Měl jsem v posledních týdnech právě
při stávce různé příležitosti
navázati s dělníky styky, mluví s
nimi a slyšeti od nich vše to, co mají na srdci,
a přijmouti od nich všechna ta přání
v konkretní podobě - tak, jak je předložili
také svým odborovým organisacím -
a z toho jsem si mohl učiniti jasný obraz, co musejí
požadovati a žádati, a zastávám
se také zde ve sněmovně, jako jsem již
jednou učinil ve výboru, požadavků horníků
radiových dolů a žádám a požaduji
od sněmovny, aby zde konečně začala
přiměřeně projednávati všechny
ty návrhy o ochraně horníků radiových
dolů, již před léty podané, a
návrhy, jež podala moje strana již v r. 1936
pod tiskem 354 a v r. 1938 pod tiskem 1206 ze dne 15. ledna. Stojíme
na stanovisku, že při projednávání
sociálních věcí si nesmíme
počínati tak, aby návrhy, byť i pocházely
od oposice, jež není zrovna oblíbena, prostě
zmizely v zásuvkách této sněmovny.
Stojíme naopak na stanovisku, že všechny strany
musí považovati za svou povinnost právě
v tomto zvláštním případě
horníků radiových dolů, aby zde zasáhly
pomocnou rukou již s čistě lidského
stanoviska a neodbyly situaci těchto horníků
opět jednou zase jen nějakou malou úpravou
a zlepšením nějakých platných
zákonů, jak to máme v té chvíli
před sebou. Tato otázka zajištění
života horníků radiových dolů
musí býti projednávána zvlášť.
Měl jsem v neděli opět rozmluvy s dělníky.
Zdá se, jakoby se tam v Jáchymově věnovalo
v zásadě více důvěry zástupcům
politických stran, byť, příslušeli
jako já k sudetskoněmecké straně,
než lidem z odborové organisace. Vždy jsem prohlašoval
a mohu pro to uvésti svědky, že nám
šlo skutečně jen o zlepšení životní
existence těchto dělníků. Kdyby všichni
smýšleli tak jako my, pravděpodobně
by byla situace horníků radiových dolů
v několika málo týdnech změněna.
Zvláště německé vládní
strany by rozhodně měly míti povinnost starati
se bedlivě o tyto věci, protože zde jde, ačkoliv
jde o státní podnik, zvláštním
způsobem u těch, kteří pracují
pod zemí, jenom o Němce, zatím co úředníci
těchto podniků až na malou sazbu procentní
jsou jenom Češi. Pan posl. Neuman prohlásil
nedávno s tohoto místa, když zadržoval
útoky, vlastně - může se také
říci - bránil stát proti propagandě
sudetskoněmecké strany, že se prý divil,
proč ho můj kamarád Frank nezavedl
také do Jáchymova, kde je zaměstnáno
97% Němců. Chtěl bych však zde prohlásiti,
že tam je zaměstnáno více než 97%
Němců, ovšem tam, kde lidé umírají
ve 37 letech. (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte!) Tam jsou zaměstnáni
Němci, ale nikdy ne na denním světle jako
úředníci a nižší zřízenci.
Chtěl bych zde ještě jednou zdůrazniti:
nejde mi o to vytlouci nějaký politický kapitál
z těchto věcí, nýbrž o to, aby
byla učiněna opatření, jež zaručí,
jak rychle jen to je možné, bezpečnost života
těch lidí tam. Souhlasili jsme s tímto návrhem
zákona a také s resolucemi a budeme samozřejmě
pro to hlasovati také ve sněmovně, protože
tato osnova zákona znamená zlepšení
úrazového pojištění uznáním
nemoci z povolání. Stojíme však nyní
jako dříve na stanovisku, že je nejvyšší
čas, že musí býti rozhodně učiněna
tam, kde jako v Jáchymově působí nemoce
z povolání v takové míře, zvláštní
opatření, jimiž se dostane dělníkům
zákonitou úpravou zvláštní ochrany.
V neděli mi byly nově podány požadavky
horníků radiových dolů. Byl jsem dále
ujištěn, že dělníci radiových
dolů odevzdali tyto požadavky také důvěrníkům
odborových organisací a že prý se tam
projednávání požadavků neobešlo
zcela bez třenic. Je mi zcela lhostejné, zda funkcionáři
odborových organisací podporují požadavky
dělníků čili nic, není mi však
lhostejné, že budou snad opět zamítnuty.
