V srpnu roku 1942 byl formálně
odvolán Mnichov jak vládou britskou, tak i de Gaullovou
vládou francouzskou. V květnu a červnu roku
1943 podnikl jsem úřední cestu do Spojených
států amerických a dotvrdil definitivní
přátelský vztah mezi Československem
a Spojenými státy. Téhož roku v prosinci
vykonal jsem návštěvu Sovětského
svazu, při čemž byla podepsána spojenecká
smlouva mezi námi a Sovětským svazem. Zároveň
jsem projednal u příležitostí této
cesty politické otázky s naší emigrací
v Moskvě a dohodl se s našimi vůdci komunistické
strany o další spolupráci mezi Londýnem
a Moskvou a o přípravách k politické
spolupráci po válce v osvobozené vlasti.
V květnu r. 1944 byla podepsána mezi námi
a Sovětským svazem dohoda o převzetí
našeho osvobozeného území do správy
naší vlády. V téže době
došlo na západní frontě k invasi a naše
vojsko z Anglie bylo posláno k dobývání
Dunkerku. Téhož roku v srpnu došlo k banskobystrickému
povstání na Slovensku a brzo na to k příchodu
prvních našich vojenských jednotek do vlasti.
V lednu r. 1945 byl jsem sovětskou
vládou pozván já i naše vláda
k přesídlení na naše osvobozené
území; k odjezdu z Londýna došlo pak
na začátku března. Během března
byla dojednávána v Moskvě dohoda našich
politických stran o první vládě domácí
a o jejím politickém programu v osvobozené
vlasti. Předsedou jejím byl jmenován Zdeněk
Fierlinger, náš velvyslanec v Rusku. Sestavení
vlády a její program politický byl pak vyhlášen
na počátku dubna v Košicích. Zůstali
jsme na kratší čas v Košicích a
na Slovensku, zatím co náš vojenský
sbor z Ruska s vypjetím všech svých sil dobýval
Slovenska. Dne 5. května vypuklo pražské povstání
a došlo k těžkým bojům na pražských
barikádách. Dne 9. května vtrhla Rudá
armáda do Prahy a dokončila její osvobození.
A brzo na to vstoupila i naše vláda sama do osvobozené
Prahy.
Mezitím paralelně postupoval
náš odboj politický i vojenský u nás
doma. Politický odboj v zemích českých
i na Slovensku byl neobyčejně rozrůzněný
a rozsáhlý - účastnil se ho skutečně
národ jako celek ve všech možných formách.
Nelze zatím krátce a syntheticky zachytit ty nesčetné
jeho formy a způsoby - byl to opravdu odboj národní,
v pravdě lidový, spontánní a ideově
demokratický; začal hrozným pronásledováním
naší inteligence a bývalých příslušníků
armády a vyvrcholil na konec revoltou nejširších
vrstev lidu v Praze. Vojensky projevoval se vedle obou zmíněných
povstání slovenského a pražského
především rozsáhlým hnutím
partyzánským, jež vykonalo činy opravdového
válečného hrdinství.
Taková je, paní a pánové,
krátká historie význačnějších
událostí z našeho zahraničního
a domácího odboje. A od polovice května roku
1945 až do dnešního svolání Prozatímního
Národního shromáždění
začali jsme v rámci Národní fronty
domácí činnost politickou a práci
budovatelskou v osvobozené republice.
Není jistě nikoho z
nás, kdo by si nebyl vědom ohromnosti našich
dnešních úkolů. Víte snad všichni,
jak si já formuluji problematiku dnešní doby.
Odmítám pokládat jednotlivé její
události za oddělenou a samostatnou část,
béřu je všecky v celku a syntheticky a hledám
jejich hluboký dějinně filosofický
smysl. Krise před první světovou válkou
a pak válka sama, ruská revoluce a ostatní
revoluce poválečné, dvacetiletý politický
boj mezi oběma válkami, boj o mír a stabilisaci
poválečných poměrů, vznik fašismu
a nacismu, těžká krise poválečné
demokracie, pokusy o vyhnutí se druhé světové
válce a mnichovský diktát, druhá veliká
válka světová a její hrozné
formy s totálním barbarským ničením
celých stran, tříd a národů,
pád všech světových fašismů
a dnešní pokusy o vybudování nových
demokracií, položení problému přeměny
sociálních struktur dnešních národů
a států a volání po stvoření
nového člověka a nového světa
- to všecko je mi jeden jediný veliký celek
událostí, jedna s druhou spojená, jedna v
druhou zapadající a vzájemně z druhé
vycházející; podmiňují se navzájem
a tvoří společně charakteristiku naší
doby, začínající přibližně
prvními lety 20. století a daleko se ještě
nekončící nejen dnešními chvílemi
poválečnými, ale ani příštími
lety druhé polovice našeho století.
