Předseda (zvoní): Zpravodaji při
odst. 2 pořadu jsou: za výbor soc.-politický
p. posl. Tymeš, za výbor rozpočtový
p. posl. Hrubý místo posl. Křemena.
Dávám slovo prvému p. zpravodaji, za výbor
soc.-politický, p. posl. Tymešovi.
Zpravodaj posl. Tymeš: Slavná sněmovno!
Daňové úlevy na opravu starých domů
jsou u nás zavedeny od r. 1934. Vládním nařízením
č. 159 z r. 1934 byly stanoveny úlevy pro obce s
více než 15.000 obyvateli. Vládním nařízením
č. 103/1935 byly daňové úlevy rozšířeny
na obce, které mají více než 10.000
obyvatel, a konečně vládním nařízením
č. 1/1936 na obce s více než 5000 obyvateli.
Platnost vládního nařízení
z r. 1936 byla prodloužena vládním nařízením
č. 1 z r. 1937 na rok 1937. Daňové úlevy
na opravu starých domů se osvědčily,
neboť přispěly jednak k zvýšení
zaměstnanosti především stavebního
dělnictva, jednak ke zmodernisování starých
domů a k lepšímu vzhledu měst. R. 1934
se provedlo 2554 oprav starých domů ve 26 obcích
nákladem 28,665.000 Kč, v r. 1935 použilo již
daňových úlev 91 obcí k provedení
8409 oprav nákladem 84,916.000 Kč, a v r. 1936 208
obcí na provedení 12.710 oprav nákladem 124,830.000
Kč. Data o provádění oprav v r. 1937
nejsou dosud známa, ale podle předběžných
zpráv podaných ministerstvu soc. péče
lze očekávati, že letos opravy domů
za pomoci daňových úlev budou provedeny v
rozsahu ještě širším než v letech
minulých.
Ministerstvo soc. péče se dotázalo koncem
srpna letošního roku všech obcí s více
než 10.000 obyvateli, jak se opatření o daňových
úlevách osvědčilo a zda v novém
zákoně má býti zachováno dosavadní
odstupňování daňových úlev
podle toho, jsou-li v domě nájemní předměty
podléhající ustanovením zákona
o ochraně nájemníků či nikoliv.
Ze 104 dotázaných obcí odpovědělo
100 obcí, mezi nimi Praha a všechna zemská
města. Z tohoto počtu 78 obcí potvrdilo,
že daňové úlevy se plně osvědčily.
Většina obcí je také pro dosavadní
odstupňování daňových úlev
podle počtu chráněných předmětů
v domě, kdežto menšina, 33 obcí, je pro
nivelisaci daňových úlev.
Upozornil jsem již v soc.-politickém výboru
sněmovny, že vlastníci domů v obcích
s německou většinou používají
daňových úlev na opravy domů v rozsahu
nepoměrně větším než v obcích
českých. Tak na př. v Čechách,
mimo hlavní město Prahu, bylo provedeno v obcích
českých r. 1935 1005 oprav starých domů
nákladem 8,314.000 Kč a v r. 1936 1800 oprav nákladem
16,115.000 Kč, kdežto v obcích s německou
většinou r. 1935 1440 oprav nákladem 12,359.000
Kč a r. 1936 dokonce 3490 oprav nákladem 26,897
000 Kč. Participovali tedy vlastníci domů
v obcích s německou většinou v Čechách
na daňových úlevách na opravy domů
r. 1935 asi 59% a r. 1936 dokonce 66%.
Podle zemí největší počet oprav
podle vládního nařízení se
provedl v Čechách a v zemi Moravskoslezské.
R. 1936 byly provedeny v Čechách opravy 8722 domů
nákladem 88,011.800 Kč, v zemi Moravskoslezské
3274 opravy nákladem 29,082.600 Kč, na Slovensku
686 oprav nákladem 7,592.820 Kč a na Podkarpatské
Rusi pouze 28 oprav nákladem 142.800 Kč.
V hlavním městě republiky, v Praze bylo r.
1936 provedeno 3432 oprav domů nákladem 45 mil.
Kč. Také hlavní město moravskoslezské
Brno využilo výhod tohoto zákona a mělo
ve stejném roce 1185 oprav domů nákladem
12,462.000 Kč. Hlavní město slovenské
Bratislava mělo r. 1936 686 oprav domů nákladem
7,592.800 Kč a hlavní město země Podkarpatoruské
pouze 28 oprav nákladem 142.800 Kč.