Jde mi o to, že se lidé z odborových organisací
mají zastati všeobecných požadavků
horníků radiových dolů tak, jako se
těchto požadavků zastáváme my
zde v této sněmovně. Horníci státního
ředitelství v Jáchymově žádají
utvoření státní pense podle těchto
směrnic: Po pětileté pracovní službě
má každý dělník, zaměstnaný
v některém podniku státní horní
správy v Jáchymově, právo na pensi
a nárok na pensi 3.600 Kč ročně čili
300 Kč měsíčně. Pense pak stoupá
ročně o 480 Kč, tedy po šesti letech
na 4080 čili 340 Kč měsíčně
a do 15. roku dostane dělník pensi 700 Kč
měsíčně. Kromě toho jsou uvedeny
tyto body: Po 15leté pracovní době v dole
jest každý dělník bez ohledu na svůj
zdravotní stav, t. j. bez předchozí lékařské
prohlídky oprávněn vstoupiti do výslužby.
Pro dělníky, již budou v důsledku nemoci
anebo z provozovacích ohledů přemístěni
k práci na povrchu, platí každý rok,
ztrávený u práce na povrchu, pouze 6 měsíců,
ale léta ztrávená v dole se počítají
plně. Dělníci, přijatí jako
dělníci na povrchu a tak zaměstnaní,
mají absolvovati 25letou pracovní dobu, protože
5letá karenční lhůta je stejná
u pracovníků v dolech i na povrchu. Každý
dělník, jenž vystoupí z jakéhokoliv
důvodu před uplynutím pětileté
karenční lhůty z práce, má
nárok na odbytné 100 Kč za každý
měsíc práce.
Až do dne, kdy nabude tento nový zákon účinnosti,
mají provisionisté, vdovy a siroty obdržeti
ke své provisi z bratrských pokladen státní
přídavek v téže výši, jakou
měl v roce 1925. Náš požadavek odůvodňujeme
tím, že Úrazová pojišťovna
dosud úplně selhala, nepřiznává
úrazovou rentu jáchymovským horníkům,
ačkoliv nespočetné příklady
pro to mluví. Zvláště křiklavé
jsou příklady z poslední doby, kdy dělníci
po šesti nedělích po té, co byli odmítnuti,
byli mrtvi.
Tyto požadavky horníků radiových dolů
pojmeme ve vhodné podobě do §u 9 našeho
návrhu zákona tisk 1206 a znovu je předložíme
sněmovně. Kladu proto s tohoto místa ještě
jednou požadavek na tuto sněmovnu, aby nenechávala
ležeti návrhy tak naléhavého druhu k
zajištění života pracujících
lidí tak jako dosud v zásuvkách této
sněmovny, nýbrž aby je projednala a učinila
je alespoň základem diskuse pro případné
další návrhy.
Dámy a pánové! Chtěl bych na konec
zjistiti, že horníci radiových dolů
z Jáchymova nejsou ochotni dáti se odbýti
úpravou, jež se stala, a upozorňuji proto včas
s tohoto místa směrodatná místa, aby
v nejkratší době učinila vše, aby
tam byli dělníci uspokojeni, a to v přiměřené
formě, aby bylo zabráněno tomu, co může
opět jednoho dne nastati, že horníci radiových
dolů budou zase seděti a stávkovati ve svých
dolech, dokud nakonec nebudou přece jen splněny
jejich oprávněné požadavky. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. Nový.
Dávám mu slovo.
Posl. Nový: Slavná sněmovno!
§ 7 zákona o odškodnění nemocí
z povolání, jehož určitou část
právě upravujeme, praví, že bude-li
třeba, může býti seznam nemocí
z povolání v příloze zákona
uvedený doplněn a změněn vládním
nařízením.
Chci při této příležitosti zdůrazniti,
že tato potřeba je zde a že je velmi naléhavá.
Už při projednávání osnovy zákona
z r. 1932 přijala sněmovna resoluci, jíž
se vládě ukládá, aby na základě
§u 7 vydala co nejdříve nařízení.
jímž by seznam chorob z povolání byl
rozšířen i na jiné prokázané
choro by z povolání. Nyní opětně
soc. politický výbor doporučuje sněmovně,
aby přijata byla resoluce v podstatě stejného
obsahu.
To všecko nasvědčuje tomu, že seznam 25
chorob z povolání, uvedený v příloze
zákona, zdaleka nezahrnuje nejhlavnější
choroby z povolání a že je tady řada
dalších chorob, jimiž trpí dělnictvo,
aniž by ztráta jejich pracovní schopnosti byla
odškodňována.
