Vadí-li skutečně tomuto zákonodárnému
sboru, že se používá předpisů
z doby staré, i když je to jinak předpis rozumný
a dobrý, je jednoduchá pomoc: Opišme to staré,
dobré ustanovení a udělejme z něho
nový, demokratický zákon z r. 1947. Nic tomu
nebrání. Já se ovšem domnívám,
že naše Ústavodárné Národní
shromáždění má jiné, vážnější,
naléhavější a těžší
úkoly před sebou než přepisovat zákony
staré a dělat z nich zákony nové jen
proto, aby se zdálo, že před námi nic
nebylo a že teprve od té doby, co jsme takto shromážděni,
tu něco je. (Potlesk.)
V debatě byla mnohokráte řeč o zákoně
ze dne 8. května 1946 č. 115/46, týkajícím
se právnosti jednání souvisících
s bojem o znovunabytí svobody Čechů a Slováků,
a v souvislosti s tím byla vznášena otázka,
zda jsou u nás chráněni neohrožení
bojovníci našeho národního boje, či
slabošští přisluhovači německého
režimu.
Nelze přehlížet, že při strohém
výkladu právního řádu předválečného
by jednání partyzánů a ostatních
bojovníků, které bylo zaměřeno
k osvobozovacímu boji, nebylo lze ve většině
případů považovat za beztrestné.
Aby partyzánům bylo lze přiznat charakter
vojenských jednotek a podle mezinárodního
práva beztrestnost, bylo by třeba, aby byli podrobeni
velení osoby, odpovědné za podřízené,
aby byli opatřeni zdálky viditelnými odznaky,
aby nosili otevřeně zbraně a aby jejich způsob
vedení války odpovídal zákonům
a obyčejům války. Z povahy věci je
přirozené, že tyto předpoklady nemohly
být splněny, takže by partyzáni byli
plně trestně odpovídali za usmrcení
nepřítele v boji, za náhlé soudy,
za rekvisice, a to podle obecných ustanovení trestních
zákonů. To by ovšem bylo duchu a citům
našeho společného boje úplně
protismyslné a bylo by to i vůči statečným
a odvážným vlastencům nespravedlivé.
Uvažovalo se již v roce 1945 v ministerstvu spravedlnosti
o tom, přiznati jednání povahy shora zmíněné
beztrestnost. Původně, jak odpovídalo i usnesení
vlády ze dne 6. prosince 1945, připravilo ministerstvo
spravedlnosti návrh amnestie, podle něhož neměla
být zaváděna, a byla-li zavedena, měla
být zastavena trestní řízení
pro trestné činy spáchané v revoluční
době ke škodě osob německé nebo
maďarské národnosti nebo osob, které
se provinily činy trestnými podle velkého
nebo malého retribučního dekretu, a osob,
které vinník mohl za takové důvodně
pokládat. Revoluční doba byla vymezena 5.
květnem 1945 a 9. červencem, t. j. dnem nabytí
účinnosti retribučního dekretu. Z
dobrodiní amnestie měly být vyňaty
trestné činy spáchané ze zištnosti,
z vilnosti nebo k umožnění nebo k zakrytí
jiného trestného činu. Tresty, které
byly snad pro takové činy uloženy - ač
to nebylo praktické - měly být prominuty
s účinkem, jako by vinník pro takový
čin nebyl trestán. Stejnou amnestii připravilo
v dohodě s ministerstvem spravedlnosti i ministerstvo národní
obrany.
Zároveň vydalo ministerstvo spravedlnosti výnos
na podřízené úřady veřejné
žaloby, aby v řízení pro takové
činy se nepokračovalo a pokud by osoby z takových
činů podezřelé byly ve vazbě,
aby byly přezkoumány důvody vazby a nebrání-li
tomu zákonné předpisy, aby bylo navrženo
jejich propuštění z vazby.
Usnesením vlády z 20. prosince 1945 bylo však
rozhodnuto, aby se věc neřešila amnestií,
nýbrž zákonem, a bylo uloženo ministru
spravedlnosti, aby učinil potřebné opatření,
aby se v řízení pro takové trestné
činy nepokračovalo.
Ministerstvo spravedlnosti připravilo osnovu zákona
o beztrestnosti jednání, souvisících
s osvobozovacím bojem, podle které ti, kdo se v
době od 5. května 1945 do 9. července 1945
dopustili v souvislosti s bojem o osvobození českého
a slovenského národa ke škodě nepřátel
národa nebo osob, které důvodně za
takové pokládali, jednání, která
podle platných předpisů zakládala
skutkovou podstatu soudně trestného činu,
nebyli pro tento čin trestni. Opět byly vyloučeny
z dobrodiní zákona činy spáchané
ze zištnosti, z vilnosti nebo k umožnění
spáchání nebo zakrytí jiného
trestného činu.