Dosavadní zákonná opatření
na podporu stavebního ruchu se osvědčila,
neboť se značně zmírnila nezaměstnanost
stavebního dělnictva. Podle zprávy ministerstva
soc. péče jsme měli 28. února 1933
117.776 nezaměstnaných stavebních dělníků
a kromě toho ještě 219.599 výpomocných
dělníků, kteří rovněž
ve stavebním oboru aspoň ze značné
části pracují. Ke dni 30. září
t. r. bylo nezaměstnaných stavebních dělníků
18.875 a pomocných dělníků 52.411.
Je to značný pokles, ale přes to bude třeba,
aby se pokračovalo ve všech akcích, které
nezaměstnanost zmirňovaly neboť v měsíci
listopadu nám zase již počet nezaměstnaných
značně stoupl.
Vládní návrh zákona o daňových
úlevách na opravy domů schválený
senátem je jedním z opatření, která
přispívají ke zmírnění
nezaměstnanosti, a je také přizpůsoben
přání velké většiny obcí.
Návrh bez věcných změn přejímá
text vládního nařízení č.
1 z r. 1937 a proto soc.-politický výbor, pojednav
o tomto návrhu zákona, doporučuje plenu posl.
sněmovny, aby byl beze změny schválen. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový,
p. posl. Hrubému místo posl. Křemena.
Zpravodaj posl. Hrubý: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor se zabýval ve schůzi
dne 9. prosince vládním návrhem tisky sen.
560 a 572 o daňových úlevách na opravy
domů, přijal toto usnesení senátu
beze změny a doporučuje jej posl. sněmovně
i s dvěma resolucemi rozpočtového výboru
k ústavnímu schválení.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke společné rozpravě.
Podle usnesení předsednictva navrhuji řečnickou
lhůtu 30 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta
je tedy schválena.
Přihlášen je na straně "pro"
p. posl. J. Sedláček. Dávám
mu slovo.
Posl. J. Sedláček: Slavná sněmovno!
Dnes máme projednávati dvě osnovy, osnovu
zákona o stavebním ruchu a osnovu zákona
o daňových úlevách při opravách
domů, a to domů, jichž část bytů
jest ještě pod ochranou nájemníků.
Obě osnovy nejsou vlastně ničím novým,
jsou prodloužením starých osnov, které
byly dosud prováděny. Jenže bohužel zas
tatáž chyba, která se opakovala u osnov starých,
opakuje se opět: obě osnovy jsou příliš
krátkodobé. Osnova o daňových úlevách
při opravách domů má platiti jenom
pro r. 1938 a pro všechny opravy vykonané do konce
r. 1938. Odpočitatelnost projektuje se v letech 1940 až
1941. Jest zajímavé, že právě
v této věci obce a zejména města,
kterých se do určité míry bude dotýkati
daňová odpočitatelnost, projevily velikou
pozornost, veliký zájem a veliké pochopení
pro otázku opravy svých starých domů
a vesměs se prohlásily pro odpočitatelnost.
Na druhé straně zajímá nás,
co tady také pány referenty bylo zdůrazněno,
že ne všechna města, ne všichni občané
dosti vydatně využili zejména těchto
daňových úlev. A nás zajímá
zpráva, že v okresích převážně
německých bylo využito těchto daňových
úlev mnohem více nežli v okresích českých.
Příčiny mohou býti dvoje: buďto
v okresích německých není té
bídy, jak se o tom hovoří, je tam větší
blahobyt, anebo jsou občané z německých
okresů čipernější nežli
občané z okresů českých. A
bylo by, myslím, jenom v zájmu věci, v zájmu
domů a měst, v zájmu zaměstnanosti
a v zájmu veškerého stavebního ruchu,
aby naši občané těchto daňových
úlev při opravách starých domů
co nejvíce používali.