Upozorňuji zde především na nebezpečí,
jemuž jsou vystaveni svářeči kovů,
zejména pak elektrosvářeči. Elektrické
sváření kovů se v posledních
letech netušeně rozmohlo a je na stálém
vzestupu. Dělníci v tomto oboru zaměstnaní
přes všechna ochranná opatření
záhy trpí nebezpečím slábnutím
zraku a ještě jinými chorobami. Také
nebyl vzat zřetel na choroby, jimiž trpí slevači,
dělníci slévárenští vůbec
a dělnictvo v hutních podnicích. Těžkým
chorobám jsou také vystaveni lakýrníci,
zejména při rozprašování barev,
čehož se zvláště v poslední
době velmi užívá. V šamotových
a kaolinových závodech při různém
zpracování materiálu potřebného
k výrobě dinasových a šamotových
cihel trpí dělníci těžkým
zaprášením plic a z toho často pochodící
tuberkulosou. I zde by to byl akt pouhé spravedlnosti,
kdyby choroby, jimiž trpí keramické dělnictvo,
byly do zákona o odškodnění chorob z
povolání pojaty.
Jsou zde dále choroby sklářů, horníků,
dělníků v chemických továrnách,
zaměstnanců nemocnic a sanatorií, dělníků
zemědělských a řada jiných,
o které je třeba seznam chorob z povolání
vládním nařízením rozšířiti.
Jelikož však odškodnění chorob z
povolání je integrující součástí
úrazového zákona, nestačí pouze
rozšířiti seznam nemocí z povolání,
nýbrž je potřebí, aby všechny podniky,
v nichž zaměstnanci chorobami z povolání
trpí, byly úrazově pojištěny.
Je tudíž třeba úpravy celého
úrazového zákona, má-li odškodnění
chorob organicky do něho vplynouti. Dokonce v nynějším
seznamu chorob z povolání, které se odškodňují,
jsou choroby, které se získají v podnicích,
jež úrazově pojištěny nejsou. A
tak se stává, že přes všechno ustanovení
zákona se dělníci nemohou dovolati odškodnění
své choroby z povolání.
Musím se proto znovu, jako jsem učinil při
projednávání zákona o odškodnění
nemocí z povolání r. 1932, naléhavě
dožadovati novelisace úrazového pojištění
dělnického. Je tomu právě 50 let,
co byl vydán v říšském zákoníku
úrazový zákon. Je to jediný ze všech
sociálně-pojišťovacích zákonů
z let 80tých, jenž až na malou reformu z r. 1927
nedoznal žádné podstatné změny.
Za těch 50 let úrazový zákon dělnický
jistě vykonal své poslání, ale je
už příkazem odpovědnosti v zájmu
veřejném, v zájmu zaměstnanců
i podniků a nositelů pojištění,
aby se konečně přikročilo k důkladné
reformě úrazového zákona.
Považme, že v době, kdy vznikl úrazový
zákon, byl jedinou hnací silou parní stroj.
Za těch 50 let se hnací síly tak rozšířily,
tovární výrobny byly tak strojově
vybaveny, pracovní tempo tak pokročilo, různé
mzdové systémy tolik vybičovaly pracovní
výkon a nastalo tu mnoho nových okolností,
na které musí vzíti úrazový
zákon příslušný zřetel.
Důsledek těchto nových okolností a
způsobu výroby je větší nebezpečenství
a stálé stoupání úrazů,
jak nás o tom konečně přesvědčuje
statistika hlášených úrazů v
úrazových pojišťovnách.
Zvláštního pak zřetele vyžaduje
reforma úrazových důchodů. Je trvale
neudržitelné, aby plný důchod při
stoprocentní invaliditě činil pouze 2/3 započitatelného
ročního výdělku, neboť takto
invalida za všech okolností nese 1/3 ztráty
sám a za druhé započitatelný výdělek
je omezen pouze na 12.000 Kč ročně. Důsledek
toho je, že ztrácí dělník bez
své viny pouze na rozdílu výdělku,
který měl před úrazem, a úrazového
důchodu velmi často více nežli 50% svého
dřívějšího příjmu.
Je proto třeba nejen zvýšiti úrazový
důchod, který by po př. mohl stoupati progresivně,
nýbrž také zvýšiti hranici započitatelného
výdělku, neboť nynější nejvyšší
hranice 12.000 Kč je naprosto neudržitelná
a konec konců neodpovídá také mzdovému
průměru.
Mimořádnou pozornost si vyžadují zvláště
pak učňové a mladiství dělníci.
Jejich úrazovost je velmi značná, poměrně
největší, hlavně pak v oboru kovoprůmyslovém.
A velmi často u těchto mladých invalidů
jde o následky velmi těžké. Těmto
mladým lidem vyměřují se důchody
z fiktivního výdělku, který je omezen
do 5.400 Kč ročně. (Místopředseda
Langr zvoní.) Jsou-li důchody kvalifikovaných
dělníků nízké, nedosahuje zdaleka
důchod mladého invalidy peníz potřebný
na nejnuznější výživu. Nejhorší
však je, že důchod zůstává
nezměněn až do konce života tohoto mladistvého
invalidy. Zde je třeba takové reformy, aby při
dosažení dospělosti úrazový důchod
byl upraven z výdělku dospělých dělníků
stejného oboru, v němž mladistvý dělník
pracoval nebo se učil.
