trvání
jednoho roku. Z toho plyne, že výtka vznesená
proti ministerstvu spravedlnosti, že nepostupovalo v případě
Jaromíra Kudrnáče dosti rigorosně,
je neodůvodněná, když ani trestní
nalézací komise okresního národního
výboru, která je přece orgánem lidové
správy, nepoužila v tomto případě
nejvyšší možné trestní sazby.
V těchto dnech byly mi sděleny okolnosti, které
by mohly svědčiti pro přísnější
posouzení Kudrnáčova jednání
než se původně stalo. Bude proto Kudrnáčův
případ ještě s těchto hledisek
znovu přezkoumán.
Rovněž v případě Josefa Voženílka
došlo k zastavení trestního řízení
proto, že vznesené obvinění ze zločinu
podle § 3, odst. I, II a § 2 retrib. zákona nebylo
v přípravném řízení
potvrzeno, neboť nebyly zjištěny žádné
okolnosti, které by nasvědčovaly tomu, že
Josef Voženílek jako funkcionář Svazu
zemědělství a lesnictví v Hradci Králové
vyvíjel nějakou politickou činnost pro okupanty
prospěšnou nebo svým zaměstnancům
ve službách nebo v zájmu Německa vyhrožoval.
Během přípravného řízení
bylo také zjištěno, že obviněný
účastnil se význačnou měrou
podzemního hnutí.