V historii světa a Evropy
bude tato doba tvořiti zvláštní velikou
a krajně revolučně vzedmutou kapitolu, bude
náležeti mezi nejbouřlivější
chvíle světových dějin a bude označována
jako přechod, přelom a tvoření se
- za těžkých krisí, válek a lidského
utrpení - nové fáze lidské společnosti,
nebo aspoň jako pokusy o ni a začátky jejího
tvoření.
Společně s Masarykem
jsem po první válce světové zdůrazňoval,
že musíme jíti v duchu politiky evropské
a světové a že se musíme vždycky
snažit své českoslovenství vložit
do rámce smyslu dějin světových; že
se musíme snažit pochopit, kam svět - a nikoliv
jen ten či onen národ - jde a co chce, a dle toho
sami postupovat, dle pravdy a práva, dle všelidské
morálky a dle správně chápané
a správně určené filosofie dějin
světových, neboť moderní dějiny
jsou stále více a více dějinami světa
a nikoli jen dějinami jednotlivých národů.
Že se při tom budeme přidržovati jako
stát menší především toho
státu a té orientace, která znamená
větší jistotu a bezpečnost speciálně
našemu státu, rozumí se mi samo sebou.
Tak jsem se díval na události
evropské od roku 1934, když jsem viděl, že
krise evropská musí patrně vyústit
ve velikou válku proti fašismu a nacismu, tak jsem
se na ni díval speciálně v roce 1938. A odtud
moje stanovisko: jít za každou cenu cestou vývoje
světového, světového pokroku, pravdy,
práva, správné lidské, světové
morálky a světové demokracie. Bylo mi už
tehdy jasno, že novou válkou dojdeme k přelomu
moderní společnosti, společnosti orientované
světově, důsledně demokratické
a sociálně a hospodářsky spravedlivější.
Dnes jdeme do tohoto přelomu, do nových velikých
změn, do sporů o ně, do převratových
událostí, smírných a povlovných
na jedné straně, bojových a revolučních
proměn místních a dílčích,
i celoevropských a světových na straně
druhé.
V duchu této převratné
doby musíme řešit všecky problémy
naší vnitřní politiky; a ve skutečnosti
naše politika od 4. dubna 1945 - a vlastně už
od posledního roku naší vlády zahraniční
- v tom smyslu postupovala. Přebudováváme,
jedním slovem, svůj stát.
Po roce 1918 jsme nemohli dělat
to, co děláme dnes. Nebyl vývojově
tak daleko svět mezinárodní, nebyly vývojově
tak daleko ani naše poměry vnitřní.
Od té doby však prošlo 20 let našich bojů
uvnitř a prošla hrozná světová
válka, která celý svět revolucionovala.
Staví se nám tudíž problémy,
které řešit musíme a které řešit
budeme: problém nové, revidované konstituce,
otázka naší nové vnitřní
administrace, definitivní řešení vztahu
Čechů a Slováků, problém Němců
a Maďarů a našeho nového národního
státu, problém nové pozemkové reformy,
problém postátnění, eventuelně
znárodnění klíčového
průmyslu, bank a pojišťoven, problém měnové
reformy a s ní souvisící sanace státních
financí, jakož i řešení otázky
státních dluhů a nového státního
hospodaření a rovnovážného rozpočtu;
a především ovšem velký problém
morální: plné zavedení ztraceného
právního řádu a řádného
hospodaření v celém státě,
jedno z nejtěžších dědictví
převratné doby posledních sedmi let - to
jsou otázky, které námi všemi lomcovaly
v uplynulých měsících a které
musíme řešit a vyřešit, děj
se co děj.
Prozatímní Národní
shromáždění nemá odhlasovat novou
ústavu. Bude však v jeho rámci připraveno
mnoho materiálu a mnoho zkušeností pro revisi
všeho toho v naší ústavě, co je
dobou už překonáno, co se ukázalo jako
nevyhovující dnešním poměrům
anebo to, co se přímo neosvědčilo.