Osnova byla předmětem jednání v předsednictvu
vlády dne 4. ledna 1946 a bylo dohodnuto, že zákon
se má vztahovat na činy spáchané od
počátku doby nesvobody až do 28. října
1945 a že se nemají výslovně vylučovat
trestné činy spáchané ze zištnosti,
vilnosti nebo k umožnění spáchání
nebo zakrytí jiného trestného činu.
Beztrestnost se měla vztahovat jen na činy spáchané
z důvodů osvobozovacích bojů, ale
měla se zvolit taková formulace, aby ustanovení
o beztrestnosti se vztahovalo i na případy, které
byly výrazem nepřátelství proti těm,
kdo se stavěli proti českému a slovenskému
národu nebo proti státu.
Na základě toho ministerstvo spravedlnosti s ministerstvem
národní obrany připravilo osnovu zákona,
podle níž jednání, které by podle
platných předpisů zakládalo soudně
trestný čin, nebylo trestné, bylo-li předsevzato
v době od 30. září 1938 do 28. října
1945 z důvodů boje o znovunabytí svobody
Čechů a Slováků nebo v souvislosti
s ním.
Ve vládě byla osnova projednána 5. února
1946 a byla přijata s tou změnou, že mělo
být prohlášeno za beztrestné jednání,
došlo-li k němu v době od 30. září
1938 do 28. října 1945 z důvodů boje
o znovunabytí svobody Čechů a Slováků,
nebo bylo-li výrazem touhy po spravedlivé odplatě
za činy okupantů nebo jejich pomahačů.
Vládní návrh zákona byl v Prozatímním
Národním shromáždění předmětem
dlouhého jednání. Mnoho se uvažovalo
o tom, není-li navrhovaná dikce příliš
široká nebo zase příliš úzká
a byl jako expert přibrán profesor trestního
práva na Karlově universitě dr Solnař.
K jeho návrhu byl zákon ústavněprávním
výborem přepracován v tom směru, že
jednání, k němuž došlo v kritické
době a jehož účelem bylo přispět
k boji o znovunabytí svobody Čechů a Slováků,
nebo které směřovalo ke spravedlivé
odplatě za činy okupantů nebo jejich pomahačů,
není bezprávné ani tehdy, bylo-li by jinak
podle platných předpisů trestné. V
této úpravě byl zákon 8. května
1946 Prozatímním Národním shromážděním
přijat.
Z toho, co jsem právě uvedl, je patrno, že
ministerstvo spravedlnosti od počátku sledovalo
myšlenku vyloučit trestnost jednání,
které by bylo lze charakterisovat jako revoluční
čin. Konečná úprava této otázky
šla však poněkud dále, než bylo v
intencích ministerstva spravedlnosti, a není vyloučeno,
že dobrodiní zákona se takto dostalo i osobám
nehodným. Ale právě proto, že v zájmu
revoluce a na ochranu revoluce jsem vzal na sebe i odpovědnost
za tuto možnost, odmítám jako neodůvodněnou
výtku, že u nás justiční správou
byli chráněni kolaboranti a byli pronásledováni
bojovníci za svobodu. Fakt je, že u nás na
návrh ministra spravedlnosti byl uzákoněn
zákon proti kolaborantům. Tento zákon nese
podpis mého předchůdce v úřadě
ministra, prof. dr Stránského. Fakt je, že
u nás byl uzákoněn zákon na ochranu
skutečných revolučních bojovníků.
Ten zákon nese můj podpis. Jak někomu, kdo
takto postupuje, lze vytýkat, že dělá
politiku ochrany zrádců a kolaborantů? Já
ovšem vím, že jsou případy, kde
kolaborace byla chráněna nebo shovívavě
posuzována. Vím též, že byli stíháni
někteří bojovníci za svobodu pro činy,
jež souvisely s vedením jejich boje. Nikdy však
se tak nestalo z popudu mého nebo ministerstva spravedlnosti.
Ministerstvo spravedlnosti si od počátku uvědomovalo,
že revoluční činy nelze posuzovat podle
zákonů, které jsou dělány pro
dobu normální, které s revolucí nepočítají.
