Předseda (zvoní): Dále je ke
slovu přihlášen p. posl. Krosnář.
Dávám mu slovo.
Posl. Krosnář: Vážená
sněmovno!
Po úhradových předlohách, které
sněmovna právě včera odhlasovala a
kterými byl dán kapitalistům a finančnímu
kapitálu velký dar, ale které na druhé
straně přinesou velké zdražení
životních potřeb všem pracujícím
a postihnou právě nezaměstnané dělníky
z největší části dvakráte,
protože podpory jsou nedostatečné a drahota
stále více a více roste, přichází
dnes vláda a předkládá sněmovně
návrh úpravy státního příplatku
k podpoře nezaměstnaných. Tímto zákonem
má se vládě dostat zákonného
schválení ke zhoršení podpor podle gentského
systému, podle vládního nař. z 29.
července 1933, č. 161 Sb. z. a n. My komunisté
prohlašujeme k tomuto zákonu, že nesouhlasíme
s celým podpůrným systémem, který
u nás v Československu je. Tento způsob rozděluje
nezaměstnané, kteří vinou kapitalistického
systému nemohou dostati práci, na několik
skupin. Víme dobře, proč vláda, finanční
kapitál a agrární reakce toto dělají.
Prostě nechtějí, aby nezaměstnaní
byli sraženi v jednom táboře. Aby si nemohli
jednotným bojem dopomoci k zlepšení svého
postavení a splnění svých spravedlivých
požadavků, proto jsou nezaměstnaní rozděleni
na ty, kteří pobírají podporu podle
gentského systému, na podporované ve státní
stravovací akci, a na ty, kteří nedostávají
vůbec nic.
Agrární reakce, cukrobaroni, špiritusníci,
karteláři a spekulanti se stále však
otírají o nezaměstnané a vyčítají
jim jejich hubené podpory. Prohlašujeme, že nezaměstnaní
nejsou lenoši, chtějí podporu proto, poněvadž
nemohou dostat zaměstnání, poněvadž
nemohou dostati žádnou práci. Nezaměstnaní
chtějí práci, především
ovšem práci řádně placenou podle
kolektivních smluv, a ne dřít za pár
krejcarů nebo za žebračenky. Když není
práce, žádají, aby kapitalisté
ze svých zisků, které si nadělali,
dali něco též na nezaměstnané.
Žádají jednotnou podporu všem nezaměstnaným,
na účet státu a podnikatelů. Podpory
ovšem takové, aby mohli býti živi i se
svými rodinami, aby mohli platit nájemné,
aby mohli sebe a své rodiny obléknout a obout. Místo
toho však přichází dnes vláda
na nátlak reakce a kapitalistů se zhoršením
podpor a podpůrného systému všeobecně.
Podporování nezaměstnaných v Československu
je svým vývojem velice zajímavé a
pro pracující třídu velice poučné.
Vždycky, kdy reakce a kapitalisté pracujících
a hlavně nezaměstnaných se báli, byly
podpory větší, a když bojovné hnutí
opadá, podpory se snižují a bere se tak chléb
od úst těch, kteří hladoví.
Po převratě, kdy se buržoasie bála vyúčtování,
kdy na pořadu dne bylo vyvlastnění závodů,
dolů, velkostatků a finančního kapitálu,
nebylo třeba ani zákonů a reakce ani nepípla,
když byly bez zákona vypláceny podpory všem
nezaměstnaným. Podpory byly ve výši
nemocenských podpor vypláceny i za neděli
a vedle toho byly ještě vypláceny podpory vyšší
tam, kde tato podpora byla malá, a byly příplatky
na všechny rodinné příslušníky.
Ovšem, že reakci bylo toto podporování
nepohodlné a nastávalo soustavné pomalé
odbourávání, a v r. 1920 byl učiněn
u nás v Československu pokus o gentský systém,
který však byl nástupem pracujících
a hlavně nezaměstnaných v zárodku
odražen. Reakce čekala na příhodný
okamžik k zhoršení podpor a 22. května
1924 předložila vláda zákon o podporování
nezaměstnaných podle gentského systému,
který byl též schválen. Provádění
jeho však nechala vláda stát celý rok
a zkoumala, jaké účinky bude míti
toto opatření na pracující třídu.