Už dnes mnoho z toho, co revidováno bude, je nám
jasno, především některé věci
zásadní: Bude na prvním místě
přebudována celá správa republiky
ve smyslu právomoci nové instituce t. zv. národních
výborů. Vyslovil jsem se o této instituci
positivně už za hranicemi a je mi samozřejmé,
že bude do naší konstituce vklíněna.
Po roce 1918 přijali jsme v podstatě starou byrokraticko-policejní
správu rakouskou a přes to, že už tehdy
návrh na dnešní formu národních
výborů byl učiněn, nebyl přijat
hlavně z ohledu na naše Němce a Maďary
- těm nebylo možno tehdy tu míru svobody a
demokracie dáti. Dnes jsou poměry jiné. Budeme
míti stát národní, národní
výbory představují bezesporně vyšší
stupeň demokracie a sám princip decentralisace,
jímž naše ústava bude proniknuta už
také s ohledem na Slovensko, si tuto reformu samozřejmě
vynucuje.
Víme všichni, že
náhlé uvedení v činnost národních
výborů po válce vyvolalo řadu nedorozumění
a řadu zneužití: některé národní
výbory se pokládaly za všemocné a dle
toho jednaly; jiné byly konstituovány na rychlo
a nevyhovovaly ani potřebám lidu, ani svým
správním povinnostem; jiné konečně
přímo zneužívaly svého postavení.
Dnes je v celku mezi nimi už dost pořádek,
ale pro budoucnost musí platiti - a budou platit - tyto
zásady: národní výbory budou co nejdříve
a řádně, t. j. dle řádných
předpisů volebních, zvoleny; národní
výbory budou míti přesně vymezenu
svou kompetenci, kterou nebudou moci překračovati,
a konečně národní výbory budou
bezpodmínečně podřízeny své
demokratické hierarchii a budou se jí bezpodmínečně
podrobovati.
Já nemám pochybnosti,
že s hlediska právního a správního
budou národní výbory za těchto okolností
představovati skutečný pokrok, že to
bude uplatnění toho, čemu se u nás
říká "lidová" demokracie,
a že se jako nová forma státní správy
v rámci státního života osvědčí.
Náš lid je pro tento způsob státní
správy zralý.
Totéž platí o
zásadě decentralisace. Decentralisace je přímý
důsledek a doplněk demokracie. Nebudeme-li míti
u nás Němce a Maďary, bude decentralisace nejen
možná, ale všemu obyvatelstvu republiky naprosto
nezbytná. Bude to decentralisace nejen legislativy,
nýbrž i exekutivy. Decentralisace bude provedena shůry
dolů, od parlamentu ústředního k sněmům
zemským, výborům okresním a výborům
místním; od vlády pražské k výkonným
orgánům v jednotlivých zemích, okresech
a obcích. Při tom bude možno respektovat zvláštnosti
a speciální potřeby jednotlivých zemí.
To vše v přípravách revise konstituce
bude probráno, svobodně, demokraticky a smírně
uváženo, a zásady a formule budou předloženy
k rozhodnutí ústavodárného parlamentu.
V rámci toho bude definitivně řešen
právně a administrativně poměr Čechů
a Slováků.
Ovšem víme všichni,
že tím celý poměr Čechů
a Slováků vyřešen nebude. Vycházíme
všichni ze zásady o naprosté rovnoprávnosti
Čechů a Slováků. (Potlesk.)
Prováděti ji není jen problémem administrace;
je to otázka mravního vztahu a poměru jich
obou, je to otázka lidského vztahu s jedné
i druhé strany, je to otázka morální
a politické výše jak jedněch, tak druhých.
Pro mne osobně to nikdy nebylo problémem; ale pro
řadu našich občanů s obou stran to ještě
problémem je a já bych si přál, aby
toho nikdo ani u Čechů, ani u Slováků
nepodceňoval. Historie roku 1938 a 39 a vše to, co
následovalo, je a musí býti nám všem
výstrahou. Správná psychologie, politický
takt, vrcholná trpělivost jedněch s druhými,
lidskost, sebekritika a naprostá objektivnost je a musí
býti přímo zákonem s obou stran pro
budoucnost.
My i spojenci v podstatě -
a na základě událostí druhé
světové války - jsme přijali zásadu
národního státu, a dřívější
zásady ochrany menšin vzhledem k tomu, že se
neosvědčily - především vinou
menšin samých - nebudou znovu uplatněny. Každý
stát si věci ty bude řešit sám
a teprve později se uvidí, jak problém ten
bude řešen mezinárodně, patrně
novou bezpečnostní organisací spojených
národů. Pro nás se tím klade problém
Němců a Maďarů a jeho definitivní
řešení.