Pokud se týká druhého zákona, zákona
o stavebním ruchu, již minulého roku, když
jsme tento zákon přijímali na r. 1936 a 1937,
žádali jsme, aby platil na dobu delší,
nejméně na dobu 5 let, neboť poměry
se nezmění, budou více méně
stejné a bude potřebí zase sahati k podpoře
stavebního ruchu v zájmu zaměstnanosti, v
zájmu bytové péče a v zájmu
všeho ostatního. co souvisí s našimi sociálními
otázkami. Měli jsme pravdu. Dnes máme zákon
zde. máme se o něm vyjádřiti, má
býti odhlasován. Ale tu musím říci,
že se stala zase ta chyba, která se u nás tak
často opakuje: celý rok se nedělá
nic a když se blíží rok ke konci, je veliký
chvat a všechno se má odhlasovati v krátké
lhůtě. I soc.-politický výbor dostal
lhůtu velmi krátkou; do 12. hodiny v poledne dnešního
dne měl se o věci vyjádřiti. To je
věc nezdravá. Vždyť ve výboru,
v parlamentě je přece řada samosprávných
pracovníků, kteří nejlépe vědí,
jaký význam má osnova zákona o stavebním
ruchu pro města, pro bytovou péči, pro všechny
sociální otázky, a proto myslím, že
by tito pracovníci mohli leccos dobrého přinésti.
leckterý dobrý návrh v té věci
dáti a že by leccos bylo možno také opraviti.
Vždyť již, tuším, v červenci
musila naše vláda na četné dotazy ujišťovati
občanstvo, že osnova o stavebním ruchu bude
docela určitě prodloužena. A proto nechápeme,
proč nám tato osnova nebyla ihned po prázdninách
dána k projednání, abychom ji mohli podrobiti
kritice a mohli, co dobrého, ponechati a co snad není
zrovna nejlepší. podle nejnovějších
zkušeností případně zlepšiti.
Slavná sněmovno, jest jisto, že je potřebí
stále ještě podporovati náš stavební
ruch. Není pravda, co se tvrdí tu i onde, že
podpory stavebního ruchu by už mohly přestati.
My samosprávníci víme nejlépe, kde
nás bota tlačí a čeho je potřebí
a čeho není potřebí. Velkých
bytů je dosti, ale bytů malých, bytů
pro chudé je opravdu málo a já bych si přál,
aby leckdo viděl, jak kolikrát naši nezaměstnaní,
ti chudí špatně bydlí a mají-li
rodinu, jak často vůbec ani pořádně
nebydlí. Ovšem měl pravdu zpravodaj pan kol.
Langer, když tvrdil, že některé
obce nepochopily správně celý význam
zákona o stavebním ruchu, zejména pokud se
týká toho, kde se mají stavěti byty
pro chudé.
Slavná sněmovno, myslím, že podle tohoto
zákona neměly by stavěti jen obce byty pro
chudé, spíše mělo býti umožněno
lepší využití tohoto zákona, že
by měly tyto byty pro chudé stavěti právě
všichni stavitelé a zájemníci, kteří
by se zavázali, že budou postupovati podle směrnic,
jaké jsou dány zákonem a jaké byly
vydány ministerstvem soc. péče. Tím
bychom dosáhli daleko více. Že některé
obce postavily byty pro chudé, za ceny, že pomalu
chudý člověk tam nemůže bydliti,
to je pravda, ale je také pravda, že některé
obce snaží se využíti zákona po
této stránce, jak se dá. Heslem musí
býti: Žádné luxusní byty, nýbrž
byty jednoduché, zdravé a v dnešní situaci
především byty laciné.
V zákoně o stavebním ruchu je jeden zajímavý
článek, který by měl býti stále
více zdůrazňován a kterého
by si měli všimnouti, jak jsem to řekl v soc.-politickém
výboru, zejména zástupci našeho venkova.
Je to hlava o usidlování nezaměstnaných
a polozaměstnaných na půdě. Je to
jakýsi stydlivý pokus o kolonisaci. Dnes se konají
ankety, že na venkově není pracovních
sil. Ano, je to pravda, pracovních sil tam není
a proč? Poněvadž dělnický člověk,
jak se dnes sociální a hospodářské
poměry na venkově vyvinuly, nemůže žíti
jenom z práce polní, z práce námezdní,
z práce u rolníka. Dříve takový
zemědělský zaměstnanec byl zaměstnán
celý rok. Nebylo tu vymožeností technických.
Také když bylo v zimě zle, mohl rolník
dělníka živiti a rád to dělal.