Nebyl dostatečný odpor, protože to bylo na
začátku konjunktury, a tak vstoupil v platnost od
1. dubna 1925 gentský systém, který znamenal
proti dřívějším podporám
veliké zhoršení a rozražení a rozdělení
nezaměstnaných především na kvalifikované,
na organisované a neorganisované a přinesl
s sebou i veliké zatížení pro odborové
organisace. Reakce tím ovšem sledovala cíl
zmenšit na jedné straně vydání
na podpory vůbec a na druhé straně zatížit
odborové organisace a hlavně ubrat jim jejich původní
třídní poslání, ubrat na jejich
schopnosti akce a bojovnosti, což se jí z valné
části podařilo. V začátcích
hospodářské krise a hlavně pro nástup
propuštěných dělníků na
začátku r. 1930 musila reakce ustoupit před
mohutným a bojovným hnutím nezaměstnaných
dělníků. Vláda musila znovu řešit
problém podpory nezaměstnaných, a to jednak
státní stravovací akcí, jednak 5.
června 1930 zlepšením podpor podle gentského
systému. Dokud bylo toto hnutí nezaměstnaných
bojovné, reakce mlčela, ale jakmile upadalo, bylo
zesilováno štvaní na nezaměstnané
dělníky. Agrární reakce a agrární
"Venkov" nazývaly nezaměstnané
soustavně lenochy, byl jim vyčítán
gentský systém i žebračenky přes
to, že práce nebylo a nezaměstnaných
přibývalo.
Už tehdy, v r. 1933, nastal nový útok vlád.
nařízením, tedy ne ještě zákonem,
poněvadž se páni v r. 1933 báli; vládním
nařízením z 29. července 1933 nastává
zhoršení podpor podle gentského systému
a větší šikanování ve státní
stravovací akci. Zhoršení gentského
systému odůvodňovala vláda tím,
že nezaměstnaných přibývá,
že nemůže tolik platit, ale slíbila, jakmile
bude nezaměstnaných méně, že
podpory podle gentského systému zvýší.
Dnes je daleko méně nezaměstnaných,
než bylo r. 1933, ale vláda si zákonem zajišťuje
zhoršení gentského systému a zároveň
i různými novými nařízeními
vyřazuje celé desetitisíce nezaměstnaných
ze státní stravovací akce. Proč? V
odůvodnění návrhu zákona, který
je dnes předložen, říká vláda,
že finanční stav státu nesnese zlepšení
podpor a proto že musí trvat na úsporných
opatřeních. Je to pravda? My říkáme,
že ne. Zatím co nastalo veliké šetření
na hladu a bídě nezaměstnaných dělníků,
zatím co není peněz na práce, které
by ovšem bylo v Československu dost a dělníci
by rádi dělali - bylo by třeba silnic, cest,
regulací, nemocnic, chudobinců, škol a krytů,
nač ovšem páni peníze nemají
- mají peníze pro agrární reakci a
pro finanční kapitál. Na ty bylo v Československu
vždycky peněz dost.
Velice pobuřuje, když pro děti nezaměstnaných
dělníků není chleba a pro jejich táty
práce, že od převratu dostaly banky od státu
přes 4 miliardy Kč. Zatím co nezaměstnaní
kupují drahý chléb, vyváží
se obilí na dluh do Německa, nač doplatil
stát za poslední roky přes 200 mil. Kč.
Nezaměstnaní nemají čím mastit,
tuky i margariny jsou drahé a podle úhradových
předloh se budou ještě zdražovat, ale
máslo se vyváží do ciziny a agrárním
velkomlékárnám doplácí stát
3.40 Kč na 1 kg másla a ministerstvo zemědělství
dává ještě ze zvláštního
fondu prémii 2.40 Kč na kg.
Tyto věci skutečně pobuřují
nezaměstnané a hladové dělníky.