Rozhodli jsme se pro odsun našich
Němců do Říše. Spojenci nám
toto stanovisko mezinárodně potvrdili. Odůvodňujeme
to řadou nejvážnějších důvodů
nejen politických, nýbrž i mravních,
a já prosím všechny naše politické
činitele, aby otázku tu vůbec posuzovali
především také s hlediska mravního.
Pokusili jsme se až do r. 1938 a zejména v roce 1938
dohodnouti se s nimi v duchu opravdu liberálním
a opravdu lidsky. Všecky naše pokusy totálně
zklamaly. Je dnes jasno, že od roku 1934 záměrně
v plné dohodě s Hitlerem a v plné zodpovědnosti
veliké většiny našich Němců
byl připravován rozvrat našeho celého
státu. Nešlo jen o připojení našich
Němců k říši; naši Němci
se dali ve své 80-90 %ní většině
úplně do služeb barbarského nacismu
k zničení našeho státu a k podlomení
všech mravních a kulturních sil a hodnot našeho
národa. A když se pak zmocnili za vedení Hitlerova
a společně s Němci z říše
celého našeho státu, neslýchaným
způsobem, barbarsky a nelidsky nás a naší
zemi tyranisovali. Všecky mosty mezi nimi a námi byly
jejich postupem navždy strhány; náš společný
život s nimi není možný. (Potlesk.)
Musí tudíž odejít, neboť jiného
řešení v zájmu klidu a míru Evropy
prostě není.
Historie posledních deseti
let tu ostatně mluví sama. Až bude nyní
během připravovaných procesů s našimi
Němci pověděno všecko o celém
zákulisí tohoto grandiosního komplotu a o
skutečném vztahu našich Němců
k Hitlerově vládě, uvidí celý
svět, jak jsme v právu a jak mravní
zákony o spolužití občanů a lidí
mezi sebou mluví pro nás. Činím apel
na všecky velké spojence z druhé války
světové, která začala právě
Mnichovem, na Sovětský svaz, na Velkou Britanii,
Spojené státy, Francii a Čínu - a
na všecky ostatní - aby nám pomohli vyřešit
tuto otázku definitivně a učinili
konec všem příštím pokusům
o nějaký nový Mnichov. (Potlesk.)
Naše geografická situace a historie naší
země od 10. století tu může býti
všem dostatečným důvodem a dokladem
k tomu, že toto konečné řešení
německé otázky u nás je naprosto nezbytné,
jedině správné a opravdu logické.
Že všecky přípravy
k přesunu Němců od nás se musí
dobře organisovat, provádět humánně,
lidsky, nenacisticky a v plné dohodě se
spojenci, rozumí se nám samo sebou. Já
to zde před Národním shromážděním
znovu zdůrazňuji.
V tom duchu byly připraveny
naše dekrety ohledně občanství německého
a maďarského občanstva; našimi občany
budou jen ti, kdož naše občanství znovu
od naší vlády obdrží. Dále
dekrety o konfiskaci německého a maďarského
majetku: německý majetek je zabrán jako záloha
na naše reparace proti německé říši,
která prováděla po celých sedm let
u nás takové devastace a rabování,
že všechen německý majetek u nás
na to ani zdaleka nestačí. To ostatně nevylučuje
položení otázky reparací s naší
strany v celé její šíři. I tímto
řešením chceme však ulehčit ten
tak obtížný a složitý problém
reparací po této válce vůbec.
Také problém Maďarů
může a musí býti po této válce
u nás rozřešen. Nebude to na podkladě
prostého odsunu, bude to postaveno více na základě
výměny obyvatelstva. Maďarů je u nás
jen málo více nežli Slováků v
Maďarsku. Jsme ochotni se o této výměně
s Maďarskem dohodnouti. Ale i tu apelujeme na Spojence, aby
nenechali národnostní problém maďarský
a všech jejich sousedů nevyřešen. Po dnešní
válce je nutno, aby i mezi Maďarskem a všemi
jeho sousedy byla otázka menšin vyřešena
na základně ryze národní a aby menšiny
byly z dnešních hranic všech těchto států
přesunuty do svých států národních.
Rozumí se, že ty menšiny, které odmítnou
do svého národního státu se vrátit,
budou definitivně přenechány národnostní
assimilaci státu druhého.
Zdůrazňuji tento problém
proto, že už dnes máme doklady o tom, jak se
v jistých kruzích v dnešním Maďarsku
už zase připravuje nové revisní hnutí.