Dnes se poměry změnily, dnes to rolník dělat
nemůže. Na druhé straně se změnily
poměry tak, že dělník zaměstnaný
v zemědělství pracuje krátkou dobu
na jaře, pak krátkou dobu v létě a
opět krátkou dobu na podzim. Je nutno této
otázky si všimnouti, je nutno tuto otázku rozvinouti,
poněvadž musíme jistě očekávati
v nejbližší době novou vlnu nezaměstnanosti,
a je třeba, aby stát byl na tyto chvíle připraven.
Až opadne horečka zbrojařská, až
opadne všechno rozčilení, které tu dnes
máme, zase přijde doba, že továrny budou
státi, že dělníci budou v městech
bez práce, a bude nutno volati, abychom dělníky
umisťovali, kde by získali živobytí. Myslím,
že je tu právě vhodná chvíle,
abychom připravili kolonisační zákon,
abychom fedrovali a propagovali návrat z měst k
půdě, která dá zase živobytí
a pomůže nám řešiti těžké
sociální otázky. Proto jsem žádal
také v soc. politickém výboru - myslím,
že by to slavnou sněmovnu zajímalo - aby p.
ministr zemědělství a p. ministr soc. péče
ve vhodnou chvíli nám podali zprávu, jak
daleko pokročila příprava zákona kolonisačního,
jak daleko pokročily přípravy k tomu, aby
nastřádané fondy z pozemkové reformy,
tak zv. fondy kolonisační, byly uvedeny v pohyb,
aby sloužily těmto velkým sociálním
otázkám. Myslím, že kolonisaci by bylo
potřebí prováděti nejen v zemích
historických, nýbrž především
a zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Ať
se tím čelí bídě, ať se
tím čelí nezaměstnanosti, ať
se z přelidnatělých krajů převádí
postupně obyvatelstvo do krajů, které nejsou
tak zalidněny, aby získávalo své živobytí.
Takový malý zemědělec, kdyby byl kolonisován
podle příslušné hlavy, s domkem a malým
hospodářstvím, bude k půdě
připoután, a poněvadž se z ní
plně nevyživí, bude hledět pracovat,
a tím získá také rolník a zemědělství
získá dobré a věrné pracovní
síly. Všechny ankety, které se v této
věci konají, myslím, že vyznívají
v ten smysl, že budeme řešiti otázku kolonisace,
usidlování na zemědělské půdě
asi v tom smyslu, jak je to stydlivě dáno příslušnou
hlavou tohoto zákona o stavebním ruchu.
Slavná sněmovno, my jsme si také představovali,
že budou některé odstavce osnovy změněny
nebo doplněny, bohužel nebylo to možné.
Chtěli jsme, aby tato osnova zákona o stavebním
ruchu platila také pro stavbu internátů,
studentských domovů a podobných institucí
užitečných z důvodů sociálních;
nemohli jsme to však dostat do osnovy zákona, poněvadž
byla příliš krátká doba.
Bylo by třeba se vyjádřiti také k
otázce rozhodčích soudů, které
mají řešiti spory mezi zaměstnanci a
zaměstnavateli. Jsem přesvědčen, kdyby
se nám podařilo vybudovat tyto soudy, že by
se nám podařil veliký kus sociální
práce a zabezpečení sociálního
klidu v republice. Tím bychom leckterou otázku mzdovou,
která se dnes řeší politicky, často
demagogicky, často na půdě ulice, vymkli
z tohoto řešení a postoupili ji rozhodčím
soudům, které by rozhodovaly nestranně, a
jsem přesvědčen, že solidní zaměstnavatel
by viděl v rozhodčím soudu právě
tak svou ochranu jako solidní a rozvážný
dělník. (Tak jest!)
Je nutno, slavná sněmovno, řešiti otázky
stavebního ruchu ne tak krátkodobě, jako
to řešíme. Někdo dokonce říkal,
že to řešíme hokynářsky.
Je pravda, že to řešíme vždycky tak,
že se bojíme, abychom toho neudělali příliš
mnoho, ale abychom udělali přece něco. Je
třeba udělat si jednou velkorysý plán
na řešení stavebního ruchu, je třeba
odstraňovat všechno, co stavební ruch brzdí,
provést revisi všeho, co může stavební
ruch podporovat nebo co jej brzdí. Je třeba si všimnout
určitých dávek, které jsou brzdou
stavebního ruchu, na př. dávky z přepychových
bytů, která byla kdysi míněna jako
dávka sociální, ale časem se bohužel
stala dávkou velmi nesociální.