My říkáme, že by byly peníze,
kterými by se mohly dělat některé
práce, kterými by se ukojil i hlad nezaměstnaných
dělníků. Zestátnění
zbrojního průmyslu, cukerního, lihového
a uhelného hospodářství, zdanění
kartelů a kapitalistů by vyneslo tolik, že
by se mohly dělat potřebné práce a
pro ty, pro něž by práce nebylo, by mohla býti
zde slušná podpora. Zatím co ve všech
státech Evropy byli kapitalisté donuceni zákonem
přispívati ze svých zisků na podpory
nezaměstnaných, nedali u nás doposud ani
haléře. Vláda se o to sice pokusila r. 1932
zdaněním kapitalistů, ale tehdy prohlásil
Hodáč za Svaz průmyslníků,
že nedají ani haléře, a kategoricky
to odmítl. Na druhé straně je zde viditelné,
že druhá vláda, vláda finančního
kapitálu se rozhodla, že ze svých zisků
na nezaměstnané nic nedá, a dosud ji také
nikdo nepřinutil. Tak se u nás v Československu
vyplácejí podpory na účet pracujícího
lidu, který právě nejvíce trpí,
kdežto ti, kteří nedávají na
nezaměstnané nic, ještě nadávají,
podpory jim nepřejí a vyčítají
jim je. Kapitalisté mají velké zisky, odrou
pracující, vyhodí je za vrata závodů,
ale stát je nechce a obce je nemohou zdanit, aby tak byly
napraveny křivdy, které se páchají
na pracujícím lidu.
To se děje v době, kdy je situace pro Československo
velmi vážná. Republika je ohrožena a potřebuje
lásku a oddanost pracujícího lidu. Lid má
býti spokojen, aby s láskou šel bránit
republiku, když bude napadena. Mnoho se mluví a píše:
Na obranu dáme vše, ale já myslím, že
k obraně patří především
spokojení a nasycení lidé. Může
mít snad lásku a může jít bránit
republiku nezaměstnaný dělník, který
sám hladov se musí dívat, jak jeho rodina
hladoví, který sám právě tak
jako jeho rodina nemá co obléknout a obout? Může
jít bránit republiku nezaměstnaný
dělník, který nemá střechu
nad hlavou, který i s rodinou spí ve stohu, na nádražích
nebo v kůlnách, nebo, jak jsme toho v Praze svědky,
ve stokách a pod mosty? Zde je potřebí radikální
nápravy a větší péče o
nezaměstnané a jejich rodiny. To, co dělá
agrární a finanční reakce v zájmu
svých zisků s nezaměstnanými, je velezrada.
Ovšem že to odpovídá politice agrární
reakce, vždyť je to linie její zahraniční
politiky. Nechtí, aby lid byl spokojen, jim stačí,
když je spokojen Hitler. Samanům v Německu,
kteří snad za chvíli půjdou a budou
nás vraždit, mažou laciným máslem
huby, vyvážejí jim levné obilí
a levný cukr, ale lidem u nás se zdražuje všechno,
stoupají náklady na životní potřeby,
nezaměstnaným se vyčítají podpory,
lidu se dávají sliby a maže se mu jen slovy
med kolem úst - toť agrární politika
v kostce.
Kdyby republika byla ohrožena, musí pracující
a nezaměstnaní dáti vše, musí
dáti svou krev, musí dáti své životy,
a proto je nutno aby kapitalisté i u nás, když
byli donuceni jinde, dali část svých zisků,
aby tak jediná záštita republiky, pracující
lid do syta se najedl, oblékl a měl střechu
nad hlavou.
Letošní zima ne-bude o nic méně krutá
v řadách nezaměstnaných než jiná
léta. Naopak můžeme říci, že
bude horší, poněvadž bylo zhoršeno
podporování. A když se podíváme
přes všechna ta šalamounská opatření,
která se u nás v republice dějí, vidíme,
že za měsíc listopad přibylo 93.000
nezaměstnaných dělníků. Kolik
jich přibude v prosinci, kolik v lednu a únoru?