Zvlášť neblahý stav prožívají
všichni starodůchodci. Jejich důchody v důsledku
měnových poměrů, zejména po
převratě, se velmi znehodnotily. Jsou všecko
jiné, jenom ne zaopatřením, ba jsou někdy
méně nežli malá almužna. Valorisace
těchto důchodů je s hlediska sociálního
příkazem spravedlnosti. Je sice pravda, že
podle zákona z r. 1921 povoluje se starodůchodcům
drahotní přídavek a úrazové
pojišťovny poskytují ještě zvláštní
jubilejní přídavek, ale toto všechno
rozhodně nestačí, už také proto,
že všichni starodůchodci, kteří
mají procento neschopnosti pracovní nižší
nežli 41 2/3 %, žádné přídavky
na svůj starý důchod nedostávají.
Určité zlepšení vyžaduje také
vdovský a sirotčí důchod. Je třeba,
aby zákon bral zvláštní zřetel
na vdovu práce neschopnou a aby dětsky důchod
byl prodloužen. Nyní dětský důchod
končí v 15 letech bez ohledu na to, je-li dítě
v učení, či na studiích. Za takových
okolností byla by všechna péče o mládež
pouhou frází, jestliže by se nepřihlíželo
k těmto trapným věcem.
V poslední době také přibývá
stížností zejména z řad těch
důchodců, kteří se ucházejí
o t. zv. kapitalisaci úrazového důchodu.
Stížnosti tyto nejdou snad od důchodců
s větší ztrátou pracovní schopnosti,
kde je jistá zdrženlivost nositele úrazového
pojištění pochopitelná, ale jsou zejména
z řad důchodců malých, důchodců
s menší ztrátou pracovní schopnosti.
A tu je třeba říci, že není žádných
objektivních důvodů, aby se žadatelům
s menší ztrátou pracovní schopnosti
s následky ustálenými nevycházelo
vstříc a jejich žádosti o kapitalisování
úrazového důchodu nebyly příznivě
vyřizovány.
Vedle řady jiných nutných reforem, kterých
si vyžaduje odškodňovací část
úrazového zákona, jeví se důležitá
reforma pojistné povinnosti. Především
je třeba, aby už jednou splněn byl závazek,
převzatý ženevskou konvencí z r. 1922,
a do úrazového zákona pojaty byly všechny
práce zemědělské a lesní v
celém rozsahu. Musí už býti jednou všemi
pochopeno, že tato těžká křivda,
páchaná na zemědělských a lesních
dělnících, musí býti konečně
odstraněna. Je nepochopitelné a nespravedlivé,
aby dělníci zemědělští
a lesní, vykonávající tak nebezpečnou
práci, zůstali vůbec bez jakékoliv
ochrany.
Dále je třeba, aby byla rozšířena
pojistná povinnost na některé živnosti
a podniky, které sice nepoužívají žádné
motorické síly, ale které je třeba
přesto pokládati s hlediska úrazovosti za
značně nebezpečné. Jsou to především
všechny kovodělné živnosti, závody
s autogenním nebo elektrickým svářením,
řeznictví, jatky, nemocnice a řada jiných
podniků.
Z toho mála, co jsem uvedl, je viděti, jak novelisace
celého úrazového pojištění
je nutná a že poměry si naléhavě
vyžadují, aby konečně byla bezodkladně
provedena. Soudím, že přes pohnuté doby,
které prožíváme, nemá býti
zapomenuto na ty, kdož ztratili pracovní schopnost
bez své vůle a prožívají trudný
život. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. Kliment.
Dávám mu slovo.
Posl. Kliment: Ctěná sněmovno!
Projednávaná osnova zákona, která
mění zákon o odškodnění
nemocí z povolání, zlepšuje dosavadní
stav, ale přes to zákon i nyní po novelisaci
ani zdaleka neodpovídá duchu doby, potřebám
lidu a změnám, které přinesla racionalisace,
která je prováděna jen a jen se stanoviska
kapitalistických zisků. Mechanisace výroby
a technika značně zvýšila výkonnost
a výrobu, přinesla průmyslníkům
zvýšené a bohaté zisky, pracující
mu lidu však přinesla hotové peklo. Nejen že
vyřadila statisíce dělníků
ze zaměstnání, ale racionalisací byla
několikanásobně zvýšena úrazovost
a onemocnění, která snižují práceschopnost
a zanechávají trvalé následky.