S druhé strany bylo však ve veřejnosti právem
poukazováno na to, že bylo mnoho těch, kdo
se na revoluci přiživovali, kdo velké myšlenky
revoluce zneužili k uspokojení svých sobeckých
zájmů a čistotu naší revoluce
svými lidskost urážejícími činy
poskvrnili. Souhrnně tyto případy surovosti
byly nazývány "gestapismem". Ve veřejnosti
bylo voláno po tom, aby ti, kdo se takto proti revoluci
provinili, byli přísně trestáni.
V souvislosti s tímto voláním posl. dr Gregor
se pozastavil nad tím, že ministerstvo spravedlnosti
zaslalo prokurátorům výzvu, aby ministerstvu
hlásili všechny případy t. zv. gestapismu
bez ohledu na to, kdy se přihodily. A vznesl na mne přímý
dotaz, zda o tomto výnosu vím a zda si uvědomuji,
že ve veřejnosti vznikl dojem, že tím
ministerstvo spravedlnosti dává kampani proti gestapismu
vzpruhu.
Tedy odpovídám posl. dr Gregorovi, že
o tomto výnosu vím, i když nesdílím
jeho názor, že oprávněně by se
mohl někdo domnívat, že tento výnos
dává vzpruhu jakékoliv štvavé
kampani. A to tím spíše ne, že tento výnos
ministerstvo spravedlnosti prokurátorům zaslalo
na základě usnesení vlády.
Vláda se totiž ve své schůzi 20. května
1947 podrobně zabývala otázkou t. zv. gestapismu
a uložila ministru vnitra, ministru národní
obrany a ministru spravedlnosti, aby vládě podali
zevrubnou zprávu o nepřístojných zjevech,
které se někdy vyskytly při jednání
se zadrženými osobami, tedy o zjevech, které
se v tisku označovaly za gestapismus. Abych takovou zprávu
mohl vládě podat, musil jsem si vyžádat
zprávu veřejných žalobců o všech
těchto případech. Doufám, že
toto moje vysvětlení pana posl. dr Gregora
uspokojí a že se též přičiní
o to, aby nepříznivý dojem o mém výnosu,
pokud někde vznikl, byl rozptýlen, a to tím
spíše, že z citovaného opatření
vlády je jasně patrno, že vláda, jejímž
mám tu čest být členem, nechce a nebude
krýt gestapismus, ať je jakéhokoliv druhu a
kýmkoliv páchán. (Potlesk.)
Z výkladu vzniku zákona č. 115/46 Sb. vyplývá,
jaké pohnutky vedly zákonodárce k vydání
tohoto zákona, a nelze pochybovat o tom, že zákonodárce,
prohlašoval-li některá jednání
z revoluční doby za správná, měl
na mysli i případy zlého nakládání
se zadrženými osobami. Všeobecně lze říci
k ustanovení tohoto zákona ještě to,
že i pro jeho obor platí obecná ustanovení
trestního zákona, tedy zejména i ustanovení
o omylu, a že není trestný ani ten, kdo se
dopustil jednání jinak trestného v revoluční
době proti osobě, kterou omylem považoval za
pomahače Němců, vyplynulo-li jeho jednání
z touhy po spravedlivé odplatě.
Velkou pozornost sněmovny i širší veřejnosti
vyvolalo, co zde v debatě bylo řečeno o internačním
táboře kolínském. Pan posl. dr Jelínek
odkázal pak pana posl. Horu, aby se dotázal
ministra spravedlnosti, proč trestní řízení
o této věci, vedené u krajského soudu
v Kutné Hoře, dosud nepokročilo. Jsem tedy
nucen panu poslanci na to odpovědět:
Přípravným řízením konaným
vyšetřujícím soudcem v Kutné
Hoře v této věci bylo zjištěno,
že četní internovaní byli v táboře
biti, že zacházení s internovanými bylo
všeobecně tvrdé a že byli nuceni při
dosti špatné stravě konat práce, na
které jejich síly nestačily. Dne 22. 8. 1945
byla v táboře uspořádána t.
zv. Bartolomějská noc, kdy jednotliví internovaní
byli nuceni, aby se vzájemně tloukli a týrali.
Četní internovaní utrpěli tím
zranění, v některých případech
i značně závažná. Dvě
internované osoby byly k smrti ubity a táborový
lékař byl velitelem tábora naváděn,
aby injekcí usmrtil těžce nemocného
internovaného kněze. Četní členové
strážního personálu sváděli
internované ženy k smilným činům.
V případě, že tyto ženy odmítly
vyhovět přáním těchto stráží,
byly k tomu nuceny násilím a výhružkami.