A už dnes úřední statistika, ke které
chybí ještě spousta cifer, vykazuje 350.000
nezaměstnaných. I když tisíce a desetitisíce
dělníků byly vyřazeny z jakékoli
podpory, můžeme čekat, že koncem ledna
a začátkem února bude v republice s těmi
vyřazenými nejméně půl milionu
lidí bez práce a bez chleba. Vláda na nátlak
agrární reakce snižovala ve státním
rozpočtu příspěvek na nezaměstnané,
zatím co na vše jiné byly příspěvky
zvýšeny. Do příštího rozpočtu
bylo dáno o 250 mil. Kč méně. 300
mil. Kč má stačiti na všecky podpory
a práce, které budou potřebí v příštím
roce pro nezaměstnané dělníky. Všude
se škrtá a proto se šetří na hladu
nezaměstnaných dělníků. Proto
žádáme, aby vláda okamžitě
jednala o řádném podporování
všech nezaměstnaných na účet
státu a kapitalistů. Dokavád to nebude provedeno,
žádáme, aby podpora podle gentského
systému byla vyplácena podle zákona z r.
1930, a ne podle vládního nařízení
z r. 1933. Proto také budeme hlasovati proti dnešním
návrhům, aby osnova, která je dnes dávána
ke schválení, přijímána nebyla.
Protože vláda bude od Nového roku propláceti
podpory podle nového způsobu, žádáme
splnění, těchto požadavků pro
odborové organisace: 1. odborovým organisacím
buďtež plně nahrazeny náklady spojené
se zavedením složité administrativy. Na každý
podpůrný případ budiž poskytnuto
10 Kč na úhradu režijních vydání.
Průmyslovým svazům buďtež neprodleně
doplaceny částky, jež jim ministerstvo dluží
za léta minulá. 2. Organisacím buďtež
vypláceny všecky částky stržené
ministerstvem soc. péče za t. zv. vratky, t. j.
případy, které organisacemi byly právem
vyplaceny, ale ministerstvem svévolně neuznány.
3. Dále pak záloha poskytovaná na proplacení
státního příspěvku k podpoře
organisační, nebudiž snižována,
nýbrž podle potřeby zvýšena, dokud
organisace nezhojí následky, které byly zaviněny
vysokou nezaměstnaností v době krise.
Vedle toho žádáme, aby odborovým organisacím
byly poskytnuty sanace na úhradu schodků fondu pro
podporu v nezaměstnání, způsobených
vysokou nezaměstnaností v době krise.
Tolik jsem chtěl říci ke gentskému
systému. Poněvadž máme ještě
druhou část podporování, chtěl
bych se v závěru zabývati těmi, kteří
jsou u nás nejhůře podporováni. Říkáme-li,
že podpory podle gentského systému jsou malé,
říkáme to plným právem, ale
podpory ze státní stravovací akce jsou ještě
daleko horší. Můžeme říci,
že podpora ze státní stravovací akce
je hanebná. A při tom agrární reakce
a "Venkov" neustále vyčítá
nezaměstnaným tuto podporu. Tato podpora nestačí
už ani pro život, ale nestačí také
ani pro umření, poněvadž za 10 až
20 Kč - a ty ještě všichni nezaměstnaní
nedostanou - nemůže býti živa rodina a
nemůže býti živ jednotlivec. Přirozeně,
že za to je činěno odpovědným
ministerstvo soc. péče. Chci však právě
poukázati, že ministerstvo soc. péče
je více méně výkonným orgánem,
a že kdo rozhoduje v 90%, je agrární reakce
nebo byrokratický aparát. Agrární
reakce dělá u nás sociální
politiku, ale na druhé straně, když se jí
to hodí, dělá útok na ministerstvo
soc. péče.
Když venku na vesnici přijdou nezaměstnaní,
a říkají, že jsou vyřazeni z
podpory, říkají jim: Vždyť máte
socialistu ministrem soc. péče. Agrárníci
ovšem táhnou k odpovědnosti socialistu, my
však -víme, že oni jsou vinni, protože je
vinen celý režim, který dnes vládne.