Představte si: Někdo si postavil domek, třeba
podle zákona o stavebním ruchu, má v něm
tři pokojíčky, děti se mu povdávaly
a oženily, jeden z manželů zemřel a zůstala
tam vdova. A teď musí platit z domku, který
byl postaven podle zákona o stavebním ruchu, z přebytečných
dvou pokojů dávku přepychovou. To jistě
nikoho neponukne k tomu, aby stavěl takový rodinný
domek a vystavil se na stáří nebezpečí,
že bude platit dávku z přepychového
bytu. Myslím, že je nejvýš na čase,
aby byla tato dávka, kdysi sociální, dnes
však nesociální, buď revidována
nebo aby se uvažovalo o jejím zrušení.
Slavná sněmovno, bude-li se stavět, opravovat
a podnikat, dostanou se peníze do pohybu. Bude zaměstnanost,
bude mít živnostnictvo zaměstnání,
zkrátka celý náš hospodářský
život poplyne přirozeným, zdravým tempem
a nebude třeba k tomu zvláštních sanačních
a jiných zásahů stavebního ruchu,
který stojí také peníze, a stát
z toho nemá příliš velkých užitků.
Uvažte, když chceme provésti zákon o regresu,
jak věci dopadají: z původních 4000
mil. nebo 4.100 mil. Kč počítá se,
že stát dostane zpět nějakých
400 mil. Kč, v nejlepším případě
kolem 500 mil. Kč, všechno ostatní zůstalo
utopeno v tomto stavebním ruchu. Tedy, slavná sněmovno,
řešiti všechny otázky stavební
velkoryse, dlouhodobě, nikoliv krátkodobě,
jak jsme si u nás zvykli. A pak každá osnova
zákona měla by přijít do výboru
a do parlamentu včas, aby příslušní
činitelé se mohli o věci dobře poradit,
aby zkušení hospodáři a veřejní
pracovníci mohli podati své pozměňovací
návrhy, aby osnova v zájmu celku byla správně
vyřešena.
A další zásada, aby okruh stavebního
ruchu nebyl zužován na obce a na družstva, zvláště
na obce, poněvadž obce se stavebním ruchem
dělají zkušenosti někdy také
velmi problematické. Myslím, že leckterá
obec, kdyby se dnes mohla zbavit svého domovního
a bytového hospodářství, učinila
by tak velmi ráda, poněvadž právě
s těmi byty, v různých cenách, podle
různých zákonů, kde jsou různé
kategorie nájemníků, mají městské
rady a městští činitelé největší
potíže. Proto také nebude možno, aby se
dobře rozvinula bytová péče o chudé,
ta ještě snad do určité míry
ale mnohem méně bude možné, aby se rozvinula
otázka kolonisace nezaměstnaných a polozaměstnaných
na půdě. Zatím, jak se může každý
přesvědčit, kolonisují se naši
zaměstnaní a polozaměstnaní sami,
stavějí si různé hlídací
boudy a zahradnické domky kolem měst a obcí,
proti zákonům, proti stavebnímu řádu,
a nikdo nemá moci, odvahy a síly, aby tomu zabránil.
Že to nepřispívá ani ke zdraví
občanstva, ani z důvodů estetických
k celému vzhledu okolí našich měst,
to je samozřejmé. Stačí, když
se podíváme do okolí Prahy a do okolí
jakéhokoliv jiného města, na př. města,
kde já působím.
Proto kdyby se postavily tyto dvě otázky na půdu
širší, na půdu soukromého podnikání,
kde by byli vzati v úvahu i určití soukromí
podnikatelé, myslím, že každá z
těchto otázek by byla vyřešena daleko
lépe, než když se to zužuje jen na obce
a za určitých okolností i na naše družstva.
Přes všechny ty vady, které snad osnova zákona
má a co jí vytýkáme, je přece
jenom značným plus, je určitým pokrokem,
a vzhledem k tomu také prohlašuji jménem nár.
sjednocení, že pro obě osnovy budeme hlasovati.
(Potlesk poslanců nár. sjednocení.)