Někteří členové strážního
personálu se dopouštěli rozkrádání
majetku osob dodaných do internačního tábora,
hlavně ze skladiště, kde byly uloženy
věci odebrané internovaným. Je podezření,
že někteří strážní
lákali na internovaných šperky a peníze
předstírajíce, že tyto věci zpeněží
nebo uschovají, věci si však ponechali.
Pokud jde o trestné činy spáchané
z vilnosti a ze ziskuchtivosti, vede se proti podezřelým
trestní řízení pro zločiny
svedení k smilstvu, zpronevěry a podvodu dále.
Ostatní skutková podstata odůvodňovala
zastavení trestního řízení
podle zákona č. 115/46 Sb. A já jsem dal
k tomuto zastavení souhlas. Dal jsem jej proto, že
jsem si byl vědom, že pachatelé těchto
činů byli sami dlouhá léta obětmi
podobného zacházení v německých
koncentračních táborech a že se jich
dopouštěli tedy ve zvláštním duševním
stavu, který byl důsledkem utrpěných
příkoří. Mimo to jsem dal tento souhlas
ve snaze, aby pro bezprostřední činy napáchané
v době revoluce bylo používáno zák.
čís. 115/46 co nejliberálněji. Neznal
jsem však tehdy plný rozsah těchto nepřístojností,
jak se pak veřejnosti předložily ve veřejné
diskusi, a ani okolnosti, které uvedl pan posl. dr Jelínek,
který zastával též funkci předsedy
místního národního výboru v
Kolíně a proto jeho sdělení v debatě
učiněná jsou zvláště závažná.
Konečně článek, který napsal
jiný vynikající člen této sněmovny,
pan prof. dr Bělehrádek, v revui "Dnešek",
nutí mě i ministerstvo spravedlnosti přezkoumat
otázku, nešlo-li se v této věci příliš
daleko a nejsou-li dány skutečně důvody
obnovy trestního řízení proti pachatelům
nelidských brutalit v kolínském táboře
v celém rozsahu. Mohu sdělit slavné sněmovně,
že ministerstvo spravedlnosti v tomto směru již
zahájilo patřičné kroky. Takový
je dnešní stav trestního řízení
ve věci kolínské. (Potlesk.)
Ať již toto další řízení
dopadne jakkoliv, prohlašuji jasně, že otřásající
fakta, jež jsme zde vyslechli o zacházení s
vězni v kolínském táboře, musejí
být celou československou veřejností
bez rozdílu stran politicky i mravně co nejrozhodněji
odmítnuta v zájmu čisté pověsti
československé demokracie i v zájmu pověsti
naší národní revoluce. (Potlesk.)
Značnou pozornost veřejnosti vzbudil a velkou publicitu
dal tisk komunistické strany a časopis "Práce"
případu trestního vyhledávání
ve věci partyzánského soudu nad mstiteli
smrti generála Luži. Cítím proto nutnost
sněmovnu o tomto případu rovněž
informovat:
Dne 2. října 1944 byl četníky z četnické
stanice v Přibyslavi zastřelen generál Luža
a jeho pobočník poručík Koreš.
Dne 26. října 1944 vnikla četa 12 partyzánů,
ve které byl též Radomír Luža,
syn zastřeleného generála Luži, do domu,
ve kterém byla umístěna četnická
stanice v Přibyslavi. Pět četníků,
kteří byli zastiženi buď v místnostech
četnické stanice nebo v jejím okolí,
nebo kteří byli z bytů na četnickou
stanici partyzány odvedeni, bylo dopraveno do sklepa domu,
v němž byla četnická stanice. Tam byli
četníci Mečíř, Otevřel,
Kunderka a Sojka partyzány zastřeleni. Jeden z četníků,
Hörner, který měl být též
zastřelen, vyvázl s těžkými zraněními,
zůstal však na živu. Dne 16. dubna 1947 došlo
státnímu zastupitelství v Kutné Hoře
trestní oznámení Marie Sojkové, vdovy
po zastřeleném četnickém strážmistru
Karlu Sojkovi, na Radomíra Lužu, studujícího
medicíny v Brně, a na Jana Sece, zaměstnance
ČSD v Bosonohách u Brna, trestní oznámení.
Trestní oznámení tvrdí, že Karel
Sojka sloužil na četnické stanici v Přibyslavi
jen ktrátký čas, že již na jaře
1943 byl přeložen do stanice Mladkov u Skalice na
Moravě, okres Boskovice, že jen občas svou
manželku navštěvoval a že na zastřelení
generála Luži a poručíka Koreše
2. října 1944 žádnou vinu neměl
a ani míti nemohl. Dne 26. října 1944 byl
prý zastižen partyzány náhodou před
domem, ve kterém manželka Marie Sojková dosud
bydlela a kterou ten den právě přijel navštívit.