Ale na druhé straně agrárníci využívají,
jak jsem již řekl, toho, že zesilují útok
a to proto, poněvadž socialisté ustupují
tam, kde je potřebí tlaku a práce pro nezaměstnané.
A nejenom že ustupují, nýbrž i neprovádějí
žádnou bojovnou akci, žádnou mobilisaci
nezaměstnaných. Je jim to pohodlnější
a nechávají zhoršiti gentský systém.
Vidíme, že se to děje v době, kdy se
šikanování přiostřuje. Každou
chvíli jsou nové směrnice, prostě
každý byrokrat, začínaje četnickým
strážmistrem v obci a konče zemským
úřadem a ministerstvem financí, si tyto nové
směrnice vykládá jak chce. Dříve
nezaměstnaný dělník, jakmile byl bez
práce, dostával poukázku ze státní
stravovací akce okamžitě. Teď je s tím
však celá procedura. Musí se osobně
přihlásiti, pak to jde vyšetřovati četník,
který má veliký dotazník, a ptá
se i na prababičku, jde se dívati do všech
kůlniček, chlívků a sklepů,
nemá-li tam nezaměstnaný nějakého
králíčka a při tom ještě
se nejen vyšetřuje, nýbrž přímo
vyhrožuje. Mám sta udání zvláště
dělníků z venkova, kde četníci
přímo vyhrožují, když se někdo
hlásí o podporu. Pak to dostávají
obce, kterým zákonem z r. 1927 byla omezena možnost,
aby mohly zdaňovati bohaté. O nezaměstnané
se však musí starati, musejí vésti kartoteky,
a na to nedostávají od nikoho nic. U obce o tom
rozhoduje sociální komise, pak to přijde
na okresní úřady a tam ovšem byrokraté
škrtají, jak se jim to dá. Potom rozhodují
okresní sociální komise a pak to jde na zemský
úřad. Co ještě z toho škrtání
zbude, to byrokrat, co sedí na zemském úřadě,
na 90 % seškrtá. A tak tato velká procedura,
která je nastoupena, nežli dělník dostane
20 Kč žebračenku, je pro to, aby po projití
těmito cestami nezaměstnaný dělník
neviděl vinníka, který zde škrtá,
aby nevěděl, kdo je vinen.
A je tu jedna novinka. Nejenže četník vyšetřuje
od stavení ke stavení, jako když byla spáchána
nějaká vražda, ale k tomu ještě
všichni, kteří na vesnici berou podporu v nezaměstnání,
jsou napsáni na obecní tabuli jako na pranýři,
jen proto, že musejí brát podporu od státu,
který jim nemůže opatřit práci.
Dnes celá ta procedura trvá hrozně dlouho.
Dříve, když se nezaměstnaný přihlásil
o podporu, byla mu ihned vyplacena, ale dnes to trvá 2
měsíce, nejméně 6 neděl,
než nezaměstnaný podporu dostane. Ovšem
řada lidí je z podpory vyřazena. Podle nových
směrnic jsou vyřazeni všichni, kteří
mají malou pensi nebo kteří mají domeček.
Pánové si asi myslí, má-li někdo
na dluh postaven baráček, že se té střechy
nebo plotu nají. Když někdo z rodiny pracuje
a má příjem 100 Kč nebo třeba
jen 50 Kč měsíčně, jsou všichni
ostatní z podpory vyřazeni. Máme v klubu
několik takových případů, že
dělníci, kteří berou podporu 50 Kč
měsíčně a mají asi 500 Kč
majetku, musejí podporu vrátit a ještě
jsou odsouzeni k trestu, že podvedli stát a neprávem
brali podporu. 20 Kč týdně, to se bere neprávem,
ale miliardy a miliony dávat korupčníkům
a kartelářům, to je v republice možné!
Podle nových směrnic zavádí se také
nové hodnocení sezonních dělníků.