V zájmu budoucího míru ve střední
Evropě a v zájmu míru vůbec volám
po tomto definitivním a nekompromisním řešení
národnostní otázky po této druhé
světové válce. Já vím, že
tím vznikají těžké problémy
a že tím budou částečně
trpět nevinní s vinnými. Ale až z toho
vznikne opět válka, tu pak nevinní s vinnými
trpět nebudou? A nebude to pak utrpení nesrovnatelně
větší?
V souvislosti s konfiskací
německého a maďarského majetku, jakož
i majetku zrádců a kolaborantů byl vydán
dekret o nové reformě pozemkové. I to je
otázka dalekosáhlá. Celé statisíce
hektarů půdy mají přejít v
držení českých lidí na podkladě
ustanovení, v dekretu onom obsažených. Další
reforma pozemková, která především
bude míti za cíl stanoviti definitivně vrchní
hranici pozemkového vlastnictví pro všechny
obyvatele republiky, bude diskutována později a
bude provedena až rozhodnutím parlamentu. To se stane
teprve po provedeném osídlení pohraničí,
po řádném provedení a prozkoumání
všech statistik ohledně zemědělského
obyvatelstva a zemědělského vlastnictví
vůbec.
Nesmíme však zapomenouti,
že provedením dekretů o odsunu německého
obyvatelstva se nám položí další
veliké problémy. Především odejde
tím z republiky nejméně asi 800.000 pracovních
sil. Tím dosavadní hospodářská
síla a kapacita republiky bude velmi oslabena a stát
tím bude ochuzen. Bude to znamenat pro nás veliké
oběti, musíme si toho být vědomi,
ale tyto oběti náš stát v zájmu
budoucího klidu a míru musí přinést.
Naši národohospodáři musí dobře
propočítat, co to bude znamenat pro celou naši
poválečnou hospodářskou úroveň
a celé naše hospodaření veřejné
i soukromé, a musí z toho vyvodit náležité
důsledky.
Jedním z našich velkých
problémů budovatelských budou i všecky
naše problémy finanční, především
otázka reformy měnové a s ní souvisící
problémy oddlužení státu, vytvoření
nové základny pro hospodaření státní
a pro přísné uplatnění zásady
o vyrovnaných státních rozpočtech
už v nejblíže příštích
letech. Nemám v úmyslu zabývat se otázkami
těmi v tomto poselství v podrobnostech. Chci vytknouti
jen několik hlavních zásad.
Vydali jsme o otázkách
těch už nejdůležitější
dekrety. Prozatímní Národní shromáždění
bude se nutně i jimi zabývat a bude jistě
jednat o nových zákonech, zapadajících
do těchto důležitých opatření.
Zdůrazňuji jen, že nám bylo a je jasno,
že pokud nebude otázka měny definitivně
řešena, nezdvihne se nynější úroveň
pracovní morálky v republice. Dále zdůrazňuji,
že si musíme býti vědomi, že všechny
dnešní operace finanční, spojené
s reformou měnovou, se musí bezpodmínečně
podařit, neboť opatření taková
se nedají opakovat, mají charakter definitivní
a jsou dělána jednou pro vždy, a celý
náš další finanční postup
v hospodářství státním i soukromém
je na nich postaven.
A konečně: měnová
reforma je současně v našich dějinách
největší operací státně-finanční.
Musíme nalézti krytí pro závazky státu
již dnes existující, t. j. pro náš
státní dluh, a pro závazky, jež stát
musí v důsledku války převzít
ať přímo, či nepřímo skrze
zvlášť k tomu zřízené instituce.
Mezi tyto závazky patří dluhy Německa
vůči československému hospodářství,
vůči Národní bance, vůči
našemu peněžnictví a našemu průmyslu.
Patří sem i náhrady válečných
škod našim občanům a podnikům,
jež bude třeba aspoň do určité
míry uskutečnit. A patří sem konečně
i veškeré výdaje rekonstrukční
a rehabilitační, na které si stát
bude musit vypůjčit doma nebo za hranicemi. Břemeno,
doléhající na státní finance,
musí býti sníženo operacemi finančními,
mezi které patří především
majetkové dávky, a dále realisací
jmění, které stát obdrží
ze zkonfiskovaného jmění německého,
maďarského a z jmění zrádců
a kolaborantů, a konečně z jmění,
jež eventuelně připadne státu z oddekretované
již reformy pozemkové a také ovšem z reparací
mezinárodních.