Byl prý odveden na četnickou stanici - dům,
ve kterém Sojková bydlela, byl v téže
ulici jako četnická stanice, ob jeden dům.
Ač prý svou služební legitimací
a svědectvím manželů Vokurkových,
kteří bydleli v témže domě, ve
kterém byla umístěna přibyslavská
četnická stanice, prokázal, že k posádce
četnické stanice v Přibyslavi nepatří,
byl přesto partyzány spolu s ostatními popraven.
O tomto oznámení Marie Sojkové bylo zavedeno
přípravné vyhledávání.
Účelem zavedeného přípravného
vyhledávaní bylo tedy zjištění
skutkového stavu a podmínek užití zákona
č. 115/46 Sb. v případě usmrcení
Karla Sojky, nikoliv trestní stíhání
partyzánů pro odplatu vykonanou na příslušnících
četnické stanice v Přibyslavi. Proto byl
také navržen výslech Radomíra Luži
a Jana Sece jako svědků a nikoliv jako obviněných.
V rámci tohoto vyhledávání vyšetřující
soudce požádal ministerstvo národní
obrany v Praze o sdělení zprávy o okolnostech
a důvodech usmrcení Karla Sojky a požádal
krajský soud trestní v Brně o výslech
svědků Radomíra Luži a Jana Sece.
Svědecké výslechy dosud provedeny nebyly.
Vyšetřující soudce zatím opatřil
jen spisy mimořádného lidového soudu
v Chrudimi o trestní věci proti Jaroslavu Honzovi,
starostovi obce Hříště, v níž
byl generál Luža zastřelen. Všechny soudní
spisy byly pak předloženy prostřednictvím
státního zastupitelství ministerstvu spravedlnosti.
K telefonické žádosti ministerstva spravedlnosti,
aby mu ministerstvo národní obrany sdělilo
výsledky šetření, které konalo,
než podle tvrzení Marie Sojkové jí dalo
sdělit, že i Karel Sojka byl zastřelen právem,
sdělilo ministerstvo národní obrany - oddělení
pro věci partyzánů - , že žádných
takových spisů nemá. Z výpovědi
svědka Hörnera ze spisů mimořádného
lidového soudu proti Jaroslavu Honzovi je zřejmo,
že Sojka před svou popravou partyzánům
na četnické stanici tvrdil, že k posádce
četnické stanice v Přibyslavi nepatří.
Při hlavním přelíčení
u mimořádného lidového soudu slyšený
svědek Jan Vokůrka potvrdil, že účastníky
partyzánské akce upozorňoval na to, že
četník Sojka se tragedie ve Hříšti
vůbec nezúčastnil. Mezitím Radomír
Luža vysvětlil tisku případ tak, že
poprava Karla Sojky byla nutná proto, aby Sojka po odchodu
partyzánů z četnické stanice nemohl
přivolat proti nim německé branné
síly. Stejně vysvětlilo věc i ministerstvo
národní obrany, když ministerstvo spravedlnosti
žádalo o zaslání spisů o smrti
Karla Sojky. Prohlášení svědků
Radomíra Luži a Jana Sece v dnešním "Svobodném
slově", jímž oba potvrzují, že
k zastřelení Karla Sojky došlo z obavy, že
by partyzány mstící smrt generála
Luži byl na nejbližším velitelství
udal, utvrzuje mně jen v mém přesvědčení,
jak důležité je svědectví obou
svědků k objasnění případu
a že bylo na místě soudním vyhledáváním
přispět k zjištění pravého
stavu věci. Je nutno míti stále na zřeteli,
že justičním orgánům nebylo v
době zahájení vyhledávání
nic objektivního známo o okolnostech smrti Karla
Sojky.
Tím lze míti za prokázáno, že
Sojka v kritické době nebyl členem četnické
posádky v Přibyslavi a že nemohl mít
žádného zavinění na zastřelení
generála Luži. Je tím také vysvětlen
důvod popravy Karla Sojky.
Vzhledem k tomu, že takto byť z části
i jen mimosoudně byly zjištěny podmínky
pro užití zákona č. 115/46 Sb. i zjištěno,
že Karel Sojka neměl účasti na zastřelení
generála Luži a por. Koreše, došel jsem
k přesvědčení, že dalšího
přípravného vyhledávání
není třeba, a nařídil jsem státnímu
zastupitelství v Kutné Hoře, aby učinilo
prohlášení podle § 90 tr. ř., které
má v zápětí zastavení přípravného
vyhledávání.