Máme spoustu dokladů, jak to páni okr. hejtmani
posuzují. Ve směrnicích se říká,
že ten, kdo odpracoval polovinu sezony, nemá nárok
na podporu. Na jednom okr. úřadě si to vykládají
tak, že sezona je 6 měsíců, a proto
když někdo 3 měsíce pracoval, nic nedostane.
Jinde si řeknou, že sezona je 8 měsíců,
a tak přicházejí v úvahu 4 měsíce.
Ale ty 4 měsíce, to je největší
norma. Ve směrnicích z r. 1931 se říká,
že každý musí mít odpracovány
3 měsíce - jinak je lenoch a podporu nedostane -
a v nových směrnicích se říká,
že kdo pracoval 3 měsíce, nedostane nic, poněvadž
je sezonním dělníkem. Rád bych dostal
vysvětlení, kdo vlastně tím sezonním
dělníkem je. Kovodělník v Praze, který
nemohl dostat ve svém oboru práci, šel pracovat
na stavbu, a proto se z něho stává sezonní
dělník a podle nových směrnic nemá
nárok na podporu. Páni počítají
za sezonního dělníka i dělníka
zemědělského, který dostává
80 hal. nebo 1 Kč za hodinu. Myslíte, pracuje-li
takový člověk 3 měsíce, že
mu to stačí na celou zimu? Zedník, který
pracuje 3 měsíce - a to nesmí pršet
vydělá při nejlepším za tyto
3 měsíce 2.000 Kč, a z toho má být
živ celý rok, má sebe i svou rodinu z toho
šatit a ještě platit nájem! Protože
se musí šetřit, aby se na druhé straně
mohly vydávat miliony, jsou celé okresy jako zemědělské
- vyřazeny z podpory. I když je v těchto zemědělských
okresech nějaký dělník průmyslový,
podporu nedostane. Pánové si to udělali pohodlně.
V okolí Prahy je 20 obcí, prý zemědělských,
kde nedostává nikdo podporu. Tím způsobem
se za zimu vyřazují desetitisíce a statisíce
nezaměstnaných z podpory.
Mluvil jsem již o tom, že ani přihlášení
nedostávají podpory. Okr. úřady v
poslední době neposílají poukázky
ani do obcí, kde jsou nezaměstnaní řádně
přihlášeni. Takových obcí je
mnoho, každý den dostáváme spoustu intervencí
a právě dnes jsem byl na jednu takovou obec upozorněn.
Jsou to Kunratice u Prahy, kde je 50 nezaměstnaných
a kde 3 neděle nedostal nikdo poukázku ani chleba.
Vánoční svátky jsou na krku, a místo
vánočního příplatku dostali
nezaměstnaní dnes za 3 neděle poukázky
ze státně-stravovací akce, ale jen na 12
lidí. Takové případy jsou ve sta tisících
obcích.
Zatím co se vyváží obilí a maso
do Německa na dluh, byly zredukovány podpory, aby
se ušetřilo. Dříve každý
nezaměstnaný dostával jeden chleba a měl-li
nárok na 20 korunovou poukázku, dostával
dva chleby týdně. Teď dostávají
okr. úřady určitý příděl
chlebenek přímo s poukazem od ministerstva soc.
péče, že je mají dávat do míst,
kde je větší nezaměstnanost. V těch
malých obcích na venkově mohou lidé
mřít hlady! I mléčenky, které
se v poslední době dávaly, jsou odbourávány.
Loni byly již v listopadu vyplaceny naturálie, letos,
máme již svátky přede dveřmi
a naturálie nezaměstnaným vypláceny
nejsou. Loni na vánoce dostali všichni nezaměstnaní
zvláštní příplatek, ale letos
to vypadá tak, že dostávají 1/3 žebračenek,
na které mají nárok. Víme dobře,
že ministerstvo soc. péče dalo už okresům
a obcím příděl brambor, mouky a tuků,
na co se tedy ještě čeká? Čeká
se asi, až brambory shnijí, nebo až přijdou
velké mrazy a brambory zmrznou. Proto je třeba všechny
připravené potraviny okamžitě rozdat.
Nebo čekají snad páni, až budou demonstrace,
aby potom mohli nezaměstnané uspokojit?
Každý rok dostávali nezaměstnaní
dělníci cukr. Nedávno se tu mluvilo - a i
v novinách byly zprávy - o 700 vagonech koaličního
cukru, ovšem volebního. Propukla při tom velká
aféra, neboť tento cukr byl připraven pro koaliční
voliče, aby se jim volby pro koalici osladily. Poněvadž
byly volby odloženy, byly všechny poukázky na
levný cukr přesto, že se už někde
dávaly - staženy zpět a řeklo se, že
ten cukr dostanou nezaměstnaní. Vánoční
svátky jsou tu, ale nezaměstnaní ještě
nedostali ani kg cukru. Loni dostali i uhlí, ale letos
nezaměstnaní marně čekají na
příděl. Čeká se asi, až
vyjde slunéčko, že se nezaměstnaní
ohřejí. Je tedy svrchovaný čas, aby
se okamžitě začalo s rozdělováním
uhlí a všech životních potřeb,
které jsou již pro nezaměstnané připraveny.
Mimoto žádáme, aby poukázky dostávali
všichni nezaměstnaní, kteří chtějí
pracovat, ale práci dostat nemohou. Těch 10 nebo
20 Kč nestačí přece k živobytí
a proto žádáme, aby příděly
ze státní stravovací akce byly zvýšeny
a aby každý nezaměstnaný dostával
30 Kč týdně a 10 Kč týdně
na každého člena rodiny. Žádáme,
aby podpory byly vypláceny okamžitě, jakmile
se nezaměstnaný o poukázku přihlásí,
když je propuštěn z práce.
Tedy je viditelné, že pánové na jedné
straně dávají poukázky až za
6 neděl, a na druhé straně nevidí,
jakou spoustu na tom prodělávají, protože
když nezaměstnaný dělník má
jít jenom na týden na práci, tak si to rozmyslí,
poněvadž kdyby tuto práci vzal, pak 6, 8 neděl
musí čekat, než zase dostane poukázku.
Žádáme, aby byly zrušeny zemědělské
okresy, a to nejen pro průmyslové dělníky,
nýbrž prostě pro všechny dělníky,
kteří chtějí práci a kteří
jsou nezaměstnaní. Říkáme s
tohoto místa, aby pánové nehřešili
na trpělivost pracujícího lidu. Jestli chtějí,
aby byly velké demonstrace, pak pánové čekat
dlouho nemusí, poněvadž trpělivost nezaměstnaných
dělníků je tak napjata, že si nedají
líbit nadále, aby se s nimi zacházelo tak,
jako se s nimi zachází. Úkol nás všech
a nejen nás, nýbrž i všech socialistů
a demokratů je, abychom se starali více o nezaměstnané
dělníky, o jejich rodiny, abychom se starali o nevinné
děti, které nemohou zato, že dnešní
kapitalistický systém jejich tátovi, který
by chtěl pracovat, práci dát nemůže.
Republika potřebuje obranu, republika potřebuje
spokojené lidi a proto je potřebí, aby lid
dostal práci, aby dostal chleba, aby se mohl najíst.
Nezaměstnaní kamarádi vidí, co jsem
uváděl, že reakce ustoupila vždy jen tehdy,
když k tomu byla donucena, vidí, že musíme
zase jíti a žádati, aby požadavky nezaměstnaných
byly splněny, a nezaměstnaní musí
vědět, že reakce po dobrém nic nedá,
musejí se sejíti na schůzi a zvoliti jednotný
orgán, postaviti své požadavky, jíti
k obecním a kresním úřadům,
ke zprostředkovatelnám práce, vyslati deputaci
a žádati splnění svých spravedlivých
požadavků. Jsem přesvědčen, že
jedině tenkráte, když nezaměstnaní
jednotně nastoupí a jednotně donutí
reakci k ústupu, zvítězí a budou splněny
jejich požadavky. (Potlesk komunistických poslanců.)